וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זורמים בלונדון

אילת זהר, "מסע אחר"

4.5.2006 / 12:24

יש מפלט מלונדון הסואנת. אפשר למשל, לטייל לאורך תעלת ריג'נטס ולאכול במסעדה סינית על המים. מגזין 'מטיילים' של 'מסע אחר' ממליץ

בכל פעם שמגיעים אלי ללונדון אורחים, אני אומרת: אחרי שתבקרו באתרי החובה - ביג בן, לונדון איי, הטייט מודרן - הרשו לי לקחת אתכם למקום היפה ביותר בלונדון, לפחות בעיניי. עד היום, כולם אישרו את דעתי זו. אכן, יופי בלתי רגיל, רוגע וירוק. קשה להאמין שאנחנו בלבו של הכרך הגדול ביותר באירופה.

המסע הוא לאורך תעלת ריג'נטס (Regent's Canal), תעלת מים בתכנונו של ג'ון נאש אשר נחנכה ב-1816 במטרה לקשר בין התמזה לבין תעלת פדינגטון, הזורמת בצפון-מערב לונדון. זה היה חלק מפרויקט ענק של חפירת תעלות לאורכה ולרוחבה של אנגליה לצורך הובלת מטענים במחצית הראשונה של המאה ה-19 - תחילת ימי המהפכה התעשייתית והיכולת לייצר סחורות בכמויות גדולות. קטרי הקיטור ומסילות הברזל טרם הומצאו, והפתרון לשינוע התוצרת נמצא בדמות מערכת ענפה של תעלות, שבהן השיטו את המטענים ממרכזי הייצור שבצפון אנגליה אל מרכזי המסחר והיצוא שבדרום-מזרח. על גדותיהן של התעלות נסללו מסלולי הליכה רחבים, מקבילים לקו המים, ועליהם צעדו סוסים שמשכו בחבלים את הסירות עמוסות המטען.
כדי להתגבר על הפרשי הגבהים בין חלקיהן השונים של התעלות הומצא מנגנון ה-lock, מנגנון הידראולי מתוחכם: זהו מעין "תא" במים התחום משני צדדיו בשערים קטנים, הנפתחים ונסגרים לפי הצורך. כשספינה נוסעת במורד התעלה (מצפון לדרום) היא נסגרת בתוך ה-lock (ה"תא"), והמים ממנו מרוקנים על מנת להשוות את גובהם לגובה פני המים בחלקה התחתון של התעלה, מדרום לתא. כשגובה פני המים משתווה, נפתחים השערים והספינה יכולה להמשיך בדרכה. אם היא שטה בכיוון ההפוך היא תמתין ב-lock עד שימולא מים וישווה בגובהו לקטע שמצפון. לאורך תעלת ריג'נטס יש 24 "לוקים", ואת חלקם נראה בדרכנו.

תעלת ריג'נטס היא התעלה המרכזית של לונדון, והיא נמשכת לרוחבה של העיר ויוצרת קו מקביל לתמזה מצפון. המסלול שלנו יעבור לאורך חלק קטן של התעלה, ממתחם קמדן לוק מערבה, דרך פארק ריג'נטס (Regent's Park) ועד ל"ונציה הקטנה". מי שירכז את מבטו על קירות המנהרות שבהן עובר המסלול יוכל להבחין בסימני החבלים שחתכו באבן, עדות למאמציהם של הסוסים כשמשכו את המטען הכבד.

פאנקיסטים, אורוות וסכרים

הטיול מתחיל באחד מהלוקים: המסטד רוד לוק (Hampstead Road Lock), הידוע בשמו העממי קמדן לוק, שברחוב קמדן היי (Camden High Street). הלוק נמצא ממש צמוד לאזור הבילויים הגדול של קמדן היי סטריט ולאזור הקניות קמדן לוק (אפשר לזהות אותו גם בנסיעה באוטובוס).

האזור סואן ורוגש: בימי ראשון תמצאו כאן חבורה של פאנקיסטים הדורים על כל אביזריהם, יושבים על מעקה הגשר ומפגינים את תסרוקותיהם לטובת הסקרנים. ממערב לגשר משתרע שוק ענק, ששמו, Stables Market ("שוק האורוות"), מעיד על עברו כמשכנם של מאות הסוסים שעבדו בגרירת הסירות לאורך התעלה. היום יש בו מכל טוב ארצות האימפריה לשעבר - שמונצעס מהודו, מסין ומאפריקה. פאבים ובתי קפה רגועים פזורים לכל אורך הרחבה, ואפילו מלון הולידיי אין בחר את המקום כאחד מאתריו בלונדון (חדרי האוכל והלובי של המלון יושבים ממש בגובה מי התעלה).

אפשר לחכות בהמסטד רוד לוק עד שתגיע סירה, ולראות כיצד המנגנון המתוחכם הזה פועל בחיוניות עד היום. כמאתיים מטר ממזרח לשם נמצא סכר נוסף, קנטיש רוד לוק (Kentish Road Lock), שגם בו ניתן לצפות בסדרת הפעולות הנדרשת כדי להוריד סירה מגובה פני המים של מערב התעלה לגובה פני המים שבמזרחה. אחרי שראינו סירה או שתיים יורדות (או עולות), נעבור מעל הגשר העגול היפהפה, והתעלה תיפרש למולנו בכל יופיה וקרירותה.

סין בלונדון

אנחנו הולכים מערבה על הגדה הימנית, ומיד לאחר "טירת הפיראטים" (זהו מרכז קהילתי מקומי) מתגלה לעינינו אחד הרחובות היפים של לונדון: סנט מרקס קרסנט (St. Mark's Crescent), שהבתים בו בנויים על התעלה, וגינותיהם נהנות ממימיה. שורה של גנים עטויי ערבות בוכיות וספסלי עץ בסגנון ויקטוריאני מעטרים את הבתים הלבנים.

אנו מגיעים אל הפנייה הראשונה: לימיננו מצויה כל הזמן שכונת היוקרה פרימרוז היל (Primrose Hill), והתעלה ממשיכה לזרום בקו הגבול שבינה לבין ריג'נטס פארק. לשמאלנו - עיקול ובו מצוי המבנה של המסעדה הסינית הצפה פנג שאנג (Feng Shang). מראה מעט ביזארי - אני לעתים טועה וחושבת שאולי נקלעתי דווקא לעיר סוז'ו שבדרום סין.

פנינו ימינה, התעלה מתיישרת, ומעתה משתרע לשמאלנו, לאורך של כקילומטר, גן החיות של לונדון (London Zoo, ראו המלצה משמאל). מעגן קטן לרגלי הגן משרת את סירות האוטובוס המשייטות בתעלה, ולצועדים ברגל ייראו כלובי הראמים, ומימין - המבנה המיוחד של כלוב הציפורים (The Snowdon Aviary).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מלצר, יש סירה בקפה שלי

הנוף הירוק, השקט והקרירות של המים הפכו את האזור לאחד המבוקשים ביותר בלונדון, ואנו נכנסים לשולי שכונת סנט ג'ונס ווד (St. John's Wood). בצד שמאל, בתוך פארק ריג'נטס, קבוצה של בתי מידות, שנבנו בשנות השישים לכמה משפחות אמידות ביותר שיכלו להרשות לעצמן לקנות את השטחים הללו, הצמודים למסגד המרכזי של לונדון.

שטח המסגד ניתן במתנה לקהילה המוסלמית של לונדון כבר ב-1944, אז מנתה בעיקר מוסלמים ממוצא הודי. במפקד האחרון, שנערך ב-1995, נמנו מאמינים מוסלמים בני 29 מדינות שונות בין הבאים לתפילות יום השישי במסגד.

מיד אחרי המסגד (אין אפשרות להיכנס אליו) מתגלית שכונה מיוחדת במינה: בתי סירות הצפים על המים, זה בצמוד לזה. הם נהנים מאספקת מים וחשמל מסודרת כחלק משירותי המעגן שבמקום.
התעלה צוללת בקטע הבא אל תוך מעבר תת קרקעי, ויש לעלות אל הרחוב (Abardeen place) על מנת להמשיך בטיול. כמאתיים מטר ברחוב מביאים אותנו אל בית קפה מקסים, קפה לאו?ויל (Cafe Laville), שמרפסתו ושולחנותיו יושבים ממש מעל הפתח התת קרקעי של התעלה. הסירות מגיחות מן הפתח ממש מתחת לרגלי השולחן ותחת כוסות הקפוצ'ינו שעליו!

ונציה הבריטית

הקטע הבא גם הוא מרגש ביופיו - המעגן הצר בכניסה לאזור "ונציה הקטנה" משופע בבתי סירות מטופחים עם עציצים על גגותיהם ומרפסות קטנות בסיפון האחורי. אפילו כלבים וחתולים, שוכני בתי הסירות, לא חסרים כאן.
עוד כמאה מטר וונציה הקטנה נפרשת לעינינו: זהו האזור שבו פוגשת תעלת ריג'נטס את תעלת פדינגטון והתעלות המגיעות מן הצפון. נקודת המפגש נפרשת למעין אגם רחב עם אי במרכזו. מעבר לגשר הראשון נמתחים גני רמברנדט (Rembrandt Gardens) - זהו פארק קטן ויפהפה היושב על פני המים, מקום אידיאלי למנוחה או לפיקניק.
למי שהגיע למקום עם ילדים מחכה הפתעה קטנה: תיאטרון בובות בתוך סירה (Puppet Theatre Barge), המציג רפרטואר מגוון של הצגות. מכאן, אפשר לסיים את המסלול באחד מן הפאבים המפוזרים סביב מערך התעלות. לקינוח אפשר לבקר בשכונה המקסימה מאידה וייל (Maida Vale), במרחק קטן מן התעלות.

מדריך מהיר לסיור בתעלת ריג'נטס

משך המסלול: שלוש-ארבע שעות של הליכה נינוחה עם הפסקות.
התחלה: מתחם קמדן לוק שבשכונת קמדן טאון. תחנת תחתית: Camden Town.
סיום: ונציה הקטנה או שכונת מאידה וייל. תחנת תחתית: Warwick Avenue (קו האוטובוס 46 ייקח אתכם חזרה לקמדן לוק).
למי מתאים: למשפחות, לרומנטיקנים, למי שמחפש מפלט מלונדון הסואנת.
שיט בתעלה: במקום ללכת לאורך התעלה אפשר לשוט במימיה. יש כמה חברות שמפעילות סירות בקו שבין קמדן לוק וונציה הקטנה:
חברת Walker's Quay, כתובת: 250 Camden High Street, צמוד לגשר. יורדים לרציף מתוך מסעדת The Waterside. טלפון: 020 74854433, מחירים: 6.80 פאונד למבוגר, 3.50 לילד לשיט רגיל (ללא ארוחה) הלוך ושוב. אינטרנט: www.walkersquay.com.
חברת London Waterbus, כתובת: Camden Lock place (הסירות יוצאות מעגן קטן הממוקם לצידו של Stables Market), טלפון: 020-74822660, מחירים: כיוון אחד 5.20 פאונד למבוגר, 3.40 לילד, הלוך ושוב 6.60 פאונד למבוגר, 4.30 לילד .
אפשר לרדת באמצע השיט לביקור בגן החיות.

המסעדה הסינית Feng Shang Floating

כתובת: Cumberland Basin, Prince Albert Road
טלפון: 020-74858137
פתוח: כל יום 23:00-12:00, כדאי להזמין מקום מראש

בית הקפה לאוויל Laville

כתובת: Little Venice Parade, 453 Edgware Road
טלפון: 44 (0)20 7706 2620
פתוח: כל יום 22:30-10:00, א' נפתח ב-9:00

סירת תיאטרון בובות Puppet Theatre Barge

כתובת: Blomfield Road, Little Venice
טלפון: 202745 020-07836 ???
מחיר כרטיס: 7 פאונד למבוגר, 6.5 לילד (מתחת לגיל 16).
האם צריך להזמין כרטיסים מראש?

המומלצים

____________________________________________________________

לונדון בחינם

בפארק ריג'נטס תמצאו בריכות ברווזים, מתקני שעשועים ומרחבים ירוקים ששווה לחרוג בשבילם מהמסלול. טלפון: 020-74867905 פתוח: כל יום מ-5:00 עד לקראת השקיעה.

עם ילדים

מתבקש לבקר בגן החיות של לונדון כשמטיילים לאורך תעלת ריג'נטס. קחו בחשבון ביקור של לפחות כמה שעות. London Zoo כתובת: Regent's Park טלפון: 020-77223333 פתוח: כל יום 17:30-10:00 (בחורף עד 16:00). מחיר: 13 פאונד למבוגר, 9.75 לילד (גיל 14-3), 41 פאונד למשפחה.

מוזיאון לא מוכר

מרכז האמנויות של קמדן מהווה משכן מעניין לאמנות עכשווית ומציג תערוכות משובחות. Camden Arts Centre, כתובת: Arkwright Road טלפון: 020-74725500 כניסה: בחינם פתוח: ג'-א' 18:00-10:00, ד' עד 21:00, סגור ביום ב'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully