וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיירים מחקים את המשחק "Temple Run" באתר קדוש: "אסון שעומד לקרות"

8.9.2024 / 0:06

אנגקור וואט, מקדש הינדי-בודהיסטי בקמבודיה, הפך לאחרונה לאתר בו מבוצע אתגר ויראלי שצבר מיליוני צפיות בטיקטוק (ויש גם ישראלי שמככב בו). אלא שההיסטוריונים ואנשי הדת פחות החברו: "אסור לתת לאידיוטים האלה לרוץ במקדש"

אנשים משחזרים את המשחק Tepmle run במציאות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, אנגקור וואט, מקדש הינדי-בודהיסטי בסיאם ריפ, קמבודיה, הפך לאחרונה ללהיט ויראלי והחלו להגיע עליו המוני תיירים המפגינים לדעת המקומיים חוסר כבוד למבנה הקדוש - על ידי חיקוי במציאות של חווית משחק המובייל "Temple Run", תוך שנהם מצלמים את עצמם רצים וקופצים במדרגות ושבילי המקדש וזוכים למיליוני צפיות ברשת.

למי שלא זוכר (או לא הכיר) המשחק יש צוות חוקרים המנסים לגנוב חפצים ממקדש אצטקי, דבר שגורם להם להיות נרדפים על ידי הקופים המגנים על המקדש. מטרת המשחק הוא לרוץ כמה שיותר רחוק ולקבל כמה שיותר נקודות מבלי "להיאכל" על ידי הקופים, להישרף, ליפול למים או לפגוע בעצים. שהיה בשיא הפופולריות שלו אי שם בשנת 2011, אז כבש את המקומות הראשונים ברשימות האפליקציות המורדות ביותר וכששוחרר לאנדואיד הוא הורד יותר ממיליון פעמים בתוך פחות משלושה ימים.

בשל הדמיון של המבנה למשחק, תיירים פתחו אתגר חדש ברשת - הם מפרסמים סרטונים שלהם מטיילים במקדש העתיק בצורה דומה ל"גיא דנג'רס", אחת הדמויות הראשיות במשחק הווידאו. הטרנד הויראלי, המכונה #templerunchchallenge, צבר עשרות מיליוני צפיות.

ככה זה נראה

@dailymail A new trend that sees tourists running around UNESCO World Heritage site Angkor Wat in a bid to recreate a popular video game has sparked concern among conservationists. Holidaymakers have recorded themselves sprinting through the temple in Cambodia, which is a UNESCO World Heritage site, claiming it's 'Temple Run in real life'. ? @unemployedginge / Temple Run / Imangi Studios #temple #irl #game #trend #tiktoker #news ♬ Roman Holiday Sped Up - Jadyn

מקדש האנגקור ואט נחשב ליהלום שבכתר תרבות הקמר הקדומה והוא הוכרז כאתר מורשת של אונסק"ו בשנת 1992. הוא נבנה תחילה כמקדש הינדי ונועד לייצג את הר מרו המיתולוגי, מקום משכנם של האלים, ובהמשך שינה את אופיו לבודהיסטי. תכנונו ובנייתו החלו במאה ה-12, ולמרות שהוזנח עם השנים בני הקמר מעולם לא נטשו אותו.

המתחם הוא למעשה עיר עתיקה עם תעלות, מקדשים, מקדשים וקברים המשתרעים על פני 154 קילומטרים רבועים. האנגקור ואט (בעברית: מקדש הבירה) מוקף בחומה בגובה 4.5 מטר, שהיקפה הוא 1,024 מטרים (ממערב למזרח) על 802 מטרים (מצפון לדרום). בתוך החומה קיים שטח פתוח ברוחב 30 מטרים ואחריו חפיר מלא מים ברוחב 190 מטרים. ניתן להגיע אל האי המלאכותי שעליו ניצב המקדש, דרך סוללה ממזרח או שביל ממערב.

לאחר עבודות שימור ושיקום בשנות ה-90 של המאה ה-20, המקדש הפך למוקד עלייה לרגל לא רק עבור מאמינים אלא גם עבור תיירים, וכמיליון אנשים בשנה מבקרים בו. גוגל אף מיפתה את רחובות המקדש ואפשר "לטייל" בו דרך המחשב. אנגקור ואט כה חידתי ומפואר, שלונלי פלאנט, אחת מהוצאות הספרים הגדולות ביותר למדריכי טיולים בעולם, הכריזה עליו כאטרקציה הכי מרשימה בעולם, והציבה אותו במקום הראשון שלה מבין 500 האטרקציות העולמיות.

העלייה בתיירות הביאה גם לתופעות שליליות, כמו מספר מקרים של ונדליזם (כגון גרפיטי) ובאתר הוספו בעקבות התיירות הגוברת חבלים ומדרגות עץ כדי להגן על התבליטים והרצפות. כעת נראה שהמקום הקדוש נקלע לצרה חדשה - טיקטוקרים.

@mustsharenews Some content creators have also shown themselves paying respect at the temples in their videos. #mustsharenews #sgnews #sgfyp #sgtiktok #tiktoksg #entertainmentnews #templerun #tourist #cambodia #cambodiatiktok ♬ original sound - MustShareNews

כך למשל בקליפ של 30 שניות שפרסמה התיירת קיארה קונטינו, היא נראית רצה דרך המקדש ומדלגת מעל משוכות כשהמוזיקה מהמשחק מתנגנת ברקע. היא קראה לסרטון כ"ריצת מקדש בחיים האמיתיים" וזכתה ל-2.5 מיליון צפיות.

וכמובן שיש גם ישראלים

גם כוכב הטיקטוק הישראלי רועי, שנקרא בטיקטוק @theroyb, צילם את עצמו מחקה את משחק הווידאו בחיים האמיתיים. הוא ביצע קפיצות גדולות על פני שטחים לא יציבים בתוך המקדש ואפילו שילב סלטה כדי "לקבל יותר נקודות". הוא פרסם את הקליפ הויראלי ב-1 באוגוסט והגיע למעלה מ-1.2 מיליון צפיות כשהוא אפילו כותב "באמת רדפו אחריי קופים".

וככה זה נראה במשחק

בעוד שהטיקטורים נהנים מהריצות שלהם דרך מתחם המקדשים הקמבודיים העתיק, יש כמה מומחי שימור והיסטוריונים שמודאגים מהבטיחות והנזק שיכול להגרם למקדש. "אנשים שוכחים לעתים קרובות שאנגקור וואט ואתרי מקדש אחרים באנגקור הם מורשת תרבותית חיה עבור תושבי קמבודיה", אמרה אליסון קרטר, פרופסור לארכיאולוגיה באוניברסיטת אורגון המתמחה בדרום מזרח אסיה, ל-Business Insider. "אם זה משהו שלא היית עושה בכנסייה, בית כנסת או במסגד, הם לא צריכים לעשות את זה בעיר המקדשים העתיקה אנגקור".

היסטוריונים מסבירים שהם רוצים להבטיח שהמקדש לא ייפגע חס וחלילה מתיירים מגושמים, אך גם דואגים שאתגרים ויראלים כאלה יפחיתו מהערך הרוחני והתרבותי של המקום. "אני לא מאמין שהרשויות האחראיות על המקדש לא עצרו את זה מיד", אמר ההיסטוריון המומחה לקמבודיה אנדי ברוואר ל-Business Insider, "לאפשר לאדיוטים עם מוות מוח לרוץ במקדש, לקפוץ מעלה ומטה, זו תאונה משולבת ואסון שרק מחכה לקרות".

@mustsharenews Some content creators have also shown themselves paying respect at the temples in their videos. #mustsharenews #sgnews #sgfyp #sgtiktok #tiktoksg #entertainmentnews #templerun #tourist #cambodia #cambodiatiktok ♬ original sound - MustShareNews

לעומתם, דוקא המקומיים שהגיבו לסרטונים ברשתות החברתיות היו רגועים יותר לגבי הסכנה שמציבים התיירים למקדש העתיק. "תודה לך על ריצת המקדש הטרנדית הזו שמראה את המקדש היפה שלנו ועל הביקור בארצנו היפה", הגיב קמבודי אחד מתחת לסרטון הויראלי של רועי. גם בשאר הסרטונים בהם מבוצע האתגר המקומיים מודים לטיקטוקטריםים על הביקור בארצם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully