וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חורש, מערה ולסיום שקיעה: המסלול ב"הר הירוק" שהפתיע גם אותנו

עומר שפירא

עודכן לאחרונה: 13.6.2024 / 15:16

הרוחות הנושבות אליו מהים מצננות את האוויר, כך שגם בימי שרב הכרמל עדיין נעים לטיול. המלצה לטיול משפחתי נעים ברכס אצבע שבכרמל, שכדאי לערוך בשעות אחר הצוהריים ולקבל בונוס - שקיעה מהממת

הרוחות הנושבות אליו מהים מצננות את האוויר, כך שגם בימי שרב הכרמל עדיין נעים לטיול. המלצה לטיול משפחתי נעים ברכס אצבע שבכרמל, שכדאי לערוך בשעות אחר הצוהריים ולקבל בונוס - שקיעה מהממת

עלייה למערת אצבע בשביל ישראל. יובל דקס, החברה להגנת הטבע
עלייה למערת אצבע בשביל ישראל/החברה להגנת הטבע, יובל דקס

האם השם כרמל נולד מהמילים "כרם האל"? ייתכן. אך בניגוד לכרם העומד חלק מהשנה בשלכת, הכרמל ברובו הגדול ירוק תמיד, או במילים היפות של "המשורר הלאומי של הכרמל", יורם טהרלב:
"ההר הירוק כל ימות השנה,
אני עוד חולם ושואל
לנשום רוחותיך כבראשונה,
לשכב בצילך כרמל..."


ואכן, ההר נותן צל לא רק לקיבוץ יגור שלמרגלותיו אלא גם למטיילים בו. והרוחות הנושבות אליו מהים מצננות את האוויר כך שגם בימי שרב, בהם חם מדי במרכז הארץ ובהרים, הכרמל עדיין נעים לטיול. אולם, למרות האקלים הנח יחסית והצל הרב, נמליץ לטייל בשעות הפחות חמות. לציפורי הבוקר המוכנים לתזוזה כבר ב-7 בבוקר כמעט כל מסלול באורך בינוני יתאים. עומר שפירא, רכז תוכן באגף תיירות של החברה להגנת הטבע, ממליץ על טיול משפחתי ונעים שעדיף לטייל אותו בשעות אחר הצוהריים על מנת ליהנות מהשקיעה בסופו, ברכס אצבע שבכרמל. "רוב הכרמל נשאר ירוק ועטור חורש ים תיכוני בין היתר הודות לכך שהוא פחות מיושב ופחות מתאים לחקלאות בהשוואה לאזורים שכנים - חוף הכרמל, השרון, רמות מנשה ועמק זבולון. מלבד העיר חיפה נמצאים בו שני כפרים גדולים - עוספיה ודאליית אל כרמל ומספר ישובים קטנים שכמעט "נבלעים" בתוך החורש. מצד שני, יש בו די כבישים ודרכי נוף נוחות המאפשרים הגעה קרובה לכל מסלול אפשרי והופכות אותו לאידיאלי לטיולים בכל רמות הקושי", הוא אומר.

מבנה עתיק מרובע ברכס אצבע. יובל דקס, החברה להגנת הטבע
מבנה עתיק מרובע ברכס אצבע/החברה להגנת הטבע, יובל דקס
רכס אצבע, מבט רחפן לחוף כרמל. יובל דקס, החברה להגנת הטבע
רכס אצבע, מבט רחפן לחוף כרמל/החברה להגנת הטבע, יובל דקס

20 דקות נסיעה מכל מסלול, ואתם בחוף

עוד יתרון חשוב למטיילים: מכל מסלול שתסיימו, תוך כ-20 דקות נסיעה תגיעו לאחד החופים היפים לרחצה או לטיול שקיעה - בחיפה, החותרים, עתלית, נוה-ים ועוד. רק חסרון אחד יש לכרמל עבור המטיילים: המיעוט במעיינות. זה לא שאין בו מספיק גשם. יורד בו קצת יותר מרמות מנשה עתירי המעיינות, אך סלעי הגיר מהם הוא בנוי ברובו, מחלחלים כך שהמים לא יוצאים במעיינות גדולים אלא רק במעט מעיינות קטנים.

כמו בכל קיץ, למרות האקלים הנח יחסית והצל הרב נמליץ לטייל בשעות הפחות חמות. לציפורי הבוקר המוכנים לתזוזה כבר ב-7 בבוקר כמעט כל מסלול באורך בינוני יתאים. כאן נכתוב "לרוב השפוי" שמעדיף לטייל בשעות אחה"צ וגם ליהנות מהשקיעה בסוף הטיול.

פתח מערת אצבע ומצוק נחל אורן. יובל דקס, החברה להגנת הטבע
פתח מערת אצבע ומצוק נחל אורן/החברה להגנת הטבע, יובל דקס

מה עושים ואיך מטיילים?

רכס אצבע - למשפחות חובבות לכת, זהו מסלול שיש בו הכל - חורש יפה, קצת אתגר לחובבי לכת, שביל פתוח הצופה לים בשקיעה ואפילו מערה גדולה וחשוכה. על המפה הוא רק 2 ק"מ, אבל הקדישו לו לפחות שעתיים. ההליכה בשביל היא עם כיוון השעון. מהקצה המזרחי של חניון הפיקניק הגדול לכו דרומה ומערבה עם הסימון השחור העולה מעט תלול בתוך החורש. בראש הרכס השביל יוצא מבין העצים ופוגש את שביל ישראל, בו יש לרדת בשביל נח מערבה (לא דרומה לעין הוד) ולהגיע לכמה תצפיות יפות על חוף הכרמל. המשך הירידה קצת יותר תלול, דורש הליכה זהירה וגם מעקב אחרי סימון שביל ישראל המתפתל בין העצים. כאשר הנוף נפתח שוב תראו טיפה למעלה מימין את פתח מערת אצבע, הדליקו פנסים ולכו בזהירות, יש קטעים קצת חלקים. מכאן, 10 דקות למטה חזרה לרכב.

דגשים חשובים:
איך מגיעים ב-WAZE - חניון פתחת נחל אורן.
רמת קושי: משפחות חובבות לכת
אורך: כ-2 ק"מ.
מיועד: משפחות, זוגות, אוהבי טבע
תקופה מומלצת: אביב, קיץ, סתיו
נגישות: המסלול אינו נגיש
דגשים חשובים: חשוב לטייל עם נעליים סגורות, מים וכובע. השאירו נקי והימנעו מירידה משבילים. בשבתות החנייה בתשלום. קחו איתכם את האשפה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully