וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמיים סגורים: למי אכפת מכמה נוסעים ישראלים?

23.7.2014 / 10:12

מה אתם רוצים מחברות התעופה הזרות? שיקולי ביטחון הנוסעים והצוותים שלהן חשובים להן הרבה יותר מאשר כמה נוסעים בקו לת"א, רווחי ככל שיהיה. יוסי פישר עושה סדר באוויר ומצביע על האשם האמיתי - הפלת המטוס המלזי

מטוס של US איירוויז שביטלה טיסות לישראל. יולי 2014. רויטרס
חושבות על הבטיחות שלהן קודם כל. חברות תעופה אמריקניות/רויטרס

אתמול (ג') בערב התבשרנו שחברת דלתא האמריקנית הסיטה טיסה מניו יורק לתל אביב לנחיתה בפריז. כעבור זמן מה התבשרנו בהודעה נוספת שה-FAA - רשות התעופה האמריקנית, הנחשבת לגוף בעל הסמכות המקצועית הגדולה ביותר בעולם, מורה על הפסקת כל הטיסות של חברות אמריקניות לנתב"ג למשך 24 שעות. הסיבה להודעה הדרמטית של ה-FAA היתה נפילתה של רקטת גראד ביהוד, הנמצאת במרחק של פחות משני מיילים בקו אווירי ממסלולי ההמראות והנחיתות בנתב"ג.

בהמשך להודעת ה-FAA הצטרפו לביטולי הטיסות קבוצת לופטהנזה, הכוללת את חברת לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס וחברת סוויס, כמו גם חברות אייר פראנס ו-KLM, טורקיש איירליינס ועד שלל חברות אירופיות, שהודיעו על הפסקת הטיסות עד למועד לא ידוע. לאחרונה הודיעה גם רשות התעופה האירופית על הוראה להפסקת כל הטיסות לנתב"ג.


עוד על התיירות בצל "צוק איתן":
שו"ת: מה עושים אם התבטלה לי הטיסה?
חברות התעופה הזרות ביטלו את טיסותיהן לישראל
מענישים את ארדואן: הישראלים מבטלים חופשות בטורקיה


הפעם האחרונה שבה הפסיקו חברות התעופה הזרות את טיסותיהן ארצה, היתה לפני 23 שנים, בעת מלחמת המפרץ ב-1991. אל לנו לכעוס או לנטור כנגד החברות הזרות. מדובר בחברות מסחריות, ששיקולי ביטחון הנוסעים והצוותים שלהן חשובים להן הרבה יותר מאשר לשרת את קו הטיסה לתל-אביב, רווחי ככל שיהיה. חברות הביטוח לא מכסות פגיעת רקטות במטוסים. צוות טייסים ודיילים זר לא רוצה ללון במלון במרכז ולרוץ פעמיים-שלוש ביום למרחב מוגן.

יש לציין, שכאשר החמאס הכריז כבר בתחילת המבצע שהוא מטווח את נתב"ג ואף ניסה לירות רקטות - אף אחת מהחברות הבינלאומיות, למעט קוריאן אייר שביטלה מספר טיסות מוגבל ארצה, לא הפסיקה לטוס לכאן.

מטוס של חברת קוריאן אייר. ShutterStock
הראשונה שביטלה את טיסותיה לארץ. קוריאן אייר/ShutterStock

ההשפעה של ביטולי הטיסות עמוקה ממה שמנסים 'למכור' לנו

ההודעה של חברות התעופה השונות קשורה גם, בקשר עקיף, ליירוט המטוס המלזי מעל מזרח אוקראינה, שטס במסלול טיסה אזרחי מוכר ולמרות זאת יורט. כל חברות התעופה העולמיות בלי יוצא מן הכלל בהלם מהיירוט והתוצאה היא עודף זהירות. חלק מהחברות שעשו שימוש בנתיב תעופה זה (והיו לא מעט כאלו), מואשמות כיום על כך שידעו שהן טסות באזור לחימה שבו כבר יורטו מטוסים (אמנם מטוסים צבאיים אוקראניים) ולמרות זאת סיכנו את הנוסעים שלהן.


עוד בערוץ התיירות של וואלה!
אפקט 'צוק איתן': דילים בארץ ולחו"ל במחירי רצפה
וחברת התעופה הטובה בעולם היא...
כחום הגוף: מיהם התיירים המתפשטים בעולם?


ההשפעה של ביטולי הטיסות ארצה עמוקה הרבה יותר ממה שמנסים 'למכור' לנו גורמי ממשלה שונים. החברות הישראליות לא יוכלו לשרת את כל אותם אלפי נוסעים, שנתקעו ללא אפשרות להגיע מרחבי ארה"ב ואירופה לישראל, מהסיבה הפשוטה שאין בידי החברות הישראליות מספיק ציוד - מטוסים וזכויות נחיתה ביעדים - שאותן משרתות החברות הזרות.
אז נכון, מי שמחזיק כרטיס טיסה בתוקף - חברת התעופה אמורה לסייע לו להגיע ליעדו, אך מה קורה כאשר כל מכסת המושבים בחברות התעופה הישראליות מתמלאת? על כך אין עדיין תשובה ברורה.

מדובר בכל זאת בהוראה של רשות התעופה האמריקנית, שבעקבותיה הלכה גם רשות התעופה האירופית. זהו ללא כל ספק מצב של 'כורח עליון' - דומה למצב שהתרחש לפני מספר שנים בעת התפרצות הר הגעש באיסלנד וכיסוי חלקים גדולים של אירופה בענני אפר וולקני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
בוטלו עשרות טיסות מנתב"ג ואליו. אבי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
באמצע שיא העונה לא ציפינו שזה יקרה. נתב"ג שומם, היום/מערכת וואלה! NEWS, אבי אשכנזי

אז מה גורל הנוסעים שממתינים?

סביר להניח שבשלב ראשון חלק מהנוסעים שיגיעו לשדות התעופה בשעות הקרובות, ישוכנו בבתי מלון על חשבון החברות. המקומיים ישלחו לבתיהם וימסרו להם על מועדי טיסות חלופיים. המצב הזה יתקיים לפחות לאורך 24 השעות הראשונות שעליהן קיימת ההוראה להפסקת הטיסות. לאחר מכן, כל חברה תנהג על פי מדיניותה המסחרית. חברות שיש להן הסכמי שת"פ עם אל על, או מה שמוכר בקרב אנשי המקצוע כ"קוד-שייר", יקבלו עדיפות על המושבים שיש לאל על.

האמת היא, שגם אם כל הטיסות לישראל יחודשו בתוך 24 שעות, ייווצר 'פקק תנועה' אווירי וניתן להעריך שהנוסעים יתעכבו עוד יום-יומיים לפחות. חברות התעופה לא יוסיפו טיסות בלי הגבלה, מכיוון שמדובר בזכויות נחיתה ועלויות כלכליות משמעותיות

מי שהזמין את כרטיס הטיסה שלו דרך סוכנות נסיעות - נמצא בעמדה טובה בהרבה מכל אותם אלו שהזמינו כרטיסי טיסה דרך האינטרנט. לראשונים יש 'כתובת' שאליה הם יכולים לפנות. סוכני הנסיעות מקבלים תשלום של עמלה עבור מתן השירות, וכפי שהיה בעת התפרצות הר הגעש באיסלנד, הם בעמדה טובה יותר לתת מענה ללקוחותיהם.

אני מציע ליצור קשר מידי עם סוכני הנסיעות. חברות הנסיעות הגדולות יתגברו את מערך שירות הלקוחות שלהם וישתדלו ככל האפשר לתת מענה ללקוחותיהם. קיימים הבדלים בין חברות התעופה ה'רגילות', או כפי שהן מוגדרות Legacy Carriers, לבין חברות הלואוקוסט, שלחלקן הגדול יש רק מרכזי מכירות באינטרנט ומוקד שירות לקוחות הממוקם באירופה. אלו, ככל הנראה, יתנו מינימום שירות ופתרונות ללקוחותיהן.

המירב שאפשר לצפות מחברות הלואוקוסט, הוא שהן יאפשרו ללוחותיהן לטוס במועד הראשון שיתאפשר מבחינה ביטחונית, אך לא מעבר לכך. ניתן להניח שבמידה והאיסור על טיסות לישראל ימשך לאורך פרק זמן ארוך מיממה אחת או שתיים, חברות תעופה הטסות באופן קבוע לירדן, יסיטו טיסות לעמאן ומשם יועברו הנוסעים באוטובוסים ארצה. אפשרות נוספת היא להסיט טיסות לשדה התעופה בעקבה ירדן, ומשם באוטובוסים או טיסות מאילת לתל אביב.

קיימת גם אפשרות להטיס נוסעים ללרנקה, שבקפריסין, ומשם במטוסי נוסעים קטנים של ארקיע וישראייר לנתב"ג. במשך שנים גורמי מקצוע שונים מעלים את הנקודה שלא יעלה על הדעת שלמדינת ישראל, עם היקף פעילות אווירית כה גבוה, יפעל רק שדה תעופה בינלאומי אחד. נכון ,שדה התעופה הצבאי - עובדה ונמל התעופה אילת - גם הם יכולים להיחשב כשדות תעופה בינלאומיים, אך לכל אחד מהם בעיות שלא מאפשרות להפעילו כאופציה רצינית לנתב"ג.

כתוצאה מהעובדה הברורה שנתב"ג הפך למטרה אסטרטגית ולגיטימית לרקטות של ארגוני טרור, עלינו לייצר אופציה של שדה תעופה בינלאומי נוסף הקרוב למרכז הארץ. האופציה הצפונית של הפיכת בסיס חיל אוויר ברמת דוד לשדה תעופה בינלאומי היא כורח המציאות. לאור הניסיונות של החמאס לטווח את נתב"ג והכרזותיו ששער הכניסה הראשי לישראל הוא מטרה אסטרטגית לרקטות שלו - עלינו להבין שהאופציה של הפיכת בסיס חיל האוויר בנבטים היא לא ריאלית. הטווח שלו מעזה קרוב יחסית.

בשורה התחתונה, המצב שבו חברות התעופה הזרות לא יטוסו לישראל הוא בלתי נסבל. רוב תנועת התעופה האזרחית לישראל וממנה מתבצע על ידע החברות הזרות. זו לא רק פגיעה קשה בתיירות אלא גם פגיעה קשה בכלכלה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully