וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שניפץ בטעות קנקן עתיק במוזיאון הכט, חזר לחוויה "מתקנת"

עודכן לאחרונה: 31.8.2024 / 13:10

הילד אריאל, ששבר בשוגג קנקן בן 3500 שנה במוזיאון הכט לפני שבוע, הגיע אתמול עם משפחתו וחברים לביקור שמטרתו תיקון החוויה המצערת. אריאל התנסה בעבודת הרפאות וקיבל ערכת מיוחדת, שאפשרה לו להרכיב ולשחזר קנקן

הילד אריאל ומשפחתו חזרו למוזיאון הכט לאחר שבירת הקנקן העתיק. שי לוי,
חוויה מתקנת (תרתי משמע). אריאל ומשפחתו בביקור במוזיאון הכט, אתמול/שי לוי

שבוע בדיוק לאחר שבירתו של הקנקן העתיק שהוצב בכניסה למוזיאון הכט, באוניברסיטת חיפה, הגיע הילד אריאל ששבר בשוגג את הכד, מלווה במשפחה וחברים, לביקור של חוויה מתקנת (תרתי משמע) במוזיאון.

המשפחה נפגשה עם מנהלת המוזיאון, ד"ר ענבל ריבלין, אשר יזמה את הביקור, וקיבלה הדרכה מיוחדת מאחראית האוספים בארכיאולוגיה ואוצרת המשנה במוזיאון, פרי הראל. במהלך הסיור, מנהלת מחלקת החינוך במוזיאון, חלוה עואד, אפילו העניקה לאריאל חולצה וכובע של המוזיאון.

בסיום ההדרכה, התנסה אריאל בעבודת הרפאות. המוזיאון הכין עבורו ערכת רפאות מיוחדת, שאפשרה לו להרכיב ולשחזר קנקן, ממש כמו מקצוען אמיתי, ובדומה לתהליך אותו עובר בימים אלה ממש הקנקן אשר נשבר.

כזכור, וכפי שפורסם בוואלה תיירות לראשונה, ביום שבת לפני שבוע, ביקר אריאל עם משפחתו במוזיאון, הלך לאחור ונתקל בקנקן בן 3500 שנה, מה שגרם לשבירתו לרסיסים.

הילד אריאל ומשפחתו חזרו למוזיאון הכט לאחר שבירת הקנקן העתיק. שי לוי,
המוזיאון הכין עבור אריאל ערכת רפאות מיוחדת, שאפשרה לו להרכיב ולשחזר קנקן/שי לוי

תהודה עולמית בעקבות המקרה

"מאז אותו מקרה, אנחנו במוזיאון הכט לא נחים לרגע. מה שהתחיל כאירוע מצער של מזל-ביש בו ילד שביקר במוזיאון שבר בטעות קנקן עתיק, פורסם כפוסט בטוויטר ועבר לדיווחים בתקשורת המקומית החיפאית, התפתח במהירות הבזק למשהו גדול הרבה, הרבה יותר".

מנהלת המוזיאון הדגישה שאין במוזיאון שום כעס על הילד או על משפחתו."הם מוזמנים באהבה לחוויה מתקנת במוזיאון, לסיור והדרכה, ואף להיכרות עם הקנקן המשוחזר לאחר תהליך הרפאות של רועי שפיר, המשחזר המוכשר שלנו", אמרה.

לדברי המוזיאון, שהעלה פוסט בפייסבוק בנושא הביקור, "בנקודה הזו ממש, סיפור שהעניין בו היה יכול להתאייד מהר למדיי הפך לדיון מרתק על גישות חינוכיות ומוסריות, וכן על מקומם של מוזיאונים ומוצגיהם בחברה ובקהילה, אם מאחורי ויטרינות ומחיצות זכוכית או דווקא בלעדיהן".

"אנו חוזים בהשתאות ובעיניים מלאות פלא בעוד ועוד כלי תקשורת עולמיים אדירים - BBC, The New York Times, CNN, The Guardian, AP, מי לא - שמזהים גם הם את הסיפור האדיר הזה, פונים אלינו עם שאלות ובירורים שונים, ומפיצים אותו לקהל קוראים עולמי.

"קהל זה מתחלק, כפי שמשתקף גם בתגובות שאנחנו לא מפסיקים לקבל, לשתי אסכולות עיקריות: האסכולה המכילה, שתומכת בהחלטה לעודד את הילד ואת המשפחה לחזור למוזיאון ללא שום עונש ולעבור חוויה מתקנת; ומולה - האסכולה הגורסת כי ההחלטה שגויה וכי היה כאן צורך חינוכי מובהק להעניש ולהוכיח את הילד ומשפחתו. אנחנו מקבלים באהבה ובהבנה הן את התגובות מהסוג הראשון והן את התגובות שמשתייכות לסוג השני, ומברכים כל דיון אשר המקרה הזה מעורר".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
הילד אריאל ומשפחתו חזרו למוזיאון הכט לאחר שבירת הקנקן העתיק. שי לוי,
מנהלת המוזיאון הדגישה שאין במוזיאון שום כעס על הילד או על משפחתו/שי לוי

"בבקשה שזה לא יהיה הילד שלי"

אלכס גלר, אביו של הילד, אמר לסוכנות הידיעות אסושייטד פרס כי בנו - הצעיר מבין שלושה - סקרן במיוחד, וכי ברגע ששמע את ההתרסקות ביום שישי האחרון הייתה המחשבה הראשונה שרצה בראשו, "בבקשה שזה לא יהיה הילד שלי". הוא סיפר כי "הוא לא ילד שבדרך כלל הורס דברים, הוא רק רצה לראות מה יש בפנים".

הוא סיפר כי משפחת גלר המתגוררת בנהריה בילתה את חופשת הקיץ בביקור במוזיאונים ובטיולי יום ברחבי ישראל כדי לברוח מהמתחים. היו הרבה ילדים במוזיאון באותו יום, וגלר אמר שהוא התפלל שהנזק נגרם על ידי מישהו אחר. כשהסתובב וראה שזה בנו, הוא היה "בהלם מוחלט".

"אשתי הגיבה יותר מהר ממני, היא תפסה את הבן שלנו לקחת אותו החוצה ולהרגיע אותו ולהסביר שזה לא בסדר מה שקרה", אמר גלר. הוא ניגש למאבטחים כדי ליידע אותם מה קרה בתקווה שזה היה דגם ולא חפץ אמיתי. "אמרנו, אם נצטרך לשלם נשלם, מה שיהיה יהיה. אבל הם התקשרו ואמרו שזה מבוטח ואחרי שבדקו את המצלמות וראו שזה לא ונדליזם הזמינו אותנו בחזרה לביקור".

גלר אמר שבנו לא כל כך הבין את העניין הבינלאומי בכד השבור, אבל שהקהילה המקומית בנהריה עקבה בעניין אחר הדיווחים בתקשורת וגאה בסלבריטאי המקומי שלהם.

"זה מה שבעצם מעניין את הילדים הגדולים שלי, התהליך הזה של איך הם משחזרים את זה וכל הטכנולוגיה שהם משתמשים שם", אמר גלר.

גלר אמר שבנו צעיר מכדי להחליט אם ארכיאולוגיה יכולה להיות מסלול קריירה. בינתיים הוא מתחיל את שנת הלימודים בגן חובה.

הילד אריאל ומשפחתו חזרו למוזיאון הכט לאחר שבירת הקנקן העתיק. שי לוי,
אריאל מקבל חולצה מתנת המוזיאון/שי לוי

המוזיאון זכה לחשיפה תקשורת יותר מאשר בכל שנותיו

לדברי ד"ר ריבלין, "דווקא בתקופה קשה כזו, כשנראה לפעמים שקשה להכיל את המציאות, העיסוק בתרבות, בהיסטוריה, בערכים - חשוב מאין כמוהו. למרות התקרית המעציבה, ועם האירוניה הגלומה בדמותו של ילד קטן אשר מתוך סקרנות טהורה מביא בטעות לניפוצן של 3,500 שנים, אנחנו גאים להפוך את העניין הציבורי במוזיאונים ובמהות מרכזיותם וחשיבותם בקהילה לחי, מתגלגל, ותוסס יותר מתמיד.

"אנו מאמינים שהמוזיאונים הם-הם הקהילה בתוכה הם פועלים, וככאלה, צריכים להיות זמינים, מכילים, בגובה העיניים, ונגישים ככל הניתן. גישה זו מביאה לפתחנו אתגרים טכנולוגיים וחינוכיים לא מעטים, ואנחנו אסירי תודה על ההזדמנות לקבלם ולעמוד בהם (וגם ליהנות מהדרך תוך כדי...)".

דבר אחד ברור, מוזיאון הכט זכה בשל התאונה המצערת לחשיפה תקשורת רחבה יותר מאשר בכל שנותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully