וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקומות הכי יפים בעולם לצפות בזוהר הצפוני

3.11.2014 / 9:04

לפי פרסומים בעולם, מסתמן שהשבוע הוא הזמן הכי טוב לצפות בשמיים רוקדים בצבעים מרהיבים של ירוק, אדום, סגול וצהוב. כל מי שראה בחייו את "הזוהר הצפוני" - לא ישכח זאת לעולם. אספנו עבורכם 10 מקומות שבהם תוכלו לטייל וגם לשלב צפייה בריקוד האלוהי. ויהי אור!

הזוהר הצפוני אלסקה. ShutterStock
השמיים רוקדים, וגם הלב. הזוהר הצפוני באלסקה/ShutterStock

כל אדם חייב לראות לפחות פעם אחת בחייו את הזוהר הצפוני - תופעת הטבע המהפנטת ביותר שקיימת בעולמנו. מטיילים רבים נוסעים דווקא בחורף, עת מתרחשת התופעה ונראית הכי טוב בשמיים, לארצות צפון אירופה והקוטב כדי לצפות במיוחד התופה המרטיטה והאלוהית. אז מה בדיוק קורה שם, כשהשמיים מרקדים להם בצבעים?


עוד טיולים מדהימים בוואלה! תיירות:
זה רשמי: נבחר האי היפה ביותר בעולם
לפני שהחורף מגיע: 10 יעדים לחופשת סתיו
רק אני והאופנוע: הישראלי שחורש את אפריקה לבדו


ובכן, בעת פעילות מוגברת של השמש, כשבחגורת "ואן אלן" נוצר עומס יתר של חלק'קים שזורמים מטה בשדה המגנטי של כדור הארץ, מתקיים מפגש של אטומי חמצן טעונים. מפגש זה מצריך שחרור אנרגיה שבא לידי ביטוי באורות בצבעים שונים המשתקפים בשמי הלילה. התופעה, שלפי אמונות תפלות מתרחשת כשהמתים עולים השמיימה, היא מחזה מרהיב מאין כמוהו.

ניתן לצפות ברקיע מתכסה בצבעי ירוק, אדום וכחול בלילות בהירים, כשישנם מעט עננים ובאזורים חשוכים ללא זיהום אוויר. לפי פרסומים בעולם, בשבוע הנוכחי תהיה הראות הטובה ביותר לצפות בפלא המטריף, אז אספנו עבורכם את עשרת המקומות הטובים ביותר לצפייה בזוהר הצפוני. אל תשכחו מצלמה.

טרומסו, נורווגיה

העיר הצפונית טרומסו (Tromso) שבנורווגיה, שורצת פעילות זוהר קוטב צפוני לאחר שימי הקיץ חלפו להם. מיקומה של העיר מעל החוג הארקטי ובתוך אזור אורות הצפון, הופך אותה לאחד המקומות המוצלחים לצפייה באורות ירוקות מנצנצים.

העיר מתגאה גם באוניברסיטה, מבשלת בירה ופלנטריום הצפוניים ביותר בעולם. כדי לקבל את התצוגה המרשימה ביותר, ניתן לעלות על שיט בספינה ולקבל שיחת השכמה מהקפטן כשהאורות מופיעים.

טרומסו נורבגיה הזוהר הצפוני. ShutterStock
קחו שיט - המקום האידיאלי לראות את הזוהר הצפוני. טרומסו, נורווגיה/ShutterStock

הפארק הלאומי אביסקו, שבדיה

הפארק הלאומי אביסקו (Abisko) שבשבדיה, הוכח מדעית כנקודת צפייה אידיאלית בשל מיקרו אקלים ייחודי, ולילות החורף הם הזמנים המושלמים ביותר לצפייה בשמיים. האגם טורנרסק (Torneträsk), שאורכו 70 קילומטר, יוצר את "החור הכחול של אביסקו", רצועת שמיים שנותרת ריקה ללא קשר למזג האוויר. דבר זה מבטיח צפייה ברורה בזוהר הצפוני.

הפארק הלאומי אביסקו הזוהר הצפוני שבדיה. screen media
החושך המוחלט באגם, מבטיח צפייה מעולה. הפארק הלאומי אביסקו, שבדיה/screen media

לוסטו, פינלנד

כאשר תגיעו ללוסטו (Luosto) שבצפון פינלנד תקבלו שעון "מעורר אורורה" שיצפצף ברגע שאורות הצפון יופיעו. בנוסף לכך, מומלץ לתפוס בלילות ללא עננים, את נצנוצי האורות בשמי העיר נלים (Nellim), הקרובה לאינארי (Inari) - האגם השלישי בגודלו בפינלנד. ההתמוגגות מובטחת.

הזוהר הצפוני לוסטו פינלנד. AP
שעון מעורר ייזמן אתכם לאירוע. הזוהר הצפוני בלוסטו, פינלנד/AP

הפארק הלאומי ת'ינגווליר, איסלנד

השאירו מאחור את חיי הלילה השוקקים של עיר הבירה, רייקיאוויק (Reykjavík), וסעו אל המישורים הפתוחים של הפארק הלאומי ת'ינגווליר (Thingvellir), שהוכרז כאתר מורשת אונסק"ו, בו הלוחות היבשתיים נפגשים. תחת שמים בהירים או בלילה מקפיא בתחילת מארס, זהו המקום הנפלא ביותר לראות את האורות רוקדים. על אף שהמחזה נמשך רק כרבע שעה, זה שווה כל דקה.

הזוהר הצפוני איסלנד. ShutterStock
המקום הנפלא ביותר לראות את התופעה. הפארק הלאומי ת'ינגווליר, איסלנד/ShutterStock

אלסקה, ארה"ב

המיקום של אלסקה בתוך אזור אורות הצפון, פירושו שכמעט בוודאות תוכלו לצפות בתצוגת אור מרהיבה. הקפידו להתרחק מעט מאורות העיר פיירבנקס (Fairbanks) לאזורים במדבר העצום של דנלי (Denali) וטריטוריית יוקון (Yukon).

עוד באותו נושא

10 גשרים מדהימים שיצר הטבע בעולם

לכתבה המלאה
הזוהר הצפוני פיירבנקס אלסקה. ShutterStock
יש אורות גם בארה"ב. הזוהר הצפוני במדבר דנלי, אלסקה/ShutterStock

אגם סופיוריור, קנדה

אגם סופיוריור (Superior) באונטריו (Ontario) והשטחים הנידחים בטונדרה (tundra) שבצפון קנדה, הם מקומות מצויניים לצפייה. לפעמים, השמים זוהרים עד הדרום, ליד הגבול עם ארצות הברית, אבל מומלץ להישאר במרחבים הפתוחים של קנדה שם תקבלו את המושבים הטובים ביותר להצגה.

הזוהר הצפוני. amer0303, פליקר,
קנדה מספקת גם היא מראות מרהיבים. הזוהר באגם סופיוריור/amer0303, פליקר

גרנלנד

האי הקפוא נחשב למיקום האופטימלי עבור התייר הממוצע לצפייה בזוהר. בשל תנאי מזג האוויר והשמיים הבהירים, אפשר לקבל הצצה לאורות במשך 300 ימים בשנה! דרום ומזרח גרנלנד מספקים הזדמנויות טובות לתצוגה, אך ניתן לצפות באורות הצפוניים כמעט מכל חלקי האי.

הזוהר הצפוני טסילאק גרינלנד. ShutterStock
איפה שלא תלכו בה - תראו אותם. הזוהר הצפוני בטסילאק, גרנלנד/ShutterStock

סקוטלנד

האיים הבריטים ידועים במזג אוויר סוער, ערפילי ושרחוק מלתת תנאים אידיאליים לצופים בשמיים. אבל בהזדמנויות נדירות שבהם כיסויי ענן סמיכים נשברים לרגע בחודשי חורף חשוכים, יש לכם סיכוי טוב להיות עדים לאורות מרשימים בחלקים הצפוניים של סקוטלנד, שמכונים במדינה "מרי הרוקדת".

האורות נגלים בעיקר באזור האי סקיי (Skye) ובכפר דונט (Dunnet). היתרון הגדול של הרמות הצפוניות של סקוטלנד, הוא שהם נגישים מאוד וחפים מתאורת רחוב, לכן הראות בשמיים מצוינת.

הזוהר הצפוני בסקוטלנד. Jonathan Combe, פליקר,
אולי "מרי" תרקוד בשבילכם. הזוהר בסקוטלנד/Jonathan Combe, פליקר

חצי האי קולה, רוסיה

בצפון רוסיה ניתן לצפות בזוהר הקוטב הצפוני, במיוחד בחצי האי קולה (Kola) הקרוב לאזור אורות הצפון. גם העיר מורמנסק (Murmansk) נחשבת לבסיס פופולרי לצפייה. חשוב מאוד להגיע בלבוש חם מכיוון שהחורף הסיבירי הטיפוסי קר מאוד והטמפרטורות צונחות מתחת לאפס.

הזוהר הצפוני קרליה רוסיה. ShutterStock
לראות את האורות בקור מתחת לאפס. חצי האי קולה, רוסיה/ShutterStock

דנמרק

כמעט ואי אפשר לראות את אורות הצפון בדנמרק. עם זאת, אם תתרחקו מאורות הערים ותסעו לצפון המדינה, אולי תוכלו לקבל אופק בהיר ולחזות בנצנוץ המדהים שהטבע העניק לנו במתנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הזוהר הצפוני מהחלל/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully