וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעם העיר

כתבה וצילמה: עפרה ריזנפלד, "מסע אחר"

19.1.2006 / 16:53

מה מסתתר מאחורי מרצפות האבן והסמטאות העתיקות של ירושלים - "מסע ישראלי" ועפרה ריזנפלד מזמינים אתכם להציץ במקומות האוכל והלינה הפחות מוכרים בעיר הבירה

כדי ליהנות מיופייה של ירושלים צריך לקלף מעליה את השכבות. מעבר לשכבה הראשונה של המראה החיצוני מסתתרות חצרות פנימיות מרוצפות אבן, סמטאות זעירות וגינות – הגינות בירושלים נראות כאילו הן גדלות פרא, לא מאולפות, ובגלל מיעוט האדמה, תמיד יש בהן גם עציצים. ערימות של קיסוס ויסמין מכסות בתי אבן. עצי בר כמו חרובים ותאנים גדלים ברחובות מרכזיים. כל שכונה מהישנות, ויש רבות, שווה טיול איטי ברגל שהוא תמיד מסע גילויים. וכל זה בעיר המערבית, לא בעתיקה.

הנה לדוגמה טיול קטן מאחורי בניין הכנסת הישן והנשכח, ברחוב המלך ג'ורג' במרכז העיר. ראשית יושבים ממול, בקפה מודוס (ראו בהמשך) ומורידים הילוכים, רצוי לעבור לניוטרל. אחר כך עולים בעצלתיים דרך רחוב שץ הצר, חולפים על פני חנויות הספרים והתקליטים המשומשים או נכנסים אליהן, ומגיעים לשמואל הנגיד. הבתים הפינתיים ברחוב הזה, כמו במקומות רבים בירושלים, מעוגלים. מציצים בבניין הישן של בצלאל ובסמוך לו בית האמנים, שם אפשר ללגום משהו על הבר של מונא מאחר הצהריים המאוחרים ואילך. באמצע יום חול שקט מאוד ברחוב ובסביבתו. בהמשך, ראש רחביה, קומפלקס מגורים ישן ומטופח, כפר באמצע העיר. בדרך פוגשים חתול שמן אחד לפחות, ואחר כך רטיסבון, בית ספר לכמרים עם חצר גדולה מכוסה עלי שלכת.

אוכל בירושלים - קפה מודוס

זהו המקום היחיד בעיר שיש בו אווירת קפה ירושלמי של פעם: אינטימי וחמים, עם מוזיקה קלאסית ברקע, קפה טוב, לקוחות קבועים ובעלים שמכירים את טעמו של כל אחד מהם. סימן נוסף לירושלמיות: בתפריט מופיע לצד סלטים ומשקאות גם סמבוסק. כאן אפשר למצוא את הבורקס הנהדר ביותר – עם הגבינה הנכונה, בצק מתפצפץ ולא שמן, טעם ומרקם שלא מהעולם הזה. עובד, בעל המקום, הוא שאופה אותם, לצד מיני מאפים אחרים מבצק פילו מגרה.

'קפה מידוס' רח' המלך ג'ורג' 31. טלפון: 02-6244215. פתוח: א'-ה' 22:30-7:30, ו' עד שעה לפני כניסת השבת. נכים: יש מדרגה בכניסה, אין שירותים מותאמים. כשרות: כשר עם תעודה.

לינק

קפה-מסעדה-בר מרווח החוסה בצל חרוב ענקי, דקלים ועצים נוספים, שנעים מאוד לשבת בו. בין המנות יש תבשילים כמו לזניה בשר וחצילים (36 שקל, ובאותו מחיר קציצות פרגיות), קבב על פילה חציל (60 שקל) ומנות כמו פיתה דרוזית מגולגלת עם רוסטביף, עוף חם או גבינות (34-32 שקל).

'לינק' רח' רחוב המעלות 3. טלפון: 02-6253446. פתוח: כל יום 2:00-10:00. נכים: יש מדרגות בכניסה, אין שירותים מותאמים.

עוד בתי קפה

במלון המלך דוד, בבית הקפה או בלובי, באחת הספות או הכורסאות העמוקות, לנוכח חלון הראווה הענקי המציג את חומות העיר העתיקה. לא שהקפה מיוחד או זול (43 שקל לקפה ורקיק בוטנים), זה המקום עם ההדר, היופי וההיסטוריה. מקום לשבת לנוח ולספוג.

'מלון המלך דוד' רח' רחוב המלך דוד 23. טלפון: 02-6208796 פתוח: 24:00-10:00 כשרות: כשר עם תעודה.

אחד מבתי הקפה המיתולוגיים בעיר היה פטר, ברחוב לויד ג'ורג' שבמושבה הגרמנית, שהיתה בו אווירה אירופית. בחצר של בית טמפלרי, אנשים דיברו בשקט ואכלו בנימוס עוגות יוצאות מן הכלל שנאפו במקום. לא נותר ממנו זכר מלבד בספרים – למשל אצל אהרון אפלפלד, ב"עוד היום גדול" (הוצאת כתר). במקומו נמצא במבוא של קולנוע סמדר, שאף הוא אתר טמפלרי היסטורי, קפה שבו תפריט קפה רגיל, ועל הבר מוכרים גם פופקורן לסרט. רח' לויד ג'ורג' 4.

לא הרחק משם נמצא הקפה הקטן והסימפטי טחנת הקפה, שם נמכרים גם סוגים שונים של קפה במשקל, והוא תמיד מלא בלקוחות מהשכונה. רח' עמק רפאים 23. טלפון: 02-5661665 כשרות: כשר עם תעודה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

צ'אקרה

במורד שלומציון המלכה, קרוב לממילא, בבניין פינתי מעוגל, נמצא המקום השוקק ביותר בעיר. גם בר וגם מסעדה בשתי קומות. המיקום והאווירה עושים את הירושלמיות המבורכת, התפריט בינלאומי מצוין: ריזוטו פירות ים (88 שקל), ספריבס לבן בזיגוג קרמל, אנטרקוט 350 גרם (84 שקל) ועוד הרבה, ובמיוחדים: צ'יפס ברבוניה, תבשיל ארטישוק ירושלמי וקציצות טלה או מעדן שטעמתי, שרימפס על לבבות ארטישוק. להזמין מקום, כי תמיד מלא.

'צ'אקרה' רח' שלומציון המלכה 18. טלפון: 02-6252733. פתוח: כל יום 3:00-18:00. נכים: גישה נוחה לקומה הראשונה, אבל השירותים בקומה השנייה.

קנגורו

כמה מסעדות גרוזיניות אתם מכירים? זוהי אחת היחידות, כך שאם אתם בירושלים כדאי מאוד לסור אליה. בתפריט מאכלים לא מוכרים, כמו סלטים של פירה ירקות עם אגוזים – יש עם שעועית ירוקה, שעועית אדומה או הטוב ביותר לטעמי, מחצילים (21-19 שקל לאחד, כולם מקושטים בגרגרי רימון). חרצ'ו זה מרק כבש עם אורז, צ'קפולי זה תבשיל כבש עם נענע, כוסברה וטרגון (בכלל יש הרבה כוסברה באוכל, בדומה לבוכרי) וחצ'פורי זה מאפה בצק (עלים או שמרים) אוורירי ונפלא בצורת מעטפת גדולה, ממולא בגבינה (37 שקל). את החצ'פורי כדאי להזמין מיד בהתחלה, כי אופים אותו לפי הזמנה וזה לוקח זמן. לכו על בצקים, זו ההתמחות כאן. כדאי להזמין סלט גרוזיני, שהוא פשוט סלט ירקות אבל מעולה, ואל תטרידו בעניין השם – זה סיפור משפחתי ארוך שלאף אחד אין חשק לספר.

'קנגורו' רח' ריבלין 16, המדרחוב בנחלת שבעה (בחודשים הקרובים יעברו למיקום חדש). טלפון: 02-6250618. פתוח: ב'-שבת 22:00-13:00. נכים: אין גישה.

עוד מסעדות טובות

סאקורה: יפנית מהראשונות בישראל ומהטובות שבהן. רח' יפו 31, החצר הירושלמית. טלפון: 02-6235464 פתוח: כל השבוע 24:00-12:00. נכים: יש מדרגות בכניסה, אין שירותים מותאמים.

עזורה: כורדית-עיראקית בשוק העיראקים שבמחנה יהודה, עם תבשילים נפלאים על פתיליות. טלפון: 02-6235204 פתוח: א'-ה' 17:00-9:00, ו' עד חצי שעה לפני כניסה שבת. כשרות: כשר בלי תעודה. נכים: מדרגה בכניסה, אין שירותים מותאמים.

ארקדיה: חצר משגעת ואוכל (יקר) עם ירקות בלדי ותבלינים מהרי ירושלים. רח' אגריפס 10 (בסמטה). טלפון: 02-6249138. פתוח: כל יום 15:00-12:30, 22:30-19:00.

חן: ביתית קטנה וותיקה עם אוכל טעים ולא יקר שאפשר גם לקחת בטייק אוויי. הממולאים מעולים. רח' יפו 30 טלפון: 02-6257317 פתוח: א'-ה' 18:00-10:00, ו' עד 15:00. כשרות: כשר עם תעודה. נכים: יש מדרגה בכניסה (אבל ישמחו לעזור לכם להיכנס), אין שירותים מותאמים.

לינה בירושלים - סיינט צ'רלס הוספיס

אל תיבהלו מההגדרה הוספיס, כאן היא במובן אכסניה. זהו מנזר במושבה הגרמנית, ובו חדרים גדולים עם תקרה גבוהה וחלונות ענקיים. מאחורי הבניין מתגלה גן בגודל כפר, ובו חורש קטן, עצים ושבילים וגם כמה ספסלים, וכרם ובוסתן וקצת פרחים ושיחי יסמין פורחים בשקט לקול ציוצי הציפורים, ובקצהו בית קברות קטן לנזירות. הקסם בהתגלמותו. כנהוג במנזרים, אוספים את מי הגשמים מהגג בבור אבן, ואלה מי השתייה כל השנה. בכל קומה מתוך השלוש יש חדר הסבה מרווח ובו ספות וכורסאות נוחות וטלוויזיה, ובאחד מהם גם פסנתר. שקט מאוד במקום.

'סיינט צ'רלס הוספיס' רח' לויד ג'ורג' 12. טלפון: 02-5637737.
מחירים: חדר לזוג - 35 דולר לאדם, 40 דולר לחצי פנסיון ו-45 דולר לפנסיון מלא. ליחיד - 40 דולר כולל ארוחת בוקר, 45 דולר לחצי פנסיון ו-50 לפנסיון מלא. נכים: גישה לא נוחה.

ימק"א

זהו עולם בפני עצמו במבנה היסטורי, ובו מסדרונות תת קרקעיים שמובילים לבריכת שחייה פעילה עם קירות מצופים בפסיפס, או למכון כושר מצויד היטב בכל המכשירים וכולל חדרי סקווש. המבנה משגע ביופיו, קירות בעובי מטר, קשתות, רצפת אבן ושיש ותקרות מעוצבות. חדרי ההסבה עם כורסאות נוחות ושולחנות גדולים.

אווירת ירושלים של בני כל העמים והדתות, ולא במקרה. הבניין, שנחנך ב-1933, תוכנן בידי ארתור לומיס הרמון, אדריכל בניין אמפייר סטייט בניו יורק, מתוך מטרה לתת ייצוג לשלוש הדתות המונותאיסטיות. ביטוי פיזי לכך אפשר למצוא לדוגמה בחזית, שם חקוקות שלוש כתובות: עברית ("ה' אלוקינו ה' אחד"), ארמית ("אני הדרך") וערבית ("אין אלוהים מבלעדי אללה"). יש גם מסעדה ממש בסדר, עם תפריט גדול מדי אבל בלי נפילות.

'ימק"א' רח' המלך דוד 26. טלפון: 02-5692692. מחירים: 75 דולר לחדר ליחיד, 95 דולר לזוגי ו-110 דולר לחדר לשלושה, המחירים כוללים ארוחת בוקר (לקבוצות או לשוהים במקום יותר משני לילות כדאי לבדוק אפשרות להנחה).נכים: אין נגישות.

הבית הסקוטי

אחר הצהריים, כשחומות העיר העתיקה נצבעות בזהב ובוורוד, זה נראה המקום השלם והשלו ביותר בעולם, והוא נמצא מעל גיא בן הינום. בניין אבן יפהפה בן שמונים, ובו כנסייה ובית הארחה עם 17 חדרים, חלקם פונים אל העיר העתיקה וחלקם אל הגן המתוק שבמרכזו אזדרכת, ויש ביניהם חדרים ליחיד, לזוג או סוויטה.

בית הקפה שבקומת הקרקע (כורסאות קש, קישוטי קרמיקה ארמנית, חלונות אל חומת העיר) פתוח גם למי שלא מתאכסן במקום (ב'-ו' 22:00-12:30, שבת מ-10:30, א' סגור).

חנות המזכרות שווה ביקור מיוחד: יש בה רקמות יד של נשים פלסטיניות ובדואיות הפועלות במסגרת פרויקט של אונר"א לשימור מלאכות היד המסורתיות. מתברר שלכל אזור יש סגנון רקמה משלו, ובחנות מיוצגים כל הסגנונות. מפות, מפיות, כיסויי כרים ועוד, הכל צבעוני, יפה ובמחירים סבירים.

'הבית הסקוטי' רח' דוד רמז 1 (לפני הירידה לסינמטק). טלפון: 02-6732401. מחירים: 240 שקל לחדר ליחיד, 370 שקל לזוגי, 80 שקל לילד בגיל 12-2, ויש גם חדרים גדולים יותר וסוויטות במחירים גבוהים יותר. חדר אחד מותאם לנכים. המחירים כוללים ארוחת בוקר.

בית קטן בבקעה

שכונת ב??קעה היא אזור מגורים שבו בתי אבן, חלקם ארמונות. זהו אחד מהם שהוסב לפני כחמש שנים למלון קטן – ארבעים חדרים, חלקם לזוגות וחלקם ליחידים, ובהם כמה סוויטות. החדר שראיתי קצת צפוף אבל נקי, ויש בו אמבטיה ושירותים וחלונות גדולים מחופים וילונות, עם אדנים עמוקים. למטה בגינה יש בית קפה.

'בית קטן בבקעה' רח' יהודה 1 פינת דרך חברון. טלפון: 02-6737944. מחיר: חדר ליחיד - 290 שקל גם בסופי שבוע (340 שקל בחגים), זוגי - 340 שקל (390 בעונת השיא ובסופי שבוע, 490 שקל בחגים), כל אדם נוסף – 90 שקל. המחירים כוללים ארוחת בוקר. נכים: אין גישה.


* מתוך גיליון ינואר 2006 של מגזין "מסע ישראלי" מבית "מסע אחר" המוקדש לעיר ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully