וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטיילים בסוכות בבקעה וים המלח

23.9.2012 / 17:21

טיול מים וביקור במנזר חריטון בשמורת הטבע עין פרת או מסע מרתק בעקבות המלך הורדוס בהרודיון. שתי אפשרויות לטיול באיזור הבקעה וים המלך בסוכות

עין פרת. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
שמורת הטבע עין פרת/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

שמורת טבע עין פרת – מפגש עם מנזר חריטון

עין פרת שבנחל פרת הוא אחד ממקורות המים השוקקים ביותר במדבר יהודה והוא חלק משמורת הטבע של נחל פרת (ואדי קלט). התמהיל של קירבה לירושלים, מים צלולים וטובים, צמחייה ירוקה עשירה ונוף מדברי מזוקק מהווה נוסחה מנצחת עבור המטיילים. מומלץ לא לוותר הליכה של בסך הכל דקות ספורות לאורך הנחל, אל עבר אחד המבנים המונומנטליים ביותר במדבר יהודה – מנזר חריטון (פארן) אשר הוקם במאה הרביעית לספירה על ידי נזיר בשם חריטון. בסוף המאה ה-19 שופץ המנזר על ידי הכנסייה הרוסית הלבה והפך למנזר רוסי פרבוסלבי. למרות השינוי, ניתן בקלות להבחין בחלקים שנותרו מהמנזר הקדום, תלויים על צלע ההר, כאילו לועגים לכוח המשיכה. בין לבין ניתן להבחין בנזיר הפוסע לו בניחותא בין המבנים, גבוה מעליכם, מתעלם מכל מה שסביבו ושקוע בהרהורים.

כיום, חלק מהחדרים והקפלות של המנזר בנויים סביב אותן המערות ששימשו את ראשוני הנזירים במקום, מאמינים כי כאן גם מצוי קברו של חריטון עצמו, שנחשב לאחד מאבות תנועת הנזירות במדבר יהודה. מי שמעוניין להירטב מוזמן לצעוד כמה מאות מטרים ולבחור פלג מים אישי או בריכת אבן שמימיה קרים ולהתמסר לה.

תיאטרון פויקה בשמורת עין פרת

"תיאטרון פויקה" מזמין אתכם לשמורת עין פרת לחוויה תיאטרלית בטבע, בה ניתן יהיה לפגוש שני נזירים שנקלעים לעין פרת הבטוחים כי כאן גן עדן עלי אדמות. איך הם הגיעו לכאן? מה הם מחפשים? ואולי יש גם מניע נסתר?

היכן: שמורת עין פרת
מתי: יום ד' 3.10, 10:00 12:00 14:00
כמה: 27 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד,כולל סיור מודרך בשמורה.
לגילאים: 4 פלוס

עוד באתר:סיורים מודרכים בשמורה: מפגש נדיר עם נווה מדבר קסום, ריכוזי פריחה, נחל שוקק ובריכות טבעיות. ימים ג'-ה' 2-4.10, יום א' 7.10 , 10:00, 12:00, 14:00

איך מגיעים?
אל השמורה מגיעים בנסיעה דרך פסגת זאב (למחסום חיזמא), ממשיכים מהמחסום ישר לישוב ענתות - עלמון. מהשער הראשי ליישוב ממשיכים ונוסעים בדרך הראשית של היישוב . חשוב לשים לב לשלטי ההכוונה לשמורה. בתחילת חורשת האורנים משאירים את הרכב ומשם הולכים רגלית עד לשמורה.

עוד על עין פרת

הרודיון. רשות הטבע והגנים
הרודיון/רשות הטבע והגנים

סיפורו של הורדוס בהרודיון

סוד קסמו של הרודיון – ארמונו ומבצרו של הורדוס הוא בכך שלא ברור האם הוא ארמון, הר או מבנה מבוצר. בהתחלה זה נראה כמו עוד הר רגיל, אך כאשר חוקרים לעומק את המקום מגלים שרידים של חומה אדירה, שרידי ארמון מפנק (כולל בתי מרחץ), נופים פנורמיים הן של אזור ירושלים והסביבה והן של מדבר יהודה, והמפתיע מכל: מערכת תת-קרקעית מסועפת, גדולה ואפלולית שתרגש במיוחד את הילדים.

חלק ממערכת זו היה שייך למפעל המים של הורדוס וחלק אחר נבנה מאוחר יותר, בידי הלוחמים היהודיים בעת מרד בר כוכבא. בשנים האחרונות אף התגלה כאן המקום שבו נקבר הורדוס עצמו, וזאת לאחר שנים רבות של חיפושים. על חשיבותו של הרודיון למלך הורדוס מעידה העובדה שזהו המקום היחיד שהורדוס נתן לו את שמו. גילוי קברו של הורדוס, אחרי שנים רבות של חיפושים, מחזק את התחושה שהיה לו קשר רגשי חזק להרודיון ועל כן כנראה, גם בחר להיקבר בו. את הקסם שבמקום מרגישים היטב כאשר עורכים תצפית מפסגת ההר לכיוון ירושלים, בית- לחם ומדבר יהודה הבתולי.

בתקופת המרד הגדול כבשו הקנאים את ההרודיון והפכו את המקום לאחד מבסיסיהם. בזמן שהותם במקום בנו בית כנסת על מבנים קיימים ושרידיו ניכרים עד היום. בתקופת מרד בר כוכבא חצבו הלוחמים היהודים בבטן ההר מערכת מסועפת של מחילות. חלק מהמערכת הזאת מוארת ופתוחה כיום לביקורי קהל.

"חיים שכאלה" למלך הורדוס בארמון המלכותי בגן לאומי הרודיון

תיאטרון "מקום" יפגיש אתכם עם המלך הורדוס ודמויות מעברו במסע ססגוני ומצחיק אל העבר בו יסופר סיפורו המרתק של המלך, האם היה גאון או משוגע, מלך היהודים או עבד הרומאים.

היכן: גן לאומי הרודיון
מתי: ימים ג'-ה' 2-4.10, 10:30 12:30 14:30
עוד באתר:

דמי כניסה לאתר (כולל את מחיר ההצגה) יחיד: מבוגר 27 שקלים, ילד 14 שקלים, אזרח ותיק: הנחה של 50 אחוזים,
קבוצה (מעל 30 איש): מבוגר 22 שקלים, ילד 13 שקלים.

• סיורים מודרכים ימים ג'-א' 2-7.10, 10:00, 12:00, 14:00. להזמנת סיורים מודרכים (בתשלום) לקבוצות: מרכז חינוך והסברה הר ובקעה 02-6541255

• סדנאות יצירה ארכיאולוגיות לילדים (בתשלום סמלי)

עוד על הרודיון

לטיולים בדרום הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully