וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקס ה"אפיפניה" באתר הטבילה בירדן: סיור מיוחד

17.1.2012 / 11:29

בכל שנה ב-18 בינואר מתקיים טקס האפיפניה (ההתגלות) באתר הטבילה על גדות נהר הירדן המזוהה עם הטבלת ישו על ידי יוחנן המטביל. הנכם מוזמנים לצפות מקרוב בטקס המיוחד

אתר הטבילה על גדות נהר הירדן (קאסר אל יהוד) הוא אתר מקודש המזוהה כמקום בו, על פי המסורת הנוצרית, הוטבל ישו על ידי יוחנן המטביל. בברית החדשה מצוין כי אירוע זה שימש כ"לידה הרוחנית" (ה"אפיפניה", ה"התגלות") של ישו, בניגוד ללידה הגשמית שארעה בבית לחם. על כן, אתר הטבילה הינו אתר בעל חשיבות רבה ביותר בעולם הנוצרי, ונחשב כשלישי בקדושתו לעולם הנוצרי (לאחר כנסיית המולד בבית לחם וכנסיית הקבר בירושלים).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתר הלידה הגשמית של ישו, על פי הנצרות. אתר הטבילה בירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי מסורות שונות, מיוחס האתר גם כמקום חציית בני ישראל את הירדן בהגיעם ממצרים, לאחר 40 שנות נדודים במדבר:
"ויעמדו הכוהנים נושאי הארון ברית ה' בחרבה בתוך הירדן הכן, וכל ישראל עוברים בחרבה עד אשר תמו כל הגוי לעבור את הירדן", "מי הירדן יכרתון המים היורדים מלמעלה ויעמדו נד אחת" (יהושע ג' 13). אירוע נוסף המיוחס לאתר זה הוא פרידתו של אליהו מאלישע ועלייתו במרכבות האש השמיימה: "וייקח אליהו את אדרתו ויגלם ויכה את המים ויחצו הנה והנה ויעברו שניהם בחרבה" (מלכים ב ב' 8).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האתר נחשב גם כמקום חציית בני ישראל את הירדן בהגיעם ממצרים, לאחר 40 שנות נדודים במדבר. קאסר אל יהוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד שנת 1967, תחת שלטון ירדני, היה המקום שוקק חיים, וצליינים ותיירים רבים היו פוקדים אותו. בשנת 1968 נסגר האתר, והגישה אליו לא התאפשרה עקב היותו ממוקם מעבר לגדר המערכת, בתוך שטח צבאי סגור. במהלך השנים האחרונות מבצע המנהל האזרחי במקום עבודות תשתית, פיתוח ופינוי מוקשים להכשרת המקום בסיוע המשרד לפיתוח אזורי ומשרד התיירות. ביולי 2011 נפתח האתר, הנמצא על הגדה המערבית של נהר הירדן במרחק של כעשרה קילומטרים ממזרח לעיר יריחו, באופן קבוע לביקורי קהל ללא צורך בתיאום ביטחוני מוקדם.

"ארץ המנזרים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמוך למקום הטבילה עומדים מנזרים וכנסיות רבות שנועדו להנציח את מקום הטבילה. אתר הטבילה בירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

כבר בתקופה הביזנטית הוקמו סמוך למקום הטבילה כנסיות ומנזרים שנועדו להנציח את מקום הטבילה. כאשר תנאי העלייה לרגל נעשו קשים, בעיקר תחת השלטון המוסלמי, הפכו המנזרים למקומות לינה והגנה לצליינים. כאשר הצטמצם נוהג הטבילה לכנסייה המזרחית, והשלטונות הטורקיים העניקו את חסותם למסעות עולי הרגל לירדן ולטקסי הטבילה בו, לא היה עוד צורך במנזרים הללו, בהם היו תנאי חיים קשים, והם ננטשו בהדרגה. בתקופת המנדט הבריטי, עם התחדשות תנאי הביטחון באזור וכניסת המעצמות לארץ, התחדשה התיירות ליריחו ולאתר הטבילה, ונבנו מנזרים חדשים במקום.

מדרום לאתר הטבילה, לאורך כקילומטר וחצי, פזורים מבני כנסיות, קפלות ומנזרים. בשנת 1965 אירעה במקום רעידת אדמה חזקה שפגעה בחלק מהמבנים. לאחר מלחמת ששת הימים, עם התגברות פעולות האיבה באזור, התפנו הנזירים מהמקום בהוראת מדינת ישראל. כיום עומדים מבנים אלו בסכנת התמוטטות, והכניסה אליהם אסורה עקב חשד למיקוש.

18 בינואר - סיור מיוחד באתר הטבילה בירדן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקהל הרחב מוזמן לסיור מודרך באתר הטבילה בירדן ביום בו מציינות העדות הנוצריות השונות את טקס האפיפניה (Epiphany) ובאתר נערכים טקסים וחגיגות. (טקסים דתיים הנערכים על ידי כנסיות נוצריות שונות נערכים בשני מועדים: 18-19 בינואר: טקס "האפיפניה", חג ההתגלות, ובאפריל: חג הפסחא). לאחר צפייה בטקס והדרכה במקום, מוזמנים המבקרים להיכנס למנזר דיר חג'לא הסמוך, מנזר מדברי פעיל ומעניין, ולהשתתף בתצפית על מנזר סנט ג'ורג' ועל הצד הירדני של אתר הטבילה.

היכן: אתר הטבילה בירדן (קאסר אל יהוד)
מתי: רביעי 18.1.12, משך הסיור כשעה.
פרטים: בהרשמה ובתשלום ב"כוכבית בטבע" 3639*
יש להגיע בלבוש צנוע.

איך מגיעים?

האתר ממוקם כעשרה קילומטרים צפונית לים המלח. מגיעים מכביש 90 (עוקף יריחו), פונים מזרחה על פי השילוט, נוסעים קילומטר וחצי עד לשער גדר המערכת הצבאי. הכניסה ללא צורך בתיאום.

אם כבר אתם שם, אפשר לבקר בשמורת טבע עיינות צוקים,
גן לאומי קומראן ובאתר השומרוני הטוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully