וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגיעה חמורה בפרטיות": הפשרה הדרמטית של רשות האוכלוסין וההגירה

22.9.2024 / 22:54

רשות האוכלוסין וההגירה התחייבה למחוק את תמונות הפנים של היוצאים לחו"ל שצילמה בנתב"ג ומעברי גבול אחרים. המחיקה היתה אמורה להסתיים באופן שאינו מאפשר שיחזור. זאת, במסגרת הסדר פשרה לאחר שהתברר כי הרשות שמרה את התמונות שלעתים אף הועברו לשירותי הביטחון

דיוטי פרי בטרמינל 3, נתב"ג. ShutterStock
דיוטי פרי בטרמינל 3, נתב"ג/ShutterStock

רשות האוכלוסין וההגירה התחייבה למחוק את תמונות הפנים של היוצאים לחו"ל שצילמה בנתב"ג ומעברי גבול אחרים. המחיקה היתה אמורה להסתיים היום (ראשון), ובאופן שאינו מאפשר שיחזור. הרשות התחייבה לאפשר לאזרחים הרוצים לצאת מהמדינה מבלי להצטלם לעשות כן באמצעות בקר גבול אנושי.

התחייבויות אלה נקבעו במסגרת הסדר פשרה בין המדינה לבין עו"ד חיים רביה, המתמחה במשפט וטכנולוגיה ופעם חבר המועצה להגנת הפרטיות. עו"ד רביה, המכהן כראש קבוצת הסייבר והפרטיות במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, פתח בהליך לפני כשנתיים כתביעה נזיקית אישית נגד רשות האוכלוסין וההגירה על פגיעה בפרטיותו, לאחר שהתברר שהרשות צילמה את היוצאים והנכנסים במעברי הגבול, שמרה את התמונות באיכות שמאפשרת זיהוי ביומטרי ועד פברואר 2022 אף נהגה להעבירן לשירות הביטחון הכללי.

בבית משפט השלום בתל אביב נתן השופט רונן אילן תוקף של פסק דין להסדר שגובש בסיוע שופט ביהמ"ש העליון בדימוס והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, ששימש כמגשר בין הצדדים.

עיקרי ההסדר כוללים:

  • הרשות תאפשר לישראלים המבקשים לצאת מהארץ בלא שמירת צילומי פניהם, לעשות זאת באמצעות בקר גבול אנושי. הרשות תביא את האפשרות לידיעת הציבור באופן גלוי וברור באולמות היציאה והכניסה מישראל במעברי הגבול.
  • לאחר שע"פ ההסכם היתה אמורה הרשות להשלים את מחיקת המאגר, מעתה היא רשאית לשמור תמונות לפרקי זמן מוגבלים - ועליה למחוק את תמונותיהם של בעלי דרכון ביומטרי בתום 90 ימים מיום סיום תנועת מעבר מלאה ותקינה בגבול. את תמונותיהם של בעלי דרכון ישן ובעלי דרכון ביומטרי שכניסתם או יציאתם האחרונה נתקלה בתקלה בדרכון, הרשות רשאית לשמור עד למועד שבו יתבצע מעבר בדרכון ביומטרי תקין.
  • ביחס למי שקיים לגביו רישום בהתאם לצו שיפוטי או מנהלי או על-פי דרישה חוקית של רשויות המדינה ("מוכלל"), תמונותיו יישמרו עד לאחר שהרישום יבוטל והוא יעבור באמצעות דרכון ביומטרי תקין.
  • המחיקה תבוצע אוטומטית, באופן שאינו מאפשר שיחזור.
  • הרשות התחייבה שלא להעביר תמונות פנים לצד שלישי (לרבות גופי ביטחון) אלא על-פי דין, לפי צו שיפוטי מחייב כדין או דרישה מגורם שיוסמך על פי חוק.
  • הרשות תפרסם באופן גלוי ובולט לעין, בסמוך לעמדות ושערי המעבר במעברי הגבולות בישראל, המצלמים את היוצאים והנכנסים, הודעה בכתב שנוסחה ייקבע עם הרשות להגנת הפרטיות, האומרת אם מסירת הצילום תלויה בהסכמה וברצון חופשי, לאיזה צורך נאספים הצילומים ולמי יועברו ולאיזו מטרה.
  • הרשות תפעל להסדיר את הדברים בחוק.
עו"ד חיים רביה. תומר יעקובסון,
עו"ד חיים רביה/תומר יעקובסון

עורך הדין חיים רביה, שבחר לא לעתור לבג"ץ ותבע, טען כי המדינה כופה על היוצאים מישראל והנכנסים אליה להזדהות באמצעות צילום פנים ביומטרי, וזאת כתנאי ליציאה מישראל ולכניסה אליה ובכלל זה בנמל התעופה בן-גוריון. הוא טען שהמדינה "עושה כל זאת בהיחבא, גם ביחס למי שלא ביקשו מסמכי זיהוי ביומטריים ונמנעו ממסירת צילום הפנים ביומטרי שנדרש לשם כך". הוא בחר להגיש תביעה כספית על פגיעה בפרטיותו בסכום של 180 אלף שקל, "במטרה להרתיע את המדינה מהפרת חוק בעתיד".

עו"ד רביה,: "בחסות המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, המדינה מחוקקת עוד ועוד הסדרים שפוגעים מעבר לכל מידה בזכות לפרטיות. דווקא בנסיבות אלה חשוב כפליים לאכוף עליה את הזכות לפרטיות, שהיא זכות חוקתית בישראל. לא תמיד עתירה לבג"ץ היא הדרך היעילה להרתיע את המדינה. עליה לדעת שאם היא פוגעת בפרטיות היא עלולה לעמוד בפני תביעה אזרחית, כמו כל גורם אחר".

רשות ההאוכלוסין וההגירה גם תשלם לעו"ד חיים רביה, שייצג את עצמו, שכר טרחה והוצאות בסך 40 אלף שקל בתוספת מע"מ.

  • עוד באותו נושא:
  • נתב"ג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully