וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר ממריא איתנו? כמה נשלם על הטיסות שלנו ב-2016

31.12.2015 / 9:12

זו היתה שנה קשה לתיירות בארץ. מאידך, ב-2015 יצאו 5.4 מיליון ישראלים לחו"ל. אז האם נמשיך ליהנות ממחירי עידן הלואו-קוסט שחולש על ישראל? יוסי פישר על מה שהיה ובעיקר על מה שיהיה ב-2016

אולם קבלת הפנים, נמל תעופה בן גוריון, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
גם השנה ננפוש יותר בחו"ל מאשר בארץ. נתב"ג/ראובן קסטרו

התיירות הנכנסת לישראל נמצאת כעת באחת מתקופות השפל העמוקות ביותר שלה מזה כשני עשורים, ואין מי שייקח אחריות לטיפול במשבר. בעשרת הימים האחרונים, לקראת סיום השנה האזרחית 2015, הוצפנו בנתונים לגבי התיירות והתעופה.

כך, למשל, מספר כניסות התיירים לישראל בשנת 2015 (ללא ביקורי יום) צפוי להסתכם ב-2.8 מיליון. בסוף השבוע שעבר פירסמה התאחדות המלונות את הנתונים המצטברים של לינות תיירים במלונות ישראל, מחודש ינואר עד לחודש נובמבר 2015, והם מציגים תמונה עגומה וקשה: ירידה של 28% בלינות התיירים בחודש נובמבר 2015 לעומת נובמבר 2013. הירידות המשמעותיות ביותר באחוזים היו בים המלח: 41%- לעומת 2013, אילת 51%- לעומת 2013 ונתניה 39%- לעומת 2013.

על פי נתוני סיכום השנה של משרד התיירות רק 56% מהתיירים ישנו בבתי מלון. מנכ"ל התאחדות המלונות, נועז בר ניר, אומר ש"זו השנה השנייה ברציפות שנובמבר הוא חודש של משבר בתיירות הנכנסת. אשתקד התמודדנו עם משבר בעקבות מבצע 'צוק איתן', וכעת נקלענו שוב למשבר על רקע ארועי הטרור ואזהרת המסע של ארה"ב לגבי ישראל".

גם החרם על ישראל, שמארגנות קבוצות שונות ברחבי העולם, פוגע קשות בתדמיתה של ישראל כמדינה מעודדת תיירות. כאשר מסירים בקבוקי יין ומוצרי טיפוח של ים המלח ממדפי החנויות ברחבי אירופה, קשה לעודד תיירות לישראל באותה העת. אז נכון, מבקרים רבים מעדיפים לעבור לשהות באמצעי לינה חלופיים וזולים יותר מהמלונות היקרים. בעיני רבים מהתיירים כיום, שהייה במלון שווה סביבה מנותקת מההוויה והחוויה המקומית, ואילו שהיה בלופט או בדירה ברחוב שיינקין או שכונת פלורנטין שווה התחברות לחוויה המקומית. המגמה הזו היא לא ייחודית רק לישראל, אלא עולמית. על-פי נתוני Airbnb מעל מיליון שוכרים השתמשו בדירות הנופש שלה בערב השנה החדשה בלבד!

בתיירות היוצאת התמונה ורודה. ורודה מאוד. מנתוני מצגת שפורסמה ממש לאחרונה על ידי רת"א - רשות התעופה האזרחית - וכותרתה בתרגום לעברית: "ישראל והאיחוד האירופי - התפתחות שוק", קיים גידול משמעותי ומתמשך בכמות הישראלים היוצאים לחו"ל. בשנת 2015 יצאו 5.4 מיליון ישראלים לעומת 4.7 מיליון בשנת 2014, ו-4.3 מיליון יציאות ישראלים בשנת 2013.

היום העמוס בשנה בנתב"ג, 13 באוגוסט 2015. מגד גוזני
2015 היתה שנה ורודה לישראלים שטסו לחו"ל/מגד גוזני

חזרתה של טורקיה

בהשוואה בין מחירי הטיסות בשנת 2011 לשנת 2014 ירדו מחירי הטיסות הישירות למערב אירופה ב-12% ואילו מחירי הטיסות הלא ישירות (עם עצירת ביניים) ירדו ב-30% - הכל בערכים נומינליים.

מגמה זו של ירידה במחירי הטיסות צפויה ככל הנראה להמשיך גם בשנת 2016. הסיבות המרכזיות לכך: מחירי הדלקים בשפל היסטורי, וזה עוד לפני שהאיראנים יזרימו מדי יום מיליוני חביות נפט לשוק העולמי. רפורמת ה"שמיים הפתוחים" עם האיחוד האירופי מגבירה באופן משמעותי את התחרות. יותר ויותר חברות המוגדרות כ"לואו-קוסט" פותחות קווים לישראל. רק לאחרונה נכנסה חברת הלואו-קוסט הגדולה באירופה ריינאייר לטיסות לעובדה, וגם חברת התעופה הבריטית מונארך חוזרת להפעיל טיסות מלונדון ומנצ'סטר.

ניתן להעריך בזהירות, שככל שהמשבר בתיירות הנכנסת יתמשך גם מחירי הטיסות שהישראלים משלמים יוסיפו לרדת, מהסיבה הפשוטה שעיקר המכירה מתבצעת בשוק הישראלי ולא בחו"ל. יהיו יותר יעדים, יותר תדירויות של טיסות, הרבה חברות לואו-קוסט והתחרות רק תגדל.

גם חזרתה של טורקיה כיעד נופשונים משמעותי נמצאת באופק. על-פי נתונים שפורסמו לאחרונה, אנטליה היתה במקום החמישי ביעדי חופשות הבטן-גב. בנוסף, החרם הרוסי על טורקיה, כמו גם ירידה משמעותית בהזמנות של נופשים בריטיים וגם בנופשים האיראניים מביאים את התיירנים הטורקים חזרה לישראל, לחזר אחר משפחת ישראלי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אנטליה בקיץ. וואלה! טורס
נראה שהישראלים יחזרו לשם, ובגדול. אנטליה/וואלה! טורס

יעדים חדשים

יעדי חופשה חדשים בטווחי הטיסה הקצרים: החיפוש של מפעילי התיירות אחר השלמות ותוספות לאיי יוון, אנטליה ובולגריה כבר סיפק מספר יעדי בטן-גב חלופיים: בטומי בגאורגיה, האי מלטה, סיציליה, אזור הים השחור ברומניה וכדומה. בקיץ הקרוב יתווספו מספר יעדי חופשה חדשים, כמו אליקנטה ו-ולנסיה בספרד, באקו באזרביג'אן, הרי הטטרה בסלובקיה (יעד שלא שווק בישראל בעבר כיעד חופשה) ומונטנגרו. אפרופו מונטנגרו, העיר קוטור שבמדינה נבחרה לאחרונה על ידי מדרגי טריפאדוויזר כעיר המעניינת ביותר לשנת 2016.

בטיסות הארוכות ליעדים חדשים סרי לנקה, זנזיבר, הפיליפינים ואפילו פנמה הם תחליפיים ראויים בשנה הקרובה למי שכבר נמאס לו מתאילנד, ולחלקם אפילו יהיו טיסות ישירות מישראל.

בשורה התחתונה, בשנת 2016 הישראלים ימשיכו להעדיף חו"ל על פני נופש בישראל. כאשר במחיר של טיסה לאילת אפשר לטוס לברלין, רומא או אמסטרדם, הישראלים מעדיפים לעבור דרך הדיוטי פרי בנתב"ג מאשר דרך טרמינל הנוסעים הקטן והצפוף של שדה דב. מדיניות "השמים הפתוחים" של משרד התחבורה הביאה ברכה בעיקר לישראלים היוצאים לחו"ל, אך לא הצליחה להביא לגידול כלשהו בתנועת התיירות הנכנסת לישראל. ברמת המיקרו, בתיירות הנכנסת, התמונה הקשה הזו מתורגמת לאבטלה בקרב מורי הדרך, קיצוצים ופיטורים בבתי מלון ומעבר של חלק מהמלונות והרשתות לארבעה ימי עבודה בשבוע.

  • עוד באותו נושא:
  • תיירות
  • 2015

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully