וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתר השומרוני הטוב

28.7.2011 / 8:46

אדם פצוע שוכב בצד הדרך, ועוברים ושבים אינם מגישים לו עזרה, מלבד איש טוב לב אחד - אתר השומרוני הטוב על דרך ירושלים-ים המלח מנציח את הסיפור

על הדרך הראשית בין ירושלים לים המלח, ממוקם אתר "השומרוני הטוב", בו נמצא אתר ארכיאולוגי ומוזיאון פסיפסים מקסים, המספרים סיפור מרתק על עזרה לזולת וסובלנות בין אדם לחברו.

האתר מזוהה עם אחד המשלים המפורסמים בעולם - סיפור השומרוני הטוב, הנזכר בברית החדשה, מספר על אדם פצוע השוכב בצד הדרך, ועל עוברים ושבים שאינם מגישים לו עזרה. אדם שומרוני נחלץ לעזרתו, חובש אותו, מביא אותו לפונדק הדרכים ומשלם לבעלים על מנת שילין אותו שם. אותו שומרוני, שעשה מעשה חסד כשלקח את הפצוע תחת חסותו, הפך לסמל של אחווה ורעות בין בני האדם, כשהפגין דאגה ורחמים כלפי החלש.

באתר נתגלו ממצאים מהמאה הראשונה לפני הספירה ומהמאה הראשונה לספירה. בין היתר התגלו שרידי ארמון מימיו של הורדוס ובו בית מרחץ, רצפת פסיפס וחדרים מעוטרים. ייתכן שבסוף ימי בית שני הפך הארמון הזה לפונדק דרכים, ושימש רקע למשל השומרוני הטוב.

באתר הארכיאולוגי מערות מגורים קדומות, בורות מים וכנסייה ביזנטית משוחזרת. במקום התגלו מערות חצובות רבות מימי בית שני, ששימשו כפי הנראה למגורי אלה ששמרו על הדרך או עבדו בארמונו של הורדוס. כן התגלו מטבעות, כלי חרס, נרות וכלי זכוכית. בתקופה הצלבנית הוקמה במקום מצודה, שהוקפה בחפיר ובחומות. בפינת המצודה התגלה מגדל שצפה על דרך ירושלים-יריחו. בנוסף למצודה נבנו בשטח האתר תחנת דרכים ובורות מים. בתקופה העותמנית נוסף גם מבנה מלבני ששימש כתחנת משטרה, היום הוא משמש כמוזיאון פסיפסים, שהתגלו ביהודה, שומרון ועזה.

אתר השומרוני הטוב. קובי הלפגוט, רשות הטבע והגנים
מוזיאון אתר השומרוני הטוב/רשות הטבע והגנים, קובי הלפגוט

בנוסף לפסיפסים מקוריים מוצגים במקום שלושה העתקים מבתי הכנסת של סוסיא, עזה ויריחו. הפסיפסים מוצגים בשתי קבוצות: האחת מוצגת בשטח הפתוח והשנייה מוצגת בתוך מבנה המוזיאון יחד עם ממצאים שונים. כך, למשל, מוצג בשטח הפתוח פסיפס מבית הכנסת של עזה, שנחשף סמוך לחופי עזה בשנת 1965. מהמקום הוצאה רצפת פסיפס כדי לשמרה. בפסיפס המוצג במוזיאון נראים שלושה טורים של מדליונים עשויים שריגי גפן, אשכולות ענבים ועלים. במרכז כל מדליון נמצא בעל חיים: לביאה, נמר, ג'ירפה, טווס, זברה ואחרים. במרכז שובך יונים ומתחתיו כתובת יוונית עתיקה.

המוזיאון הוקם ע"י יחידת קצין המטה לארכיאולוגיה במנהל האזרחי ביהודה ושומרון וביולי הועבר לניהול רשות הטבע והגנים. מומלץ לשלב ביקור במקום עם ביקור במנזרים הסמוכים אותימיוס ומרטריוס הנמצאים במישור אדומים ומעלה אדומים (בהתאמה).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסיפס המוצג באתר השומרוני הטוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

מידע

סוג מסלול: הלוך חזור
אורך המסלול: 1 ק"מ
משך הטיול: 1-1 שעות
דרגת קושי: קל
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: יש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully