וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקופת האבן: טיול אל מבצרים קדומים בישראל

ד"ר מוטי אביעם

9.4.2015 / 6:24

ארץ ישראל הייתה מאז ומעולם "גשר בין יבשות", ועל כן שימשה במשך שנים למעבר צבאות ועל אדמותיה התקיימו מלחמות רבות. לכן, ניתן למצוא לאורכה ולרוחבה לא מעט שרידי ביצורים רבים, משחר ההיסטוריה ועד מוצבי צה"ל כיום. הנה 6 מהיפים שבהם שהפכו אטרקציה לטיול

מבצר קאקון. צילום: זיו ריינשטיין,
שילוב יפה בין אתר עתיקות לבין גן לפיקניק. מבצר קאקון/צילום: זיו ריינשטיין

ארץ ישראל הייתה מאז ומעולם "גשר בין יבשות", ולכן שימשה במשך שנים למעבר צבאות ועל אדמותיה התקיימו מלחמות רבות. לכן, ניתן למצוא לרוחבה של הארץ שרידי ביצורים רבים, משחר ההיסטוריה ועד מוצבי צה"ל לאורך הגבולות כיום.


מתלבטים מה לעשות בחג? היכנסו ליומן אירועי פסח השלם


חג הפסח הוא הזדמנות מצוינת לבקר באותם אתרים מיוחדים, המציגים את צרכי האדם בהגנה. אז אם טרם חשבתם עיל אפשרות טיול מקורית לחג, הנה רשימה מצומצמת של המבצרים המרשימים והנבחרים בצפון, במרכז ובדרום הארץ. תוכלו לבקר לפחות באחד מהם בסופ"ש האחרון של החג, או בכל יום. טיול מהנה!

1. מצודת נמרוד

גן לאומי בצפונה של הארץ למרגלות החרמון. זהו המבצר הקדום השמור ביותר בארץ, וחומותיו ומגדליו המרשימים מהווים מוקד משיכה למבקרים רבים. ניתן להיכנס למגדלים, לעלות בחדרי המדרגות האפלוליים, לרדת במסדרון צר ומרשים אל פתח גיחה סודי הנמצא בתחתית החפיר, ולהרגיש כמעט כמו לוחם בימי הביניים. למרות שהיא מזכירה לרוב המבקרים מצודה צלבנית, המצודה נבנתה על ידי בית המלוכה האיובי, המוסלמי, ששלט בדמשק בזמן שבארץ שלטו הצלבנים.

מצודת נמרוד - Frischoffn. וויקיפדיה - - Frischoffn, מערכת וואלה! NEWS
להרגיש כמו לוחם בימי הביניים. מצודת נמרוד/מערכת וואלה! NEWS, וויקיפדיה - - Frischoffn

2. מבצר כוכב הירדן

כוכב הירדן הוא גן לאומי הממוקם באחת מנקודות התצפית היפות בארץ. העלייה לשם מכביש 90, צומת כוכב הירדן, כשני ק"מ מצפון לכניסה לקיבוץ נווה אור.

אלו הם שרידים מרשימים ביותר של אחד המבצרים הצלבניים החזקים שהיו בארץ ואשר הוקם על ידי מסדר האבירים הנזירים "ההוספיטלרי" במאה ה 12 לספירה. המבצר נכבש על ידי המוסלמים בשנת 1189 וכמה שנים לאחר מכן נהרס על ידי מיטוט קומתו השנייה. הרס זה שמר היטב על הקומה הראשונה שממנה אפשר להתרשם עד היום.

התכנון הצבאי של המבצר הוא אחת הדוגמאות הקדומות המושלמות למבצרים כפולים וממוגנים היטב. הכניסות נשמרו על ידי מגדלים, הכניסה המערבית הייתה דרך גשר מטלטל, הכניסה הדרום מזרחית הובילה בדרך מתפתלת לשער מוגן נוסף ובכלל למצודה יש מערכת כפולה של ביצור, מעין מבצר בתוך מבצר.

התצפית אל בקעת בית שאן, צפונה עד הכנרת ומזרחה אל עבר הירדן היא מקסימה בייחוד בשעות אחר הצהריים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת הדוגמאות הקדומות המושלמות למבצרים כפולים וממוגנים היטב. מבצר כוכב הירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

3. מבצר ארסוף: תל ארשף

שרידי המבצר נמצאים בגן הלאומי אפולוניה. שרידיו של מבצר צלבני הממוקם מעל קו המים של הים התיכון מצפון להרצליה. גם כאן נחפרו שרידיו של מבצר צלבני מרשים הבנוי לתלפיות ששמר על קו המים, על נמל ועל דרך החוף. בשנת 1291 ערכו הממלוכים בפיקודו של המצביא בייברס מצור כבד על המבצר שאת העדויות לו ניתן לראות בביקור במבצר.

אפולוניה. דורון ניסים
ואפשר גם לתפוס שקיעה יפה מכאן. גן לאומי אפולוניה/דורון ניסים

4. מבצר קאקון

זהו גן לאומי פתוח שנמצא על כביש 5803, בסמוך ליישוב גן יאשיהו. במקום, שלא מוכר כל כך בציבור, היה בעבר מבצר צלבני שנהרס לאחר כיבוש הארץ על ידי הממלוכים ובמקומו הוקם מבצר ממלוכי שנמשך אל תוך התקופה העות'מאנית, ששלט על הדרך הראשית ממצרים לסוריה.

מאז ועד 1948, היה במקום כפר ערבי בשם קאקון. זו דוגמא יפה למבצר שנבנה על גבעה לא גבוהה אך באזור מישורי וכך הוא שולט היטב על סביבותיו. הפארק שהוקם סביבו מספק שילוב יפה במיוחד בין אתר עתיקות שניתן להיכנס אליו לבין גן לפיקניק.

מבצר קאקון. צילום: זיו ריינשטיין,
נבנה על גבעה לא גבוהה, אך שולט היטב על סביבותיו. מבצר קאקון/צילום: זיו ריינשטיין

5. מצד תמר

ממוקם על כביש 25, כ-5 ק"מ מזרחית מצומת צפית. שרידיה המרשימים של מצודה קטנה מהתקופות הרומית המאוחרת והביזנטית. המצודה כ-35X35 מ' היא בעלת ארבעה מגדלי פינה והיא השתמרה לגובה של עד 5 מטר.

המצודה הזו, יחד עם אחרות ברחבי הנגב, הייתה מקום מושבן של יחידות קטנות של הצבא הרומי, והביזנטי מאוחר יותר, אשר שמרו על המרחב המדברי מפני חדירת שבטי נוודים ואבטחו את הדרכים. בין השאר היו עסוקים החיילים גם בעבודות חקלאיות במרחב שסביב המצודה.

מצד תמר. Bukvoed, ויקיפדיה, צילום מסך
שרידים מרשימים של מצודה קטנה מהתקופה הביזנטית. מצד תמר/צילום מסך, Bukvoed, ויקיפדיה

6. מצודת יואב, משטרת עיראק סוידאן

מבנה משטרה בריטי, על כביש 35 ליד קיבוץ שדה יואב. זהו מבנה מבוצר, מעין מבצר מודרני, מקבוצת משטרות ה"טיגארט" שהוקמו ברחבי הארץ במחצית השנייה של שנות השלושים של המאה הקודמת, כדי להתמודד עם המרד הערבי וכדי להגן על הדרכים בערים ומחוצה להן.

את התפישה העומדת מאחורי הקמת המבנים מסוג זה, הביא לארץ קצין בריטי בשם צ'ארלס טיגארט, והן נבנו במתכונות שונות ברחבי הארץ. קירות בטון עבים, חלונות כחרכי ירי, מגדל תצפית גבוה ומתקני מים, היוו את יישום רעיון הביצור והשליטה של טיגארט. במלחמת השחרור, התנהלו קרבות כבדים של צה"ל הצעיר, חטיבת גבעתי ויחידות אחרות, לכיבוש המצודה מידי המצרים. כיום משמש כמוזאון חטיבת גבעתי.

מצודת יואב משטרת עיראק סוידאן. MathKnight, ויקיפדיה, צילום מסך
מבצר מודרני מקבוצת משטרות ה"טיגארט" שהוקמו בארץ. מצודת יואב/צילום מסך, MathKnight, ויקיפדיה
seperator

ב-14 באפריל 2015, ייערך במכללה האקדמית כנרת אירוע השקה של ספר הנושא את השם "ממגדל נוצרים עד עיר מבצר - מבצרים ומצודות בצפון הארץ, מהכנענים ועד צה"ל", בעריכת ד"ר מרדכי אביעם ובהוצאת המכללה האקדמית כנרת וההוצאה לאור "אוסטרקון". הציבור מוזמן.

ד"ר מרדכי אביעם הוא ראש מכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית, במכללה האקדמית כנרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully