וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: דייגים דגו כריש בחדרה, והחזירו אותו למים. צפו

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 16:15

ביום שישי האחרון דווח על שני דייגים שלכדו כריש בטעות בחוף חדרה. הם ניסו לחלץ את הקרס מפיו ולהחזירו למים, אולם לא ידוע איך החוויה תשפיע על המשך עונת הרבייה שלו ועל היכולת שלו להשיג מזון

דיג של כריש בחדרה, מרץ 2024/מתוך אפליקציית SeaWatch

מדי חורף מתרחשת תופעה ייחודית ביותר של התקבצות כרישים סביב מוצא מי הקירור של תחנות הכח החופיות בים התיכון הישראלי, שכמובן מעוררות עניין ציבורי ומושכות אליהן קהל צופים רב שמגיע לחזות בכרישים מהחוף, בצלילה, בשנרקול, על גבי סאפ, קיאק או סירות מנוע.

בנוסף, באזור התקבצויות הכרישים מתקיימת פעילות דיג יומיומית. ביום שישי האחרון דווח באפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע, המיועדת לדיווחים על מפגעים כמו עבירות דיג, זיהום, רשתות רפאים ופגיעה בחיות מוגנות בזמן אמת, על שני דייגים שלכדו כריש באופן בלתי מכוון. לדיווח צורף גם תיעוד שמראה כיצד מושכים השניים את הכריש אל החוף במטרה לשחרר את הקרס שנתקעה בפיו, לפני שחרורו חזרה למים, אולם לדברי עתרת שבתאי, אקולוגית ימית בחברה להגנת הטבע, לא ברור כיצד תשפיע חוויית הלכידה והפציעה של הכריש מהקרס על המשך עונת הרבייה שלו ועל היכולת שלו להשיג מזון. "הדייגים פעלו במהירות רבה יחסית ולא התמהמהו עם שחרור הכריש לאחר שלכדו אותו. כרישים, כמו שאר דגי הסחוס, מוכרזים בישראל כערך טבע מוגן ולכן אינם סובלים מדיג מכוון שלהם ואינם מהווים את המטרה עבור הדייגים במקום. יחד עם זאת, התנאים בשטח שכוללים מגוון רב של פעילויות שאינן מוסדרות מהווים סיכון הן לכרישים והן למשתמשים השונים", היא מוסיפה.

כריש סנפירתן בתחנת הכוח בחדרה. בר שטרנבך, החברה להגנת הטבע
כריש סנפירתן בתחנת הכוח בחדרה שגורר איתו חבלי דיג שהסתבכו סביבו, חורף 2022/החברה להגנת הטבע, בר שטרנבך
דיג של כריש בחדרה. מתוך אפליקציית SeaWatch, החברה להגנת הטבע
הדייגים שדגו בטעות את הכריש וניסו להחזירו לים/החברה להגנת הטבע, מתוך אפליקציית SeaWatch

הכרישים בארץ - "ערך טבע מוגן"

לפני כשלוש שנים גיבשה החברה להגנת הטבע הצעה להסדרת הפעילות האנושית במרחב הרגיש של חדרה ואשדוד, על מנת להגן על הכרישים ולמנוע קונפליקטים בטיחותיים בשטח: הכרזה עונתית על האתר כ"ערך טבע מוגן" על ידי השר/ה להגנת הסביבה וניהול הממשק בשטח (איסור דיג עונתי בקרבת הכרישים, ממשק מבקרים) על ידי רשות הטבע והגנים בעונה הרלוונטית בלבד. אולם, עדיין לא קיימת היום הסדרה של מגוון הפעילויות בשטח, ולחץ המבקרים אף הולך ועולה בכל שנה כלל שהתופעה צוברת פופולריות בקרב הציבור. "מקרים כמו שראינו בשישי האחרון מבהירים שהתרת דיג באזור התקבצות הכרישים מהווה סיכון שאינו סביר לכרישים, כערכי טבע מוגנים אלו שאוכלוסייתם נמצאת בסכנת הכחדה. החברה להגנת הטבע חוזרת וקוראת לאסדרה של הפעילות באזורי ההתקבצות באופן עונתי בלבד בכדי להפחית את הפגיעה האפשרית לכרישים כתוצאה מדיג ופעילות צפייה שאינה מבוקרת. אסדרה זו טומנת בחובה הזדמנות פז להעלאת המודעות לצורך להגן על אוכלוסיות כרישים בעולם ולקדם תיירות אקולוגית", אומר אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי ו"החצי הכחול" - תכנית הים של החברה להגנת הטבע.

כריש סנפירתן בתחנת הכוח בחדרה. בר שטרנבך, החברה להגנת הטבע
כריש בחדרה וסביבו משנרקלים המצלמים אותו/החברה להגנת הטבע, בר שטרנבך

אפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע נועדה לייעל ולהעצים את אכיפת החוק ומניעת מפגעים בים התיכון ובמפרץ אילת, על ידי הגברת מודעות הציבור ומקבלי ההחלטות לאתגרי השימור בים והעברת תלונות על מפגעים בזמן אמת אל גורמי האכיפה. עד כה, כ-16,000 חובבי ים הורידו את האפליקציה והתקבלו בה כ-4,500 דיווחים. באפליקציה ניתן לדווח על מפגעים ימיים כמו דיג לא חוקי, חיה פגועה, זיהום, פסולת, נסיעה בחוף ושיט מסוכן. בנוסף, בזירת התצפיות ניתן לשלוח תצפיות של אצות ובעלי חיים כמו דגים, מינים פולשים, צבי ים, יונקים ימיים ועוד. פרטי הקשר של המדווח נשארים חסויים לעיניי הציבור. באפליקציה פועלת בשיתוף פעולה עם גורמי הטיפול והאכיפה בים התיכון ובמפרץ אילת, כאשר כל הדיווחים מועברים באופן מידי לגורמי האכיפה על ידי SMS ומייל הכולל בתוכו את כל פרטי האירוע.

למידע נוסף על כרישים בישראל
להורדת SeaWatch ודיווחעל מפגעים בים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully