וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תהלוכן האורן: הזחל המסוכן שצריך להיזהר ממנו בטיולים באביב

עודכן לאחרונה: 1.4.2024 / 17:29

תהלוכן האורן (שכונה בעבר "טוואי התהלוכה") הוא זחל של עש שנפוץ מאוד באביב, בעיקר ביערות, ונמצא לצד מסלולי הטיול של כולנו. יש להימנע ממגע עמו בידיים ובעיניים, שכן שערותיו צורבות

תהלוכן האורן או טוואי התהלוכה. עומר גולן, קק״ל,
זה הזמן שלהם. זחלי תהלוכן האורן/עומר גולן, קק״ל

בכל שנה לקראת האביב הם יוצאים החוצה בטבע, וכולכם פוגשים אותם: זחלי תהלוכן האורן - זחלים קטנים ושעירים של עש - שעלולים לגרום לגירוי בעור ובעיניים. הזחלים מציפים בימים אלה את הארץ ונמצאים לצד עשרות מסלולים ושבילי טיול.

הקרן הקיימת לישראל מזהירה את המטיילים מפני תהלוכן האורן (שכונה בעבר "טוואי התהלוכה"), שכשמו כן הוא אוהב עצי אורן ונמצא במיוחד ביערות. בעת ביקור ביער, יש להימנע ממגע עם זחלי תהלוכן האורן, הנושאים שערות צורבות ומשרידי הקינים שלהם. הזחלים עשויים להימצא על הגזעים ועל הקרקע, ושערותיהם הצורבות נמצאות גם בקינים המתפוררים שלהם העשויים קורים לבנים.

תהלוכן האורן הוא, כאמור, עש (פרפר לילה) השייך למשפחת התהלוכניים, והוא אמנם דומה לזחל דובון הקורים, אולם האחרון אינו הולך בשיירה למרות שגם טווה קורים. הזחלים שגודלם עד 4 ס"מ, ניזונים ממחטים של כל מיני אורן שונים (צנובר, ירושלמי ועוד) שנמצאים בארץ, ועל ידי כך גורמים נזק לעצים.

זחל של תהלוכן האורן. ShutterStock
במגע עם היד, השערות עלולות לצרוב בעיניים. תהלוכן האורן/ShutterStock
עש של תהלוכן האורן. ויקיפדיה, אתר רשמי
עש של תהלוכן האורן/אתר רשמי, ויקיפדיה
תהלוכן האורן או טוואי התהלוכה. עומר גולן, קק״ל,
הזחל קיבל את שמו כתוצאה מעצי האורן האהובים עליו/עומר גולן, קק״ל
זחל של תהלוכן האורן. ShutterStock
כל נקבה מטילה יותר ממאה ביצים על כל ענף של אורן/ShutterStock

יורדים מהעצים בתהלוכה ומסתתרים באדמה

הזחלים של תהלוכן האורן יורדים מהעצים בתהלוכה ומסתתרים באדמה. אחרי הקיץ, יוצאים הבוגרים ומזדווגים. לאחר מכן מטילה הנקבה יותר ממאה זחלים על ענפי האורנים, ובסביבות חודש נובמבר בוקעים הזחלים הצעירים.

בקק"ל מנסים להדביר את הזחלים מבעוד מועד בכל שנה, אולם מדובר במיליונים וקשה להשתלט על כולם. "צוותים שונים עושים מאמץ ניכר לצמצם מפגע זה בחניונים, אולם הזחלים מצויים ברוב יערות האורן בארץ", נמסר ממקק"ל. לפיכך, יש להימנע משהייה ומפעילות בשטח החשוד כנגוע ובו קינים של התהלוכן. במידה ומופיע גירוי בעור או בעיניים לאחר ביקור ביערות אורן, יש לפנות לרופא ולעדכנו בחשיפה לזחלי תהלוכן האורן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully