וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק היום: טיול בשווקים הכי מיוחדים בישראל

3.7.2014 / 16:33

החנות שבה גולדה מאיר היתה קונה קפה; הדוכן שבו פגש לראשונה יצחק רבין את אשתו, לאה; המטבע הנדיר שנמצא במהלך חפירות בשוק ושאר אנקדוטות וטעמים שאסור לפספס - סיור בשווקים הכי מיוחדים בארץ

שוק מחנה יהודה. צילום: יאללה באסטה,
שיעור המבקרים בשווקים בישראל עלה ב-10 אחוזים בשנתיים האחרונות. שוק מחנה יהודה, ירושלים/צילום: יאללה באסטה

תיירות האוכל היא אחד מענפי התיירות המתפתחים ביותר בעולם, כאשר השווקים המקומיים הפכו מזמן למוקדי עלייה לרגל שעומדים במרכז אותה תיירות אוכל מתפתחת.


עוד על שווקים בוואלה! תיירות:
אצא לי השוקה: שווקי האיכרים הכי מוצלחים בעולם
חוויה לכל החושים: 5 שווקי תבלינים עולמיים וססגוניים
טעימות, צבעים ואנשים: שוקי תבלינים הכי מוצלחים בעולם


בסקר גיאוקרטוגרפיה שפורסם בשנת 2013 התגלה כי שיעור המבקרים בשווקים בישראל עלה ב-10 אחוזים בשנתיים האחרונות וכ-35 אחוזים מהישראלים נוהגים לקנות בשווקים מעת לעת. מיכאל וייס, מבעלי "יאללה באסטה", חברת תיירות השווקים המובילה בישראל, מסביר כי "הפופולאריות הזאת מורגשת ברמת ההתעניינות היומית של הישראלים בשוק ,כמכלול חוויתי ולא רק כמקום לקניות כפי שהיה בעבר".

אז איפה תוכלו גם לקנות וגם לחוות? הנה כמה מהשווקים הכי טובים בארץ, שמסתירים היסטוריה ישנה, סיפורים מיוחדים ומהווים יופי של אפשרות לחצי יום טיול.

שוק מחנה יהודה, ירושלים

קצת היסטוריה, רבותיי: תחילת דרכו של השוק בסוף המאה ה-19 בתקופת השלטון העות'מאני, אז היו הפלאחים הערבים משכונות שממערב לירושלים מביאים את התוצרת החקלאית לרחוב יפו, הסמוך לשכונת מחנה יהודה.
מה מיוחד: בניגוד לשני הסמלים האחרים של ירושלים, הכותל ומגדל דוד שמייצגים את העבר, שוק מחנה יהודה מייצג היום יותר מתמיד את ירושלים של ההווה וירושלים של העתיד.
דוכן שאסור לפספס: החצ'אפוריה - (חצ'א = גבינה, פורי = בצק) מגיע היישר מגאורגיה. טנגו, הבעלים, ראה את הכבוד שעושים בישראל לבורקס התורכי והחליט להכיר לחיך שלנו את הבורקס הגרוזיני.
אנקדוטה על הסכין: הצלחתו של השוק בתחילת הדרך, בסוף המאה ה-19, היתה נעוצה בכך שיושבי הנחלאות ותושבי הכפרים הערביים חסכו לעצמם את ההליכה המייגעת לשוק של העיר העתיקה והסתפקו בהגעה לרחוב יפו.
לטייל בשוק: יש מגוון של סיורים בשוק מחנה יהודה - סיור פתוח עם המיטב של השוק, סיור מאפיות, סיורי חגים עם מאכלים ומנהגים מיוחדים וסיורים המשלבים את השכונות בסביבה.
שעות פתיחה: א'-ו', החל מ-8 בבוקר ועד החשיכה. סגור בשבת.

דוכן למכירת פירות וירקות בשוק מחנה יהודה. עומר מירון
מייצג יותר מתמיד את ירושלים של ההווה ושל העתיד. דוכן בשוק מחנה יהודה/עומר מירון

שוק הכרמל, תל אביב

קצת היסטוריה, רבותיי: בשנות ה-20 החל להתפתח באזור כרם התימנים שוק קטן שנקרא "הכרם", הסוחרים היו יהודים-רוסים שהשתקעו בתל אביב. בהמשך, בעידודה של העירייה בראשות מאיר דיזינגוף, הפך השוק לרשמי ומוסדר ושינה את שמו ל"שוק הכרמל".
מה מיוחד: אחד מהשווקים שבהם ניתן לשוטט ולמצוא פינה מפתיעה בכל ביקור מחדש.
דוכן שאסור לפספס: מוכר התפוחים "אינעל העולם" - שוק הכרמל הוא לא שוק הכרמל ללא קולות הרקע של מוכר התפוחים שצועק "אינעל העולם".
אנקדוטה על הסכין: יצחק רבין פגש לראשונה את לאה לבית שלוסברג, אשתו לעתיד, ביום קיץ של שנת 1943 ליד דוכני גלידת "ויטמן" ברחוב אלנבי בתל אביב, בסמוך לשוק.
לטייל בשוק: בסיורים בשוק הכרמל ניתן לעשות גיחות קצרות ומעניינות אל שני הרחובות, שיוצאים מן השוק והינם חלק בלתי נפרד מהסיפור שלו נחלת בנימין וכרם התימנים.
שעות פתיחה: א'-ו', החל מ-08:00 ועד שעות החשיכה. סגור בשבת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פינה מפתיעה בכל ביקור מחדש. דוכן ממתקים בשוק הכרמל/מערכת וואלה!, צילום מסך

שוק הפשפשים, יפו

קצת היסטוריה, רבותיי: השוק ביפו נוסד במאה ה-19 ובשנים האחרונות שוקם והפך למתחם אופנתי ותיירותי. שוק הפשפשים מציע לצד טרנזיסטורים ישנים, שטיחים ותקליטים, גם חנויות מעצבים ומסעדות שף.
מה מיוחד: שוק הפשפשים הינו שוק למכירת חפצים מיד שנייה ונפוץ במקומות רבים בעולם, מפריז שבצרפת שם כנראה נוסד השוק הראשון לפני מאה שנה, ועד לשוק בבייג'ין שבסין.
דוכן שאסור לפספס: פלשתינה ארץ ישראל - אמוץ יעקובי בנה לעצמו גן עדן נוסטלגי באמצע השוק. הוא אספן בעצמו ואין בחנות פריטים שיוצרו לאחר 1948. החנות עצמה קיימת כבר 20 שנה.
אנקדוטה על הסכין: במהלך חפירות שערכת רשות העתיקות בשוק, נמצא מטבע נדיר מימי הממלכה הצלבנית (1099 - 1291), שעליו היה מוטבע בכתב ערבי דווקא השילוש הקדוש לנצרות - האב, הבן ורוח הקודש.
לטייל בשוק: הסיור בשוק הפשפשים הוא שילוב מעניין בין הנוסטלגיה של השוק עם חנויות הרהיטים הישנים, ובין חדשנות שבה לידי ביטוי בחנויות המעצבים החדשות, המציעות עיצובים מודרניים ומעניינים.
שעות פתיחה: א'-ה', בין 9:00 עד 17:00. ביום שישי פתוח עד 14:00.

שוק הפשפשים בעיניים של  המעצבת נעמה בצלאל. בן קלמר
שילוב מעניין בין הנוסטלגיה של השוק ובין חדשנות. שוק הפשפשים/בן קלמר

שוק לוינסקי, תל אביב

קצת היסטוריה, רבותיי: בשנות השלושים התיישבה בתל אביב קבוצת יהודים מסלוניקי, חלקם הקימו שכונת פלורנטין ובמקביל פתחו חנויות בהם מכרו תבלינים ומאכלים מהבלקן שיצרו את השוק המוכר לנו כיום.
מה מיוחד: חנויות תוכלו למצוא הכול, ליפות לקרצוף הגוף, מעדניות, גבינות, נקניקים, פירות יבשים וכמובן תבלינים. שמותיו הנוספים של שוק לוינסקי הינם "שוק התבלינים" או "סלוניקי הקטנה".
דוכן שאסור לפספס: החלבן - החלבן לא רק סוחב את הדלי בחמש בבוקר אלא גם מבין לא קטן בגבינות. במעדניית החלבן של לוינסקי גבינות משובחות ואיכותיות וגם דגים מעושנים.
אנקדוטה על הסכין: גולדה מאיר, ראשת הממשלה לשעבר, הייתה נוהגת לקנות את הקפה שלה בחנות הקפה שנקראת "קפה אטלס". עד היום, כמחווה לגולדה, נמצאת שם התערובת המיוחדת שהייתה מבקשת.
לטייל בשוק: בסיור בשוק תזכו להכיר טעמים מהמטבחים הבלקניים, תבלינים סודיים ובעיקר את הסיפורים והאגדות מאחורי השוק הכי מיוחד בתל אביב.
שעות פתיחה: פתוח בכל ימות השבוע. חלק מהחנויות פתוחות גם בשעות הערב.

מטעמים משוק לוינסקי. דנה מאירזון,
בעיקר תבלינים, אבל לא רק. שוק לוינסקי/דנה מאירזון

שוק רמלה

קצת היסטוריה, רבותיי: עוד במאה ה-8 לספירה פעלו ברמלה שווקים תוססים שנמכרו בהם סחורות מגוונות, ואפשר לומר ששם הכל התחיל.
מה מיוחד: תמצאו כאן את כל העדות - עיראקים לצד אשכנזים, פרסים, בדואים, מרוקאים, בוכרים ומה לא. כל אחד מציע את הסחורה המיוחדת, שעוברת בירושה כבר שלושה דורות.
דוכן שאסור לפספס: מאפיית שרעבי - מנוהלת על ידי משפחת מ?לו?כ??ה. בשנות ה-50 הגיע הסבא של אלי מלוכה ופתח כאן את המקום, וכיום נכדו מנהל את המאפייה ביד רמה.
אנקדוטה על הסכין: ממש בסמוך למסעדת סמיר נמצא המנזר הפרנציסקאני. מספרים כי בשנת 1799 המצביא הדגול נפוליאון שהה באכסניה צמודה למנזר ואף ירה במואזין הסמוך שהפריע את מנוחתו.
לטייל בשוק: מי שלא חושש מרופא השיניים שלו, מוזמן לסייר בין עולמות מתוקים של בקלאוות, חלבות, מעמולים, מלבי, ממתקים ושוקולדים. השוק מלא בסודות קולינריים מיוחדים.
שעות פתיחה: א'-ו'. פתוח עד שעות הערב. ביום ג' נסגר בצהרי היום.

שוק רמלה. רון פלד,
עיראקים לצד אשכנזים, פרסים, בדואים, מרוקאים, בוכרים ומה לא. שוק רמלה/רון פלד

שוק נצרת

קצת היסטוריה, רבותיי: שוק ערבי אותנטי שהוקם בתחילת המאה ה-17, אך התבסס והתפתח מאוד רק במאה ה-19.
מה מיוחד: רוב האטרקציות בעיר נצרת ממוקמות ברחובות ובסמטאות שיוצאות מן השוק עצמו, מה שהופך את השוק ללב של העיר.
דוכן שאסור לפספס: מסעדת דיואן אל סראיה של אבו אשרף שמרה על האופי האינטימי שלה. הסוד על פי אבו אשרף הוא לעשות מתוך אהבה, הוא לא מעסיק עובדים ועושה הכל בעצמו.
אנקדוטה על הסכין: בתחילת הדרך השוק היה מחולק על פי נושאים: שוק הירקות, הכלות, הנגרים והפחחים, אך כיום נותרו רק השלטים.
לטייל בשוק: סיור מתוק במיוחד בין אימפריות המתוקים של השוק בעיר, ייתן לכם היכרות עם טעמים שלא חוויתם. ההתמכרות מובטחת.
שעות פתיחה: ב'-ה' 9.00-17.00, בשישי ושבת 9.00-14.00.

שוק נצרת. צילום: יאללה באסטה,
שוק ערבי אותנטי שהוקם בתחילת המאה ה-17. שוק נצרת/צילום: יאללה באסטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully