וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן לאומי מבצר נמרוד

19.7.2011 / 0:01

מבצר נמרוד ברמת הגולן נבנה בימי הביניים בעקבות תככים ומשחקי כס של המוסלמים מול הצלבנים, עשה הסבה לבית כלא ולבסוף ננטש, ונשאר כנקודת תצפית נוף מרהיבה עבור המטיילים. הצה לסיור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תל החורבות הנהדר מסוגו בעולם". מבצר נמרוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצת רקע: מרק טוויין כתב על המקום ש"זהו כנראה תל החורבות הנהדר מסוגו בעולם". מבצר נמרוד, הידוע גם בשמו הערבי קלעת נמרוד או קלעת סוביבה, הוא אחד המרשימים שנשתמרו מימי הביניים. חוקרים רבים האמינו במשך שנים כי הוא נבנה על ידי הצלבנים, אך למקום סודות משלו. סיפורי הקרבות באזור והאזכורים התכופים של מצודת העיר בניאס גרמו לחוקרים לשייך את מבצר נמרוד לעיר בניאס הקרובה. בשנים האחרונות ולאור בדיקות מעמיקות בספרות הסתבר שהמצודה היא אמנם מצודה מימי הביניים אך בוניה היו המוסלמים אויבי הצלבנים באותה תקופה.

למי שראה בעיני רוחו אבירים בשריונות נוצצים, גבירות חצר ונערי ארווה, והתאכזב מהגילוי החדש, יש להבהיר כי תקופת ימי הביניים היא אחת הסוערות שידע האזור. ארץ ישראל נשלטה בחלקה על ידי הצלבנים ובחלקה על ידי המוסלמים, וכולם רצו לשלוט בירושלים ובצירי התנועה החשובים באזור. סאלח א-דין, השליט האיובי הנודע, מצליח בשנת 1,187 להפיל את ממלכת ירושלים הצלבנית בקרב המפורסם בקרני חיטין. כעבור כמה שנים במסע צלב נוסף מצליחים הצלבנים לכבוש את רצועת החוף ולייסד את ממלכת ירושלים השנייה, שבירתה עכו.

מבצר נמרוד. רשות הטבע והגנים
מבצר נמרוד/רשות הטבע והגנים

כשרונו הגדול של סאלח א-דין לאחד את הכוחות המוסלמים הקנה לו את כוחו הרב. עם מותו יורשים בניו את האימפריה הגדולה אך לא משכילים לשלוט בה, ואחיו של סאלח א-דין משתלט על הממלכה ומחלק אותה בין בניו. באזור הבניאס מתמנה אל עזיז עות'מן, אח צעיר שהיה כפוף לאחיו החזק אל מועט'ם ששלט בדמשק.

גם בין השליטים החדשים מתגלעים סכסוכים, ובריתות שונות ומשונות יוצאות לפועל על מנת לצמצם או להרחיב אזורי שליטה. השליט המוסלמי מעניק לצלבנים שליטה על ירושלים בתמורה לעזרה נגד האח בצפון. אל מועט'ם ואל עזיז עות'מן נלחצו מברית זו והחליטו לבנות במהירות מצודה שתגן על הדרך לדמשק, בירת האזור. וכך, ב-1,127 בונים האיובים את מצודת נמרוד וממשיכים להרחיבה גם בשנים שלאחר מכן. הבנייה הושלמה ב-1,230. כמה שנים מאוחר יותר השתלט השליט הממלוכי הנודע בייברס על ארץ ישראל ומינה את סגנו ביליכ למפקד המצודה. השליט החדש הרחיב ופיאר את המצודה. את פועלו הוא מנציח בכתובת מרשימה משנת 1,275. עם כניעת הצלבנים וגירושם הסופי מארץ ישראל בסוף המאה ה-13, הצורך במבצר ירד. הוא הפך במאה ה-15 לבית כלא ואחר כך ננטש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

סיור שקיעה ועששיות במצודת נמרוד

איך מגיעים: מכביש 90 פונים מזרחה בצומת המצודות (הצומת הצפונית של קריית שמונה) לכביש 99. ממשיכים עם הכביש ועוברים את הבניאס עד שמגיעים לצומת המובילה לנווה אטיב ולחרמון (צומת מפל סער). פונים שמאלה, עולים על כביש 989 וממשיכים בנסיעה עד לגן לאומי מבצר נמרוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור מבצר נמרוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בימי הקיץ מתקיימים סיורי שקיעה לאור ירח ועששיות במעבריו הנסתרים של מבצר נמרוד. חוץ מקרירות נעימה בעונה החמה, הלילה מוסיף מיסתורין לסיור.

המסלול: מסלול הסיור עובר בין מגדלי שמירה מרשימים ומאגרי מים, עד למגדל העוז (דון ז'ון) המרשים, שנבנה כמבצר פנימי העומד בזכות עצמו. מעבר הסתרים של המבצר מעניין מאוד. הוא בנוי מאבני ענק ויוצא מהמבצר דרך פתח המוסתר היטב מפני מי שנמצא מחוצה לו.
עוד פרט מעניין היא אבן גדולה ועליה חרוט ברדלס, סמלו של בייברס. האבן נחשפה בחפירות בשנת 1998.

היכן: גן לאומי מבצר נמרוד
מתי: יום שלישי 19.7
כמו כן, הסיורים מתקיימים ביולי בכל יום שני, שלישי, חמישי, שישי; באוגוסט בכל יום שני, שלישי, רביעי חמישי ושישי; בספטמבר בכל יום שישי.

ההצטרפות לסיור בהרשמה ובתשלום ב"כוכבית בטבע" - 3639* עד השעה 16:00 ביום הסיור.

מבצר נמרוד. דורון ניסים
נחשפה ב-1998 במבצר נמרוד. אבן גדולה ועליה חרוט ברדלס/דורון ניסים

מידע

לא לוותר על המנהרה הסודית.
בגן הלאומי יש תצפית ומזנון.
סוג מסלול: הלוך חזור
נקודת התחלה: חניון הגן הלאומי
נקודת סיום: חניון הגן הלאומי
אורך המסלול: 1 ק"מ
משך הטיול: 1-2 שעות
דרגת קושי: קל
ציוד דרוש: נעלי הליכה, מי שתייה
עונות מומלצות: קיץ, סתיו, אביב
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: אין
מתאים לכלבים
מחיר: יחיד: מבוגר: 21 שקלים, ילד: 9 שקלים
טלפון לבירורים: 04-6949277

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully