וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריז מוטרדת לקראת האולימפיאדה, ויש לה הרבה סיבות טובות

16.7.2024 / 8:01

פקקי תנועה, איומי טרור וסייבר, מחאות פרו פלסטיניות, הפרות סדר ומכת הומלסים מאיימים על המשחקים האולימפיים בפריז שיחלו בסוף השבוע הבא. על המצב הקשה יעידו בעלי המלונות, שמחיריהם ירדו דרמטית: "יש המון חדרים פנויים. הכול גם ככה יקר פה, תיירים לא רוצים להגיע"

מפגיני שמאל בפריז לאחר פרסום תוצאות הבחירות בצרפת/רויטרס

כל מי שאי פעם שריין כרטיסים לאירועי ספורט גדולים מכיר את החוק הראשון בספר: להזמין כרטיסי טיסה ומלונות מראש. הרבה זמן מראש. אם מחירי הטיסות, במיוחד ביעד תיירותי מרכזי גם בימי שגרה, נשארים בדרך כלל שפויים או לכל הפחות הגיוניים לעונה, הרי שמבחינת המלונות ההיצע יורד והמחירים נוסקים לשמיים. הדבר נכון במיוחד לגבי המשחקים האולימפיים, שם, בניגוד לטורנירי כדורגל וכדורסל, האירוע מתקיים לאורך שלושה שבועות כמעט בעיר אחת בלבד, מה שמייצר לחץ אדיר של ביקושים.

זו הייתה הציפייה גם בצרפת. כשפריז נבחרה לארח ב-2017 את האירוע הכי גדול בעולם הספורט האופוריה גאתה. זכר הקורונה, שהייתה מנת חלקה של טוקיו חסרת המזל ב-2021, נמחה והמגפה כבר מזמן לא פקטור. אלא שבצרפת, כמו בצרפת, המציאות המאיימת ממילא יכולה להשתנות באופן קיצוני. מבחינת המארגנים ובעלי העסקים בעיר, הלך הרוח הזה יכול להיות הרה אסון.

תמונות שגרתיות. מהומות בפריז לאחר הבחירות. Carl Court, GettyImages
תמונות שגרתיות. מהומות בפריז לאחר הבחירות/GettyImages, Carl Court

"רציתי להשכיר את הדירה שלי בסוף יולי. פרסמתי אותה בתחילת השנה, המחיר שביקשתי היה 12 אלף יורו", מספר לנו אמיר, ישראלי המתגורר בעיר. היחידה שלו, בת 24 מ"ר, שוכנת באזור מבוקש מאוד, סמוך לשאנז אליזה. הצצה באתרי המלונות וב-Airbnb גילתה שנכון ללפני חצי שנה הדרישה שלו לא הייתה בלתי הגיונית, אלא שכעת, ימים ספורים לפני טקס הפתיחה, הדירה עדיין עומדת ריקה. אמיר מספר שהוא לא יכול להשכיר אפילו במחצית המחיר.

והוא לא לבד. סיור בבוקינג.קום מגלה שמחירו של מלון באזור טוב, שלפני ארבעה חודשים עמד על יותר מ-30 אלף שקל לכל התקופה, עומד כעת על כמחצית - 16 אלף שקל. על פי סקרים שנערכו לאחרונה, הירידה הממוצעת במלונות מעט יותר מתונה ונעה סביב 25 אחוז. "אני חושב שהאפקט של האולימפיאדה דווקא פגע בנו", אמר מנהל בית מלון לאתר Euronews, "הכול גם ככה יקר פה ועכשיו עוד יותר. התיירים נרתעים".

עוד בוואלה!

וואלה מובייל במבצע משפחתי משתלם במיוחד! חוסכים לכל המשפחה

לכתבה המלאה
פצוע מפונה מאולם "בטקלאן" בפריז, אחרי שחרור בני הערובה בידי כוחות הביטחון של צרפת, 14 בנובמבר 2015. רויטרס
כמעט תשע שנים אחרי, הזיכרון עדיין צרוב. טיפול בפצוע בבטקלאן, 2015/רויטרס

האומנם המחיר הוא הסיבה היחידה? כנראה שלא. התנועה בעיר הצפופה בלתי נסבלת, המסר שמשדרים הפריזאים עצמם הוא "אל תבואו" ומעל לכל, הסיטואציה הנפיצה גם כך העצימה. אירועי 7 באוקטובר הוציאו לרחובות רבבות פרו-פלסטינים בחודשים האחרונים, אבל זהו רק חלק מהתמונה. הפוליטיקה הפנימית שיסעה את העיר, כשבתחילת יולי, בעקבות תוצאות הבחירות שבהן קואליציית השמאל בלמה את עליית הימין הקיצוני, נרשמו עוד הפגנות אלימות עם המשטרה. בעלי חנויות שמו לוחות עץ וברזל כדי להגן עליהן, אלה שלא עשו זאת חזו בזכוכיות מנופצות בבוקר שאחרי. האווירה הכללית במדינה היא של ישיבה על חבית חומר נפץ. הנשיא עמנואל מקרון שיגר לפני הבחירות איום על ביטול המשחקים, שאף שהיה ריק מתוכן עדיין ייצג נאמנה את הרוח הרעה שנושבת לכיוון טקס הפתיחה.

יש גם את נושא הכפר האולימפי, השוכן בחלקו בסן קואן לגדות הסן, אחד האזורים העניים והמסוכנים בעיר. המתחם שורץ מחוסרי בית, ועל פי כתבה בניו יורק טיימס הממשלה שלחה עשרות אוטובוסים כדי לפנות אותם ו"לנקות" את השכונה. על פי הדיווח, יותר מ-5,000 איש כבר פונו. "הם נותנים לך כרטיס לאיזשהו מקום. אם זה לאורליאן, אתה נוסע לאורליאן", אמר לטיימס אחד המפונים, מהגר אפריקאי בשם עומאר אלמינה, שפונה לעיר העתיקה, השוכנת 200 ק"מ מפריז.

המשטרה הפריזאית, שהקצתה אלפי שוטרים כדי למגר את ההפגנות שהתפזרו ברחבי העיר המחולקת ותמשיך לנסות לשלוט גם בסדר העירוני השוטף, תצטרך להתמודד במהלך המשחקים גם עם איומי הטרור הבלתי פוסקים. ב-6 ביולי דווח כי נעצרו מספר חשודים שתכננו שני פיגועי טרור שונים, אחד מהם באמצעות מכונית תופת. כמעט תשע שנים אחרי, בבירת צרפת עדיין מלקקים את פצעי נובמבר 2015, ובראשם הטבח הנורא בבטקלאן. ממרץ, אז התרחש המגה-פיגוע במוסקבה, דווקא צרפת היא זו שמובילה באיומי הטרור - ובאופן אירוני, או שלא, בעיקר מהכיוון של הבירה הרוסית עצמה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים עם נשיא צרפת עמנואל מקרון במוסקבה, 7 בפברואר 2022. רויטרס
כשהוא מאיים כדאי להקשיב. פוטין/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אינו אוהד גדול של צרפת בכלל ושל מקרון בפרט. החשש בחזית הזאת הוא בעיקר ממתקפה בגזרה הקיברנטית. מורגן רייט, יועץ אבטחה בכיר בענקית הסייבר הישראלית SentinelOne, מזכיר את המתקפה על משחקי החורף בסיאול ב-2018: "אז רוסיה תקפה את טקס הפתיחה וניסתה לייחס זאת לצפון קוריאה. גם לקראת משחקי טוקיו 2020, שהתקיימו לבסוף ב-2021, רוסיה שלחה סדרה של נוזקות. ועדיין, תמונת האיומים הנוכחית היא לא משהו שהכרנו בעבר. בהשאלה מהז'רגון הצבאי והמודיעיני, כל האורות האדומים מהבהבים. המצב הגיאופוליטי רחוק מלהיות יציב - צבר של אירועי קיצון חריגים מקשה מאוד לחזות את מה שיקרה. כל שידוע לנו הוא שמשהו עומד לקרות".

רייט מזהיר כי להגנה ושמירה על תשתיות חיוניות יש חשיבות עצומה: "כל חלק באולימפיאדה - מהאבטחה דרך מכירת הכרטיסים, משיכון הספורטאים ועד לתחבורה - נשען על טכנולוגיה. טכנולוגיה שאם תשובש, תשפיע באופן ניכר על הביטחון ועל החוויה. בלי יכולת לתקשר, אי אפשר לפעול במשותף או לפעול כלל. לא ניתן להשלים עם מצב של עיוורון במהלך האירוע הנצפה ביותר על פני כדור הארץ. שמירה על ביטחון האתלטים והקהל מחייבת הקפדה אובססיבית על כל פרט ופרט. אין לנו פריווילגיה לפספוס קל שבקלים".

זירת כדורעף החופים על רקע מגדל אייפל. הצרפתים מקווים שהאתגרים היחידים יהיו ספורטיביים. Maja Hitij, GettyImages
זירת כדורעף החופים על רקע מגדל אייפל. הצרפתים מקווים שהאתגרים היחידים יהיו ספורטיביים/GettyImages, Maja Hitij

ביום שישי ה-26 ביולי ייצאו המשחקים רשמית לדרך, אבל כבר יומיים לפני כן תקיים נבחרת הכדורגל הישראלית את משחק הפתיחה שלה מול מאלי. טורניר הכדורגל ייתן את האות לשבועיים וחצי של אירועים מרתקים ומלאי אתגרים. אתגרים שבצרפת מקווים שיישארו בזירה הספורטיבית.

  • עוד באותו נושא:
  • פריז 2024

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully