וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמק של דו-קיום: טיול יהודי-מוסלמי בעמק יזרעאל

ימים יפים עוברים על עמק יזרעאל, שקיבל את מנת הגשמים המעטה, אך המספיקה לצבוע אותו בגוונים ירוקים. ובין לבין, ממשיכים תושבי העמק להראות ששום דבר לא יכול לפגוע בדו-הקיום המוסלמי-יהודי, בטח לא בזה התיירותי

צלמים זמניים מורשים

אלו הם ימים יפים לטיול בעמק יזרעאל, שקיבל את מנת הגשם הדרושה והפך לחבל ארץ פורה וירוק. ובתוך המציאות החורפית, ממשיכים תושבי העמק להראות ששום דבר לא יכול לפגוע בדו-הקיום, בטח לא בזה התיירותי.

כדי לנשום מעט אוויר יזרעאלי, כדי לצאת לטיול אופניים בין שבילי העמק המצוינים. חיים שטיין, שפתח לא מכבר מרכז חדש להשכרת אופניים חשמליים במועדון הוורטיגו לשעבר בקיבוץ רמת דוד, הוא מומחה לכל מה שקורה על גלגלים בעמק. במרכז הרכיבה תוכלו, כמובן, לשכור אופניים, כולל ריקשה לקטנים, ולצאת לרכיבה מרעננת בין האתרים רחבי-הידיים שלאורכו ורוחבו של העמק.

למשל, קפצו לתחנת רכבת העמק החדשה, שנבנית בימים אלה בכפר יהושע ותהיה אחת מחמש תחנות בין חיפה לבית שאן, המשחזרות את הרכבת הישנה פסקה מלנסוע ב-1948. בסוף 2016 מתעתדת הרכבת לנסוע שוב על הפסים וזה זמן טוב לראות איך בונים מסילה ואת טרקלין הנוסעים שבקרוב יהפוך לעמוס אדם. כדאי גם לרכוב בין מאגרי המים החקלאיים שמלאים בימים אלה בגשמים שירדו באזור ומהווים "כתם" כחול ויפה בין השדות הירוקים. מעל מסילת הרכבת ישנם גשרים שנבנו לטובת החקלאים ומהם תצפית גובה יפה לאזור בסיס חלי האוויר באזור, ואולי יתמזל מזלכם ותוכלו לתפוס מטוסי קרב ממריאים אל השמיים הכחולים.

שטיין אופניים, קיבוץ רמת דוד. טלפון: 052-8310492, 04-6506785.

טיול אופניים חשמליים עמק יזרעאל. זיו ריינשטיין  
עריכה: מאיה בן ניסן, מערכת וואלה! NEWS
אם בחרתם דו-גלגלי, זה האיש שלכם. חיים שטיין מדווש ברחבי העמק/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין עריכה: מאיה בן ניסן

זריז בזרזיר

את הרעב שלכם כדי להסדיר בכפר הבדואי בית זרזיר. גלילה היא בדואית גאה שמתפרנסת כמורה, אבל אהבתה האמיתית היא הבישול. היא לקחה קורס בישול בחיפה והתאימה את מה שלמדה לרזי הבישול הבדואי.

כך יוצא שהיא שמארחת בביתה במעין דיוואן עם תנור הסקה חמים, וממש ליד, בחצר, היא מכינה בשרים בשיטה שלימדו אותה אבותיה - בתוך האדמה, כשהבשר מתבשל מהחום כשלוש שעות בתוך חביות דוד שמש מכוסות בעפר. את מה שקורה אחר כך הקיבה שלכם לא תרצה לפספס. סלטים טעימים להתענג, כמובן גולת הכותרת הבשר ש"ישב" שלוש שעות בבטן האדמה וקיבל מידת עשייה וטעם נהדרים.

גלילה, בית זרזיר. טלפון: 052-8992511

לא רחוק ממנה מארח מוסא עיאדאת את המטיילים לקפה, תה, בקלאוות ושאר מטעמים באוהל הידידות שלו. באוהל שהוקם ב-2001 ניתן לקיים אירועים סגורים או פשוט לעבור ולהתחמם לצד סיפורי מסורת בדואים שמועברים במשפחתו של מוסא כבר שנים.

מוסא בקיא ברזי הבדואים, למרות שהוא שייך לשבט הכי קטן בזרזיר, אך ללא ספק מהמכובדים שבהם - עיאדאת. המשפחה חיה בעמק יזרעאל כבר יותר מ-160 שנה ומקיימת קשרי ידידות הדוקים עוד מלפני הקמת המדינה וכמובן אחריה. מוסא נזכר שגם ביום כיפור לפני עשרות שנים, כשנערכה חתונה בשבט במשפחתו, צעדו יהודים ברגל כדי לברך את השכנים המוסלמים, וגם הוא משתתף בלא מעט חתונות יהודיות, כך שמפעל הידידות הוא על ראש שמחתו.

אוהל הידידות, בית זרזיר. טלפון: 053-9419103

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
גלילה אירוח בדואי בית זרזיר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
המורה שמבשלת בתוך האדמה. גלילה מוציאה את הבשר שנקבר/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
מוסא עיאדאת אוהל הידידות בית זרזיר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מקייימים קשרי ידידות עם התושבים והמדינה עוד לפני הקמתה. מוסא עידאת ב"אוהל הידידות"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

למי מתחשק חלווה מקצח?

20 דקות נסיעה משם, כבר בגליל, נמצאת סינדיאנת הגליל - מרכז מבקרים חדש בכפר קנא לסחר הוגן וקידום הזדמנויות כלכליות לערביי הסביבה. כל מה שתמצאו כאן נעשה בעבודת יד, החל מייצור היין, דרך קליעת סלים, שמן זית, סבונים, טחינה ואפילו חלווה מקצח - הכל למען שימור המסורת הערבית העתיקה, ויש לומר הכל כך טעימה, שמנהלים יחד דני בן שמחון וחנאן זועבי.

כדאי לקפוץ לבקר, ללא תשלום, ולהתרשם מהמלאכות המסורתיות של נשים ערביות, אך גם גברים, שמקבלים כאן את הכבוד הראוי לעבודתם ודרך חייהם. לכל בעל או בעלת מלאכה ישנה כרזה שמתנוססת מעל המוצר שלו/ה, שמסביר גם על האדם, גם על פועלו ומה מיוחד בו.

מרכז המבקרים סינדיאנה, כפר כנא. טלפון: 04-6020680, 050-4330039

אם עדיין נשארתם רעבים אחרי כל הטוב הזה, תוכלו לסיים את יומכם בעמק במסעדה של אל סולטן, גם היא בבית זרזיר. השף סולטן אל-פול הוא בן לשלושה דורות של בשלנים, וינק מסבו את רזי המטבח הערבי, וכל סלט מפתיע יותר מקודמו, כך שגם לצמחונים לא ייחסר דבר.

מסעדת אל סולטאן: טלפון 04-6514544

בסוף חכו לשקיעה היפה שנפרסת על העמק ושובו לביתכם. נומה עמק, עמק תפארת אנו לך משמרת.

סינדיאנת הגליל כפר כנא. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
נותנים כבוד לשיוויון הזדמנויות אצל הערבים. דני וחנאן בסינדיאנת הגליל/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
טיול חורף בית זרזיר עמק יזרעאל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מגיע משפרעם כדי להאכיל את תושבי העמק. אל סולטאן ליד מבחר הסלטים שלו/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

פרטים נוספים על אפשרויות טיול, מסעדות ואטרקציות בעמותת התיירות בעמקים, שחנכה מרכז מבקרים חדש בתחנת הרכבת הישנה של כפר יהושע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully