וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דברים שכדאי לדעת על מלטה

מערכת iTourist

4.6.2003 / 20:23

הדברים הבסיסיים שכדאי לדעת על קבוצת איים זו בלב הים התיכון

1. קבוצת האיים של מלטה כוללת שלושה איים מיושבים, השוכנים בלב הים התיכון, 93 ק"מ מדרום לסיציליה ו-350 ק"מ מצפון ללוב. למלטה, kאי הגדול מכולם צורת בקבוק יין, כשמפרצים ונמלים רבים נוגסים בקו החוף. פרט לכמה רכסים וצוקי סלע, מלטה הוא אי שטוח למדי המורכב בעיקר מאבן גיר.

2. התרבות הים תיכונית היא ששולטת במלטה, אבל 150 שנים שלטו כאן הבריטים, ואי אפשר שלא להבחין בסממנים שהם הותירו. אנגלית היא השפה הרשמית כאן לצד השפה המלטזית, והכנסייה הקאתולית משמרת כאן את המסורות הלאומיות. יש המייחסים את מקור השפה המלטזית לכיבוש הפיניקי של האי. המלטזית היא בעצם שפה שמית שנשמרה למרות ההשפעה של השפות הרומאניות עליה במשך השנים. מלטה ידועה גם בעבודות היד שנעשות בה: תחרה רקומה ביד, אריגים שונים ועוד. למסורת העממית יש השפעה חזקה על המוסיקה ובמלטה נערכת תחרות לשירי עם מדי שנה.

3. התקופה הטובה ביותר לביקור במלטה היא בחודשים פברואר עד יוני, בין עונת הגשמים הקצרה לבין הקיץ הים תיכוני הלוהט. נופש אפשר לעשות כאן בחודשים יוני-ספטמבר אבל אז חם כאן מאוד והאמת שגם די יקר. גם ספטמבר ואוקטובר הם חודשים טובים לביקור כאן.

4. עיר הבירה ואלטה נקראת על שם האביר שפיקד על עמידתה המוצלחת של מלטה כנגד המצור התורכי של 1565. כיום זוהי עיר המוקפת חומה ושמורה להפליא. היא מעין מרובע היושב בקצה חצי אי על החוף שבצפון מזרח מלטה. גודלה הוא רק כמה מאות מטרים בכל כיוון, והיא מוקפת במים משלושה עברים. משער העיר אפשר ללכת ברגל למרכז העיר ולעבור דרך כמה כיכרות, ארמונות וקתדרלות. אחד הארמונות שכדאי לשים לב אליהבם הוא ארמון קסטיליה (Auberge de Castille) שכיום משמש כמשרדו של ראש הממשלה ואינו פתוח לציבור.

5. גן באראכה (Upper Barakka Gardens) הוא אחד הגנים המרשימים ביותר על האי. הוא שימש בעבר את האבירים האיטלקיים ממסדר יוחנן ונשקף ממנו נוף יפיפה של הנמל הגדות ושל שלוש העיירות העתיקות בסמוכות. שימו לב כאן לחזית הקתדרלה והמוזיאון של יוחנן הקדוש (St. John's Co-Cathedral and Museum) שהיא אמנם צנועה יחסית, אבל יפה מאוד. במוזיאון תמצאו אוסף מיוחד של שטיחי קיר פלמיים ושני ציורים של האמן האיטלקי קאראוואג'ו. המוזיאון השני בחשיבותו באי הוא ארמון גראנד מסטרס (Pakace of the Grand Masters) שהוא כיום משכנו של הנשיא ומקום מושב הפרלמנט ועמוס בשטיחי קיר, פרסקאות ועוד.

6. העיירה מדינה (Mdina) היא בת 3,000 שנה ובעבר שימשה כמרכז הפוליטי של מלטה. תראו בה המון מבנים מיוחדים מהתקופה הנורמאנית ומתקופת הברוק. העיירה יושבת על צוק סלעי כ-15 ק"מ ממערב לואלטה ומכונה "העיירה האצילה". משפחות אצילים רבות חיו כאן בעבר ועדיין מתגוררים בה כמה אצילים. ארמון פאלצון (Palazzo Falzon) הוא המבנה העתיק והשמור ביותר בעיירה והוא שריד מימי הביניים. הוא נבנה בשנת 1495. בכיכר המרכזית תראו את הקתדרלה הקאתולית הסיציליאנית-נורמאנית מהמאה ה-11, אחד מהמבנים היחידים ששרדו לאחר רעידת האדמה הגדולה של 1693. במוזיאון הקתדרלה תמצאו אוסף תחריטים של דירר.

7. לאי גוצו יש ייחוד משלו והוא פחות מתוייר מהאי מלטה עצמו, ולכן קצב החיים בו גם איטי יותר. כדאי לבקר כאן במערת קליפסו בצוקים המשקיפים על מפרץ ראמלה (Ramla Bay), בחוף שבצפון מזרח האי. אפשרות נוספת לטיול היא אל מערות הבהט (Alabaster Caves) התת קרקעיות בכפר הקטן שארה (Xaghra), 2 ק"מ מדרון מערב למפרץ ראמלה. מכלול המקדשים גנטייה (Ggantija) הוא היפה ביותר במלטה.

8. קומינו הוא האי הקטן ביותר בארכיפלג של מלטה, וגם המנומנם ביותר. אין כאן בכלל מכוניות ויש כאן רק מלון אחד. תושבי האי הבודדים הם בעצם חוואים ומספר התיירים כאן זעום ולכן האי שומר על צביון מסורתי. אפשר כאן לטייל על הסלעים לאורך החוף ולשחות או לצלול במפרצים המוגנים הרבים.

9. הפיניקים יישבו את האי מלטה בשנת 800 לפנה"ס ונשארו באי 600 שנים. הרומאים סיפחו את מלטה לאימפריה שלהם בשנת 208 לפנה"ס. בשנת 1530 העביר קיסר ספרד ששלט גם בסיציליה את השליטה באיים לידי אבירי המסדר של יוחנן הקדוש מירושלים. נפוליאון הגיע לכאן בשנת 1798, אבל בשנת 1814 הפכה מלטה דוקא למושבה בריטית, ובריטניה הפכה את האי לבסיס ימי חשוב. בשנת 1964 זכתה מלטה באוטונומיה מלאה ובשנת 1979 חתם הממשל על הסכמים לשיתוף פעולה עם לוב, בר"המ וצפון קוריאה למגינת ליבם של הבריטים ובני בריתם. בשנת 1987 נכנסה מלטה לאיחוד האירופי ובשנים האחרונות משגשג בה במיוחד ענף התיירות.

10. להגיע למלטה: הכי פשוט לעשות את זה דרך אירופה. אייר מלטה מקיימת טיסות מהאי המרכזי למספר ערים באירופה, וגם חברות תעופה נוספות טסות לאי כמו אליטליה, ק.ל.מ, לופטהאנזה ועוד. בקיץ יש שירות מעבורות ממלטה לסיציליה ולג'נובה שבאיטליה. נמל התעופה הבינלאומי של מלטה ממוקם כ-5 ק"מ מדר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully