וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 מקומות ואנשים שמרכיבים טיול מקסים בעמק יזרעאל

6.12.2018 / 17:00

שדותיו של עמק יזרעאל כבר מוריקים ממנות הגשם האחרונות, והתושבים מתכוננים לעונת התיירות הכי כיפית בשנה. הצעה ליום טיול מיוחד בצפון הקרוב, שכולל שישה מקומות ואנשים שכדי לפגוש כשאתם באזור, ואפילו לבוא במיוחד כדי לפגוש אותם

מערכת וואלה!

כל מי שנסע לאחרונה צפונה דרך כביש 70, ואדי מילח', והגיע לצומת יקנעם בואכה צומת אלונים המוכר, ודאי ראה את סלילתו של כביש 6 על מנהרותיו וגשריו שכבר בשלבי סיום. וזה אומר שהדרך שלנו צפונה הולכת ומתקצרת אבל אל תמהרו לשמוח, כי גם בממשלה לא ממהרים להגביל את מכירת המכוניות בישראל שמניבה מיסוי יפה ממכירתן - כך שתפגשו את פקקי התנועה גם עם הפיתוח התעבורתי של השנים האחרונות.

אבל לא חייבים להגיע ממש צפונה, כלומר גלילה, כדי להעביר את החורף הקרוב. שדותיו של עמק יזרעאל כבר מוריקים ממנות הגשם שהוא זכה להן לאחרונה, השמיים בהירים יותר מתקופת הקיץ המהבילה שחלפה והתושבים מתכוננים לעונת התיירות הכי כיפית בשנה. אז אם שכנענו אתכם לבחור דווקא בעמק לטיול שלכם, הרכבנו עבורכם יום סיור מגוון וצבעוני שכולל שישה מקומות ואנשים שכדי לפגוש כשאתם באזור, ואפילו לבוא במיוחד כדי לפגוש אותם.

המיניאטורות של משה זמטר, יקנעם

עוד כשהיה ילד בגיל גן בעיר הולדתו רייכנבך שבגרמניה, התעסק משה זמטר בהרכבה ויצירה של דברים. הוריו זיהו את הכישרון של הילד ושלחו אותה לסדנה לעבודת יד. כיום, כשהוא בן 95, יש מאחוריו יותר ממאה עבודות מיניאטורות שיצר האיש החביב והכשרוני הזה, שניתן לראות באולם תצוגה באזור התעשייה של יקנעם.

לאחר שעבד בסוכנות רכב במשך 40 שנים ויצא לפנסיה, חזר זמטר לאהבתו הישנה - ליצור מיניאטורות שנסובו סביב זכרונותיו, ילדותו ועולמו האישי. כך למשל, הוא יצר את חנות הנעליים של אביו בגרמניה, פאב אנגלי שבנוי מנצרים של עץ, חנות כובעים מסוגננת ואלגנטית או כנסייה, מסגד ובית כנסת שסמוכים זה לזה. כל החומרים שמהם הוא יוצר מקורם בטבע, אם זה פרי החובייזה שהפך לפרח והעלים הם גרעיני מלון, או מיניאטורה של כנסת ישראל, שחבריה כולם מורכבים מקליפות פיסטוק - אין סוף לדמיון והכשרון.

שתי בנותיו המסורות, ענת ועדנה, מלוות אותו במוזיאון הקטן והמרשים, שבו מוצגות יצירותיו ולפעמים גם אפשר לפגוש בו שם, מספר על כל יצירה ויצירה והרעיון מאחוריה. אסור להחמיץ!

מחיר: 25 שקלים לאדם, קבוצה - מינימום 15 איש.
איפה: רחוב ‎הצמיחה 1, יוקנעם עילית. טל': 054-4834210
לפרטים נוספים: אתר המוזיאון

המיניאטורות של משה זמטר ביקנעם. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
הרעיונות לעבודות לקוחים מזכרונותיו. המיניאטורות של משה זמטר ביקנעם/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין
המיניאטורות של משה זמטר ביקנעם. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
עדיין מוכשר גם בגיל 95. משה זמטר באולם המיניאטורות שלו/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין

תחנת קפה, כפר יהושע

לא רחוק משם, לפני הכניסה למושב כפר יהושע, שוכנת "תחנת קפה" - המקום הכי כיף לפתוח איתו את הבוקר מול הנוף, או סתם לעצור להפסקת קפה ומאפה. בני ולני הלוי, זוג מהמושב, פתחו לפני ארבע שנים וחצי את העמדה הניידת שהיא בעצם דוכן מקסים שעומד ממש מול שדות העמק הירוקים בימים אלו, ומציע פינות ישיבה בצל האיקליפטוסים.

בדוכן מציעים קפה לסוגיו, אבל גם שייקים מפירות, טוסטים, סנדוויצ'ים של שקשוקה או חביתה עם פסטו וארטיקים טבעיים. בשבתות גם תוכלו להתענג על ג'חנון, אבל אם אתם יותר בקטע הבריאותי, כמו עשרות רוכבי אופניים שעוצרים בתחנה אחרי רכיבה בשטח, תוכלו לשתות שייק בריאות עם ספירולינה ואפילו ארטיקים עם ספירולינה. התחנה היא תחנה ביתית, שבה בני ולני עובדים עם ילדיהם הגדולים ואפילו עם הבת הקטנה בת 8.5 שכבר יודעת לתקתק מספרים בקופה.

מחיר: הפוך, למשל - 10 שקלים.
איפה: בכביש הגישה לכפר יהושע/תחנת רכבת העמק.
פתוח: כל יום מ-7 עד 13, כולל שישי-שבת (מ-8).
לפרטים נוספים: לייקקו להם בפייס. טל': 054-4802266.

תחנת קפה כפר יהושע. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
לפתוח את הבוקר, לסיים את הצהריים. תחנת קפה בכפר יהושע/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין
בני הלוי תחנת קפה בכפר יהושע. פייסבוק תחנת קפה, תמונות גולשים
בקשו ממנו שייק ספירולינה, השלאגר החדש. בני הלוי בתחנת הקפה/תמונות גולשים, פייסבוק תחנת קפה

חדר בריחה, שדה יעקב

יוצאים מכביש הגישה לכפר יהושע, חולפים על תחנת רכבת העמק שמשמאלכם ומתחברים לכביש 722, העובר בימים אלה תהפוכות בעבות סלילתו של כביש 6. כמעט אפשר להחמיץ את מושב שדה יעקב שנקרא על שם יעקב ריינס, ממנהיגי תנועת הפועל המזרחי. חלוצים ממזרח אירופה שהקימו את המושב ב-1927, שבינתיים הפך דתי, עשו זאת בגבעה הסמוכה - שייח אבריק שמה - היכן שכיום ניצב פסלו של אלכסנדר "השומר" זייד. למה זה מעניין אותנו? כי שלושה חברים מהמושב שחגג 90 לפני שנה, החליטו להקים חדר בריחה פנים-מושבי שכיום שמו "להציל את שייח אבריק".

לימים, חברת המושב אמונה כפיר, פריקית של חדרי בריחה, חלמה שיהיה לה חדר בריחה משלה, והשם שעה לתפילותיה והיא קיבלה עליה את ניהול המקום, ממש לפני שהוחלט לסגור אותו. בעזרת הרבה "אמונה", היא פיתחה והרחיבה את חדר הבריחה בתוך מקלט במושב, והפכה אותו ציבורי עבור מטיילים. מפברואר השנה היא מפעילה אותו בעצמה, וגאה לומר שמתוך כ-375 חדרי בריחה בישראל, החדר שלה דורג במקום שיא של 32.

החדר מספר בדרך חווייתית את סיפור הקמתו של המושב, ומשלב צילומים ופריטים אותנטיים מימי הקמתו, שאותם לא נחשוף כאן כדי לא לגלות יותר מדי. צריכים רמז? תוכלו לקבל כשתגיעו.

מחיר: 110-80 שקלים למשתתף, תלוי בגודל הקבוצה (עד 8).
איפה: במושב שדה יעקב
פתוח: בתיאום מראש, לא בשבת.
לפרטים נוספים: טל': 054-2353180.

עוד באותו נושא

עמק של דו-קיום: טיול יהודי-מוסלמי בעמק יזרעאל

לכתבה המלאה
חדר בריחה במושב שדה יעקב. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
גם חווייתי וגם לימודי. חדר אחד בחדר הבריחה במושב שדה יעקב/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין
חדר בריחה במושב שדה יעקב. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
עושה כבוד לשייח אבריק. אמונה כפיר בכניסה לחדר הבריחה שלה/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין

יער המאכל, בית לחם הגלילית

הנה מיזם מקסים שעוד "יצמח" ויגדל. ניצן ויולי בצר הם זוג חמוד ואידיאליסטי (+2) שמחובר מאוד לטבע ולסביבה. הם הכירו בלימודיהם הגבוהים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, שם למדו לימודי פיתוח סביבתי ופרמקלצ'ר, והחליטו לחזור למשק של הוריו של ניצן בבית לחם הגלילית. בחלקה שבה היו עצי פרי ומשק תרנגולים ישן, החלו השניים לטעת עצי פרי מיוחדים, ובעצם החליפו את הצמחים לצמחי תועלת לאדם ולסביבה.

הנטיעות החלו לפני כשמונה חודשים, כשהחזון הוא לעשרות השנים הבאות ויצירת מקום לקטיף אישי ומשפחתי, אזור ליקוט והכנת אוכל מהתוצרת שלוקטה, סככת פעילות ואפילו מתחם קמפינג. היער עדיין בחיתוליו והנטיעות כבר נותנות פרי (תרתי משמע), אבל עוד ארוכה הדרך. עם זאת, המיזם בהחלט מרענן וחיובי לאדם ולטבע והוא בהחלט שינוי מרענן במסגרת האטרקציות האקולוגיות שבישראל. הזוג גם מעביר סדנאות לתכנון גינות מאכל לבתים, גינון והקמת בוסתנים וישמחו גם למתנדבים שיבואו ללמוד ולעזור.

מחיר: כל פעילות בתשלום שונה.
איפה: ביציאה משדרת הפיקוסים שבכניסה לבית לחם הגלילית, פונים ימינה במזלג עם השלטים, ואחרי פס ההאטה השלישי שוב ימינה.
לפרטים נוספים: באתר או לייקקו להם בפייס. טל': 058-6719888.

יער מאכל בבית לחם הגלילית. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
באהבה לסביבה. ניצן ויולי ביער המאכל שלהם שקורם גזע ועלים/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין
יער מאכל בבית לחם הגלילית. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
ביער המאכל ניטעו עצי מאכל מיוחדים שניתן ללקט מהם ולאכול/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין

חוות דרך התבלינים, בית לחם הגלילית

עדיין בבית לחם הגלילית. חוות דרך התבלינים היא אולי אחד מסמלי התיירות המוכרים של העמק, שהקים אבי ציטרשפילר לפני 16 שנים. אבי, דור שני למפעל תבלינים קטן שהקימה אמו, עדיין צריך להיאבק (ביחד עם בנו, אור, דור שלישי) באין ספור חסמים ורגולטורים כדי לקיים תיירות חלקאות, או כמו שהוא קורא לעצמו "חלקאי-מארח", כיוון שאינו עוסק יותר רק בחקלאות, אלא באירוח קבוצות, סדנאות וכמובן משפחות בסופ"שים.

אבל מעבר לערמות התבלינים, חליטות התה, תערובת לאורז כזה או אחר ושאר מוצרים טובים ובריאים שבהאנגר הצבעוני שלו, לאחרונה יש לו אולי סיבה קטנה לשמוח בעקבות שיתוף פעולה שנוצר עם "בוקר יזרעאלי" - קייטרינג שמתמחה בארוחות בוקר וצוהריים גליליות - מה שאומר שמשפחות וקבוצות יכולות להזמין להם מראש ארוחה כפרית ולסעוד אל מול שדות התבלינים שבמקום. מאומלטים, דרך מאפים ועד גבינות וסלטים - חווית האוכל מול שדות העמק של ציטרשפילר הופכת טעימה הרבה יותר. בסופי שבוע מתקיים בארנצ' בחווה, כך שהנה קיבלתם עוד סיבה טובה לעבור שם.

מחיר: ארוחת בוקר - 65 שקלים לאדם, כניסה לחווה ולחנות ללא תשלום.
איפה: חוות דרך התבלינים, בית לחם הגלילית
לפרטים נוספים: באתר או לייקקו להם בפייס. טל': 04-9533405.

אבי ציטרשפילר חוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
לתבל את הטיול שלכם. אבי ציטרשפילר ובנו, אור, בחוות דרך התבלינים/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין
קייטרינג יזרעאלי בחוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית. פייסבוק קייטרינג יזרעאלי, תמונות גולשים
בראנצ' מושלם של טעם ונוף בחוות דרך התבלינים/תמונות גולשים, פייסבוק קייטרינג יזרעאלי

יקב קטרון, הושעיה

ונקנח ביין. לא יין קינוח אומנם, אבל אחת החוויות המיוחדות לאוהבי יין ובעיקר לאוהבי תהליך יצירת היין שמחובר לאדמה, לתנ"ך ולאנשים שעושים אותו. בישוב הדתי הושעיה שבגבולו הצפוני של העמק, בואכה אל הגליל התחתון, שוכן יקב קטרון שנקרא על-שם נחלה של יהודים שחיו באזור ציפורי בתקופה הרומאית. את היקב הזה מנהלת משפחה אחת מהישוב - מהאב (ששומר בצניעות על פרטיות המשפחה), דרך האם ושמונת ילדיהם שכולם קרויים על שם יין ותוצריו.

יקב קטרון משמר את יצירת היין בגרביטציה, ממש כמו בתקופת המשנה והתלמוד. הענבים (קברנה, מרלו, סירה, גוורצטרמינר, שרדונה ועוד) שגדלים בגליל/גולן ונבצרים ידנית על ידי בני המשפחה, מובאים אל היקב, ממויינים אחד-אחד בקומה העליונה, הגרעינים מופרדים ואילו הענבים נופלים למטה למיכלי עץ גדולים של אלון צרפתי, שם הם נמצאים בתהליך תסיסה של ארבעה חודשים. לאחר מכן, הם עוברים לתסיסה נוספת של ארבעה חודשים בחביות נוספות. משם יורד היין לחביות קטנות באולם שמתחת לאדמה למשך שלוש שנים, ובסך הכל עוברות חמש שנים מזמן הבציר ועד שהיין מוכן במינימום התערבות של האדם, אלא בזרימה של הטבע, וכמובן היין.

המשפחה מייצרת יין מ-2006 אבל מרכז המבקרים בקטרון נפתח לפני כשנה, כשהבעלים, שמקפיד על הפרטים הקטנים בכל תהליך הייצור, מבקש לשמר את ייצור היין באזור שבו נסקרו בעבר כ-180 גתות עתיקות להכנת יין. בסך הכל מייצר יקב קטרון כ-50 אלף בקבוקים בשנה שנמכרים רק ביקב עצמו או במשלוחים, בעיקר לארה"ב. סיור מודרך מתבצע על ידי המשפחה, כמובן, והוא לא זול אבל גם לא מיועד לכל אחד. עם זאת, מדובר ביקב שעוד טרם ראיתם כמותו.

מחיר: ארוחת בוקר - 95 שקלים לאדם, כולל שלוש טעימות. 180 שקלים לסיור VIP, כולל מזטים ונשנושים.
איפה: מושב הושעיה.
לפרטים נוספים: באתר או לייקקו להם בפייס. טל': 04-8887577.

יקב קטרון במושב הושעיה. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
הקפדה על הפרטים הקטנים ואהבה ליין. יקב קטרון במושב הושעיה/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין
יקב קטרון במושב הושעיה. זיו רינשטיין, מערכת וואלה!
היין מיוצר כמו בעבר, בשיטת גרביטציה. חדר תסיסת היין בחביות עץ בקטרון/מערכת וואלה!, זיו רינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully