וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום-פורטוגל: לגלות עולם חדש של חופשות

מיקי גינסברג

19.5.2014 / 9:44

500 שנה אחרי שיצא וסקו דה גאמה לגלות יבשות חדשות, מגלים הישראלים בעצמם את דרום-פורטוגל ואת האיים שלה שכמעט בלתי מיושבים. מי שרוצה יכול לשכור שם בית, לבלות בקלאב הכל כלול ובעיקר לאכול מה שעולה ברשת הדייגים באותו היום. רק אתם, הים והחופש

הצוקים המפורסמים של דרום פורטוגל. קלאב מד,
יושבים ממש על האוקיינוס האטלנטי. הצוקים המפורסמים של דרום פורטוגל/קלאב מד

מספרים לתייר שנוחת לראשונה בדרום-פורטוגל כי גרעיני עצי החרוב, הנמצאים כמעט בכל מקום, הם המקור ליחידת המדידה "קראט" המשמשת להערכת יהלומים ואבני חן. הסיפור, שנשמע תחילה כאגדה אורבנית מפי תושבי הדרום החביבים, מסתבר לאחר בדיקה כדווקא נכון: קראט אחד הוא חמישית גרם ובו 100 נקודות. בעבר, בהיעדר יחידות משקל מוגדרות (גרמים, אונקיות), שימש זרע פרי עץ החרוב (CAROB באנגלית) כיחידת משקל לאבני החן, שכן פעם חשבו שלכל זרע חרוב, בכל פרי, יש את אותו המשקל בדיוק. מכאן, גרעין יבש של חרוב השתווה ל-1 קראט יהלומים.


עוד על פורטוגל בוואלה! תיירות:
סינטרה, לא פרנק: חובה למטיילים בפורטוגל
לא כל יום פורים? יהודי פורטוגל שחיו 400 שנה בתחפושת
פאטימה: התגלות על טבעית הפכה עיירה נידחת ללהיט


כך או אחרת, לחבל הארץ הדרום-פורטוגלי יש לא מעט מן המשותף עם היהלום: בתחילה הוא נראה גולמי ולא ברור, אולם לאחר עיון מעמיק וליטוש הוא מהמם ושובה לב.

מחוז האלגארבה (בפורטוגזית Algarve) נמצא בדרום פורטוגל ובו הנקודה הדרום-מערבית ביותר של יבשת אירופה (עוד נחזור לכך בהמשך). שמו מגיע מערבית ופירושו "המערב" ועיר הבירה שלו היא פארו, שם קרוב לוודאי גם תנחתו. אזור זה הוא בעל חשיבות תיירותית רבה, חופיו נחשבים מהטובים בעולם (גם לגלישה) כשבשיא העונה אוכלוסייתו מוכפלת בגלל התיירים הפוקדים אותו. בנוסף על התיירות, האיזור הוא בעל ערך חקלאי רב ומימי האוקיינוס האטלנטי, שלחופיו הוא שוכן, מספקים דגים ופירות ים מהמשובחים שיש. כמו כן, מגדלים באיזור עצי שעם, תפוזים וכמובן, חרובים.

כפר דייגים פראגודו בפורטוגל. John Copland, מערכת וואלה! NEWS
ניזונים מדגת הים. כפר דייגים פראגודו בפורטוגל/מערכת וואלה! NEWS, John Copland

מגלפים את העצים

פורטוגל היא יצואנית השעם מספר 1 בעולם ובכל ביקור בה תיתקלו בתעשיית השעם המפותחת שלה. במדינה ניטעו דונמים רבים של עצי שעם על ידי הממשלה ויזמים מקומיים. השעם הוא, למעשה, מעטפת סביב גזע העץ וענפיו, והוא מוסר ממנו אחת לשנה, בעיקר בעונת הקיץ שבה הגזע "מזיע" החוצה את שכבת השעם וניתן לגלפו. קיים איסור לגעת בעצי השעם בשנים הראשונות לאחר נטיעת העץ, ורק לאחר 9 שנים מתחילים להפיק ממנו את התוצרת. מלאכת גילוף השעם מהעצים היא מורכבת ומתגמלת, שכן חייבים להיות בעל כח פיזי רב מחד, ומהצד השני עדינים וזאת על מנת לא לפגוע בגזע העץ.

תוכלו לעשות טרק ג'יפים 4X4 בעיירות הציוריות שמחוץ לפארו, ובדרך תיתקלו בוודאי בעצים רבים, שמהם הוסרה שכבת השעם. לא מן הנמנע גם שתגיעו לאחת מחנויות התיירים הרבות, המציעות את כל מרכולתן על טהרת החומר הזה: תיקים וארנקים, נעליים, כובעים, מפות שולחן ומה לא - הכל עשוי שעם. אגב, בטיולי הג'יפים תוכלו לגלות גם את הכפרים האותנטיים והגבעות שמסביב לאלגארבה, כשמדי פעם תאלצו לעצור בגלל עדר צאן שחוצה את השביל הלא סלול. לאוהבי הטבע בהחלט מצפה כאן חוויה מעניינת ולא שגרתית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
וילאמורה פורטוגל. Patricio Miguel, מערכת וואלה! NEWS
העיר וילאמורה בדרום-פורטוגל/מערכת וואלה! NEWS, Patricio Miguel

דיג אוהב דגים?

קשה קצת להגדיר את דרום-פורטוגל כבתולית, כאשר מספר התיירים הפוקדים רק את המחוז הדרומי מדי שנה הוא כשלושה מיליון (כמעט סך התיירים הפוקדים את כל מדינת ישראל בשנת שיא). אולם התחושה הזו עולה פעם אחר פעם, בעיקר בגלל האוכלוסיה המקומית שטרם "התמסחרה" כליל ושנותרה מסבירה פנים ונעימה למבקר.

בנוסף, שיט אל מי האוקיינוס האטלנטי המקיפים את פארו, מגלה חופים בתוליים התחומים בצוקים פראיים ומרשימים, מערות חצובות בסלעים ופינות חמד שניתן להגיע אליהן בקלות באמצעות סירות קאטאמראן, היוצאות מהמרינה של אלבופיירה (Albufeira) עם מדריך דובר אנגלית.

לאורך החופים מצויים כמה איים ואיונים, וקו החוף מנוקד במערות גיר מרשימות. כך, למשל, ביקור באי פארול (Farol), כפר דייגים קטן במרחק שיט של 15 דקות, מדגים את הדרך שבה תיירים בריטים רבים בוחרים לבלות את חופשתם: המקומיים מעמידים בתים או וילות להשכרה על בסיס שבועי (כ-500 אירו לשבוע) באיים שכמעט ואינם מיושבים, עם מסעדה מקומית אחת ועם תפריט המשתנה לפי מה שעלה ברשת הדייגים באותו היום. כל מה שנשאר לעשות הוא להביא את עצמכם עם ספר טוב לשבוע של בטן-גב, שחייה ושש בש (טוב, אולי במקרה של הבריטים זה לא ממש קורה...).

בדרך לפארול, אם תבקשו יפה, ייקחו אתכם לחוות גידול האוייסטרים (צדפות). את אותם מעדני ים המגודלים כאן, שולים מהמים יום-יום והם נשלחים לשווקים ולמסעדות. ביקור ב-Mercado de Olhao מדגים עד כמה עשיר האוקיינוס האטלנטי בדגים ופירות ים, ומהווה חוויה בפני עצמה שבה תוכלו לראות מיני דגים במגוון צורות, צבעים ומינים.

מערות בסלע הגיר בפורטוגל. מיקי גינסברג, מערכת וואלה! NEWS
מערות בסלע הגיר במי האוקיינוס המקיפים את פארו/מערכת וואלה! NEWS, מיקי גינסברג

מערבה מכאן

קצת היסטוריה: וסקו דה גאמה היה מגלה ארצות פורטוגזי, הראשון שהגיע ישירות בדרך הים מיבשת אירופה להודו. דה גאמה נשלח על-ידי מלך פורטוגל בשנת 1497 במטרה לבסס נתיב סחר ימי בין פורטוגל למזרח הרחוק (כך, אגב, באחד הניסיונות להגיע אל חופי הודו, התגלתה כף התקווה הטובה).

ה"סחורה", שהחלה לזרום מהמזרח לכיוון אירופה, כללה בין היתר גם בני אדם כלומר, עבדים. זרם של עובדים כהי-עור החל להציף את דרום-פורטוגל ועדות לכך תוכלו למצוא בעיר לאגוש (Lagos), שם ניתן לראות שרידים של שוק העבדים הראשון. כמה מהמסעות הימיים שכוננו את האימפריה הפורטוגזית במאה ה-15 יצאו מהעיר הזו ומשלחות תגלית אלו הביאו לעיר תהילה ושפע.

רעידת האדמה של 1755, שמרכזה בליסבון, גרמה לצונאמי שהחריב חלקים בעיר ובכלל חלקים ניכרים באלגארבה. אגב סיורכם בלאגוש, חובה לקפוץ לצהריים במסעדת DON SEBASTIANO המעולה, שמרתף היינות שלה כולל אלפי בקבוקים בני מאות שנים והוא אוסף בפני עצמו. משם תיסעו לעיר סאגרס (Sagres), המהווה את הנקודה הדרום-מערבית ביותר של יבשת אירופה כולה, הכוללת צוקים מרשימים ביותר הנישאים בגובה רב מעל האוקיינוס. מאחר וזו נקודת ציון גיאוגרפית חשובה בכל יבשת אירופה, החליטו השלטונות המקומיים שלא לגדר את האתר - דבר הגורם בכל שנה לתאונות של מבקרים המבקשים להצטלם בקצות הצוקים. אגב, מכאן, מערבה ובקו ישיר, מרחק כמה ימי שיט, תגלו יבשת חדשה נוספת... אמריקה.

פורטו דה מוס לאגוס פורטוגל. John Copland, מערכת וואלה! NEWS
פורטו דה מוס לאגוס/מערכת וואלה! NEWS, John Copland

ומה עם קצת פינוק?

כחבל ארץ מתוייר, מציעה דרום פורטוגל מגוון רחב של אפשרויות לינה שיתאימו לכל העדפה וכיס: החל מדירות נופש על המרינה, דרך מלונות בדירוג ממוצע או בתים בטבע (מה שמכונה תיירות אקולוגית) ועד לריזורטים מפוארים עם מגרשי גולף צמודים. אנחנו השתכנו באתר קלאב מד Da Balaia באיזור אלגרבה, השוכן על צוק מרהיב הצופה אל האוקיינוס האטלנטי ועם חוף ים פרטי. במועדון מגוון פעילויות ספורט, כגון מגרש גולף צמוד, מגרשי טניס, פעילויות חץ וקשת וכן פעילות לילדים עד גיל 4 (במו עיננו ראינו איך ההורים "מזדכים" על הילדים בבוקר ואוספים אותם שוב אחה"צ).

המועדון, המופעל בשיטת הכל כלול של התאגיד הצרפתי, מציב סטנדרט גבוה של אירוח, בידור ושירות, אולם ללא ספק גולת הכותרת היא המזון המוגש בו: לוקח יום-יומיים להבין שלצאת לאכול במועדון הוא בילוי בפני עצמו. השפים יצירתיים ומציגים מגוון עצום של מנות וקינוחים בסטנדרט גורמה שלא היה מבייש מסעדות פאר, היין מייצור מקומי ללא הגבלה והאווירה בחדרי האוכל היא של חגיגה גסטרונומית בינלאומית.

ניתן, אגב, לארגן את כל הטיולים וההפלגות באזור דרך קלאב מד במחירים סבירים (בממוצע 30 אירו לאדם לסיור), לרבות איסוף והחזרה לריזורט. השילוב של פינוק ומזון מעולה, יחד עם סיורים וטיולים בשטח, יכול להוות פיתרון מושלם למי שרוצה גם וגם בחופשה אחת.

קלאב מד Da Balaia בפורטוגל. קלאב מד,
הכל כלול נוסח פורטוגל. קלאב מד Da Balaia/קלאב מד

ההגעה לפארו יכולה להתבצע בטיסות מהארץ דרך ליסבון (מתחילות ביוני) ומשם בהעברה של שעתיים וחצי לאזור הדרומי של המדינה. גולת הכותרת היא ללא ספק שני סבבי טיסות ישירות לפארו שתפעיל קלאב מד בסוכות (7 ו-13 באוקטובר), כאשר ילדים עד גיל 6 ישלמו על הטיסה בלבד (השהות במועדון ללא עלות). המחירים מתחילים ב-1,050 אירו לאדם לחמישה לילות (למקדימים להזמין), כאשר בשיקלול הכללי, ובהתחשב בכך שהארנק נשאר בכספת המלון רוב הזמן, העסקה נותנת תמורה מלאה למחיר.

דרום פורטוגל מתאימה למטייל הישראלי בגלל מזג האוויר (דומה לארץ), האוכלוסייה המקומית החמה והידידותית, הנופים, הטבע המרהיב, האוכל והתמורה למחיר. בגלל היותה ורסטילית ויכולותיה להציע פיתרון כמעט לכל טעם וצורך, התייר הישראלי יאהב אותה בין אם הוא חפץ להשתרע על החוף ובין אם הוא רוצה לסייר בין עיירות ולטייל בטבע המגוון שמציע האזור. שלא כמו וסקו דה גאמה, מכאן אולי לא תצאו לגלות יבשות חדשות, אבל ללא ספק תגלו חבל ארץ חדש ומרתק שיפתח בפניכם אופקים שטרם היכרתם.

הכותב היה אורח קלאב מד ומשרד התיירות של פורטוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully