וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקדוניה, דוז פואה: זו כנראה המחליפה של טורקיה הקיץ

30.6.2016 / 17:00

מקדוניה מאיימת לגנוב את הבכורה מיוון ושכנותיה הקיץ, בטח מהוואקום שהשאירה טורקיה, ומציעה נופש סביב אגמים, מלונות יוקרה, היסטוריה וטבע, אבל בעיקר חופשה זולה כמו שהישראלים אוהבים. רק שעתיים וחצי טיסה מת"א ואתם ב"פנינת הבלקן" המפתיעה

צלמים זמניים מורשים

היא יפה, מרתקת, מתחדשת, ידידותית, נגישה, קרובה, לא ממוסחרת (עדיין) והכי חשוב זולה, זולה, זולה!, כמו שאנחנו אוהבים. ואם להרחיק עוד קצת, ולנקד אותה בנוסח האירוויזיון, היא זוכה אצלנו לדוז פואה! למה? כי "פנינת הבלקן" היא ארץ של יערות, מעיינות, אגמים, הרים, מבצרים, מנזרים, מסגדים, כנסיות, כפרים ציוריים, ערים עתיקות לצד ערים מתחדשות.

מקדוניה מעט בתולית, יופייה, במקומות מסוימים, עוצר נשימה והיא עדיין לא התמסחרה ומכרה את נפשה לאלוהי האירו. לאלה תוסיפו את אנשיה הלבביים, את בתי הקזינו וקבלתם את כל הסיבות הטובות להעלות אותה על מפת התיירות שלכם.

השבוע ביקרנו בה לרגל השקת יעד התיירות החדש של חברת ארקיע, שפתחה אליה קו טיסות ישיר. שעתיים וחצי של טיסה ונוחתים בשדה התעופה הקטנצ'יק של אוכריד, המרוחק כ-15 דקות נסיעה ממרכז העיר, וזה אומר שתוך שלוש שעות מרגע ההמראה תוכלו להתחיל את החופשה שלכם ולחזור, כמונו, מאוהבים.

אם לחזות את הצפוי למקדוניה, הרי שהיא עשויה להשתחל בין החלל שהשאירה טורקיה (רק בלי הקלאבים המפוארים) לבין קפיצת המחירים שעשתה יוון, ונראה שאנחנו עומדים להסתער עליה ולהפוך אותה ליעד התיירות החם של הקיץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המקומיים באים לנפוש באגם ולאכול במסעדות הצפות על המים. שמורת גליצ'יצ'ה/מערכת וואלה!, צילום מסך
סקופיה מקדוניה. אריאלה אפללו, אתר רשמי
על גדות הנהר מרוכזים מבנים עצומים בגודלם ומרשימים ביופיים. סקופיה/אתר רשמי, אריאלה אפללו

מי, מה, למה ואיפה

מקדוניה, הקרויה על שם אלכסנדר מוקדון, חוגגת חצי יובל מאז נפרדה מהשליטה של יוגוסלביה. ב-1991 הכריזה על עצמאותה ומאז היא עושה מאמצים להשתחרר משלטון הקומוניזם, להרים ראש ולפרוח בזכות עצמה. ועדיין, ברחביה יש מקומות שבהם הזמן תקוע בשנות ה-60-50, וזה גם סוד קסמם, ועל הכבישים מקרטעות מכוניות שאצלנו כבר היו מקבלות חברות של כבוד ב"מועדון ה-5". תושביה מתפרנסים בעיקר מחקלאות אורגנית ומעט מתיירות, והשכר הממוצע הוא 400 אירו לחודש - מה שהופך אותה ליעד זול עבורנו.

מקדוניה התברכה בשפע של מעיינות, נהרות ושלושה אגמים ענקיים לתפארת - אוכריד (Ohrid), פרספה (Prespa) ודוז'רן (Dojran), שלושתם שופעי מים ויופי ומסביבם מתקיימת פעילות טבע, נופש ותיירות. את האגמים ומורדות ההרים מקיפים ארבע פארקים לאומיים, שהמעניין שבהם הוא פארק מאברובו (Mavrovo). ההרים מכוסים ביערות עבותים מתוכם מזדקרים מצוקים מרשימים בעוצמתם ויופיים, בעיקר כשהם מתכסים בשלג. מקדוניה אטרקטיבית גם בעונה המושלגת הודות לאתרי הסקי שמומלצים לגולשים במיוחד נוכח המחירים הנמוכים בהם ובאתרי הלינה שמסביבם.

העיר אוכריד אגם אוכריד מקדוניה. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
מימיו מדורגים כצלולים ביותר ביבשת. אגם אוכריד/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו

אגם אוכריד

מהאגמים היפים והחשובים באירופה, שמימיו מדורגים כצלולים והנקיים ביותר ביבשת. האגם הענק הוכרז כאתר מורשת עולמית, משתרע על 360 ק"מ, עומקו 300 מטרים והוא ניזון בעיקר ממי מעיינות. סביב האגם ממוקמים אתרי תיירות, היסטוריה, נופש ובילוי, בהם העיר אוכריד שבמרומיה ממוקמת העיר העתיקה, שנראית כמו ציור יפה במיוחד.

אוכריד מוקפת חומה, כשבראשה מזדקר המבצר של הצאר סמואל. רחובותיה הקטנים מרוצפים אבן ובתיה מהלכים קסם. בעיר העתיקה מספר כנסיות, שהגדולה והיפה שבהן היא סנט ג'ון, שמוארת בחשיכה ונראית כמו הארמון של דיסני. למרגלות החומה פרוש נמל הדייגים שמוסיף לתפאורה הציורית. שעתו היפה של המתחם העתיקה היא בין הערביים, אז תוכלו להרוויח את יופיו לאור יום ואת השקיעה שנראית כמו בסרט רומנטי טוב.

לאוכריד טיילת על שפת האגם שמתהדרת בחיי לילה שוקקים במסעדות החוף, בברים, במועדונים ובבזאר האמנים. ב-12.7 -20.8 ייערך בה פסטיבל של הצגות, קונצרטים ותערוכות.

העיר אוכריד אגם אוכריד מקדוניה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כמו סרט רומנטי טוב. טיול לעת שקיעה באוכריד/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
מנות טפוסיות של מקדוניה. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
מבחר מהמנות המקדוניות הלאומיות/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

סנט נאום (St. Naum), פארק גליצ'יצ'ה

אם יש גן עדן, כנראה שהוא נראה כמו האי סנט נאום. האי הוא למעשה לשונית יבשתית שחוצצת בין האגם לבין עשרות מעיינות נובעים ומי הפשרת השלגים שזורמים בשצף וממלאים את האגם. בסמוך לו אי קטן נוסף, שהוכרז כשמורת טבע ואי אפשר לעלות עליו, אבל אפשר לשייט סביבו עם סירות משוטים ולהתפעל מיופיו הפראי.

בחלק התיירותי יש שדרת חנויות, ובראשן חנות מיוחדת שמעצבת תכשיטים מפנינים מיוחדות. בקצה האי נישאת כנסיית הקדוש סנט נאום שחולשת על נוף האגם ומוקפת בחורש שטווסים מטיילים בו חופשי. הקדוש נאום (St. Naum) קבור בתוך הכנסייה ואם תצמידו את אוזנכם לקברו, תוכלו לשמוע את פעימות ליבו.

האי וחופיו מטופחים להפליא והמקומיים באים לרחוץ, לדוג ולנפוש באגם ולאכול במסעדות הצפות ברפסודות על המים, שהמומלצת שבהן היא Ostrovo. המסעדה מגישה אוכל מקדוני מסורתי כמו טפצ'ה גרפצ'ה - המנה הלאומית שהיא תבשיל שעועית עם פלפל ועגבניות, קומט - מאפה פילו עם תרד ועגבניות, ירקות ממולאים וכן דגי קרפיון וטראוט (פורל) שלפני דקה עוד שחו באגם. המחירים מאוד זולים ומנת בשרים מהגריל, במשקל 1 ק"ג, למשל, עולה אלף דינר שהם כ-70 שקלים.

מוזיאון על המים - מפרץ העצמות, גרדיסטה
מרחוק נראה המוזיאון כמו כפר נופש צף במלדיביים עם בקתות מוקפות במי הטורקיז. כשיורדים בשביל, עוברים בגן היפהפה וחוצים את גשר העץ מגלים שמדובר בבקתות בוץ של כפר ששוחזר על שרידי כפר נאוליתי, שהתגלה מתחת למים. המוזיאון, ההיסטורי-ארכיאולוגי המרתק מציג את השרידים הקדמונים שהתגלו במים, ובבקתות אפשר לראות את בגדי הפרווה שלבשו, את מיטות האבן, תנורי החימר, כלי האוכל ועוד.

מוזיאון על המים מפרץ העצמות במקדוניה, יוני 2016 חיפוש. אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
נראה כמו כפר נופש צף במלדיביים. מפרץ העצמות, גרדיסטה/מערכת וואלה! NEWS, אריאלה אפללו
סנט נאום שמורת גליצ'יצ'ה מקדוניה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אם תקשיבו, תשמעו את פעימות ליבו. כנסיית הקדוש סנט נאום/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

סקופיה

את המהפך הגדול במקדוניה עשתה בירתה, סקופיה, שנמצאת בשיא בנייתה ופריחתה הן בשל שיקומה לאחר רעידת האדמה שהרסה אותה ב-1963, ובעיקר לאחר פרדתה מיוגוסלביה ורצונה להשתוות לשאר בירות אירופה ולהפגין נוכחות ועוצמה, שעלו לה 600 מיליון אירו (למורת רוחם של התושבים).

על גדות הנהר מרוכזים מבנים עצומים בגודלם ומרשימים ביופיים, בהם בית הממשל, המוזיאון הארכיאולוגי, התיאטרון, האופרה, בית העירייה, שגרירות ארה"ב שנחשבת ליפה בעולם, וכן כנסייה עם כיפות זהב, מגדל פעמונים ומלונות בוטיק אורבניים לצד מלון מריוט המפואר שנפתח לאחרונה.
מעל הנהר נבנו גשרים וטיילות, והוצבו 550 פסלי ענק ומזרקות, וכל האזור מואר בלילה ולכן הוא מכונה בפי המקומיים 'דיסנילנד', גם בשל שלוש ספינות מפרש ענקיות שעוגנות בנהר והפכו למסעדות. בימים אלה נשלמות העבודות לבניית גלגל ענק מעל הנהר, בדומה לזה של לונדון.

בין מבני הפאר בולט במיוחד מבנה זכוכית 'צנוע' במראה נקי ומודרני, כמתריס על סביבתו, והוא מאכלס את המרכז המרגש להנצחת יהודי מקדוניה בשואה. במרכז מוצגות תמונות הנספים, סיפורם וכן קרון העץ שהוביל אותם בדרכם האחרונה.

סקופיה בלילה מקדוניה. אריאלה אפללו, אתר רשמי
נמצאת בשיא בנייתה ופריחתה. סקופיה בלילה/אתר רשמי, אריאלה אפללו
סקופיה מקדוניה. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
550 פסלי ענק ומזרקות הוצבו בסקופיה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

קניון מאטקה

שמורת טבע מרהיבה ביופייה עם מצוקי ענק אדירים, שלמרגלותיהם זורמים אגם ונהר טרסקה, ולא בכדי הנשיא טיטו היה מארח בה את כל גדולי העולם. אחת מהאטרקציות של השמורה היא שיט בקייקים ובסירות מנוע עם עצירה לירידה לעומקה של מערת נטיפים מדהימה, בתוכה נובע מעיין בעומק 25 מטרים. על הגדות סכר ענק, בקתות עץ מבודדות, כנסייה קטנה ומסעדה מעל המים.

פארק מאבורובו

שמורת טבע יפהפייה, במרכזה אגם מלאכותי מוקף בהרים, יערות ודרכי נוף, כפרים ציוריים, מסלולי טיול יפים (למשל, מהכפר רוסטיצ'ה למפל דאף), מלונות ובתי נופש כפריים, מסעדות ואתר סקי על מדרונות הר מאבורובו שנישא לגובה 2,000 מטרים.

מעל האגם ממוקם מלון ראדיקה (Radika), שמזכיר את מלון יערות הכרמל. למלון נוף נפלא, בריכות וספא מפואר עם חמאם, סאונות אישיות, ג'קוזי ענק, בריכת חלוקי נחל לעיסוי כפות הרגליים וספות אבן מחוממות להתרגע עליהן. המחיר: מ-80 אירו לזוג ועד 240 אירו לסוויטה נשיאותית מפוארת.

פארק מאבורובו מקדוניה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כפרים ציוריים ומסלולי טיול יפים. פארק מאבורובו/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מנזר יוחנן המטביל, יגורסקי

מהמנזרים היפים והחשובים במקדוניה ובעולם, בו התרחש נס האיקונין של יוחנן המטביל. המנזר ממוקם בראש ההר וחולש על האזור ועל הקניון שלמרגלותיו. הוא נבנה במאה ה-11, נהרס על ידי העות'מאנים ונבנה מחדש במאה ה- 18. המנזר מקושטת באיקונות רבות, שהמיוחדת והחשובה שבהן (בקנה מידה עולמי) היא זו המציגה את יוחנן, בעל היד השלישית.

מנזר יוחנן המטביל  יגורסקי מקדוניה. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
מהיפים והחשובים במקדוניה. מנזר יוחנן המטביל/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

מלון Izgrev, סטרוגה

מלון נופש יוקרתי ברמת 5 כוכבים, הממוקם מעל האגם ומוקף ביער. המלון מומלץ מאוד למשפחות בשל המרחבים, החוף הצמוד, המיני גולף, הבריכות (פתוחה ומקורה), פארק המים ובריכת האינפיניטי הענקית שמתמזגת עם נוף האגם. בעוד הילדים משתעשעים בפארק, לרשות ההורים עומד ספא גדול עם סאונות, חמאם טורקי וטיפולים במחירים זולים. בכל יום יוצא מהמלון טיול מודרך באזור בשילוב שייט וכן הפלגה בספינה לאי סנט נאום, במחיר 25 אירו לאדם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כחול עמוק. מלון Izgrev בעיר סטרוגה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מודיעין שלום

כסף: המטבע המקדוני הוא דינר ושוויו כ-60 דינר ל-1 אירו.

שופינג: מקדוניה היא לא יעד לשופינג, אם כי אפשר למצוא בה רשתות בינלאומיות כזארה, מנגו, וויקיקי ואקסוסריז'. בחנויות תמצאו בעיקר עודפי קולקציות אבל המחירים רבותיי, גרושים.

מדריך: אנחנו טיילנו עם אלכסנדר "הגדול" - איש מקסים, ידען גדול ומכיר כל פינה בארצו. הוא מפטפט כמה מילים בעברית ובעברו היה D.J מה שמבטיח פלייליסט מצוין בנסיעה. עלות טיול בהדרכתו 150-100 אירו לעד 6 אנשים ברכב.
לפרטים: 00+389-98225872, puleski.aco@gmail,com

מחירים: טיסה החל מ-242 דולר לאדם; חבילת "טוס וסע" מ- 349 דולר לאדם ל-4 ימים; חבילה הכוללת טיסות, העברות ו-3 לילות במלון Izgrev בחצי פנסיון, מ-444 דולר לאדם. טיסות מישראל יוצאות שלוש פעמים בשבוע למקדוניה.

הכתבת הייתה אורחת חברת ארקיע ולשכת התיירות המקדונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully