וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סימן רע לאסון קרוב": שני מבנים עתיקים בצפון אמריקה קרסו בתוך תשעה ימים

18.8.2024 / 0:01

אחרי שמבנה בן 190 מיליון שנה קרס במפתיע בארה"ב ולפניו פירמידה עתיקה במקסיקו, שבט מקומי הזהיר כי "הסימן השלילי" הזה מצביע על אסון קרב. אלא שהמומחים משערים שהטבע הוא האשם בשני המקרים

הפירמידה שקרסה במקסיקו/תיעוד ברשתות חברתיות

שני מבנים עתיקים בצפון אמריקה קרסו במרווח של תשעה ימים בלבד זה מזה - כאשר שבט אינדיאני אחד מזהיר כי זהו "סימן שלילי" שמצביע על אסון שמתקרב.

ראשית קרסה "הקשת הכפולה", תצורה גיאולוגית ענקית בץ 190 מילוןם שנים שמושכת מאות אלפי תיירים מדי שנה לפארק הלאומי גְלֶן קֶנְיוֹן ביוטה. היא התמוטטה באופן ספונטני ביום רביעי בשבוע שעבר, כך הודיע שירות הפארקים הלאומי האמריקאי. הסלעים שיצרו את הקשת הכפולה - שבשל צורתה הייתה ידועה גם בשם "אסלת השירותים" או "החור בגג" - היו מורכבים מאבן חול נאוואחו עדינה מתקופת הטריאס המאוחרת או תקופת היורה המוקדמת. איש לא נפגע כאשר תצורת הסלע נפלה ושומרי הפארק אמרו כי ייתכן ששינוי מפלס המים והשחיקה תרמו לקריסתה.

הקשת הכפולה. National Park Service, צילום מסך
הקשת הכפולה אחרי הקריסה/צילום מסך, National Park Service

המומחים מסבירים שהמבנה העתיק עוצב על ידי כוחות הטבע מאז היווצרותו, מה שגרם לו להשחק ולהתפרק. ייתכן שהתהליך הזה הושפע מקו החוף המשתנה של אגם פאוול, שנמצא בירידה מאז 2001 כתוצאה משינויי אקלים ובצורת ממושכת. "שינוי מפלס המים והשחיקה כתוצאה מפעולת גלים ככל הנראה תרמו לקריסה של הקשת", נאמר בהצהרת הסוכנות הפדרלית.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן

כך הקשתות נראו לפני הקריסה

וזו הקריסה שהרבה יותר צריכה להדאיג אתכם

כשבוע קודם לכן קרסה חלקית פירמידה באזור הארכיאולוגי איהואציו במדינת מיצ'ואקאן במערב מקסיקו - ככל הנראה בעקבות גשמים עזים. הלבנים בפירמידה שגילה כ-1,100 שנה והיא חלק חשוב בהיסטוריה של שבט הפורפצ'ה - התפרקו מהחלק המרכזי של החזית הדרומית ונפלו על האדמה.

המומחים משערים שהטבע הוא האשם בהרס שני המבנים - כששינויי מפלס המים וסחף באגם פאוול ככל הנראה תרמו לקריסת הקשת הכפולה, ובצורת גרמה לסדקים בפירמידה שאפשרו למי הגשם לחלחל דרך האבנים שקרסו.

המכון הלאומי המקסיקני לאנתרופולוגיה והיסטוריה (INAH) פרסם הצהרה בה נטען ש"הקריסה קרתה בגלל הגשמים הרבים שירדו באגן אגם פצקוארו, עם הצטברות של מים מעל לממוצע המשקעים הרגיל. שילוב של טמפרטורות גבוהות שנרשמו בעבר באזור ביחד עם בצורת ממושכת כתוצאה מכך גרמו לסדקים שאיפשרו את חילחול המים אל פנים הבניין הפרה-היספני".

אך צאצאי שבט הפורפצ'ה אומרים שלסדקים במבנה שהוא המוקד התרבותי שלהם יש הסבר על-טבעי מבשר רעות.

הפירמידה שקרסה במקסיקו. Ramiro Aguayo. INAH, צילום מסך
הפירמידה שקרסה במקסיקו/צילום מסך, Ramiro Aguayo. INAH

הפירמידה נבנתה על ידי אבותיהם של אנשי הפורפצ'ה המודרניים שעדין חיים באזור, שהיו שבט צמא דם שהיה נתון בסכסוך מתמיד ואלים עם האימפריה האצטקית. למעשה הפורפצ'ה ניצחו את האצטקים ושלטו באזור במשך 400 שנה לפני הפלישה הספרדית ב-1519. ההיסטוריונים אומרים שהשבט העתיק השתמש ב"פירמידות יאקטה" להקרבת קורבנות אדם לאל החשוב ביותר שלהם "קוריקווארי".

כך הפירמידות נראו לפני הקריסה

"עבור אבותינו, שבנו את הפירמידה, זה היה סימן רע המבשר את קרבתו של אירוע חשוב", אמר צאצא השבט טריאקואירי אלברס ל-The Sun. לטענתו, על פי מסורת השבט "לפני הגעתם של הכובשים הספרדים, קרה משהו דומה. בתפיסת העולם של הפורפצ'ה באותה תקופה זה היה בגלל שהאלים ננה קורהאפירי וקארי קוריקווארי לא היו מרוצים מהם ולכן נענשו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully