וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני, הירקון והכלב בן-גוריון

שנה לא פשוטה עוברת על שר התיירות. בין הניסיונות להחזיר לענף את הצבע הוורוד ללחיים (והירוק לכיס), יצאנו לטיול עם עוזי לנדאו אל מחוז ילדותו בירקון, כדי להיזכר בימים שהעיר היתה פארק אחד גדול ולו היה כלב שזוהה עם השמאל

עוזי לנדאו בפארק הירקון. ראובן קסטרו
"כל זה היה פעם טבע באמצע העיר". לנדאו באתר "שבע טחנות" בירקון/ראובן קסטרו

קבענו בבוקרו של יום שישי במתחם "שבע טחנות" שבפארק הירקון, בגבול תל-אביב-רמת גן. הוא מגיע לבדו, ללא שומרי ראש או גינונים ששמורים לקודקודים אחרים. רק הוא, כובע מטיילים על ראשו וסנדלים. אני מזהה אותו, ניגש אליו ולוחץ יד. חבורת מטיילים שנמצאת בסיור לא מודעת בכלל, שממש מולה עובר ד"ר עוזי לנדאו, בן 71, שמכהן כשר התיירות כבר למעלה משנה וחצי.

לא קל לו, ללנדאו, בימים אלו. התיירות בישראל אף פעם לא היתה במצב מזהיר, למרות שיא בכניסות תיירים אשתקד, ואז בא מבצע "צוק איתן" והפך אותה לשבר כלי. כדי להחזיר קצת לענף את הצבע הוורוד ללחיים (והירוק לכיס), יצא משרד התיירות בראשותו בקמפיין, הקורא לישראלים לנפוש דווקא עכשיו בישראל. בשביל לנדאו, בן של לוחם אצ"ל ואיש ימין מהדור של מרידור, אולמרט ובני בגין, ישראל היא הרבה מקומות, אבל קודם כל מחוז ילדותו שעל גדות הירקון.


עוד בוואלה! תיירות:
מהי העיר הזולה ביותר לחופשה משפחתית באירופה?
דו”ח: ישראל במקום ה-4 ביוקר מחירי המלונות בעולם
הסודות המלוכלכים של חדרניות בבתי מלון


"אתה רואה את כל זה", הוא מצביע כשאנחנו עומדים על הגשר בין טחנות הקמח הישנות, "כל זה היה פעם טבע באמצע העיר. אזור פראי עם שיחי פטל וסירה קוצנית, שהיינו שמים על השיח שמיכה וישנים עליו כמו מזרן". לנדאו נולד אומנם בחיפה, אבל בגיל 6 עברו הוריו לרמת גן, לרחוב אסף. אביו, חיים לנדאו, שהיה במחתרת ושימש כראש מטה האצ"ל עד קום המדינה, היה חבר כנסת בעצמו שהעביר את המשפחה למרכז עקב פעילותו הציבורית.

"כאן היה המקום שבו היינו שוחים", מצביע לנדאו על הנחל שזורם לפנינו. "בתנועת הנוער היינו עוברים במעבר זיקית על חבל מעל הירקון ומי שלא התאמן מספיק וידיו התעייפו, היה בצרה גדולה ונופל למים. אפילו אומגה עשינו כאן. היו פה גם נחשים והמורה המיתולוגי שלנו לביולוגיה, הלל צור, לימד אותנו לתפוס אותם בזנב. הבאנו אותם לבית הספר ואז שחררנו. והיינו גם מתפלחים למשחקי כדורגל באיצטדיון רמת גן בעזרת סירות ונהג שהיה מעביר אותך את הגדה. היו ימים...".

עוזי לנדאו בפארק הירקון. ראובן קסטרו
לנדאו: "בשנה הבאה הייתי רוצה לראות את המשך בניין הארץ"/ראובן קסטרו

הכלב שקראו לו בן-גוריון

לנדאו מתרפק על זכרונותיו באזור, ונראה שהם חולפים במוחו כמו מי הנחל שזורם מערבה. הוא מספר על תקופה פוליטית קשה בסוף שנות ה-50 ועל כלבים שהסתובבו בירקון, ולא שוכח סיפור מיוחד במינו על אחד מהם. "בן-גוריון השווה אותנו (חניכי תנועת בית"ר - ז.ר) להיטלר ומוסוליני, אז אחד הכלבים שהיה פה קראתי לו 'ביג'י' - ראשי תיבות של בן-גוריון. יעקב מרידור הרביזיוניסט ואשתו גרו בצמוד אלינו. יום אחד היא יצאה לשפוך את הזבל ושמעה אותי קורא לכלב: 'ביג'י'. מיד קצפו פניה: 'איך אני מעז לקרוא כך לכלב?! הוא ראש ממשלה של כולנו!"

פארק הירקון, ובמיוחד אתר "שבע טחנות", שהיה חלק ממתחם אזורי של גריסת קמח (הכפר ג'רישה ותל נפוליאון) בתקופה העות'מנית, הפך בשנים האחרונות לאתר יפהפה שחביב במיוחד על רוכבי אופניים וציפורי מים שעוצרות להפסקת דגים קלה.

למרות הזכרונות והנוסטלגיה של ערש ילדותו, לנדאו שמח על הפיתוח שנעשה בתחום התיירותי. "בשנה הבאה הייתי רוצה לראות את המשך בניין הארץ. שאנשים יטיילו בה לאורכה ולרוחבה, עם הפנים לנוף ולצומח. להשתחרר מהקיבעון המחשבתי ולצאת מהקופסא בדרך של עשייה. ממש כמו בשיר ההוא, 'ויש אומרים כי עד היום לאורך הירקון הציפורים שרות על יואל משה סלומון'.

"זו ציונות!", אמר בחיוך, חבש את כובעו ונפרד לשלום.


צילומים: רובי קסטרו
הפקה: חגית ברק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully