וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות איכר ליום אחד: אתרי חקלאות שהפכו לתיירות

22.5.2014 / 7:07

לקטוף, לקצור, לבצור, לחלוב לגבן ולשחק באיכרים לרגע - ברחבי הארץ יש עשרות משקים, שהבינו את הפוטנציאל התיירותי שלהם והפכו לאטרקציה משפחתית עם ערך מוסף. הנה המיוחדים שבהם על קצה הקילשון

כרמים גפן משק בלום בראש פינה. אריאלה אפללו,
כרמים במשק בלום בראש פינה/אריאלה אפללו

היו ימים בהם החקלאות הייתה היהלום שבכתר של ארצנו הקטנטונת והיום, בואו נודה, מצבה על הפנים. בעיות כמו מחסור בידיים עובדות ומחיר המים שבשמיים, הצמיחו פתרון מבריק: להפוך את החקלאות לתיירות. לפתוח את הרפתות, הדירים, המטעים והכרמים למבקרים, ולתת לעירוניים שכמונו לחוות את החקלאי, כמו בימי מחנות העבודה של התיכון ותנועת הנוער. לקטוף, לקצור, לבצור, לחלוב לגבן ולשחק באיכרים לרגע.

אם תביאו גם את הילדים, הרי שקבלתם פאן חינוכי עם ערך מוסף - חשיפה לעבודת האדמה, הכרת מקור המזון והמוצרים שמגיעים אליהם לצלחת, התנסות בעבודה חווייתית בשטח ומפגש עם סיפורי חלוציות, התיישבות ועבודת האדמה.


עוד טיולים בארץ בוואלה! תיירות:
ים של פריחה: 10 צמחי חוף שתמצאו בקיץ
טיול רטוב: מעיינות במורדות הגולן
טיול לאורך נחל הירקון: ברגל, ברכב או באופניים


ברחבי הארץ יש עשרות משקים שהבינו את הפוטנציאל התיירותי ופתחו לכבודנו את שעריהם, מתוכם דלינו על קצה הקילשון את המיוחדים שבהם.

משק שורץ, ראש פינה

למשפחה שוורץ מסורת של מעל 120 שנות תיירות וחקלאות שהחלה אצל האבא של הסבא רבא אלתר שורץ, שהיה אגרונום, ממקימי ראש פינה והבעלים של המלון הראשון בגליל. נכדיו ממשיכים את המסורת החקלאית במטעים ובכרם הזיתים מהם הם מפיקים שמן זית עטור בפרסים.

לצדם המשק הפעיל שילבו גם חוויה מוטורית - טיולים ברכבי תומקאר. טיולי השטח מתחילים במטעים המשפחתיים וממשיכים במסלול אתגרי במשעולי הגליל העליון. את הטיול שלנו הוביל עופר שורץ, דור רביעי למייסדי המושבה, שתיבל אותו בסיפורי היסטוריה, התיישבות, חקלאות ורכילות מימי סב סבו. נסענו בשטחים החקלאיים של המשפחה עד לחלקת שלושת הדורות - הצטלבות בין דורית של מטע האגסים שנטע הסבא עמיהוד ב-1956, לידו המטע שנטע הבן אבשלום ואת השלשה משלימה החלקה שנטעו הנכדים.

עופר מאפשר למטיילים להתנסות בקטיף שזיפים, אגסים, אפרסקים והנקטרינות ולטעום אותם היישר מהעץ. מהמטעים המשכנו לחורשה המייסדים, לתלים ולמצפורים, ועל אלה נספר בהזדמנות אחרת.
טל': 057-5702000
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

מחניים המטעים של שורץ. אריאלה אפללו,
מטיילים בין המטעים של משק שורץ, ראש פינה/אריאלה אפללו

חוות ואדי ינשוף, ראש פינה

טל בן סירה מהלכת כנערת טבע בין שבילי הוורדים, הכרמים והמטעים שהיא מטפחת בוואדי המבודד, שנראה כפנינת גן עדן. החווה האורגנית היא מקום שתרצו להתנחל בו לנצח והיא מבוססת על חקלאות פרמאקלצ'ר - חיבור הרמוני עם הטבע והסביבה.

רעיון הפרמאקלצ'ר הוא שהאדמה, הצמחייה ובעלי החיים יעבדו בשיתוף פעולה טבעי ומועיל זה לזה. טל עורכת סיורים מודרכים שעוברים בחממת הנבטים והירוקים לסלט, מספרת על גידולים אורגנים, מלמדת להכין גינה ביתית, לרקוח ריבות, להכין זעתר וליצור מקל מרווה לטיהור הבית. במתחם הסלעים מתקיימות סדנאות מוזיקה, יוגה, סווט לוז' (סאונה אינדיאנית) וקיימות סביבתית.
טל': 052-6945315
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

חוות ואדי ינשוף בראש פינה. אריאלה אפללו,
מלמדת להכין גינה ביתית, לרקוח ריבות ולהכין זעתר. טל בן סירה בחוות ואדי ינשוף, ראש פינה/אריאלה אפללו

משק בלום, ראש פינה

בכניסה ליקב קידמו אותנו כרמים צ'ליינים יפהפיים, שמשתרגים ויוצרים סוכות גפנים. באוגוסט יגיעו לשיאם ואז יקרסו תחת נטל אשכולות ענבי המאכל האדומים והגדולים, שהמקומיים אומרים שרק בשביל מראם המדהים כדאי שנגיע במיוחד.

הכרם הוא חלק מהמשק החקלאי של יעקב בלום, דור רביעי לשושלת ראש-פינאית חקלאית, שמגדל אגסים, תפוחים, נקטרינות ומישמש לצד ענבי שיראז, קרינאן, מלבק ופטיט ורדו, שמהם הוא עושה יין ביקב הצמוד. בני המשפחה עורכים סיורים בכרם וטעימות יין בליווי סיפורים מראשית ההתיישבות.
טל': 050-5333072
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

כרמים גפן משק בלום בראש פינה. אריאלה אפללו,
רק בשביל המראה המדהים כדאי להגיע. כרמים במשק בלום, ראש פינה/אריאלה אפללו

הקרקס החקלאי, מושב היוגב

הקרקס החקלאי הוא פרויקט מקורי של נטלי והלל, שהקימו אותו בין שדה הכרוב לערוגות זרי הקולורבי והגזר. השניים הם אמני קרקס שהלכו עם החלום ועם הלב ושילבו את אהבתם לקרקס עם האהבה לאדמה ולטבע. הלל למד חקלאות, עסק בהמצאת פטנטים ובספורט אתגרי. נטלי למדה בפקולטה לחקלאות ועסקה באמנות הקרקס כתחביב. הלל נשבה בקסמה ובקסם הקרקס ועזב את עסקיו, נטלי נטשה את הפקולטה וביחד טסו ללמוד קרקס בבית ספר קרמפה במדריד.

בתום הלימודים הקימו את פנגיאה - קרקס מודרני שמתמקד גם במשחק, ריקוד, ויזואל-ארט ואינטראקציה עם הצופים. לאחר נדודים בעולם תקעו יתד ביוגב ולצד המופעים מטפחים גן ירק וחממה בצורת כיפה גיאודזית בה צומחים שתילי עצים אקזוטיים. הם מודל מקורי של חקלאות וקרקס ומשלבים בהצלחה בין יכולת הטבע ליכולת הגוף.

"השמחה, ההתרגשות וההתפעלות כשרואים ירקות ופירות גדלים, כשנוגעים וקוטפים אותם, כשהולכים במרחבי השדה, זו אותה התחושה שמרגישים כשרואים מופע קרקס מרשים או מצליחים לעשות ג'אגלינג" אומרת נטלי. השניים מייצרים פעילות חקלאית-משחקית-חינוכית-חווייתית שגורמת לילדים לרוץ, לחשוב וליהנות במרחבי המשק.
טל': 054-5500175
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

מעז ועד היום, בנימינה

משפחת לפר הקימה מיזם חקלאי-תיירותי בחצר המשק של סבא נחום וסבתא גילה שהוקם ב-1946 בנחלת ז'בוטינסקי. בחצר היו אז פרות, תרנגולות וקצת גידולי ירקות וכיום הם מגדלים עיזים אלפיניות למשק החלב. על קירות הרפת תלויות תמונות מראשית המשק, ובעודכם ישובים על בלות החציר יקרנו סרטון משעשע המספר את סיפורם.

בחלק המעשי הולכים בעקבות החלב מעטיני העיזים הלבנבנות ועד למקרר במרכול. אפשר ללטף, להאכיל ולהגמיע ולהתנסות בחליבה ידנית ובסיום תקבלו תעודת חלבן. במכון החליבה יספרו על תהליך החליבה הממוחשבת ובהמשך תציצו למיכלי הענק בהם מתערבלים 4,000 ליטר חלב שמחלקו הם מגבנים גבינות עדינות בטעמן.
טל': 057-5760026

עז מעז ועד היום בבנימינה. אריאלה אפללו,
אפשר ללטף, להאכיל ולהתנסות בחליבה ידנית. חוות מעז ועד היום, בנימינה/אריאלה אפללו

גבעות עולם, איתמר

לפני 16 שנה תקעה משפחת רן יתד על גבעת הטרשים והפריחה את השממה. היום המקום, שנמצא בלב השומרון, נראה כנווה מדבר פורח שהפך לחווה אורגנית מטופחת.

בני המשפחה והמתנדבים עובדים בדיר העיזים והכבשים, במחלבה, בטחנת הקמח, בכרמים ובעיקר בלולים הענקיים בהם מהלכות 36 אלף תרנגולות חופש שמטילות 30 אלף ביצים אורגניות ביום. התקרבנו ללולים וכמה מפתיע, במקום לשמוע קרקורים מחרישי אוזניים נשמעו קרקורים עדינים והצחנה, האופיינית ללולים, נעלמה כלא הייתה.

בחווה מתקיימים סיורים במשק, בבית הכנסת הקטן בארץ, במערה העתיקה ובמרתף המחבר בין בור מים ליקב. בבית הקפה אפשר לרכוש את היוגורט והגבינות המצוינות, לטעום גלידת עיזים ולהזמין ארוחות בתאום מראש.
טל': 02-9409310
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

חוות גבעות עולם איתמר. אריאלה אפללו,
ואפשר גם לבקר בבית הכנסת הקטן בארץ. חוות גבעות עולם, איתמר/אריאלה אפללו

הנקודה הכפרית, איתמר

החווה החקלאית של דוד יצחק, אדם מרתק בעברו ובאישיותו, עוסקת בפרויקט חינוכי של בני נוער שעובדים במשק תוך השלמת לימודיהם הסדירים.

היישוב שבשומרון מתבסס על גידולים אורגניים, שמשמשים את החווה לצד דיר כבשים, חיות משק, מכוורת, עצי הזית וייצור שמן. המשק משמש גם כמתחם תיירותי עם חניון לילה מוסדר במאהל הגדול, פעילויות חקלאיות. השכרת אופניים, סיור בטרקטור וטיולי סוסים וג'יפים.
טל': 052-3003523.
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

חוות הנקודה הכפרית איתמר. אריאלה אפללו,
גידולים אורגניים לצד דיר כבשים וחיות משק. הנקודה הכפרית, איתמר/אריאלה אפללו

שביל הסלט, מושב תלמי יוסף

אורי אלון הוא אגרונום שמציג חקלאות חווייתית הלכה למעשה. הוא מוביל סיורים בחממות ובשדות במהלכם רואים את שרשראות עגבניות השרי צומחות אל על ואת התותים הביולוגים שגדלים באדניות.

בין שאר הפעילויות קוטפים תפוזים סיניים, טועמים פלפלים, מריחים תבלינים ומכינים מהם פסטו, קוצרים חיטה בחרמש, מושכים גזרים בשדה ומסיימים בהפרחת יוני דואר.
טל': 08-9982225, 052-8535442
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שביל הסלט/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל היען, חבל הבשור

בצפון הנגב, מול פארק אשכול, תפגשו את היענים שבדיוק עכשיו מתחילות להאדים כי הן נמצאות בתקופת החיזור שלהן.
חבורת ארוכי הצוואר דרים בחווה לגידול יענים שהפכה לאתר תיירות מסקרן בו תוכלו להכיר מקרוב את העוף הגדול בעולם.

בחווה מתקיימים סיורים מודרכים שמחברו בין הטבע לייחודיות המדברית וכן האכלת יענים, פינות ליטוף, ציור על ביצי היען ועוד. עוד בחווה: בית קפה וחנות בה נמכרים מוצרי יען, שמן זית, ריבות ועוד.
טל': 052-6901660
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

חוות אל היען חבל הבשור יענים. אלזה שורקין,
נמצאות בתקופת החיזור שלהן. יענים בחוות אל היען/אלזה שורקין

חוות הגמלים בראשית, ליד ערד

בניגוד לגמלים גסי המראה וכפולי הדבשת, הנאקות הן יותר חינניות, מעודנות ובעיניהן מבט סקרן ומתעניין. את עדר הנאקות והבכרים תוכלו לפגוש כשלצידן שלושה גמלים מרביעים. לכשהנאקות מתעברות, הן נוטשות את החווה ויוצאות למשך תקופת ההיריון (380 יום) לרעות במדבר וחוזרות רק לאחר שהמליטו בשטח, אז גם מתחילה עונת החליבה. תהליך החליבה הוא עדין מאחר והנאקה משחררת את החלב לעטיניה רק לצורך הנקת הבכר, כך שניתן לחלוב ממנה כ-4 ליטר ביום.

בחווה עוסקים במחקר חקלאי ובגידול הנאקות לחלב לשתייה (שלו סגולות תזונתיות ובריאותיות לסובלים ממערכת העיכול, כלי דם, סוכרת, אלרגיות וכו') ולייצור מוצרי מרפא וקוסמטיקה. במרכז במבקרים יספרו על עולם הגמלים והנאקות, על השימוש הרפואי והקוסמטי בחלב ועל תזונתי ונוטורפתיה. האירוח לבבי וכולל קפה ותה צמחים בסופו אפשר לעשות שופינג של סבונים וקרמים ולהצטייד בחלב קפוא.
טל': 077-5560212
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

בראשית חוות נאקות ערד. אריאלה אפללו,
גירלז פאוואר. נאקות בחוות הגמלים בראשית/אריאלה אפללו

חוות האפרסמון, קיבוץ אלמוג

גיא ארליך הקים את החווה שבצפון מדבר יהודה במטרה להחזיר את גידול עץ האפרסמון המקראי (וזה לא העץ עם הפרי הכתום שאנחנו מכירים), צמח נדיר שבימי ממלכת יהודה שימש להפקת תרופות ובשמים.

בחווה חממה לפיתוח חקלאות מקומית של צמחי תבלין, בושם ומרפא מקראיים ומדבריים והיא עוסקת גם בפיתוח התיירות הערכית-חינוכית. ארליך מוביל סיורים במהלכם הוא מציג את תהילת העבר שקמה לתחייה ואת התעשיות הנובעות מהפרי המקראי הגדל לצד ערוגות הכורכום, המור והלבונה. עוד בחווה: סדנאות להכנת בושם וקרם קוסמטי וחליטת תה טבעית.
טל': 052-4498200, 02-9945005
פרטים נוספים: באתר האינטרנט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוות האפרסמון בקיבוץ אלמוג/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully