וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מאשרים: קירות הארמון המלכותי הזה עשויים מדם קורבנות אדם

26.7.2024 / 0:02

חוקרים מאשרים כעת שהארמון המלכותי בעיר אבומה, בנין, עשוי מדם אנושי ושימש כאתר של קורבנות אדם בטקסי וודו מחרידים. גם נפוליאון עשוי להיות מעורב ביצירה הזאת

הארמון המלכותי בעיר אבומה, בנין, לשעבר עיר הבירה של ממלכת דהומיי./UNESCO

דם ובגטים בדרך כלל לא הולכים יחד בשום הקשר, שלא לדבר על חומרי בניין, ועדיין, כך מתברר, יש ארמון במערב אפריקה שנבנה מהמרכיבים המוזרים האלה. המבנה, הממוקם בעיר אבומה שבבנין, לשעבר עיר הבירה של ממלכת דהומיי, נבנה באמצעות דמם של 41 קורבנות וודו - ומחקר חדש מאשר את הדברים.

אבומה הייתה מקום מושבם של 12 מלכים ששלטו מהמאה ה-17 ועד תחילת המאה ה-20. המלך התשיעי, גזו, החזיק בכס המלכות משנת 1818 עד 1858 והיה ידוע בכוחו ובאכזריותו הצבאית. כדי להדגיש את העובדה שלא כדאי להתעסק עם המלך גזו, מחברי המחקר החדש מסבירים כי "הסמטה המובילה לבקתתו הייתה מרוצפת (לכאורה) בגולגולות ובעצמות הלסת של אויבים שהובסו", בעוד שכס המלכות שלו "נח על גולגולותיהם של ארבעה מנהיגי אויב מובסים".

בתוך מתחם הארמון שלו, כך נראה, נמצא גם צריף קבורה שנבנה ממספר חומרים לא שגרתיים. "ציפוי הקירות אינו סטנדרטי, אלא טוענים שהוא עשוי משמן אדום ומים קדושים מעורבים בדמם של 41 קורבנות. 41 הוא מספר קדוש בוודו", מסבירים החוקרים, "הקורבנות היו כנראה עבדים או שבויים של אוכלוסיות אויב".

הארמון המלכותי בעיר אבומה, בנין, לשעבר עיר הבירה של ממלכת דהומיי.. Homo Cosmicos, ShutterStock
הארמון המלכותי בעיר אבומה, בנין, לשעבר עיר הבירה של ממלכת דהומיי/ShutterStock, Homo Cosmicos

בתרבות הוודו ניתן להשתמש במנחות דם בשילוב עם תפילות ומים קדושים כדי לקדש מבנים או להחיות מבני עץ המכונים "פטישים". במקרה הזה, מחוות ההקרבה "הושמה בהגנה על מה שנשאר מהמלך המנוח".

כדי לקבוע את ההרכב המדויק של המלט בו השתמשו, עורכי המחקר השתמשו באנליזה ספקטרוגרפית ברזולוציה גבוהה, שאפשרה להם לאפיין את החלבונים החבויים בתוך החיפוי. להפתעתם, הם גילו עקבות של חיטה, שלא גודלה באפריקה שמדרום לסהרה עד זמן רב לאחר מותו של המלך גזו.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
הקירות האדומים כדם של בקתת הקבורה של המלך גזו. Charlier et al., Proteomics 2024, אתר רשמי
הקירות האדומים כדם של בקתת הקבורה של המלך גזו/אתר רשמי, Charlier et al., Proteomics 2024

עם זאת, הם מציינים שגזו היה מעריץ גדול של הקיסר הצרפתי נפוליאון השלישי (שהיה צאצא לבית בונפרטה, אחיינו של נפוליאון בונפרטה, שנבחר בשנת 1848 לנשיא הרפובליקה הצרפתית השנייה, ולאחר כארבע שנים ביצע הפיכה שלטונית והכריז על עצמו כקיסר הקיסרות הצרפתית השנייה). לעתים קרובות המלך גזו שלח מתנות דיפלומטיות כגון בדים, נשק ופירות מבנין לצרפת. לכן ייתכן שהחיטה הגיעה מהכיוון השני, כאשר באגטים צרפתיים ופריטים אפויים אחרים הוגשו לגזו ומאוחר יותר שולבו במכתש הארמון שלו כחלק מהקרבת קורבן.

עוד בנושא
המנהיג נמצא קבור עם אוצר עצום, בת לוויה ו-8 קורבנות אדם

ארכיאולוגים חשפו קבר אחים המוני של ילדים שהועלו קורבן

מבט אל הארמון המלכותי בעיר אבומה, בנין, לשעבר עיר הבירה של ממלכת דהומיי.. Homo Cosmicos, ShutterStock
הארמון המלכותי בעיר אבומה, בנין, עשוי בין היתר מדם אנושי של קורבנות שהוקרבו בטקס וודו/ShutterStock, Homo Cosmicos

תוצאות פרוטאומיות (חקר חלבונים) גם אישרו את נוכחותם של המוגלובין ואימונוגלובולינים מבני אדם ומתרנגולות, והוכיחו כי מקשר הקיר אכן עשוי מדם אנושי.

על פי מחברי המחקר, שפורסם בכתב העת Proteomics, מותם של מלכי דהומי סומן לעתים קרובות בהקרבה של עד 500 קורבנות, בטקס המכונה "המנהגים הגדולים". האם הדם שנמצא בקירות קברו של גזו נשפך במהלך אירוע כזה או לא - כרגע זה לא ברור, אם כי החוקרים אומרים שניתוח DNA נוסף עשוי לעזור לחשוף בדיוק כמה אנשים הציעו באופן לא רצוני את דמם כדי לקדש את המבנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully