וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש השנה: טיולים בשמורות הטבע ברחבי הארץ

13.9.2012 / 17:58

כדי לא להשתגע בבית בחופשת החג - 7 אירועים ופעילויות לקראת השנה המתחדשת שינעימו לכם את הזמן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גלגל המזלות בגן לאומי ציפורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

על הבטחה וגאולה בגן לאומי ציפורי

ציפורי נבנתה בראש הר בגליל התחתון, במקום הגבוה ביותר באתר מתנשא. ציפורי העתיקה הייתה בתקופה הרומית העיר המרכזית באזור. ההיסטוריון בן התקופה, יוסף בן מתתיהו, כינה אותה "פאר הגליל כולו". בציפורי התגורר תקופה מסוימת רבי יהודה הנשיא, שאף העביר אליה את הסנהדרין מבית שערים וכאן ערך את המשנה (220 לספירה). חכמי ציפורי גם היו שותפים ליצירת התלמוד הירושלמי, שנחתם במאה הרביעית לספירה.

האתרים המרכזיים בציפורי הם התיאטרון הרומי, המשקיף על נופי בקעת בית נטופה והרי הגליל העליון. יציעיו כוללים כ-4,500 מושבים. ברובע המגורים מתקופת המשנה והתלמוד נחשפה וילה שנבנתה בראשית המאה השלישית לספירה ובה רצפות פסיפס מפוארות המתארות תיאורים מחיי דיוניסוס, אל היין במיתולוגיה היוונית. בפסיפס זה מתוארת דמות אישה, שזכתה לכינוי "המונה ליזה של הגליל. לצד אלה, נחשף בעיר התחתית מערך שתי וערב של רחובות מרוצפים וגם בניין חג הנילוס, מבנה גדול מהמאה החמישית לספירה ובו רצפת פסיפס מפוארת המתארת את חגיגות עליית מפלס מי הנילוס. על יסודות של מבצר צלבני ומבנה מבוצר רומי, נבנה מחדש במאה ה-18 מבנה מבוצר, על ידי ד'אהר אל-עמר, השליט הבדווי של הגליל, העיר נחפרה ונחשפו בה ממצאים מרתקים.

בנוסף לכל אלה, אפשר לבקר באתר מפעל מים תת-קרקעי ענק, הממוקם כקילומטר וחצי ממזרח לציפורי. המבנה נחשף במאה הראשונה לספירה ופעל עד המאה השביעית. מפעל המים כולל מאגר באורך כ-250 מטרים ובנפח של כ-5,000 מ"ק.


בימי החג ניתן להצטרף למסע במנהרת הזמן בעקבות בית המקדש בתי הכנסת והתפילה בציפורי - סיפור על הבטחה וגאולה, גלגל מזלות ותקופות השנה.

היכן: גן לאומי ציפורי
מתי: שני 17.9 ושלישי 18.9 (ראש השנה), 11:00, 13:30

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רצפת הפסיפס בבית הכנסת. גן לאומי חמת טבריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גן לאומי חמת טבריה

טבריה השוכנת לחופי הכנרת, הייתה לאחת מערי הקודש של ארץ ישראל. תקופה מסוימת ישבה בה הסנהדרין ועד המאה העשירית פרחו בטבריה אסכולות של פייטנים ודרשנים, סופרים ומנקדים. מדרום לטבריה שכנה עיר קטנה אחרת - חמת טבריה, שהתפרסמה בעולם העתיק כולו במעיינות המרפא החמים שבה. בתחומה של חמת טבריה נחשף בית כנסת קדום ומיוחד והשרידים שנראים כיום באתר שייכים ל"בית הכנסת של סוורוס", מבנה שהוקם בסוף המאה השלישית, בתקופה שבה פעלה הסנהדרין בטבריה. בית הכנסת נקרא כך בגלל כתובת בשפה היווניות המזכירה שם זה.

גולת הכותרת של בית הכנסת היא רצפת הפסיפס, הקדומה ביותר מבין רצפות הפסיפס שהתגלו בבתי כנסת בארץ. הפסיפס מורכב משלושה ספינים ("שטיחים"). בספין המרכזי מתואר גלגל מזלות מרהיב. במרכז גלגל המזלות נראית דמותו של הליוס, אל השמש, נוהג במרכבת השמיים. בכל אחת מארבע פינות הספין מתוארת דמות אישה, המסמלת את אחת מארבע עונות השנה.

בימי ראש השנה מתהלכים בשבילי הגן ומוצאים ברצפת הפסיפס של בית הכנסת את הסממנים היהודיים המתקשרים לחגי תשרי. מתעדכנים בתהליך השימור והשיקום של רצפת פסיפס בית הכנסת.

היכן: גן לאומי חמת טבריה
מתי: שני 17.9 ושלישי 18.9 (ראש השנה), 10:30, 12:00, 13:30, 15:00

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
קיסריה העתיקה. צילום: דורון ניסים, דורון ניסים
קיסריה העתיקה/דורון ניסים, צילום: דורון ניסים

סיור עששיות בקיסריה העתיקה

ראשיתה של קיסריה בתקופה ההלניסטית, במאה השלישית לפני הספירה, כשנוסד במקום יישוב פיניקי בשם סטרטנוס פירגוס (מגדל סטרטון), שתפקד כעיר נמל קטנה. בשנת 90 לפני הספירה כבש אלכסנדר ינאי את היישוב, כחלק ממדיניותו לפתח את ענף הספנות בממלכה החשמונאית ולהרחיב את גבולה. העיר מגדל סטרטון נותרה יהודית במשך שני דורות, עד שהרומאים כבשו את ארץ ישראל בשנת 63 לפני הספירה, והעניקו ליישוב מעמד של עיר חופשית.

ב-17-18 בספטמבר יתקיים סיור ערב חוויתי בעתיקות קיסריה, מלווה בעששיות. הסיור כולל מעבר בשער סתרים המוביל אל העיר העתיקה, ביקור בנמל העתיק ובהיפודרום והכל לאור עששיות. הזדמנות מיוחדת לראות את קיסריה באור אחר. משך הסיור כשעתיים.

היכן: גן לאומי קיסריה
מתי: שני ושלישי 17-18/9 (ראש השנה), 17:30
בהרשמה ותשלום ב"כוכבית בטבע" - 3639*

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עפיפונים באפולוניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עפיפולוניה בגן לאומי אפולוניה

בגן לאומי אפולוניה, השוכן על צוק נישא מעל הים התיכון, יתקיים ביום שלישי 18 בספטמבר, הפנינג הפרחת עפיפוני ברכות ואיחולים לשנה החדשה. במסגרת הארוע תתקיים פעילות בנייה וקישוט עפיפונים על ידי המשתתפים,. הקהל מוזמן להביא עפיפון מהבית או להגיע לגן ולבנות עפיפון ולקשטו בברכה אישית לשנה החדשה.

ההפנינג כולל העפת עפיפונים עם עפיפונאים מקצועיים, והשתתפות בסדנאות בניית עפיפונים (בעלות של החל מ- 15 שקלים) כמו כן, אפשר לקנות עפיפונים מוכנים ובנוסף נקודות הדרכה במקום. במקום נופים מהממים של צוקים מעל הים ומרחבי החוף והרוח שכל עפיפונאי חולם עליהם.

היכן: אפולוניה
מתי: שלישי 18.9 (ראש השנה), 10:00-16:00

עפיפונים במארשה. צילום: ארכיון רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
עפיפונים בתל מארשה/רשות הטבע והגנים, צילום: ארכיון רשות הטבע והגנים

עפיפונים לשנה החדשה בתל מראשה - בית גוברין

הגן הלאומי בית גוברין משתרע על פני כ-5,000 דונם, ושוכן בלבה של שפלת יהודה, אזור גבעות מתונות שמתנשאות לגובה של כ- 400 מטרים מעל פני הים. גבעות השפלה בנויות בעיקרן מסלעי קירטון כשתכונותיו המיוחדות של הסלע הטביעו את חותמן על דמותו של האזור. הסלע רך אך עמיד יחסית לבליה, ועל כן כבר בימי קדם חצב האדם באזור מערות לשימושים שונים ומגוונים.

בבית גוברין ובסביבתה נחצבו מאות מערות, חלקן כמערות מורכבות ומרשימות מאין כמותן, שיוצרות מבוך ענק של אולמות וחללים גדולים מתחת לפני הקרקע. במקום הגבוה בגן הלאומי מתנשא תל מרשה, שבו שכנה עיר ביהודה, שאותה ביצר המלך רחבעם בעקבות מסעו של המלך המצרי פרעה שישק. העיר הגיעה לשיא פריחתה בתקופה ההלניסטית (מאות 2-3 לפנה"ס). בתקופה החשמונאית כבש יוחנן הורקנוס את העיר וגייר בכפייה את תושביה. בתקופה הרומית נטשו התושבים את תל מרשה, והקימו סמוך לו את העיר בית גוברין, שהפכה לבירת חבל אדומיאה המערבית.

בימי החג יתקיים בתל מראשה - הניצב בראש גן לאומי בית גוברין - ארוע העפת עפיפונים. לרגל השנה החדשה. ניתן להביא מהבית עפיפונים או לרכוש במקום. בנוסף תתקיים הדרכת תצפית.

היכן: גן לאומי בית גוברין
מתי: שני 17.9, שלישי 18.9 (ראש השנה), 15:00– 11:00

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסיפס השומרוני הטוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

שנה טובה באתר השומרוני הטוב

אתר השומרוני הטוב, על הדרך הראשית בין ירושלים לים המלח. באתר הארכיאולוגי מערות מגורים קדומות, בורות מים וכנסייה ביזנטית משוחזרת. במקום התגלו מערות חצובות רבות מימי בית שני. מערות אלה שימשו כפי הנראה למגורי אלה ששמרו על הדרך או עבדו בארמונו של הורדוס. כן התגלו מטבעות, כלי חרס, נרות וכלי זכוכית. בתקופה הצלבנית הוקמה במקום מצודה, שהוקפה בחפיר ובחומות. בפינת המצודה התגלה מגדל שצפה על דרך ירושלים-יריחו. בנוסף למצודה נבנו בשטח האתר תחנת דרכים ובורות מים. בתקופה העותמנית נוסף גם מבנה מלבני ששימש כתחנת משטרה, היום הוא משמש כמוזיאון פסיפסים, שהתגלו ביהודה, שומרון ועזה.

בנוסף לפסיפסים מקוריים מוצגים במקום שלושה העתקים מבתי הכנסת של סוסיא, עזה ויריחו. הפסיפסים מוצגים בשתי קבוצות: האחת מוצגת בשטח הפתוח והשנייה מוצגת בתוך מבנה המוזיאון יחד עם ממצאים שונים. כך, למשל, מוצג בשטח הפתוח פסיפס מבית הכנסת של עזה, שנחשף סמוך לחופי עזה בשנת 1965. מהמקום הוצאה רצפת פסיפס כדי לשמרה. בפסיפס המוצג במוזיאון נראים שלושה טורים של מדליונים עשויים שריגי גפן, אשכולות ענבים ועלים. במרכז כל מדליון נמצא בעל חיים: לביאה, נמר, ג'ירפה, טווס, זברה ואחרים. במרכז שובך יונים ומתחתיו כתובת יוונית עתיקה.

בימי החג יתקיימו באתר השומרוני הטוב סיורים מודרכים, סדנאות ארכיאולוגיות והפעלת חידות עצמאית משפחתית בין הפסיפסים
הסיורים בשעות 10:00,12:00, 14:00.

היכן: אתר השומרוני הטוב
מתי: ראשון שני ושלישי (ראש השנה) 16-18.9

עוד על אתר השומרוני הטוב

עיינות צוקים. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
עיינות צוקים/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

ראש השנה בשמורה הנמוכה בעולם - עיינות צוקים

לרגל ראש השנה ייערכו סיורים ב"שמורה החבויה" המסתתרת בין מעיינות וצמחייה עשירה, בעיינות צוקים. המבקרים יוכלו לקבל את השנה החדשה על ידי כתיבת ברכות ואיחולים לטבע ולים המלח המתייבש. המטיילים יכירו את נווה המדבר הגדול בישראל ואת בעלי החיים המיוחדים החיים בו וישמעו את סיפורו של ים המלח הגווע.

היכן: שמורת טבע עיינות צוקים
מתי: ראשון שני ושלישי (ראש השנה) 16-18.9, 10:00 (המסלול הארוך) , 12:00 ו-14:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully