וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי ק"מ של שביל עם כניסה למים: נפתח המקטע החדש של הירדן

מקטע בן חצי ק"מ, שהינו חלק מפרויקט רחב לפיתוח 16 ק"מ לאורך תעלת הירדן המזרחית, הושלם ונפתח לציבור באזור יסוד המעלה. במסגרת הפיתוח יצרו מרחבים ירוקים, פיתחו שבילי טיילות וחניות, והסדירו דרכי גישה אל המים

הסדרת שבילים במקטע המשוקם בתעלת הירדן המזרחית/צילום: אבי אריש, צילום פרויקטים מהאוויר

מקטע חדש ונהדר לטיולים באורך חצי ק"מ הושלם לאורך תעלת הירדן המזרחית בעמק החולה. המקטע, שגם הונגש, ממוקם מדרום לגשר החמישה ביסוד המעלה, מנקודת ההתחברות של נחל דישון במעלה תעלת הירדן המזרחית צפונה.

בפיתוח המקטע, שנעשה על ידי רשות ניקוז ונחלים כינרת, הושקעו 5 מיליון שקלים במימון המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר. פיתוח המקטע הינו חלק מפרויקט ענק משולב בהשקעה של 100 מיליון שקלים, לשיקום ופיתוח 16 קילומטרים לאורכה של תעלת הירדן המזרחית, ממפגש התעלות ועד לחניון גשר להבות, ומתווסף לעבודות שיקומו של מקטע קודם, ששוקם בשנת 2022, גם הוא באורך חצי ק"מ, מגשר הפקק ועד לנקודת חיבור שפך נחל דישון, במעלה תעלת הירדן המזרחית.

הסדרת שבילים במקטע המשוקם בתעלת הירדן המזרחית. אבי אריש, רחף צילום פרויקטים מהאוויר,
בפיתוח המקטע יצרו פיתוליות של התעלה להפיכתה למופע זרימה של נחל טבעי. המקטע החדש בתעלת הירדן המזרחית/אבי אריש, רחף צילום פרויקטים מהאוויר
הסדרת שבילים במקטע המשוקם בתעלת הירדן המזרחית. אבי אריש, רחף צילום פרויקטים מהאוויר,
בפיתוח המקטע החדש הושקעו 5 מיליון שקלים/אבי אריש, רחף צילום פרויקטים מהאוויר

הוכשרו שלושה חניוני מטיילים חדשים

במהלך השנה האחרונה נערכו במקטע מדרום לגשר החמישה, עבודות עפר מאסיביות להרחבת התעלה, יצירת פיתוליות של התעלה להפיכתה למופע זרימה של נחל טבעי ובמטרה להקטין את מהירות ועוצמת הזרימה, מיתון גדות התעלה, יצירת מרחבי דשא ירוקים ומטופחים, הסדרת דרכי גישה אל המים, שתילת צמחייה המעודדת התפתחות של מיני בעלי חיים מקומיים, טיפול במפגעי פסולת, פיתוח שבילי טיילות מונגשים למטיילים וחניות מוסדרות, וכן הקמת גדרות הפרדה על מנת להגן על החקלאות המקומית משימוש בלתי מבוקר של מבקרים.

שיקום מקטע נוסף של הפרויקט, באורך של כ-500 מטרים נוספים עד לגשר החמישה, צפוי להסתיים בסוף שנת 2024.

מטרת הפרויקט להפוך את כלל התוואי לאורך 16 ק"מ לנחל נגיש לציבור בשתי הגדות, ולהעניק מראה של נחל טבעי, תוך שמירה על ערכי הנוף, הטבע ושטחי החקלאות באזור, שאינם מוסדרים דיים ואליהם מגיעים מבקרים רבים לבילוי ושהייה ליד הנחל. כחלק מהפרויקט הוכשרו שלושה חניוני מטיילים חדשים לאורך נהר הירדן.

הפרויקט בהובלת רשות ניקוז ונחלים כינרת ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בשיתוף מועצה אזורית הגליל העליון, קרן קיימת לישראל, רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), הקרן לשטחים פתוחים, מנהלת הנחלים, החמ"ת (חברה ממשלתית לתיירות) והמושבה יסוד המעלה.

הסדרת שבילים במקטע המשוקם בתעלת הירדן המזרחית. אבי אריש, רחף צילום פרויקטים מהאוויר,
המקטע, שגם הונגש, ממוקם מדרום לגשר החמישה ביסוד המעלה/אבי אריש, רחף צילום פרויקטים מהאוויר
הסדרת שבילים במקטע המשוקם בתעלת הירדן המזרחית. אבי אריש, רחף צילום פרויקטים מהאוויר,
הוסדרו דרכי גישה אל המים ונשתלה צמחייה המעודדת התפתחות של מיני בעלי חיים מקומיים/אבי אריש, רחף צילום פרויקטים מהאוויר

החזון: הקמת פארק טבע ענק בעמק החולה

מבחינה ניהולית, יאומץ מודל חופי הכינרת השקטים, של איגוד ערים כינרת, יאושרו חוקי עזר וכללים התנהגותיים בתחומי החניה, איסור שימוש בחד"פ, פעילות בשעות מסוימות, איסור הפעלה של מוזיקה, הדלקת אש וכדומה - על מנת לשמור על האזור לשנים הבאות וליצור חוויה טובה למבקרים בנחל.

החזון העתידי לאזור הוא הקמת פארק טבע ענק בעמק החולה, לאורך רצועת נחל של 24 קילומטרים, שתהיה מונגשת לציבור לצד קישוריות לאתרי טבע נוספים, כמו אגמון החולה ושמורת החולה, עין תינה ועוד. החזון יתממש באופן הדרגתי מהדרום לצפון, תוך שיקום אקולוגי ונופי לאורך כל התעלה, והקמת שביל טיילות להולכי רגל וכן לרוכבי אופניים.

"נחלי מקורות הירדן הצפוניים מהווים מוקד תיירות מרכזי עבור שפע מבקרים הפוקדים אותם, אך ההתערבות האנושית עלולה לפגוע במרחב הנחל", אומר אושרי ילוז, מהנדס רשות ניקוז ונחלים כינרת. "הפרויקט הינו חלק מהמאמצים שמובילם, כלל הגופים באזור, על מנת לשמור על המרחב הייחודי של תעלת הירדן המזרחית, תוך שיפור הפוטנציאל התיירותי במקום. אנו פועלים להנגשת השטח למבקרים הרבים, ובו זמנית מוודאים שהשטח והנחל נשמרים במיטבם, הן בהיבטים הניקוזיים, והן בהיבטים האקולוגיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully