וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדי של יעל נמצא עם רגל שבורה בעין גדי, אבל יש סוף טוב. צפו

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 7:47

גדי יעל בן 4 חודשים נמצא עם רגל שבורה בשמורת עין גדי. הוא נתפס בעזרת חיצי הרדמה והעובר לטיפול בית החולים לחיות בר ברמת גן להמשך טיפול ושיקום

גדי יעל ששבר את רגלו, טופל בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן/צילום: שי רוזנצוויג, רשות הטבע והגנים

קריאה דחופה בסוף השבוע, הביאה את פקחי רשות הטבע והגנים ללב שמורת הטבע עין גדי, שבה נראה גדי יעל כשהוא צולע באופן קשה ואינו מצליח לדרוך על אחת מרגליו. לאחר שאותר על ידי מנהל ועובדי השמורה, וטרינר הרשות ד"ר תומר ניסימיאן, הגיע לשטח ויחד איתרו את הגדי והצליחו ללכוד אותו בעזרת חיצי הרדמה.

הגדי הועבר בזהירות לבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן, שם הועבר לידיהן הבטוחות של ד"ר רותי שבירו ד"ר עמנואלה גטו, אשר גיבסו את טלפו של היעל שאכן נמצאה כשבורה.

גדי יעל בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. צוות בית החולים לחיות בר, ספארי רמת גן, רשות הטבע והגנים
בבית החולים לחיות בספארי גיבסו את טלפו של היעל שהיתה שבורה/רשות הטבע והגנים, צוות בית החולים לחיות בר, ספארי רמת גן
גדי יעל בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. תומר ניסימיאן, רשות הטבע והגנים
הגעה לבית החולים/רשות הטבע והגנים, תומר ניסימיאן
גדי יעל בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. תומר ניסימיאן, רשות הטבע והגנים
הווטרינר זיהה כי הגדי סובל משברים באצבעות הטלף הימנית הקדמית. צילום בבית החולים/רשות הטבע והגנים, תומר ניסימיאן

"גדי היעל נצפה כבר ביום חמישי על ידי מטיילים שדיווחו על חיה במצוקה", סיפר ד"ר תומר ניסימיאן. "מכיוון שבסוף השבוע השמורה עמוסה, הוא ככל הנראה לא התקרב, אך ביום שני לפני כשבוע וחצי, ביום שבו השמורה הייתה סגורה עקב השביתה במשק, הוא נצפה. אחרי חיפושים רבים, הצליחו מנהל השמורה והפקח לאתרו, וקראו לי מיד, ויחד הצלחנו ללכוד את הגדי. זיהיתי כי הוא סובל משברים באצבעות הטלף הימנית הקדמית. אם הוא היה יעל זכר בוגר זה יכול להיות מאוד בעייתי עבור יעל שצריך להניח את כל משקלו על הרגל. אך היות והוא רק בן 4 חודשים - הפרוגנוזה חיובית יותר. אנחנו מקווים שהליך השיקום יהיה מהיר ומחכים ליום שבו נשיב אותו לטבע".

גדי יעל מובל לבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. שי רוזנצוויג, רשות הטבע והגנים
הגדי צלע באופן קשה ולא הצליח לדרוך על אחת מרגליו. היעל מועבר לבית החולים/רשות הטבע והגנים, שי רוזנצוויג

שומרים שהגדי לא יקפץ

בהגיעו לבית החולים נערכו לגדי בדיקות מקיפות, בניהם גם צילומי רנטגן, שם נראה בבירור כי ישנם שברים חמורים בשתי אצבעות הטלף הימני הקדמי (ליעלים שתי אצבעות בלבד). הגדי הצעיר קיבל טיפול תומך וכף רגלו קובעה באופן זמני. בימים הקרובים רגלו של הגדי תגובס באופן קבוע כך שעצמות הטלף יתאחו במקומן באופן תקין, עד להחלמה מלאה. צוות בית החולים משתדל לנהל איתו אינטראקציה מינימלית מאחר ומצבו הכללי טוב והוא לא זקוק להשגחה צמודה, זאת כדי למנוע ממנו לקפץ כפי שיעלים נוהגים לעשות וכך לשמור על הרגל הפצועה.

היעל הנובי הינו חי בעיקר בסיבה מדברית, בעל זוג קרניים מפוארות ומטפס או יורד ממצוקים בקלילות. בארץ אוכלוסיותיו הידלדלו בעבר עד סף הכחדה מהנוף המקומי עקב ציד מכוון. אומנם פעולות הסברה וחקיקת החוק להגנת חיית הבר (תשט"ו 1955) הקטינו את הפגיעה ביעלים ועם השנים אוכלוסייתם התאוששה. בישראל היעל הנובי מתקיים בעיקר במדבר יהודה, בנגב ובהרי אילת, ובשל מאמצי שימורו ניתן למצוא פרטים גם באזור יהודיה ורמת הגולן. היעל הוא למעשה הסמליל המייצג את רשות הטבע והגנים. שילובו בסמל רשות הטבע והגנים הוא ייצוג של מאמצי הרשות לשמור בהצלחה גם על חיות בר ועל מינים נכחדים אחרים, שכן היעל הנובי נתון בסכנת הכחדה עולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully