וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק רוצים סלפי עם חיילים: התיירים שמצילים את ישראל

26.11.2015 / 17:00

הם בזבזנים גדולים אבל גם וכחנים כמונו, לעולם לא ישנים בקומה ה-4 במלון אבל ישמחו לחדר עם הספרה 8, יש להם בופה עם מנות משלהם והדבר האחרון שמעניין אותם זה המצב הביטחוני. גדודי תיירים סינים מציפים את הארץ, אז מה הם מוצאים דווקא בישראל?

צלמים זמניים מורשים

שניים סינים עם כינור גדול הביאו את כל המשפחה והחבר'ה, ובבירת ישראל נראים גדודי ענק של מלוכסני עיניים שבאים לתור אותה. ככה, בשקט, בשקט הפכו התיירים הסינים לאלה שמעלים את אחוזי התיירות הנכנסת לארץ לאחר שגילו אותנו בטיפין טיפין. התשובה לשאלה "הטובה הארץ בעיניכם" הייתה חיובית ועשתה לה כנפיים, כשהשגרירים הסינים חזרו לארצם ועשו לנו יחסי ציבור טובים. הגל החל בקטן עם 19 אלף תיירים שנחתו כאן ב-2012, כשלפי משרד התיירות בין החודשים ינואר-יוני 2015 הגיעו לארץ 24,406 תיירים מסין והונג-קונג. עכשיו רק נותר לחכות לצונמי הגדול.

ולמה אנחנו כל כך מתלהבים מבואם של הסינים? ראשית כי הם, כנראה, בין הבודדים שלא נרתעים ממצבנו הביטחוני שלא עומד כלל על סדר יומם ולא גורם להם לבטל ולשנות תוכניות. בימים טרופים אלה, נוכח המשבר התיירותי שאנחנו חווים לאחרונה, כשאחרים לא מרבים להגיע לארץ, כל שכן לעלות לירושלים, כל תייר סיני ראוי לו שיתקבל בשטיח אדום ובזרועות פתוחות. סיבה שנייה, ולא פחות חשובה, הסינים טובים לכלכלה שלנו מאחר והם ידועים כבזבזנים גדולים ששולפים 7,000 דולר על תכשיט ו-2,000 שקלים על קוסמטיקה בהינף כרטיס אשראי.

ועדיין זה בקטנה לעומת מקאו, למשל, ששם הם מבזבזים מעל לחמישה מיליארד דולרים בקזינו, ואם היו מביאים לכאן רק עשירית מהסכום היינו יוצאים לרקד ברחובות. נקודה למחשבה היא הז'יטון הגדול שהם החליטו לשים על בריטניה ולהשקיע בה 47 מיליארד דולר(!) ואלינו לשלוח רק פירורים. וזה לא שאנחנו מזלזלים בתיירים הרבים שביקרו אותנו בשנים האחרונות, אך כשמדובר במיליארד סינים, ובסין, שהפכה לשוק התיירות היוצאת הגדול בעולם עם מעל ל-100 מיליון תיירים, אלה שמגיעים אלינו הם רק טיפה זעירה באוקיינוס.

לעומת הסיני הממוצע, שמרוויח דולר ביום, התיירים שמגיעים לארץ משתייכים למעמד הבינוני-גבוה. הם מגיעים בקבוצות מאורגנות וכל תייר מוציא כ-350 דולרים ביום, לא כולל קניות, ולכן קל להבין למה הם כל כך מחוזרים. התייר הסיני חובב היסטוריה עתיקה אבל לא משתגע על נופשי בטן-גב וגם לא על טיול טבע, אלא אם מדובר בטיפוס למצדה וציפה בים המלח. הסינים בוחרים להתמקם בערים מרכזיות ולהתארח במלונות גדולים, שסמוכים לאזורי קניות אטרקטיביים. הם אוהבים סיורים עירוניים במהלכם יוכלו להכיר את המורכבות הקוסמופוליטית של העיר ולהתרשם מהשפע ומרמת החיים.

למרות פתיחותו של הסיני להכיר ארצות ותרבויות אחרות, הוא עדיין נחשב לתיירן שמרן שלא ממש פתוח להתנסויות חדשות. הסינים גם מאוד אוהבים להצטלם על רקע האתרים שבהם הם מטיילים, לשלוח אונליין ולהשוויץ בתמונות בפני חבריהם. שיא השיאים מבחינתם זה סלפי עם חיילים.

תיירים סינים בישראל. צילום:  Israel Photo gallery, מערכת וואלה! NEWS
לא אכפת להם מה קורה בירושלים. תיירת סינית אל מול הר הבית/מערכת וואלה! NEWS, צילום: Israel Photo gallery

הסינים באים

עם כל השמחה לבואם של הסינים, הגעתם דורשת היערכות מיוחדת מאחר והם לא כמו תיירי שאר העולם. לסינים יש מנהגים, הרגלים וצרכים שונים שמצריכים ממשרד התיירות, מהמלונאים ומהתיירנים השקעת משאבים גדולים בלימוד ופיצוח שוק התיירות שלהם, בתקווה שהם יביאו את הישועה לתיירות המדשדשת שלנו. לדברי שר התיירות, יריב לוין, בימים אלה הוא מנסה להגביר את תנופת העלייה המתמדת בכניסת תיירים מסין לישראל, וזה אומר הקלות בהליכי אשרות הכניסה, הכשרת מלונאים שיתאימו עצמם לצרכים ולדרישות הייחודית של התייר הסיני וכן פתיחת קורס ללימוד סינית למורי דרך ישראלים.

המאמצים הפוריים נשאו פרי, וב-28 במרץ תנחת בארץ הטיסה הראשונה של חברת התעופה הסינית "היינאן איירליינס" שתביא את התיירים היישר מבייג'ין, ובכל שבוע ינחתו שלוש טיסות ישירות שיביאו לגידול תיירותי שדורש היערכות מיוחדת. כחלק מההכנה, יזמו במשרד את הבאתם של ארבעה שפים סינים שיגיעו בסוף החודש, יעשו סיבוב הדרכות וסדנאות בבתי הספר לבישול "דן גורמה" וילמדו את השפים והמסעדנים שלנו איך להתאים את הפרודוקטים הישראלים לחיך הסיני. כדי "לנצל" את הפרויקט ולהגיע לחשיפה מקסימלית, לכל שף סיני יוצמד עיתונאי מבית שייסקר את ביקורם בארץ במטרה לפרסמם בתקשורת הסינית.

התיירנים הישראלים טסים לסין להכיר וללמוד אותם בארצם ובהמשך בונים אסטרטגיה שיווקית מיוחדת בעידוד, קידום והגדלת מספר התיירים שיגיעו לכאן. כדי להיות ערוכים לבואם, הם גם מכשירים אנשי שירות מקצועיים ומדריכי טיולים שיפטפטו בסינית.

גם במלונות שבהם הם מתארחים יש היערכות מיוחדת לבואם. זה מתחיל עוד בשלב אריזת המזוודה בבית, כשהסיני לא נוהג לארוז כלי רחצה וגם לא נעלי בית, ואלה חייבים לחכות לו בחדר. הסיני לעולם לא ילון בחדר בקומה רביעית ורצוי שגם במספר חדרו לא תופיע הספרה הזו ששמה מזכיר להם את המילה מוות. לעומת זאת, הם ישמחו אם ישריינו להם חדרים בקומה 8 וחדרים עם הספרה 8, מאחר והיא נחשבת לספרה עם מזל טוב.

בעניין האוכל, אם אנחנו מגדירים מלון טוב במידת הבופה הגדול, השופע והמתפקע עם 80 אלף סוגי גבינות, סלטים, ביצים, מאפים ולחמים, הרי שהסינים לא אוהבים, בלשון המעטה, את ארוחת הבוקר שלנו. מבחר הגבינות לא עושה עליהם רושם, להיפך, וירקות טריים לא נמנים עם תפריט הבריאות שלהם. עד כדי כך לא אוהבים את האכול שלנו, עד שיש קבוצות שמביאות עמם שף פרטי ויש מלונות שהשף והטבחים עוברים סדנאות בישול בהנחיית שפים סינים.

עוד באותו נושא

יש גם ב-615 דולר: כל הדרכים לטוס לסין בסתיו

לכתבה המלאה
תיירים סינים בים המלח. משרד התיירות, אתר רשמי
הסינים מתים על ים המלח, אבל לא על בטן-גב/אתר רשמי, משרד התיירות

לאט אבל בטוח

"התיירות הסינית התפתחה באיטיות" מספר רפי בארי, סמנכ"ל השיווק והמכירות של רשת מלונות דן. זה התחיל בקטן ב-2008 וב-2010, כשהגיעו כ-16 אלף תיירים לארץ התחלנו לבדוק את השוק ואת מנועי הצמיחה שלו. באותה שנה כבר זיהינו את הפוטנציאל ועשינו פעילות הכנה שכללה סמינר להכרת שוק התיירות הסיני. מדובר בשוק שצריך להבין מאוד את הצרכים ואת המנטליות שלו כי הוא מאוד שונה מהאחרים", הוא אומר. "הסינים לא שולטים באנגלית ולכן כל החומרים, האינפורמציה, הפרסום והשיווק שלנו נעשים בסינית. אנחנו כל הזמן בתהליך למידה ועובדים בשיתוף פעולה עם החוג ללימודי אסיה באוניברסיטת חיפה, שהסטודנטים שלהם באים להתמחות אצלנו. בכל מלון ברשת יש עובד אחד, לפחות, שהוא דובר סינית.

במה מתבטא השוני בין התייר הסיני לתייר האמריקאי, למשל?
בארי: "בעוד שהאמריקאי מביא עמו את הכל מהבית, הסיני לא אורז כלי רחצה ולכן מעבר לשמפו וסבון, אנחנו מכינים להם מברשת שיניים, מכשיר גילוח, מסרק, חלוק, נעלי בית וערכת תה ירוק. אנחנו משתדלים שיהיו אביזרים בצבע אדום ומוותרים על הצבע הלבן שמסמל בעיניהם אבל. בטלוויזיה עומדים לרשותם שני ערוצים סיניים ובארוחת הבוקר פותחים להם את "הפינה הסינית" - מזנון נפרד עם מזון שהם מורגלים לאכול בבוקר שכולל אורז, נודלס, טופו, מרק ירקות מבושלים ומים חמימים, כי הם לא אוהבים מים קרים. הסינים הם בזבזנים גדולים ובגלל שערי החליפין הם מרגישם כאן מאוד עשירים ומוצאים את הכסף על מותגים מקוריים, וחלילה להציע להם חיקויים".

הסינים, כאמור, אוהבים להתארח במלונות יוקרה והכי אהובים עליהם בירושלים הם מלון וולדורף אסטוריה, מלון קינג דיוויד ומלון ממילא. גם במלונות אלה יש הערכות מיוחדת לבואם, כאשר בוולדורף הפיקו עבורם חומרים שיווקיים בסינית והתאימו עצמם לצרכים ולשירותים שהם מבקשים, החל מארוחות מיוחדות דרך נעלי הבית ועד לתה יסמין בחדרים.

כאשר מגיעה קבוצה למלון, מתקיימת חלוקת קומות היררכית - אורח רם דרג יקבל חדר בקומה גבוהה יותר, ולעולם לא בקומה נמוכה מזה שמשתכר פחות ממנו או עובד במשרה נמוכה משלו, כי זה פחיתות כבוד. ארוחת הבוקר שלהם, כנהוג בסין, מוגשת למרכז השולחן והיא כוללת אורז, נודלס, ירקות מאודים, אגרול, דימסאם ומרקים.

תיירים סינים במלון ממילא. צילום: באדיבות המלון, מערכת וואלה! NEWS
לא מתפשרים על איכות. תיירים סינים במלון ממילא/מערכת וואלה! NEWS, צילום: באדיבות המלון

"יש כבר משקיע סיני שמעוניין לבנות כאן מלון"

גם מבחינת התוכן הסינים שונים. עם כל חיבתם לירושלים הם לא מגיעים אליה בשל ההיסטוריה המפוארת שלה ולא בשל האתרים הדתיים. "הם מגיעים לכאן בשל הערצתם לידע, לטכנולוגיה, להייטק ולרוחניות", אומרת אילנית מלכיאור, מנהלת התיירות ברשות לפיתוח ירושלים. "הם משתגעים על כל מה שקשור לאלברט אינשטיין, אוהבים לפקוד את האוניברסיטה העברית, ובעיקר במתחם המעבדה ומעריצים מיזמי סטארט-אפ שירושלים ידועה בהם. הם מאוד מעריכים ומעריצים את המוח היהודי ואת המסורת שלנו", היא מספרת .

כמה סינים מתארחים בעיר?
מלכיאור: "80 אחוזים מכל התיירים המגיעים לארץ מתארחים בירושלים. אנחנו מצוותים להם מורי דרך דוברי סינית וכבר מזהים חוסר במדריכים, ולכן מביאים רפרנט שיהיה ייעודי לתיירו?ת הסינית בלבד. זו תיירות בהתפתחות גדולה, ולכן אנחנו מרגישים שחייבים לתת לה את מלוא תשומת הלב הראויה, הכוללת חשיבה על תשתית, שילוט ומסעדות סיניות עם תפריט כמו שהם רגילים בבית.

"התיירות הסינית היא עולם תוכן אחר וזה מרגש לגמרי. לצד התיירים אנחנו מעוניינים להגיע גם לקהל העסקי, למשקיעים ולבעלי יכולות גבוהות יותר. יש כבר משקיע סיני שמעוניין לבנות כאן מלון".

איך משפיע עליהם המצב הביטחוני בעיר?
מלכיאור: "הם לא שם, זה לא פותח אצלם את מהדורות החדשות. יש להם מודעות לקונפליקט שאנחנו נמצאים בו, אך הם לא מקבלים את זה במנות גדושות בתקשורת הסינית כמו שבאמריקה ובגרמניה, לדוגמא. המצב הביטחוני שלנו לא נמצא בשיח שלהם, ואם כן זה אולי האייטם החמישי המוזכר בחדשות. נכון לעכשיו אנחנו לא מרגישים בביטולים מצידם וגם אם יש, זה מזערי עד בלתי מורגש".

איפה הם מטיילים?
"הסינים לא עושים את המסלול התיירותי הקלאסי בעיר. הם מתעניינים בעולם הטכנולוגיה, ביד ושם, במרכז דווידסון, במוזיאון ישראל ובהיכל הספר - בגלל עוצמת המקום ובשל היותם אנשי ספר. היסטוריה פחות מעניינת אותם, לעומת זאת, הם מתחברים למונומנטים. הם אוהבים מלונות יוקרה, תכשיטים ויהלומים, יינות טובים וקניות".

תיירים סינים בישראל. צילום:  Israel Photo gallery, מערכת וואלה! NEWS
"הסינים לא עושים את המסלול התיירותי הקלאסי בי-ם"/מערכת וואלה! NEWS, צילום: Israel Photo gallery

חיפה, חיפה

גם חיפה מסומנת חזק במפת התיירות הסינית מאחר והיא נתפסת בעיניהם כעיר חינוך, הייטק, ביוטק וסטארט-אפ, לצד השילוב האטרקטיבי בין טבע לים והקירבה לאטרקציות תיירותיות באזור הצפון. כחובבי חינוך וטכנולוגיה, הסינים בקשר עם מרכזי המחקר בטכניון ובאוניברסיטת חיפה, וחלק מהמסלול שלהם בעיר כולל סיורים בעקבות חדשנות ויזמות לצד ביקור באתרי התיירות בעיר.

לדברי אור דורון, דוברת העירייה, "התיירות הסינית בעיר רשמה גידול חד בשיעור של 80 אחוזים במחצית הראשונה של 2015 לעומת אשתקד, ותפוסת החדרים על ידם עמדה על כ-3,100 חדרים לעומת 1,700 בשנה שעברה. הגידול החד בשיעור המבקרים נעוץ במאמץ המתמשך של העירייה בפיתוח קשריה עם סין. הפוטנציאל הגלום במדינת הענק בתחומי התיירות, הכלכלה והמסחר זוהה מיד עם כריתת היחסים בין שתי המדינות וחיפה הייתה הראשונה שחתמה על ברית ערים תאומות עם שנחאי, ובהמשך עם שנג'ן וצ'נגדו".

התוצאה של היחסים ההדוקים בין חיפה לתאומותיה היא שיתופי פעולה מסחריים ועשרות אירועים, כנסים ומפגשי תרבות וכלכלה בעיר, כאשר שגרירות סין בחרה פעמיים לפתוח בחיפה את חגיגות הלאום שלה.

דורון: "העניין ההולך וגדל של הסינים בעיר בא לידי ביטוי גם בכניסות רבות של גולשים סינים לאתר של "העמותה לפיתוח תיירות חיפה", ולאור זאת האתר תורגם לסינית. בנוסף מופקים חומרי הסברה נוספים בסין ונציגי העמותה משתתפים קבוע בירידי תיירות הנערכים שם".

הסינים, כבר ציינו, הם בזבזנים אבל גם וכחנים לא פחות מאיתנו. הם יכולים להתווכח שעה ארוכה על מחיר הארוחה אבל יקנו בקבוק יין ב-700 שקלים בלי להתבלבל. על פי הנתונים של חברת לאומי קארד, 60 אחוזים מההוצאות של התיירים הסינים בארץ הן על קניות ורק 10 אחוזים הולכים על מזון ובידור. גם סמנכ"לית המכירות של חברת AHAVA מעידה על בזבזנותם ועל חיבתם הגדולה למוצרי קוסמטיקה, במיוחד לאלה המגיעים מים המלח. "לתיירים הסינים יש הרגלי צריכה וקנייה ייחודיים, שמקורם בתרבות הסינית שבה נהוג להביא מתנות לכולם. הם קונים הרבה וסל הקנייה שלהם גבוה פי ארבעה מסל הקניות של תיירים אחרים. בניגוד אלינו, הגברים הסינים הם הקניינים הגדולים ביותר מאחר והם לרוב אנשי עסקים שמגיעים לבד וחושבים על המשפחה והחברים, בעוד הנשים מחושבות יותר וקונות לעצמן בלבד. הם מבלים הרבה זמן בחנות ( 90-60 דקות בממוצע) ויוצאים עם 'ארגזים' של מוצרים לגוף ולפנים, שהמועדפים עליהם הם סירום, מסכות ובעיקר מוצרים עם בוץ מינרלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully