וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה בנחל סעדיה: מים צלולים, טבע וצל באמצע העיר

עומרי סלנר

עודכן לאחרונה: 21.5.2024 / 12:49

הוא נחשב לאחרון הנחלים העירוניים שעוד זורמים בו מים צלולים, ועם זאת תוכניות בנייה מאיימות להרוס אותו. נחל סעדיה שבצומת הצ'ק פוסט בחיפה הוא פנינת טבע אחרונה ומפתיעה, שכנראה פסחתם מעליה עם הרכב. הזדמנות לטבילה והצלה

נחל סעדיה בחיפה והנימפאה הכחולה שגדלה בו/צילום: טל פסס, החברה להגנת הטבע

כל מי שישאל מהו הנחל השופע ביותר בחוף הצפוני של ישראל, כנראה יגיד כזיב, נעמן, או הגעתון. האמת היא, שהנחל השופע ביותר בגליל המערבי - ולדעת רבים גם הנחל המפתיע ביותר בארץ - הוא נחל סעדיה, שנמצא ממש בצומת הסואן ביותר בצפון הארץ - הצ'ק פוסט המפורסם של חיפה.

הסעדיה הוא אחד מנחלי האיתן העירוניים היחידים בארץ והוא זורם למרגלות הר הכרמל. הנחל מתחיל לזרום במעיין עין סעאדה ("מעיינות האושר" בערבית) הנמצא בצמוד לצומת הצ'ק פוסט (מחלף קריות). אורכו של נחל סעדיה הוא כ-2.5 קילומטר והוא זורם מצומת הצ'ק פוסט לכיוון מערב, ומתחבר לנחל הקישון בשפך הים.

נחל סעדיה. קוסטה גרישקוב, החברה להגנת הטבע
אחד מנחלי האיתן העירוניים היחידים בארץ. נחל סעדיה/החברה להגנת הטבע, קוסטה גרישקוב
נימפאות פורחות בנחל סעדיה. אריק דרובוט, החברה להגנת הטבע
בנחל צמחייה נדירה ומגוונת. הנימפאה התכולה/החברה להגנת הטבע, אריק דרובוט

6 מעיינות מזינים את הנחל

את נחל סעדיה מזינים 6 מעיינות שונים המספקים לו ספיקה מטורפת של 6.5 מיליון קוב מים בשנה, שגם מתחזקות בריכות חורף וביצות פעילות במרחב אקולוגי נדיר של כ-150 דונם. צמחייה נדירה ומגוונת שהכוכבת היא כמובן הנימפאה התכולה, פרח נדיר שגדל בנחל סעדיה.

"הנחל מופיע במפות מלפני מאות שנים, ועם זאת, הוזנח, הופקר והוסתר מהציבור. לפני מספר שנים קם מאבק ציבורי שניקה והנגיש את הנחל לציבור ונלחם עד היום אל מול הרשויות לטפל בגורמים המזהמים את הנחל וסביבתו, כמו גם בתוכניות בנייה הרסניות שמאיימות להרוס אותו", מוסיף אריק דרובוט, מ"מצילים את נחל סעדיה" ומדריך של החברה להגנת הטבע, שיוביל בקרוב סיור מיוחד בנחל במסגרת שבוע טבע עירוני המסורתי של החברה להגנת הטבע.

נחל סעדיה. עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע
אורכו של נחל סעדיה הוא כ-2.5 קילומטר והוא זורם מצומת הצ'ק פוסט לכיוון מערב/החברה להגנת הטבע, עומרי סלנר

המים רדודים - נהדר לילדים

ניתן לטייל בשביל הקיים במקביל לנחל וכן יש שביל הליכה בצמוד לשביל אופניים במקביל למרחב האקולוגי. ניתן לטבול בכמה נקודות שהונגשו בנחל, והמים רדודים לרוב אורכו.

בנחל אין פינות ישיבה לכן יש להיערך בהתאם. באתר עצמו יש מפה מצויירת, שהוכנה על ידי פעילים שומרי הנחל (על עמודי הגשר של מנהרות הכרמל) המאפשרת להבין איפה מתחיל שביל הטיול. חציית הנחל מצריכה לעבור גשר עץ מאולתר אך יציב או מעבר רגלי במים (עד גובה ברך). אין שילוט ברור לאורך כל השביל אך השביל ברור. המסלול הוא הלוך וחזור באותה דרך.

פעילי הנחל מבקשים לא לרדת מהשביל ולא לגעת בגדרות שבמים ובטח לא לקטוף מהצמחים, אותם הם משקמים ומשמרים כבר מספר שנים. המקום מתוחזק על ידי ציבור מתנדבים ופעילים נאמנים, והאשפה שתוכלו להוציא מהנחל או מסביבתו תשאיר לכולנו נחל נקי.

נחל סעדיה. עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע
גשר מעל המים הצלולים בנחל/החברה להגנת הטבע, עומרי סלנר
נחל סעדיה. עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע
ניתן לטבול בכמה נקודות שהונגשו בנחל/החברה להגנת הטבע, עומרי סלנר

לטיול יצאנו

דרכי הגעה: בווייז "חניה עין סעדיה" ומשם ללכת רגלית לחורשת אקליפטוס צמודה, ממנה רואים את הנחל ואת תחילת השביל. אפשר גם לחנות במתחם ביג צ'ק פוסט ומשם לצעוד רגלית על כביש 4 לכיוון חיפה. צריך לעבור מעבר חצייה לכיוון רחוב בר יהודה ומיד הגעתם לחורשת האקליפטוס שממנה מתחיל נחל סעדיה.
רמת קושי: קל
אורך: כ-2.6 ק"מ, הלוך חזור.
מיועד למשפחות, זוגות, אוהבי מים צלולים, בתי גידול לחים ופרחים.
נגישות: המסלול נגיש בחלקו.
תקופה מומלצת: בהתאם למזג האוויר באותו יום. כמו הרבה בתי גידול לחים - בכל עונה תמצאו נחל סעדיה שונה ומפתיע.
להביא: חשוב לטייל בלבוש המתאים למזג האוויר ביום הטיול - יש להביא מים וכובע במידה ורוצים לצאת לשביל מאחר וחלקו לא מוצל. כמו כ, להגיע עם שקיות אשפה ולקחת אתכם כל פיסת אשפה שתמצאו במרחב האקולוגי ולקחת עמכם את הפסולת.

נחל סעדיה. עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע
נחל סעדיה/החברה להגנת הטבע, עומרי סלנר

טיול מודרך בנחל סעדיה יתקיים בין 17 ל-26 במאי, ובמסגרתו יתקיימו עשרות טיולים ופעילויות ברחבי הארץ לכל המשפחה בחינם, או בעלות נמוכה. פעילויות נוספות של אירוע שבוע הטבע העירוני 2024 באתר החברה להגנת הטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully