וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטמון מטבעות מהמרד האחרון של היהודים ברומאים נחשף בלוד

בחפירת האתר בלוד התגלו שרידי מבנה ציבור יהודי קדום שנחרב במרד גאלוס במאה ה-4 לספירה. ברצפת המבנה הוחבא מטמון של 94 מטבעות, אך איש לא שב לאוספו עד שנתגלה כעת

מטמון מהמאה ה-4 לספ' התגלה ביסודות מבנה ציבור בעיר לוד/צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

לראשונה, נחשפה בלוד עדות ארכיאולוגית למרד גאלוס - המרד היהודי האחרון ברומאים. התגלית הדרמטית - שרידי מבנה ציבור שנחרב, ושביסודותיו הוחבא מטמון קדום מלפני 1650 שנה, מתפרסמת לראשונה כחלק מספר חדש במסגרת 'כנס במרכז' שיתקיים החודש.

בחפירות שניהלה רשות העתיקות בשנת 2022 ברחוב נורדאו בעיר במימון עיריית לוד, נחשפו שרידי מבנה ציבור שנחרב בחורבן אלים בסוף התקופה הרומית-תחילת התקופה הביזנטית. ביסודות המבנה התגלו 94 מטבעות כסף וברונזה המתוארכים לשנים 354-222 לספירה, שהוטמנו בו במכוון - מתוך תקווה לשוב ולאסוף אותם עם שוך המאורעות. המטבעות המאוחרים במטמון מתוארכים לימי מרד גאלוס (354-351 לספירה). אף על פי שהעדויות הכתובות למרד זה, בקיסר הרומי קונסטנטיוס גאלוס, נדירות, קיימים אזכורים לכך שערים יהודיות מרכזיות כמו לוד, ציפורי וטבריה נחרבו במהלך המרד, על ידי צבאו של הקיסר קונסטנטיוס גאלוס.

מטמון שהתגלה ביסודות מבנה הציבור ממרד גאלוס שהתגלה בלוד. דפנה גזית, רשות העתיקות
ביסודות המבנה התגלו 94 מטבעות כסף וברונזה שהוטמנו בו במכוון. מטמון לוד/רשות העתיקות, דפנה גזית
מבנה הציבור ממרד גאלוס שהתגלה בלוד. אסף פרץ, רשות העתיקות
מבנה הציבור ממרד גאלוס שהתגלה בלוד/רשות העתיקות, אסף פרץ

נמצאה כתובת שעליה שם של אדם יהודי ממשפחת הכוהנים

בין הממצאים הנוספים שנמצאו במבנה היו פריטי אבן ושיש מרשימים, כתובות ביוונית, עברית ובלטינית, וכתובת שעליה שם של אדם יהודי ממשפחת הכוהנים ואשר עדיין נחקרת. הכתובות, והעובדה שלא נמצאו עצמות חזיר במכלול עצמות בעלי החיים שהתגלו באתר, מעידות כי המבנה שימש אוכלוסייה יהודית.

לדברי חוקרי האתר, שחר קריספין ומור ויזל מרשות העתיקות, "מדובר, ככל הנראה, במבנה ציבור יהודי מפואר, שבו פעלו חכמי העיר. מכתבי חז"ל ידוע, כי לוד שימשה מרכז יהודי משמעותי בימים שאחרי חורבן בית המקדש בירושלים. הנודעים מחכמי לוד הם, ר' אליעזר בן הורקנוס, ר' טרפון, ר' עקיבא, ר' יוסי הגלילי ועוד. המבנה, שנחרב עד ליסודותיו, מצביע כי דיכוי המרד נעשה בתוקפנות ובאלימות ולא הייתה זו רק מהומה מקומית כפי שנטען במחקרים קודמים. עדות זו היא היחידה, עד כה, להיקפו ולעוצמתו של מרד גאלוס במרכזה של ארץ ישראל".

מבנה הציבור ממרד גאלוס שהתגלה בלוד. אסף פרץ, רשות העתיקות
"מבנה ציבור יהודי מפואר שבו פעלו כנראה חכמי העיר"/רשות העתיקות, אסף פרץ
מטמון שהתגלה ביסודות מבנה הציבור ממרד גאלוס שהתגלה בלוד. דפנה גזית, רשות העתיקות
מטמון שהתגלה ביסודות מבנה הציבור ממרד גאלוס שהתגלה בלוד/רשות העתיקות, דפנה גזית
חוקרת האתר בלוד מור ויזל. יולי שוורץ, רשות העתיקות
חוקרת האתר בלוד מור ויזל/רשות העתיקות, יולי שוורץ

יתכן והמבנה שימש כבית כנסת

לדברי יו"ר מועצת רשות העתיקות פרופ' יהושע שוורץ, החוקר את לוד היהודית, "קשה לקבוע אם המבנה המפואר שהתגלה שימש כבית כנסת, כבית מדרש, כבית ועד - או לשלושתם גם יחד. מה שברור הוא, שהמבנה, מטמון המטבעות וכלל הממצא הארכיאולוגי שנתגלו בחפירה, מתקשרים יפה עם המקורות היהודיים והלא-יהודיים שמתארים את לוד/דיוספוליס כמרכז יהודי-תורני חשוב בתקופת המשנה והתלמוד. מצב זה, כנראה נמשך גם לתוך התקופה הביזנטית, עד שנגדע באכזריות בעת מרד גאלוס".

כנס "במרכז", הפתוח לציבור, יתקיים בתאריך 20.6 במוזיאון ארץ-ישראל בתל אביב, בשיתוף אוניברסיטת תל-אביב, אוניברסיטת בר-אילן ורשות העתיקות. פרטים באתר רשות העתיקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully