וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רנסנס בבירת הנגב: המהפך של באר שבע

28.7.2015 / 6:32

אמנם חוף ים אין לה, אבל תנופת הפיתוח בבאר שבע לא פוסחת גם על העוסקים בתיירות ותרבות הפנאי. לקראת הלילה הלבן שייערך בה השבוע, יצאנו לטעום 10 נקודות מיוחדות בעיר - מברים לצעירים, דרך ריאה ירוקה של 8 ק"מ ועד מזרקות שנותנות מופע צבעוני. הנגב פורח

צילום מסך

משהו טוב עובר על באר שבע. העיר ברנסנס כמותו ידעה בזמנו של אברהם אבינו, שתקע בה יתד והקים את אוהלו, והיא בתנופת פיתוח ושינוי פניה מבירת הנגב ל"בירת ההזדמנויות ובירת הייטק של ישראל", כפי שרוביק דנילוביץ, ראש העירייה האנרגטי שלה, אוהב להציג אותה.


עוד טיולים דרומיים:
בורות מים סודיים ומעיין: טיול מדברי מיוחד לקיץ
ואהבתם את הגר: הגויים שמצאו את היהדות והתיירות
נקמתו של הטבע: טיול בעקבות בולענים בים המלח


ולא בכדי, בעיר הקימו קריית סייבר מפוארת (עם חברות מובילות בהן Ness, RAD, IBM ואלביט) לצד בית ספר לרפואה מצליח, מרכז מדע ואוניברסיטה מובילה, והיד עוד נטויה. לאלה מצטרפים הקמפוס למקצועות המודיעין והעברת חיל התקשוב לעיר, ואופס - הנדל"ן עלה ב-30 אחוזים. תוסיפו את חמשת הקניונים שנפתחו בשטחה (בהם "הגרנד קניון" שנחשב לגדול במזרח התיכון) ושלושה קומפלקסים של בתי הקולנוע ותבינו למה הבאר שבעיים מסתובבים עם חזה נפוח ומדברים על עירם בלוקאל פטריוטיות.

תנופת הפיתוח בעיר לא פוסחת גם על העוסקים בתיירות ותרבות הפנאי, שמפוצצים באנרגיות של יזמות ועשייה. לילך נגיד, מנהלת התיירות בעיר העתיקה, הציגה בפנינו תוכניות המשך לפיתוח התיירות שנראות מאוד מבטיחות, בהן גם אגם מלאכותי בלב הישימון. ועם כל הטוב הזה, עדיין חסר משהו - מקומות לינה. נכון יש מלון אחד, יש כמה קטנטנים (שזקוקים לשיפוץ דחוף), יש בית הארחה מומלץ ויש צימרים חדשים, אבל זה מעט מידי. אז אם אתם יזמים בעלי זיקה לתיירות ומחפשים הזדמנות להשקעה טובה, קבלו טיפ גדול - רוצו!

לכבוד הלילה הלבן שיירד על העיר ב-30.7 (ויתקיים בסימן ט"ו באב) התארחנו בה ליום ולילה ולא הספקנו את הכל, ולכן עוד נשוב. אז תפנו לכם יומיים, תקפצו לבקר את חבריו של אברהם אבינו ותאמינו לנו - יהיה לכם הרבה מה לעשות, גם אם אין שם ים, אבל היי, יש להם את חוף באר שבע...

1. מתחילים מבראשית

באר שבע היא נווה מדבר עוד מימי אברהם, התיירן הראשון שהגיע ממסופוטמיה והביא 'ידע טכנולוגי' שסייע לו לחפור בארות. מאז יבשו המים בבארות, ומסביב לבאר ההיסטורית הקימו מרכז מבקרים ואתר מורשת המוקדש לדמותו של אברהם. המרכז עבר לאחרונה שיפוץ, ומשתמש כיום בטכנולוגיה חדשנית ובתכנים חווייתיים שמעבירים את סיפור המקום והאיש במיצג תלת מימד, ובסצנות שרצות על קירות מסך והופכות את המבקרים לחלק ממסעו של אברהם מאור כשדים לארץ המובטחת. בהמשך צופים בסרטון אינטראקטיבי, המשלב גשם ורוחות, בסיומו המסך עולה והבאר מתגלה בתפארתה.
איפה: באר אברהם, העיר העתיקה
מחיר: בתשלום.
לפרטים: 08-6234613

מוזיאון הנגב בבאר שבע. מרכז המבקרים הבינל"א באר אברהם,
מרכז מבקרים המוקדש לדמותו של אברהם. באר אברהם/מרכז המבקרים הבינל"א באר אברהם

2. מבט על

עוד נקודה להתחיל את הסיור היא האנדרטת הנגב, הממוקמת בכתף באר שבע המאפשרת מבט מגבוה על התרחבותה ועל מרחבי המדבר. האנדרטה שהפכה לאחד מהאייקונים שמזוהים עם העיר, ציינה לאחרונה יובל להקמתה על ידי הפסל דני קרוון, שיצר אותה לזכר חללי חטיבת הנגב. באנדרטה שילוב מרתק של אלמנטים המסמלים את החטיבה ואת מלחמת העצמאות. הפסל הסביבתי עשוי מבטון חשוף, נטמע בנוף ומהווה נקודת עניין לבעלי חיים, למטיילים, לילדים ולזוגות אוהבים שמתבודדים בין חלליו (לנצח נזכור את ה-סצינה הסקסית של מירי וחמודי מ"זגורי אימפריה" שצולמה שם). שעת השקיעה מטיבה עם האנדרטה, כשקרני השמש משחקות באור וצל ורוח מנשבת בין חלליה ויוצרת שריקות שנשמעות כמוזיקה מתוזמרת.
הגעה: משדרות בנ"צ כרמל פונים לרחוב מעלה החטיבה וממשיכים לחנייה.

אנדרטת הנגב בבאר שבע. צילום: איתי גרוס, מערכת וואלה! NEWS
מבט מגבוה על מרחבי המדבר. אנדרטת הנגב/מערכת וואלה! NEWS, צילום: איתי גרוס

3. העיר העתיקה

בעיר ישבו הביזנטים, הצלבנים, הטורקים והבריטים שהשאירו אחריהם מבנים מפוארים שמציגים פסיפס אורבני מרתק, הכולל אדריכלות ייחודית והיסטוריה ענפה. העיר העתיקה הפכה לאזור תרבות ובילוי תוסס עם מוזיאונים, גלריות, תיאטרון פרינג', מסעדות, בתי קפה וברים מדליקים. בין המוזיאונים המומלצים:

המוזיאון לתרבות האיסלם - נפתח לפני כשנה במסגד אל ג'אמע, שלו צריח המעוטר בארכיטקטורה נדירה. למבנה המרשים ביופיו חצר ים-תיכונית עם מזרקה, צמחי תבלין, עצי בוסתן ופריטים ארכיאולוגים מהתקופה המוסלמית. בחלל מוצגת תערוכת שטיחים עתיקים ונדירים מפרס, טורקיה, קווקז ואפגניסטן בהם שטיחי תפילה רקומים בחוטי משי.

מוזיאון הנגב לאמנות - ממוקם במבנה שאכלס את בית המושל עראף אל עראף בתקופת האימפריה העות'מאנית. במוזיאון מוצגות תערוכות מתחלפות של אמנות מודרנית, ישראלית ובינלאומית.
איפה: רח' העצמאות 60
מחיר: כרטיס משולב לשני המוזיאונים
לפרטים: 08-6993535

פארק קרסו למדע - ממוקם בבית הספר המפואר של ילדי השייחים ומתפרש על 17 דונם של פארק מדעי עם מזרקות ומוזיאון עם 13 תערוכות אינטראקטיביות המציעות חוויית למידה מהנה ומעשירה. התערוכות עוסקת בגנטיקה, ביולוגיה גרעינית ותקשורת סלולארית וכוללות מיצגי חושים, דרכי תקשורת והעברת מידע, גילויים ופיתוחים, משחקי מדע ותערוכה פעילה גם לקטנטנים.
איפה: רחוב העצמאות 79.
מחיר: בתשלום.
לפרטים: 08-6252600.

לונדע - מוזיאון חווייתי לגילאי שנה עד 10 שנחשב לאחד מהטובים בעולם. המוזיאון מתפרש על שלוש קומות ושתי חצרות וכולל 50 מיצגים, משחקים אינטראקטיביים, משחקי חשיבה ולמידה מאתגרים, תקשורת בינאישית והתנסויות משכילות ומהנות בעולם המדע, התרבות והאמנות.
איפה: רחוב דוד הראובני 25
מחיר: בתשלום.
לפרטים: 08-6226926.

70414 - מתחם הקטר - על פסי תחנה ההיסטורית 'תקוע' הקטר המיתולוגי 70414 מימי הרכבת העות'מנית ששקשקה בעיר. את הקרונות וביתני התחנה הפכו למוזיאון מרגש הסוקר את ההיסטוריה של הרכבת בדרכים עדכניות - מיצגים, משחקי טריוויה בטבלטים, ספר מולטימדיה עם תמונות נעות והקרנת סרטונים על גבי הקטר עם רדת החשיכה. במקום נערכות הדרכות, פעילויות וסדנאות לילדים. לצד הפסים פתחו את "מסעדת הקטר" שבפנים עוצבה בניחוח נוסטלגי ובחוץ היא מוקפת בצמחיה פורחת. במקום מגישים ארוחות בוקר נהדרות ומנות שהן הומאז' לתקופה הטורקית.
איפה: שד' טוביהו 65.
לפרטים: 08-6234613

מתחם הקטר באר שבע. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
מוזיאון מרגש הסוקר את ההיסטוריה של הרכבת. מתחם הקטר בבאר שבע/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

4. פארק נחל באר שבע

הריאה הירוקה של העיר משתרעת על 8 ק"מ, ולאורכה טיילת אימבר היפה ובה גשר קשתות טורקי, גשר צינורות שבקצהו מזרקת אבן שבמרכזה עץ זית, גן הפעמון, בארות מים עתיקות ובית האשל ההיסטורי, ששימש את ההתיישבות החלוצית בנגב. עוד בפארק: מתחמי פיקניק, שביל אופניים, מתחם ספורטק, מתקני משחק, אמפיתיאטרון ענק ובקרוב יצטרף אליהם גם אגם ומזרקה בגובה 40 מטרים.
איפה: בשדרת שלושת המצפים.
לפרטים: 08-6464974.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הריאה הירוקה של העיר וגם התרבותית. האמפיפארק בפארק נחל באר שבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

5. חוף באר שבע - סיטי פארק

בעיר 30 מזרקות יפהפיות שעם רדת החשיכה נותנות מופע מרהיב של תאורה צבעונית. כדי לראות את כולן, כמעט, סעו מכביש 406 בכניסה הצפונית לעיר, לאורך שדרות רגר ועד שדרות טוביהו, משם לשדרות יגאל ידין, לשדרות וטיילת אימבר ועד לבית העירייה וגן שפריר.

המזרקה המדליקה ואהובה מכולן היא הסיטי פארק המכונה גם "חוף באר שבע". למזרקה 140 ג'טים וסילוני מים שפורצים מהרצפה ואפשר להתרוצץ ביניהן ואחר כך לנוח ב'חוף' שעוצב עם פרגולת עץ בצורת גל ולצדה מיטות שיזוף מאבן.
איפה: שדרות רגר.

עוד באותו נושא

מומלץ בחום: המזרקות הכי מדליקות בארץ

לכתבה המלאה
מזרקה סיטי פארק בבאר שבע. באדיבות: עיריית באר שבע,
מופע מרהיב של תאורה צבעונית. המזרקה בסיטי פארק/באדיבות: עיריית באר שבע

6. עושים שוק

כבר 115 שנים שיום חמישי הוא יום השוק של העיר. בשנים האחרונות הפך השוק הבדואי לתיירותי וממוסחר שאיבד מהאותנטיות שלו, אך עדיין שווה לפשפש בין דוכני הגלביות הרקומות, התכשיטים, כלי הנחושות, הנרגילות והשטיחים מסיני. אם תגיעו השכם בבוקר תוכלו לראות את שוק הציפורים וכן את המסחר הקולני בשוק הבהמות המהווה מפגש אנתרופולוגי מרתק ממש כבימי העסקאות סביב הבאר.

חובבי השוק המושבעים יוכלו למצוא עניין גם בשוק העירוני שפתוח כל השבוע. לצד הירקות, הבשר והדגים תמצאו לחמים אתיופים, גרוזינים ומרוקאים, קטניות ותבלינים מהודו, סין ואתיופיה, ממתקים מארצות ערב, שמלות ערב מפוארות בזיל הזול, מסעדות פועלים ובתי נרגילות.
איפה: דרך אילת, ביציאה הדרומית של העיר

שוק בדואי באר שבע. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
עדיין שווה לפשפש בין דוכניו. השוק הבדואי בבאר שבע/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

7. משכן התכלת

מפעל הטליתות והציציות הגדול בעולם פתח מרכז מבקרים ועורך סיורים בפס הייצור, שם תוכלו לראות את מכונות האריגה הענקיות טוות ואורגות את הבגד היהודי העתיק בעולם. הסיור עובר בעקבות תהליך היצור משלב ניפוץ הצמר, הטוויה, השזירה, האריגה, ההלבנה, התפירה, הקשירה ועד לאריזת המוצר המוגמר. בנוסף אפשר לראות את הייצור והרכבת המזוזות והתפילין.
מתי: ראשון-חמישי, 9:00, 11:00, 15:00, ובתאום מראש.
כמה: ללא תשלום.
איפה: פארק התעשייה עמק שרה.
לפרטים: 08-6259627.

משכן התכלת באר שבע. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
נפתח מרכז מבקרים הכולל סיורים בפס הייצור. משכן התכלת/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

8. הבית בעתיקה

מתחם אירוח חדש עם ארבע יחידות שנפתחו בבתים עות'מאנים שעברו שימור ועוצבו בהשראה כפרית-מדברית עם קשתות אבן ופרזולי ברזל שמשלבים בצורה הרמונית בין הישן לחדש. כאן התארחו מנחם בגין, יצחק בן צבי ואלינור רוזוולט, ובאחד מהבתים התגורר האסטרונאוט אילן רמון בזמן לימודיו באוניברסיטה. המתחם מומלץ גם לאירוח משפחות, הודות לסוויטה הגדולה שלה שני חדדי שינה, סלון ומטבח מאובזר (כולל מכונת קפה) ועוד שלוש סוויטות שביניהן מחברות חצרות פנימיות עם ריהוט גן.

השירות מעולה, ארוחת הבוקר מוכנה בו במקום מפרודוקטים שהובאו מהשוק והקרבה הרגלית לכל אתרי התיירות הופכת אותו לאטרקטיבי במיוחד.
איפה: גרשון 24, העיר העתיקה.
לפרטים: 054-8763300.

צימר הבית בעתיקה בבאר שבע. צילום: הבית בעתיקה, אתר רשמי
אם תהיו עייפים... צימר הבית בעתיקה בבאר שבע/אתר רשמי, צילום: הבית בעתיקה

9. קפה לולה

אחד מבתי הקפה הכי השוקקים שבו מתכנסים כל הבליינים, האמנים והסטודנטים בעיר וכן גם חובבי הספורט בשבילם הקצו חדר סגור עם כורסאות, בר, מסכים, דגלים וחולצות של קבוצות כדורגל לצפייה רועשת במשחקים. החלל המרכזי משמש גם כ"בית ליצירה בדרום" שמציג תערוכות ועורך ערבי שירה והופעות אקוסטיות. בתפריט תמצאו ארוחות בוקר טובות, ברוסקטת אנטיפסטי, ארטישוק אל-רומנה וקרפצ'יו שייטל.
איפה: סמילנסקי 13, העיר העתיקה.
לפרטים: 08-6288937.

קפה לולה באר שבע. צילום: פייסבוק קפה לולה, צילום מסך
כאן תמצאו את כל הבליינים, האמנים והסטודנטים. קפה לולה בבאר שבע/צילום מסך, צילום: פייסבוק קפה לולה

10. שף בעיר

למסעדת "כרמים", הוותיקה מצומת סגולה, נולדה אחות ושמחת הבאר-שבעים גדולה - סופסוף גם להם יש מסעדת שף מובילה. על הסירים והגורמה מנצח השף סהר רפאל שמגיש אוכל אנין, טעים ולא מתפלצן. המקום גדול ומרווח, מעוצב באווירה כפרית וקורץ גם לבילוי משפחתי.

מעבר לאוכל, כרמים מומלצת גם לבילוי מסביב לבר שבו נערכים ערבי אלכוהול, כשבכל שבוע מתארח סלב מקומי שמתפקד כברמן. בנוסף מתקיימות סדנאות יין ובשני מוגש תפריט הפתעות.

התפריט מגוון - מפסטות, דרך בשרים, דגים ועד פירות ים ובמומלצות כבד אווז עם תרד ובריוש, פטריות בגריל, ביף סטרוגנוף וסלמון עם רביולי גבינות ועגבניות.
איפה: דרך חברון 66.
לפרטים: 08-9966444.

מסעדת כרמים באר שבע. צילום: גורה ברגר, מערכת וואלה! NEWS
בימי שני מוגש תפריט הפתעות. אחת המנות במסעדת "כרמים"/מערכת וואלה! NEWS, צילום: גורה ברגר

ואם כבר בסביבה...

פרפורמנס רוק - מרכז קירות בולדרינג עם 100 מסלולי טיפוס.

נגב ZOO - גן זואולוגי ובו כ-130 מיני עופות, יונקים וזוחלים מהארץ מהעולם.

פארק מרמלדה - פארק ספורט עם בריכה ביולוגית, מסלולי ריצה, רכיבה והחלקה, מתקני כושר ומתקן נדנדות ייחודי.

סקייט פארק - מתחם ספורט אתגרי לסקייטבורד ורולרבליידס

עשן הזמן - בר-קפה זרוק ולא מתיימר, שקירותיו מכוסים באלפי ספרים. במקום מתקיימים מפגשים ספרותיים והופעות של אמנים צעירים. איפה: אנילביץ' 17/2 בעיר העתיקה.

הפאב של איתי - פאב קטנטן ומקסים שממוקם מתחת למגורי הסטודנטים בפאסז' אוניקו בעיר העתיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully