וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות של עשירים: "רבבות ישראלים 'תקועים' בישראל בחגים"

דני שדה

עודכן לאחרונה: 8.10.2024 / 11:17

בדיקה שערכנו היום בדוחות של רשות שדות התעופה, מראה שמספר הכניסות של נוסעים לישראל מה-24 בספטמבר ועד היום - גבוה ממספר היציאות של נוסעים. אז מי ממציא שעשרות אלפי ישראלים "תקועים" בחו"ל? הפוך גוטה, הפוך!

נוסעים ישראלים ממתינים בשדה התעופה של לרנקה, 25.8.24/צילום: מאיה

כלי תקשורת שונים "מפמפמים" בימים האחרונים נתונים על מספר הישראלים ש"תקועים" בחו"ל בשל ביטול טיסות של חברות התעופה הזרות, בדיוק בשיא עונת התיירות (חגי תשרי). נסיונות להבין מאיפה צצים כל המספרים שנזרקים לאוויר, במיוחד המספר 55 אלף שפורסם היום (שלישי) באחד מכלי התקשורת, העלו חרס. אבל מה שהתברר בבדיקה שלנו, הוא שהנתון רחוק מהמציאות, יותר מאשר האימרה ש"אוטוטו המלחמה בעזה ובלבנון מסתיימת". בניצחון שלנו, כמובן.

בדיקה שערכנו היום בדוחות של רשות שדות התעופה לגבי יציאות וכניסות של נוסעים (שרובם כמובן ישראלים), מלמדת כי מספר הכניסות של נוסעים לישראל, החל מה-24 בספטמבר ועד היום (8 באוקטובר) גבוה ממספר היציאות של נוסעים. או במספרים: בתקופה זו נרשמו 252,100 יציאות של נוסעים מישראל ליעדים שונים ברחבי העולם ו-255,300 כניסות של נוסעים. כלומר, אם לפי מה שנכתב בכלי תקשורת שונים מספר ה"תקועים" בחו"ל עוד ילך ויגדל ( ב-15 אלף איש מדי יום - כך על פי אותו כלי תקשורת), הרי הנתונים של רשות שדות התעופה מראים שלא כך הדבר.

שדה תעופה נתב"ג. ShutterStock
יש יותר המראות מנחיתות בתקופת החגים. נתב"ג/ShutterStock

"חלק מהטיסות שמגיעות לישראל כלל לא מלאות"

נכון, מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל. אבל זה לא חדש. נכון, חלק מהן משחקות ב"יום כן ויום לא" ויוצרות כאוס בענף. נכון שבשל הפסקת הטיסות של אותן חברות לא מעט נוסעים נשארו בחו"ל ונאלצו לחפש דרכים חלופיות, ולפעמים יצירתיות, כדי לשוב לארץ. ונכון גם שבשל ביטול אותן טיסות, ישראלים רבים נשארו בארץ. אבל ביטולי הטיסות החלו כבר מזמן וכיום מרבית הנוסעים יוצאים בטיסות של חברות ישראליות (אל על, ישראייר, ארקיע), וכן כמה חברות זרות בבעלות מלאה או חלקית של ישראלים.

חברות אלה תגברו בימים האחרונים את הפעילות שלהן בקווים בהם מורגש עומס רב ויצרו שני בסיסים גדולים באתונה ולרנקה, לשם הם יכולים לבצע מספר סבבים ביום, ובכך לצמצם את צוואר הבקבוק ולהחזיר נוסעים לישראל. הפעילות הערה של שני נמלי תעופה אלה, הביאה לכך שחלק מהטיסות שמגיעות מהם לישראל כלל לא מלאות. או כדברי מנהל באחת מחברות התעופה: "מי שרוצה לחזור לארץ, לא יתקשה לחזור. לגבי המחיר, זה עניין אחר".

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב
נוסעים ישראלים ממתינים בשדה התעופה של לרנקה, 25.8.24. מאיה, תמונות גולשים
לא מעט נוסעים נאלצו לחפש דרכים חלופיות לחזור ארצה. ישראלים ממתינים בשדה התעופה של לרנקה/תמונות גולשים, מאיה

"הנתון הזה מופרך, אין לו שום ביסוס"

בועז וקסמן, יו"ר קבוצת אופיר טורס, אומר לנו כי הנתון של 55 אלף ישראלים התקועים בחו"ל הוא נתון דמגוגי. "אף אחד לא חישב כמה ישראלים תקועים בחו"ל ולא כל מי שיצא לחו"ל הוא בבחינת אדם ש'תקוע' שם. אם ניקח מטוס שבו מספר הנוסעים הממוצע הוא 180, הרי מדובר במחסור של 305 טיסות על פרק זמן צר ביותר. זהו נתון שאין בו כל היגיון. אם אני יכול לנסות להעריך, לא יותר מעשרת אלפים ישראלים מתקשים לשוב לארץ וגם זה נראה נתון גבוה".

אילן שלו, סמנכ"ל השרות של חברת קווי חופשה שבבעלותה חברת "בלו בירד" היוונית, ולא מכבר נכנסה לשותפות בחברת התעופה "טוס", אומר כי לפי כל הנתונים שבידיו יש היום יותר כניסות של נוסעים מאשר יציאות וכי הנתון של 55 אלף ישראלים תקועים בחו"ל הוא נתון שמישהו המציא. "הנתון הזה מופרך, אין לו שום ביסוס ואין כאלה כמויות של אנשים ש'תקועים' בחו"ל. אולי לפרק זמן קצר לפני ראש השנה היה צוואר בקבוק, כמו שיש כשהנוסעים לאומן חוזרים לישראל. אבל בטיסות מאתונה וגם מלרנקה אפשר למצוא מקומות, גם בהלוך וגם בחזור".

גם עוז ברלוביץ, מנכ"ל חברת ארקיע לא מבין מאיפה מגיעים כל הנתונים על מספר התקועים בחו"ל. "אני מקבל כל יום מאות שיחות ישראלים שרוצים להגיע לארץ. מתקשרים מצפון אמריקה, מדרום אמריקה ומאירופה. אני ממליץ להם להגיע ללרנקה או לאתונה, כי יש משם הרבה טיסות בכל יום. ראש השנה עבר ואני מזהה האטה בלחץ ובכלל זה בחזרות לישראל. בסוף כולם מסתדרים. אני לא יודע איך מודדים את מספר הישראלים שתקועים בחו"ל ומי מספק את הנתונים האלה".

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, מגדיר את נתוני ה-55 אלף כ"קשקוש מקושקש. אנשים עשו מניפולציות על הדוח של רשות שדות התעופה מחודש אוגוסט. במהלך ראש השנה חברות התעופה הישראליות, ישראייר וארקיע, הטיסו כ-40 אלף נוסעים וזה רוקן את כל צווארי הבקבוק. הממוצע שלנו בטיסות עומד היום 90% ואילו בשני בסיסי ה-HUB, בלרנקה ואתונה, יש לנו הרבה מושבים. נכון שיש תחושה של מחנק, אבל יש הרבה אנשים שביטלו טיסות ויש הרבה אנשים שלא ממהרים לשוב". לדבריו, לאחר ההילולה באומן יש 10,000 איש שאמורים לשוב לארץ, בכל מיני דרכים. "אבל זה נתון שהיה ידוע מראש", הוא אומר.

אל על, ארקיע, ישראייר. ShutterStock
תגברו בימים האחרונים את הפעילות שלהן מלרנקה ואתונה. אל על, ארקיע, ישראייר/ShutterStock

"אין אפילו 5,000 ישראלים שתקועים בחו"ל"

מנהל אחת מחברות הנופש המובילות, צוחק כשהוא רואה את הנתון של 55 אלף ואומר כי אין אפילו 5,000 ישראלים שתקועים בחו"ל. לדבריו, "גם אני יכול לזרוק מספרים באוויר. יש אנשים שנתקעו נקודתית, אבל השוק התייצב וחברות התעופה הישראליות ואלה שעדיין טסות לישראל (הזרות), מצליחות לספק את הביקושים. העובדה שבאתרי חברות התעופה, כמו אל על, אי אפשר למצוא מושבים ליציאות מישראל, היא הגיונית. אנשים קנו כרטיסים לחגים שבועות וחודשים מראש ולא נשארו כרטיסים ל'פליטי' חברות התעופה הזרות. אז אולי נכון יותר לכתוב שרבבות ישראלים תקועים בישראל ולא יכולים לצאת לחופשה? גם זו כותרת טובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully