וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אומבריה: האחות היותר מוצלחת של טוסקנה

לנסוע בדרכי נוף שמתפתלות בין אגמים, לטייל בעיירות ציוריות מימי הביניים, או ללקק את השפתיים מהפסטות עם פטריות הכמהין - הקלישאות של חופשה טוסקנית קיימות גם באומבריה, רק שהיא פחות מתויירת ויותר רגועה. נופש איטלקי בהילוך נמוך, וטוב שכך

אמת מים ומבצר בעיירה ספולטו אומבריה. ShutterStock
לאן שלא תפנו - תראו משהו יפה. המבצר של ספולטו, אומבריה/ShutterStock

מזלה הטוב של ארץ המגף שאלוהים חנן אותה בכל כך הרבה יופי, שכל חבל ארץ בה יפה יותר מקודמו. כך גם אומבריה היפהפייה והפחות מוכרת משכנתה, טוסקנה.

אומבריה ממוקמת במרכז איטליה, היא מכותרת ביערות, הרים, שמורות טבע וקשת עצומה של גווני ירוק שהעניקו לה את הכינוי "הלב הירוק". מילות תואר שחוקות, כמו "מרהיב, "קסום" ו"ציורי", לא יספיקו כדי לתאר את יופייה המיוחד ואכן כל מקום הוא ציור יפה מקודמו עד כדי קיטש לפרקים.


עוד טיולים בעולם בוואלה! תיירות:
השמפניה של קמפניה: חופשה בדרום איטליה
ספרדי כפול: חופשה שקטה וסוערת בפירנאים
האב, הבן ורוח החופש: אטרקציות מגניבות למשפחה בחו"ל


"נופש באזור יגרום לכם להוריד שבע אוקטבות", כמו שינון דותן, תיירן ישראלי שחי באזור ובעל מיזם התיירות feel it, אוהב לומר. הירוק בעיניים, המים הזורמים במפלים, בנחלים ובאגמים, שטחי החקלאות המוריקים, השקט, השלווה ומאור הפנים של תושבי האזור ישרו עליכם רוגע כבר מהרגע הראשון לשהותכם שם. תוסיפו לזה את התושבים המתנהלים לאט ובלי לחץ - ומבלי שתרצו זה יחלחל בתוכם.

אומבריה מאופיינת בהרבה דרכי נוף שמתפתלות בין גבעות, אגמים, כפרים ועיירות מימי הביניים שנשמרו להפליא. התושבים גרים בבתי האבן העתיקים ומתנהלים בתוך הסמטאות והרחובות הצרים ממש כמו אז. חיי התרבות והקהילה מתרכזים בעיקר בפיאצות היפות, שם גם ממוקמים כל אתרי האדריכליות והיסטוריה בהן מזרקות, ארמונות, כנסיות ובתי עירייה לצד מסעדות, בתי קפה ובוטיקים שווים. בפיאצות תפגשו גם את החבר'ה הצעירים שנוהגים להתנחל על המדרגות.

פסטה ויין אומבריה איטליה. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
לטייל וגם לעבור סדנת בישול מקומית. פסטה ויין באומבריה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

לעבור חווית נופש מסוג אחר

באומבריה אין לונה פארקים וגם לא פארקי מים של אקסטרים, אך יש שלל אטרקציות טבע שמתאימות למשפחות וכן שפע של פסטיבלים, בהם של שוקולד, פרחים, מוזיקה, אמנות, עתיקות ומרוצי סוסים. גם אם לרגע נדמה שילדיכם לא ימצאו שם את מבוקשם, אל חשש, יום-יומיים וגם הם יתחברו לסביבה ולאווירה של חופשה מסוג אחר.

הרעיון המרכזי של המחוז הוא טיולי כוכב. כלומר, בחרו לכם מלון, תתנחלו בו לכמה ימים והוא יהיה העוגן שממנו תצאו לטיולים יומיים במסלולים מעניינים, שמרוחקים כחצי שעה עד שעה וחצי מקום הלינה.

עוד מאפיין שתופס תאוצה במחוז הוא האגרו-תוריזמו - אחוזות וחוות החקלאיות שפותחות את שעריהן ומציעות אירוח כפרי, היכרות עם אורח החיים החקלאי ואפשרות להתנסות בעבודה בחצר המשק, בכרמים, בחיפוש פטריות כמהין או בסדנאות בישול, למשל. בחוות יעמדו לרשותכם אופניים, יכינו סל פיקניק ותצאו לדווש בשבילי הכפרים ועל גדות הנחלים.

"הרעיון", לדברי דותן, "הוא Feel it - להרגיש, לחוות ולחיות את המקום כמו תושביו. לעבור חווית נופש מסוג אחר, רגועה ומחברת יותר". דותן, עו"ד במקצועו, מתגורר בכפר סמוך לעיירה אסיזי ומכיר היטב את האזור, התרבות והאנשים, ובעיקר מה אנחנו, הישראלים, אוהבים. הוא חבר לחברת ישראייר, שגם אירחה אותי באומבריה, וביחד הם "תפרו" חבילות נופש אישיות בהתאם לבקשתכם, אהבותיכם ולהרכב המשפחתי-חברי.

הטיפ שלנו - קחו את הזמן, רדו מהאוטוסטרדות וסעו בדרכים הצדדיות המתפתלות בין ההרים, הגבעות, היערות והאגמים. כנסו לכפרים ולמקומות שלא בהכרח מככבים על מפת התיירות ושם תגלו את כל הפנינים האמיתיות והמפתיעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פאלאצ'ו דה פריורי. ShutterStock
אחת האטרקציות הפופולריות בפרוג'ה. פאלאצ'ו דה פריורי/ShutterStock

כוכבי המחוז

מפלי מארמורה בעיירה טרגי
המפלים (La Cascata delle Marmore) המרשימים פורצים מבין סבך היער ונופלים במלוא עוצמתם מגובה 165 מטרים מטה בשלוש מדרגות, שיוצרות שלושה מפלים. מדובר למעשה במפלים מלאכותיים שיצרו הרומאים במטרה להסית את המים, שגאו בנהר הוולינו (Velino) והציפו את האזור. המים נשפכים ומתמזגים עם נהר הנרה (Nera), שמתפתל בעמק ובשמורה המרתקת שהפכה לפארק תיירותי עם מרכז מבקרים, גן בוטני, פעילות פנאי, ספורט אתגרי (סנפלינג) ומסלולי טיול.

שימו לב, בשעות 15:00-13:00 המים "נחים", או אז סוגרים את זרימתם להפסקה קצרה, שלאחריה האטרקציה היא לעמוד במרפסת התצפית ולראות את פתיחת השיבר וזרימת המים מחדש. מהמפלים תמשיכו לאגם טרזימנו, הרביעי בגודלו באיטליה, הממוקם על הגבול בין אומבריה וטוסקנה. מסביב לאגם טיילות, מסעדות וכפרי נופש המציעים שיט, דייג וספורט ימי.

נהר הקורדו
חובבי האקשן יוכלו למצוא את חוויית האדרנלין באתר Raftingumbria בכפר Serravalle, הממוקם על גדת נהר הקורדו המתפתל בין מצוקים הרריים. באתר אומגה, פארק חבלים, השכרת אופניים לדיווש לאורך הנהר, לינת קמפינג, תצפית כוכבים לילית מראש ההר ובעיקר רפטינג במסלול רגוע או במסלול אתגרי. 38-25 אירו לשעה עד שעתיים.

פרוג'ה
העיר היא בירת המחוז ונחשבת למעניינת ותוססת, הודות ל-30 אלף הסטודנטים שלומדים בשתי האוניברסיטאות בעיר. כמו לרוב הערים, העיירות והכפרים במחוז, גם פרוג'ה (Perugia) היא עיר מימי הביניים, הנישאת בראש גבעה וחולשת על פנורמה מהממת ביופיה.

הגישה לעיר העתיקה מוגבלת ולכן עולים אליה בפוניקולר - קרוניות שמטפסות במעלה ההר עד למתחם העתיק. עיקר העניין הוא במצודת "רוקה פאולינה" (Rocca Paolina) שנבנתה במאה ה-16, ש תחתיה פעלה עיר תת-קרקעית גדולה, מסוגרת שנראית כגטו מבוצר ומרתקת מבחינה אדריכלית.

עוד אטרקציות בעיר הן "כיכר 4 בנובמבר", המסמלת את ניצחונה של איטליה במלחמת העולם הראשונה, במרכזה מזרקת מג'ורה עם מוטיבים תנ"כים וסביבה קתדרלה מרשימה ביופייה; פאלאצ'ו (ארמון) דה פריורי (Palazzo dei Priori), שאת קירותיו מעטרים סיפורי התנ"ך; מדרחוב קורסו ואנוצ'י (Corso Vannucci עם הבוטיקים והרשתות הממותגות, חנויות השוקולד, המסעדות ובתי הקפה התוססים וגני קרדוצ'י (Carducci gardens) המשקיפים על הנהר ועמק טיבר.

בעיר מתקיימים מספר פסטיבלים בהם פסטיבל הג'אז הבינלאומי שמתנגן ביולי, נמשך שבועיים ומעלה מופעים מבוקר עד ליל, ו"יורו צ'קולד" - פסטיבל השוקולד המסורתי שראשיתו בשנות ה-50 כמחווה למפעל השוקולד המקומי פרוג'ינה המייצר את שוקולד באצ'י. החגיגה השוקולדית תתקיים ב-26-17 באוקטובר ותתפרש על עשרות מטרים של דוכנים, פסלי שוקולד, סדנאות, הצגות וגלגל ענק עם אלמנטים שוקולדים.

מפלי מרמורה אומבריה באיטליה. ShutterStock
נופלים מגובה 165 מטרים מטה בשלוש מדרגות. מפלי מארמורה/ShutterStock
: רפטינג באומבריה איטליה. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
למי שמעוניין להכניס קצת אדרנלין לחופשה. רפטינג בכפר Serravalle/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

יושב עם סן פרנציסקוס על המים

אסיזי
העיירה המדהימה ביופייה נישאת בראש הר וחולשת על נוף הררי המשובץ ביערות, שדות ובתי אבן הגולשים במדרון ובולטים בגגות הרעפים ובצריחים הנישאים אל על. גם אסיזי (Assisi) היא עיר מימי הביניים המוקפת חומה ומבצר וחשובה לקתולים, היות ובה נולד פרנציסקוס הקדוש ובה פועלת אחת מהבזיליקות החשובות והיפות בעולם. את העיר פוקדים 6.7 מיליון תיירים בשנה, שרובם תיירים דתיים לצד חובבי היסטוריה, אדריכלות ואמנות (כאן נולדה האמנות הציורית התלת-ממדית).

בפיאצה סן רופינו (Piazza San Rufino) ניצבת כנסיית השלום ומולה בית העירייה, וכמי שהוכרזה כ"עיר של שלום ואחדות" אירחה את הנשיא שמעון פרס שקיבל מראש העירייה אזרחות כבוד ואת מפתח העיר.

נורצ'ה
נורצ'ה (Norcia) זו אחת מהעיירות הקטנות, היפות והציוריות שתפגשו על אם הדרך. היא מוקפת חומה, הכניסה אליה דרך שערי אבן, רחובותיה צרים, בתיה צבועים בגווני צהוב ילדותיים ותפאורת הרקע שלה הם הרי שמורת סיביליני (Sibillini), המתמרים לגובה 2,500 מטרים.

העיירה מהווה מרכז קולינרי חשוב, בעיקר בשל מעדניות הגבינות והנקניקים המשובחים שמציגות את הסחורה (במיוחד את שוקי הפרושוטו) כיצירות בתערוכה נחשקת במיוחד, וכן בשל הטרטופו - פטריות כמהין שחורות ולבנות שמוצגות בארונות זכוכית, כאילו היו תכשיטי יהלומים יקרי ערך בעלות של 5,000-60 אירו לק"ג. העיירה היא מרכז תיירותי שוקק עם מסעדות, מעדניות, גלידריות ופיאצה יפה.

ספולטו
העיירה ספולט (Spoleto) מציצה מבין רכס ההרים של שמורת פיאנו גרנדה (Piano Grande), וייחודה של עיירת ימי הביניים הזו הוא הנוף הניבט ממרומיה, וכן הטיילת התלויה על המצוק שמובילה לגשר טורי. גשר הקשתות הגבוה הוא למעשה אמת מים שחוצה את העמק ומובילה למצודה, הנחבאת בין עצי היער ולמרגלותיה זורם מפלצ'יק קטן, שמימיו הצוננים צלולים וטעימים במיוחד. גם לסופולטו קתדרלה מרשימה וכנסיות יפות, ובמהלך יולי מתקיים שם פסטיבל "שני העולמות" שמחבר בין עולמות התיאטרון, המוזיקה, המחול והאמנות.

כנסיית פרנסיסקוס הקדוש אסיזי אומבריה. ShutterStock
העיר פוקדים 6.7 מיליון תיירים בשנה. כנסיית פרנציסקוס הקדוש באסיזי/ShutterStock
רחוב בעיירה נורצ'ה באומבריה איטליה. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
מרכז תיירותי שוקק עם מסעדות, גלידריות ופיאצה יפה. רחוב בעיירה נורצ'ה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

אוכל, שתייה, לינה

אוכל
Locanda del cardinale, אסיזי
ייחודה של המסעדה הוא במיקומה בחללי האבן העתיקים שרצפתם השקופה חושפת פסיפס וממצאים ארכיאולוגיים מהתקופה הרומית. נסו את הריזוטו שחור שבראשו מתנוססת גבעה לבנה של גבינת בוראטה ומעליה פוזרו פתיתים קלויים של פרושוטו.

Locanda Rovicciano, כפר קסטל ריטארדי
השף אנדראה ליאונלי מתגורר עם משפחתו באחוזה חקלאית, שבה הוא מגדל חלק מהפרודוקטים לארוחות שהוא מגיש. החווה היא חלק מפרויקט האגרו-תוריזמו המשלבת מסעדה כפרית, שלוש דירות נופש ואפשרות להצטרף לסדנאות בישול בהנחייתו בסיומן אוכלים את מה שבשלים ביחד. נסו את הרביולי כמהין ואת פרחי הקישואים שמולאו בגבינות עדינות בטעמן.

יקב
Avignonesi, כפר מונטהפליצ'אנו
את הדרך ליקב מלווים 2,000 דונם של כרמים המתפרשים מאופק לאופק על פני 10 אזורים שונים, שצובעים את העמק בירוק. במסעדת היקב הצופה לנוף, כלל התפריט מאפה אפונה ברוטב גבינה חריף ופסטה 'חונקי הכמרים' עם עגבניות שגדלות בגינה הצמודה.

לינה
מלון ואלה די אסיזי, כפר סנטה מריה דל אנג?לי
המלון הוא הכי "קאנטרי סייד" ממוקם באזור כפרי פסטורלי, למרגלות הר סובאסיו, ומרוחק רק 4 ק"מ מהאקשן העירוני. המלון נבנה לפני שש שנים, לפני כחצי שנה נוסף לו אגף חדש ובחדריו הותקנו כל חידושי הטכנולוגיה המלונאית. במלון 57 חדרים בהם סוויטות וחדרי דלה-לקס צמודי מרפסת ווילות מחוץ למבנה המרכזי והוא לדעתנו מאוד מומלץ ומתאים למשפחות. 200-90 אירו ללילה לזוג.

מלון נון, אסיזי
נון הוא מלון בוטיק מליגה אחרת. הוא ממוקם במה שהיה פעם במאה ה-12 מנזר לנזירות, ומכאן גם קיבל את שמו. המלון ממוקם בלב העיר העתיקה ומלבד 18 סוויטות יפות, בהן אחת דו-קומתית שאת קירותיה מעטרים ציור פרסקו מימי הביניים, גולת הכותרת היא הספא במרתף. הספא הוקם על יסודות ספא שבנו הרומאיים והעמודים וקשתות האבן המקוריים שולבו בהרמוניה בעיצוב הספא המודרני. 600-200 אירו ללילה לזוג.

ריזוטו פטריות כמהין. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
אל תפספסו. ריזוטו פטריות כמהין ב-Locanda del cardinale באסיזי/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

כמה עולה להגיע לשם?

בחודשיים הקרובים (עד 25 באוגוסט) תפעיל לראשונה חברת ישראייר טיסות ישירות לפרוג'ה, בירת אומבריה. המחיר החל מ- 399 דולרים לאדם, חבילת טוס וסע (כולל רכב לשבוע) מ-479 דולרים לאדם, חבילת נופש לזוג+2 (כולל רכב ואירוח כפרי) מ-699 דולרים לאדם, טיול מאורגן מ-949 דולרים לאדם לשמונה ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully