וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסחר עם מצרים: כלי משנהב בן 6,000 שנה נחשף בדרום הארץ

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 10:08

כלי השנהב מעיד על סחר חליפין שהתקיים עם מצרים כבר בתקופה הכלקוליתית. הוא נמצא בחפירה ארכיאולוגית כשהוא מפורר לחתיכות, ו"קם לחיים" במעבדות רשות העתיקות. כנראה היה חלק ממטמון כלים שהוטמן במקום מסיבות פולחניות

כלי שנהב בן 6,000 שנה התגלתה ליד באר שבע/צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

כלי שנהב העשוי מחט של פיל, המתוארך לתקופה הכלקוליתית, התגלה בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות ליד באר שבע. הכלי הנדיר, המכונה במחקר "קנקנית", מעיד על קשרי סחר חליפין שהתקיימו בין ארץ ישראל ומצרים כבר לפני 6,000 שנה.

זוהי הפעם הראשונה שנמצא כלי שנהב כזה, מהתקופה הכלקוליתית, באזורנו. הכלי, שהתגלה בשנת 2020 כשהוא מפורר לחתיכות, הגיע למעבדות רשות העתיקות והורכב מחדש בתהליך שימורי מורכב.

בחפירה הארכיאולוגית שערכה רשות העתיקות בחורבת רקיק שליד באר שבע, נחשפה התיישבות קדומה ובה חללים תת-קרקעיים שנחצבו באדמת הלס. לקראת סיום החפירה, כאשר מתעד רשות העתיקות, אמיל אלג'ם, עסק במדידות אחרונות, הוא הבחין לפתע בקצהו של כלי בזלת. בעקבות זאת, הורחבה החפירה, ונחשפו שלוש קערות גדולות ומרשימות. אלה, הוצבו כאשר שתיים מתוכן ניצבות זו לזו והשלישית הונחה מעליהן כמעין מכסה. כאשר הוסרה הקערה העליונה, התברר כי היא מכסה קערה מלאה בעפר, שבתוכה נמצאו שברי כלי עשוי שנהב -חומר יקר ונדיר.

כלי שנהב בן 6000 שנה התגלתה בחורבת רקיק. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
הפעם הראשונה שנמצא כלי שנהב כזה, מהתקופה הכלקוליתית, באזורנו. הקנקנית מחורבת רקיק/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
כלי שנהב בן 6000 שנה התגלתה בחורבת רקיק. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
כלי השנהב והקערות שבהן הוטמן/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
כלי שנהב בן 6000 שנה התגלתה בחורבת רקיק. דוידה דגן, רשות העתיקות
כלי השנהב השבור הוטמן בתוך קערות בזלת גדולות/רשות העתיקות, דוידה דגן

כלי מרהיב ויוצא דופן בעיצובו

"מצורת הצבת הקערות ברור כי כלי השנהב, אשר נשבר עוד בעת העתיקה, נטמן בגניזה מוקפדת - דבר המעיד, ככל הנראה, על החשיבות שיוחסה לו", אומר ד"ר יניר מילבסקי, לשעבר ראש ענף פרהסטוריה ברשות העתיקות. "הכלים הוטמנו כך במכוון ותוך מחשבה. במחקר מקובל שהטמנה או גניזה של צלמיות ושל כלים שבורים, נעשית כחלק מפעילות טקסית ופולחנית".

לדבריו, גודל הכלי שנחשף כ-20 ס"מ, והוא מרהיב ויוצא דופן בעיצובו. "הידיות הקטנות שבצידיו עוצבו בצורה סימטרית, אחת מעל השנייה, כאשר שתי ידיות מוקמו על יד צוואר הכלי ושתי ידיות נוספות - ליד בסיסו", מוסיף ד"ר מילבסקי.

לאחר החשיפה הראשונית, הובילו מנהלי החפירה, אבישי לוי-חברוני ומרטין פסטרנק מרשות העתיקות את הכלים ואת תוכנם לקריה הלאומית לארכיאולוגיה של א"י ע"י ג'יי וג'יני שוטנשטיין. בשיתוף פעולה עם ד"ר יניר מילבסקי וד"ר ליאורה קולסקה-הורביץ מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הושגה תובנה ראשונית על החומר ממנו עשוי הכלי - שנהב של פיל.

כלי שנהב בן 6000 שנה התגלתה בחורבת רקיק. דוידה דגן, רשות העתיקות
כלי השנהב השבור הוטמן בתוך קערות בזלת גדולות/רשות העתיקות, דוידה דגן
כלי שנהב בן 6000 שנה התגלתה בחורבת רקיק. רשות העתיקות
שברי הכלי במעבדת רשות העתיקות/רשות העתיקות
כלי שנהב בן 6000 שנה התגלתה בחורבת רקיק. רשות העתיקות
המשמרת אולגה נגנביצקי בעת שימור הכלי/רשות העתיקות
כלי שנהב בן 6000 שנה התגלתה בחורבת רקיק. דפנה גזית, רשות העתיקות
הכלי התגלה בשנת 2020 כשהוא מפורר לחתיכות/רשות העתיקות, דפנה גזית

להכיר את האנטומיה של הפיל

תהליך השימור והריפוי של הכלי בידי אולגה נגנביצקי, מומחית לשימור חפצים משנהב, היה מורכב מאוד ודרש סבלנות רבה. המטרה הייתה לשחזר את הכלי מחתיכות, למצבו המקורי - תוך שמירה על האותנטיות שלו ועל ערכו ההיסטורי.

"הממצא מעצים את ההבנה שלנו על התקופה הכלקוליתית ועל הקשרים התרבותיים והמסחריים של האזור עם תרבויות שכנות ורחוקות", אומרים החוקרים. "אחת השאלות המעניינות ביחס לכלי", מוסיפים לוי-חברוני וד"ר מילבסקי, "היא האם הביאו אותו לכאן כשהוא כבר מעוצב, או שחט הפיל הובא כחומר גלם לארץ ועוצב לכדי כלי על ידי אמן מקומי. הכלי עשוי היטב תוך מיקסום ניצול החט - שכאמור, היה חומר יקר, בגילוף. אם הכלי נעשה בארץ, הרי שהדבר מצביע על רמה גבוהה של בעלי מלאכה שישבו כאן, והכירו את העבודה עם שנהב, כמו גם את האנטומיה של הפיל".

בדיקות נוספות שיעשו בהמשך על ידי ד"ר הראל שוחט מאוניברסיטת חיפה וד"ר ליאורה הורביץ מהאוניברסיטה העברית, יוכלו לסייע בקביעת מין הפיל היכן הוא גדל ואפילו מה אכל.

הכלי יוצג לראשונה ביום ה' הקרוב בירושלים, כחלק מכנס העמותה הישראלית לפרהסטוריה. הכנס יתקיים בקריה הלאומית לארכיאולוגיה ע"ש ג'יי וגיני שונשטיין ויוצגו בו תגליות חדשות מחפירות פרהיסטוריות שנערכו בשנים האחרונות בארץ ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully