וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע כמעט פרטי: מסלולים פחות מוכרים לסוכות

עודכן לאחרונה: 18.10.2024 / 10:25

טיול מדברי קל במרחק צעקה מערד, פיסול סביבתי שחבוי לצד כביש החוף, מסלול מעגלי מפתיע בהרי ירושלים ועוד כמה הצעות לטיולים פחות מוכרים - אבל שווים בהחלט

שקדיה, גן לאומי עין כרם, 11.1.23/צילום: וואלה!

כולם יודעים שבסוכות ובפסח כל עם ישראל מטייל, מה שאומר שתעמדו בתור כדי לטבול במעיין, לרדת לקניון מדברי או סתם להתחכך עם זרים. לא כיף. תוסיפו לכך את העובדה שבימים אלה, חלקים נרחבים מהארץ אינם מומלצים לטיול מבחינה ביטחונית. התוצאה: יותר מטיילים - פחות מקום לכולם.

לכן, זה הזמן לברוח מההמון ולגלות שגם בסוכות אפשר למצוא מסלולים שיהיו כמעט ריקים מאדם. נכון, לפעמים צריך טיפה להתאמץ - אבל זה בהחלט שווה את זה.

סוכות 2024: מדריך לפעילויות לילדים ואטרקציות בישראל

עין חנדק בשביל הדסה. איל שפירא
עין חנדק בשביל הדסה/איל שפירא

סובב נחל פראים: מדבר פרטי

כשמדבר יהודה באזור ים המלח יהיה גדוש מטיילים בחג, אתם מוזמנים לגלות בו מסלול עם רייטינג זעום העונה לשם "סובב נחל פראים". זהו אחד ממסלולי טיול רבים שעוטפים את העיר ערד מכל עבר, אבל הוא פחות מוכר מחבריו. ועוד יתרון בולט: הטיול הזה מתחיל ונגמר ברחוב אמיתי. כלומר, הציוויליזציה במרחק נגיעה.

מחנים ברחוב מואב בערד, בקרבת מלון רוקוסון, צועדים כמה מאות מטרים מזרחה ופונים ימינה עם סימון השבילים האדום. עוד כמה דקות, ופסל סביבתי ענקי בצבע אדום בשם "חלון לנוף" - יסמן לכם שאתם במקום הנכון ויכניס אתכם לאווירה. מכאן עולים ויורדים בשלוחות יפות על רקע נופים פנורמיים לכיוון מזרח. הכי מדבר נטו. בשלב מסוים חוצים את הוואדי של נחל פראים, ומכאן מתנשפים בעלייה רק כדי לקבל עוד קצת נוף מלמעלה. לקראת סוף המסלול חוברים לשביל ירוק, עושים מנוחה מול הנוף במצפור עופר גורני וחוזרים לרכב. אה, יש סיכוי טוב שבכל הדרך הזו תהיו לבדכם.
עוד משהו: לא מומלץ בימים חמים. עדיף בשעות הבוקר המוקדמות או אחה"צ.
אורך המסלול ורמת קושי: כ-4 ק"מ, קלה-בינונית.
ווייז: רחוב מואב 112, ערד

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נחל פראים. איל שפירא
נחל פראים/איל שפירא

חורבת דרבן: על דרבנים וחרסים

בעוד שההמונים עושים את דרכם אל המסלול הקליל של חורבת חנות ועין מטע, אתם תגיעו מהכיוון השני, במסלול קצת יותר ארוך - אבל מלא באווירה של "לבד". ומה הקשר עכשיו לדרבן, אותו מכרסם גדול ומעוטר קוצים? לפני כשישה עשורים, חפר לעצמו דרבן מקרי מחילה באזור החורבה שאליה תגיעו היום. תוך כדי עבודה, הוא שלף מהקרקע חרסים, כשאחד מהם נושא את צמד האותיות "יה" - מה שהתגלה מאוחר יותר והזכיר לחוקרים את החותם "יהוד". זה היה האות לסדרת חפירות ארכיאולוגיות, שבהן התגלו כלי חרס רבים נוספים מתקופת השלטון הפרסי.

חורבת דרבן מצויה על גבעה גבוהה, מה שאומר נוף פנורמי של חורבת בית עיתאב והמושבים מטע ונס הרים. במרחב זה תגלו שרידי מבנים, מחילות, בורות מים ושאר הפתעות. גם בדרך לחורבה יש כמה נקודות עניין - אחת מהן היא קבר שייח' אחמד אל-חובאני, מבנה הרוס למחצה בעל כיפות עגולות וציוריות.

ניתן לצעוד מנקודת ההתחלה עם השביל בסימון שחור אל חורבת דרבן ולחזור באותה דרך, או להמשיך למסלול המלא, החולף בעין מטע ומסתיים בחורבת חנות, לצד כביש 375 (נדרשת הקפצת רכבים).
עוד משהו: בחורבת חנות יש בורות רבים. הקפידו להישאר על השביל המסומן.
אורך המסלול ורמת קושי: כ-5 ק"מ (הלוך ושוב) או 6 ק"מ (קווי) במסלול המלא. רמת קושי קלה.
ווייז: חניון תוסיה כהן (לצד כביש 386). נקודת הסיום המסלול המלא: חורבת חנות

חורבן דרבן. איל שפירא
חורבן דרבן/איל שפירא

דרך האש בכרמל: טיול אינטראקטיבי

כולנו זוכרים את שריפת הענק בכרמל, שהשתוללה במשך חמישה ימים בחורף 2010. רבים גם מכירים את האנדרטה המרשימה שהוקמה לזכר 44 הנספים. כעת, אתם מוזמנים גם לשביל טיול חדש, שנחנך באביב האחרון בידי רשות הטבע והגנים ונציבות כבאות והצלה. זהו "שביל האש", שכולל לא רק תצפיות נוף יפות אל מרחבי הכרמל, אלא גם 10 תחנות למידה אינטראקטיביות שמתאימות לכל גיל. התחנות עוסקות בכל מה שקשור לאש ושריפות יער. כאן - באמצעות שילוט, דגמים ושאר אמצעי המחשה מיוחדים - תלמדו כיצד פורצות שריפות, כיצד הן מתפשטות במרחב, מה הקשר למזג האוויר וגם לצמחייה המקומית, איך הטופוגרפיה משפיעה על התפשטות שריפות ועוד. המסלול מסומן ומשלוט היטב בשטח.
עוד משהו: קצר לכם? מוזמנים להמשיך ולטייל באזור בכרמל. נסו למשל את חורשת הארבעים.
אורך המסלול ורמת קושי: כ-1.5 ק"מ, קלה
ווייז: אנדרטת הנספים בכרמל (על כביש 721)

דרך האש בכרמל. ענבר חשמונאי, רשות הטבע והגנים
דרך האש בכרמל/רשות הטבע והגנים, ענבר חשמונאי

סובב הדסה בהרי ירושלים: טיול מודולרי

נופים פנורמיים, שרידי ארכיאולוגיים, מעיין בתוך ניקבה ועוד שלל הפתעות. כל אלו ממתינים רק לכם ב"שביל סובב הדסה" שבהרי ירושלים. ולמה הדסה? פשוט כי השביל מתפתל סביב בית החולים הדסה, והוא גם הוכשר ומתוחזק על ידי כמה מעובדי המקום. בכל מקרה, מה שיפה בשביל הזה שהוא למעשה חיבור של כמה שבילי טיול קיימים, שהפכו לשביל אחד. תחילתו בכניסה הראשית של בית החולים, מטפס למעיין עין שריג ויורד למעיין עין חנדק (אל תוותרו!). על הדרך, הוא חולף לצד מתקנים חקלאיים קדומים. מעין חנדק מטפפים צפונה על תוואי של דרך רומית קדומה, חולפים לצד עין כרם הציורית וחוזרים לנקודת ההתחלה. השביל מתחיל בסימון שחור, עובר לירוק ומסתיים בכחול.
עוד משהו: לא חייבים לבצע את המסלול כולו, אפשר לדגום חלק ולחזור לנקודת ההתחלה. מסיבה זו, הצטיידו במפה או באפליקציית ניווט.
אורך המסלול ורמת קושי: 6 ק"מ, בינונית.
ווייז: בית חולים הדסה

שביל הדסה. איל שפירא
שביל הדסה/איל שפירא

פארק דינה בארסוף קדם: השראה לצד כביש החוף

חלפתם על פניהם אינספור פעמים כשנסעתם על כביש החוף, ואולי אפילו הצצתם, קלטתם להרף עין פסל סביבתי או שניים מעניינים וציינתם לעצמכם: יום אחד נעשה פה עצירה. ובכן, היום הזה הגיע.
בצמוד לשפיים, שוכן היישוב ארסוף קדם (לא ארסוף מול הים, אלא זה שבשדות), ובו ממתינה לכם "הגלריה הירוקה - פארק דינה" - מקבץ של עשרות פסלי חוץ סביבתיים שממש נטועים בלב השדות.

גלריית החוץ הזו הוקמה ב-2007 לזכר דינה מנהיים, על ידי דני מנהיים וטניה פרמינגר, המתגוררים ביישוב. תמיד כיף לחזור לכאן, לראות מה השתנה, מה נשאר ובעיקר - לקבל השראה. אפשר לצעוד ברגל בין הפסלים או לנסוע ברכב בדרכי העפר, לעצור, לנוח, ולהמשיך הלאה. שימו לב ליצירה "עם הגב לים" של דליה מאירי, שבה עשרות כיסאות עץ תחובים בקרקע וניצבים מול "גשר" מרשים של כיסאות נוספים. עוד פסל אייקוני הוא "בתיאבון" של טניה פרמינגר - גוש קרקע ענקי ועגול למחצה, שבו תחובים סכין ומזלג ענקיים. מי שמעוניינים, יכולים גם להזמין סיור מודרך.
עוד משהו: אם אתם כבר כאן, דלגו אל שביל המצוק בגן לאומי חוף השרון (בשפיים), מרחב יפהפה שרובץ גבוה על מצוק הכורכר מול הים. יש פה המון פינות סתלבט, תצפיות נוף וגם עולם חי וצומח עשיר. הכניסה בחינם.
אורך המסלול ורמת קושי: בהתאם לעניין. קלה
ווייז: הגלריה הירוקה - פארק דינה

גלריה ירוקה, פארק דינה. איל שפירא
גלריה ירוקה, פארק דינה/איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully