וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמבוש נגד מדריכי הטיולים שמזיקים לתדמית ישראל

22.3.2015 / 13:07

ישנם לא מעט מדריכי תיירים בארץ ומחו"ל, שלא רק ש"עושים כסף" על חשבון מורי הדרך המורשים, אלא גם מעבירים ידע שלא תמיד נכון או אוהד למדינה. מבצע אכיפה של משרד התיירות, המשטרה ואגודת הדרך יצא לתפוס את ה"חאפרים" באתרי התיירות הבולטים של ישראל

מבצע אכיפה של מורי דרך. צביקה בוכמן,
שוטרת/צביקה בוכמן

מבצע אכיפה בקנה מידה רחב יצא לדרך בתחילת חודש מרץ ברחבי הארץ, ובו עוסקים פקחי משרד התיירות בשיתוף עם נציגי אגודת מורי הדרך באיסוף מידע ובאיתור הפרות חוק של מדריכים בלתי חוקיים ושולחיהם.

בישראל פועלים כ-5,000 מורי דרך מתוך כ-7,000 בעלי רישיון בתוקף, אולם במקביל להם פועל מספר לא ידוע של מדריכי טיולים שאין ברשותם רשיון מורה דרך של משרד התיירות ואסור להם להדריך. עם זאת, מורי הדרך שבשטח יודעים לספר על לא מעט "חאפרים" שמסתובבים באתרי תיירות מוכרים, כמו מצדה, עכו, ירושלים וכדומה. אותם מדריכים שלא ברשיון, מדריכים תיירים במחיר נמוך ש"שובר את השוק" למדריכים המוסמכים (שעומד כיום על 225 דולרים ליום הדרכה), וחשוב מכך אין ברשותם את הידע המספיק או הנכון להעביר לתיירים.

"בתיירות נכנסת יש הרבה חברות שמביאות מלווי קבוצות ש'מלבישות' אותם במדי כמרים שהופכים למדריכים", מסביר בני כפיר, יו"ר אגודת מורי הדרך בישראל בראיון לוואלה!. לדבריו, חלקם (כ-400 איש לערך) רשאים להדריך במקומות של פולחן דתי בלבד, כלומר אין להם מה לחפש במצדה, תל אביב ושאר אתרים לא דתיים. "אנחנו רואים בעיקר קבוצות של רומנים, פולנים, בולגרים ואוקראינים שמתחזים לאנשי כמורה כי הם לא רוצים מדריכים ישראלים", מוסיף כפיר. "ככה הם חוסכים כסף וגם לא רוצים שיהודים ידריכו נצרות. אבל החוק מחייב אותם שיהיה מורה דרך ישראלי על האוטובוס".

מבצע אכיפה של מורי דרך. יהודה לוי, מערכת וואלה! NEWS
מורה דרך מורשה מתבקש להציג תעודה לפקח בעכו. לידו שני מודרכים/מערכת וואלה! NEWS, יהודה לוי

כ-250 מבצעי אכיפה בשנה

אז לאחר פניות רבות של אגודת מורי הדרך למשרד התיירות, יצאו החודש מספר מבצעי אכיפה, הפעם בליווי שוטרים שמימן משרד התיירות. המשרד עצמו ערך בשנה שעברה כ-250 מבצעי אכיפה, אולם הפעם מורי הדרך הצטרפו אל פקחי משרד התיירות כמלווים והטילו עד כה קנסות בגובה אלפי שקלים על מדריכים שפעלו ללא רשיון. סדרה נוספת של דיווחים מצויה כרגע בהליכי אכיפה.

סנונית ראשונה התמקדה באזור אילת. צוות משותף של שני הגופים בדק 15 אוטובוסים ומיניבוס אחד. באחד מהמקרים, בדקו אנשי הצוות קבוצה של שלושה אוטובוסים שהגיעה לפארק תמנע. בשניים מהם היו מורי דרך וברשותם רשיון בתוקף. בשלישי לא היה מורה דרך כזה. אחראי הקבוצה הציג עצמו כבנו של סוכן מוכר, אבל לא הציג רשיון מורה דרך. פקח משרד התיירות העביר את פרטי הנושא לבדיקה.

במקרה אחר, נצפה אוטובוס שהגיעה בנסיעה מצפון הארץ ובו ישבה אישה על כסא מורה הדרך. הפקחים עקבו אחר האוטובוס עד מלון קיסר, ניגשו אליו ושאלו את המדריכה אם יש ברשותה רשיון. היא הודתה שלא. בו במקום ספגה דו"ח מפקח משרד התיירות, כולל קנס בסך ,3,000 שקלים. במקרה שלישי, יצאו הפקחים בעקבות אוטובוס מטיילים שמצוי בבעלות חברה העוסקת בשיווק אבני חן ופועלת באזור אילת. כשביקשו אנשי הצוות מהמדריך להציג תעודת מורה דרך, הוא חמק מהמקום. הפקחים ביקשו לברר את פרטיו, אך נציגי החברה סירבו לשתף פעולה בעניין זה. פקח משרד התיירות יצר קשר עם מנכ"ל המפעל, דיווח לו על המקרה והודיע על הוצאת דו"ח לחובת המפעל.

פעילות אכיפה נוספת התבצעה באתרי תיירות בעכו העתיקה. צוות משותף של משרד התיירות ושל האגודה, בליווי שוטר, בדק 14 קבוצות שונות שסיירו בעיר. באחד המקרים התגלה, כי מדריך שהוביל קבוצה ישראלית אינו מורה דרך מוסמך. הוא הציג אישורי הדרכה שלא היו בתוקף, ומאחר והתנהל כמורה דרך ללא רשיון ספג קנס בסך 3,000 שקלים. ביום אחר יצא צוות משותף ליפו העתיקה. גם שם נבדקו קבוצות רבות, הן בתחומי התיירות הנכנסת והן בתחומי תיירות הפנים. אדם חסר רשיון, שהדריך קבוצה דוברת רוסית, ספג קנס בסך זהה.

עוד באותו נושא

המשפחה שמראה לתיירים את ישראל היפה

לכתבה המלאה
מבצע אכיפה של מורי דרך. יהודה לוי,
החאפרים פועלים באתרים מוכרים. אכיפה של משרד התיירות ושוטרים בעכו, בשבוע שעבר/יהודה לוי

נפצעת בטיול של מדריך לא מורשה? אין לך ביטוח רפואי

מעבר לפגיעה בפרנסת מורי הדרך ולעתים גם העברת מידע שגוי על ישראל ועל האתרים (לפעמים בכוונה), למי שמדריך תיירים ללא רשיון של משרד התיירות יש חיסרון גדול שבא על חשבון המטיילים עצמם, שלרוב אינם מודעים לכך. "מה שקבוצות לא יודעות", מסביר דובר אגודת מורי הדרך, אורי קציר, "שמכיוון שאין לחאפרים האלה רישיון, אז אין להם ביטוח ובמידה וקורה משהו לאחד המטיילים שלהם, הם לא מבוטחים רפואית". כלומר, כל הוצאות הטיפול והשיקום יחולו על המטייל.

"בשבוע שעבר הדרכתי במצדה והיה מספר דו-ספרתי של מדריכים ללא תעודת מורה דרך", מספר קציר. "נכון שישנם כמה סוגי רשיונות, כמו 'רשימת ה-44' שהם פלסטינים שהמדינה מרשה להם להדריך בארץ או אנשי דת מטעם ארגוני נצרות של הוותיקן שמותר להם להדריך באתרי דת בלבד, אבל מעבר להם יש עשרות מורי דרך שמוזילים את מחיר ההדרכה ופוגעים בתדמית של ישראל ומורי הדרך עצמם".

בשבועות הקרובים צפויים הצוותים לצאת למקומות נוספים ברחבי הארץ, לעתים תכופות. בין השאר, הכוונה היא להגביר את הפיקוח באתרי תיירות בירושלים, בסביבת הכנרת, בנצרת, בכרמל ובאזורים נוספים. "אנחנו עושים מאמץ גדול לסגור את הפערים שנוצרו במשך השנים בתחום האכיפה", אמר כפיר. "משרד התיירות עושה מאמץ אכיפתי ראוי לשבח ועצם נוכחות השוטר נותנת כוח לפקחים. מורי דרך מכל הארץ, ששומעים על כך, מתקשרים אלינו ומבקשים להתנדב לסייע לפקחים במבצעים דומים. קבוצות מתנדבים כבר מתחילות להתארגן במקומות שונים. רוח חדשה נושבת בשטח. לפנינו עדיין דרך ארוכה מאוד, אבל אנחנו כבר מקבלים דיווחים מהשטח על חברות שמתחילות להפנים את השינוי".

לדבריו, האכיפה עושה גלים ומובילה לתוצאות. "משרדים שמזמינים מורי דרך מבקשים לראות צילום של הרשיון והאכיפה מתבצעת גם על מורי דרך מכהנים, כלומר שהם מחזיקים רשיון בתוקף", הוא אומר. "כמו כן, על מורי הדרך לענוד את הרישיון במהלך ההדרכה אחרת ייקנסו על-ידי משרד התיירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully