וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדה הבדואית שהפכה למדריכת טבע בזכות המדריך שלה, שחטוף בעזה

עודכן לאחרונה: 14.3.2024 / 18:56

ג' היא בדואית שלמדה בחוג טבע כשהיתה ילדה. אוהד יהלומי, הפקח שלימד אותה והחדיר בה את אהבת הטבע, חטוף בעזה. כיום היא בת 24 ומלמדת ילדים בדואים שמירת סביבה. "בזכותו הקדשתי את חיי למען הטבע", היא אומרת ומצפה לשובו

גוואהר קבועה במפגש עם מנהלי המחוות. רשות הטבע והגנים
"אני זוכרת את הפעם הראשונה שהגעתי לחוג הטבע". ג' כמדריכה ברט"ג/רשות הטבע והגנים

הסיפור של ג', בדואית בת 24 מישוב ליד ערד (שמבקשת להישאר בעילום שם ופנים), עם רשות הטבע והגנים מתחיל בשנת 2007, כאשר הייתה ילדה צעירה בכיתה ב'.

"אני זוכרת את הפעם הראשונה שהגעתי לחוג הטבע", היא מספרת, "שם פגש אותנו הפקח אוהד יהלומי והציג את עצמו כג'וועד - שם ערבי-בדואי - כדי שיהיה לנו יותר קל לבטא את שמו. האהבה לטבע והסביבה הגיעה מהר מאוד, היינו יוצאים בכל יום שישי לחקור וללמוד על בעלי החיים השונים והצמחים באזור. למדנו על המערכות האקולוגיות המורכבות במדבר, על הרגלי חיות בר החמקמקות והאיזון העדין של הטבע. ההתלהבות ואהבה של אוהד לטבע הייתה מדבקת, כבר אז ידעתי שבזכותו כשאגדל ארצה להקדיש את חיי למען הטבע".

בכל יום שישי היה בא אוהד לבית אביה של ג', והם הלכו עמו לכל מיני מקומות בטבע. "הוא חשף אותנו לכל מיני דברים שלא הכרנו, מסלולים, דיבר איתנו בגובה העיניים ולמרות שלא דיברנו טוב עברית - עדיין הבנו אותו", היא אומרת.

ג' כילדה, ואוהד יהלומי. רשות הטבע והגנים
אוהד יהלומי מסביר לג' ועוד ילדים בדואים על עופות דורסים/רשות הטבע והגנים
ג' כילדה. רשות הטבע והגנים
"היינו יוצאים בכל יום שישי לחקור וללמוד על בעלי החיים השונים". ג' כילדה בשיעור טבע/רשות הטבע והגנים
ג' בשיעור טבע. רשות הטבע והגנים
ג' וחבריה בשיעור טבע עם מדריכות של רט"ג/רשות הטבע והגנים

מתלמידה סקרנית למדריכה מקצועית

אחרי שנים של ספיגת ידע כמו צמח צמא בלב המדבר, בשנת 2019 ג' הצטרפה לשורות המדריכים של רשות הטבע והגנים. כיום היא עובדת כמדריכה בכיתות הלימוד בכפרים הבדואים שבנגב, להוטה להעביר הלאה את מתנת הידע שקיבלה אז מהמדריך שלה, אוהד יהלומי. "כל פעם כשהיינו רואים רכב ירוק של הרשות, חיפשנו את אוהד בתוכו", אומרת ג'.

כשסיימה תיכון, חשבה ג' ישר לעבוד ברשות וללמד את ילדים בדואים, את מה שלימד אותה אוהד. היא ראתה פרסומת שהרשות מחפשת מדריכים, והיא הגיעה לפגישה.

"כשהגעתי לראיון העבודה שאלו אותי מה מביא אותי לרשות. סיפרתי להם על חוג הטבע שהייתי בו בכיתה ב' עם המדריך אוהד יהלומי. כשהתקשרו לבשר לי שהתקבלתי לעבודה, סיפרו לי שאוהד שומר תמונות שלנו מחוג בשנת 2007. משמח אותי לחשוב שאנחנו נשארנו גם כן בלב שלו, בדיוק כמו שהוא נשאר בשלנו 12 שנים אחרי", היא אומרת.

"זה סוריאליסטי לחשוב על כמה רחוק הגעתי - מתלמידה סקרנית למדריכה שמלווה ילדים צעירים ועוברת איתם את אותו המסלול שאני עברתי. עבורי זה הרבה יותר מחינוך, מדובר בטיפוח וחיבור עמוק לארץ ובהחדרת תחושת פליאה וכבוד לעולם הטבע".

כשהיא מתבוננת בתלמידיה מתפעלים למראה פריחת המדבר, או מקשיבים בדריכות לקריאת ציפורים רחוקים, ג' יודעת שהיא מגשימה את מטרתה. "אם אני יכולה לעורר את ליבו של ילד אחד לראות את היופי שבטבע, במורשת ובעלי החיים אני יודעת שעשיתי את שלי".

גוואהר קבועה בחוג טבע. רשות הטבע והגנים
"כשהתקבלתי לעבודה, סיפרו לי שאוהד שומר תמונות שלנו מהחוג בשנת 2007"/רשות הטבע והגנים
ג' מדריכת רט"ג בדואית. רשות הטבע והגנים
כשסיימה תיכון, חשבה ג' ישר לעבוד ברשות וללמד את ילדים בדואים שמירת סביבה/רשות הטבע והגנים

מחכים ש"איש העקרבים" יחזור מהשבי

אוהד יהלומי עובד ברשות הטבע והגנים 17.5 שנים חטוף כבר 160 ימים בשבי החמאס. הוא היה פקח במדבר יהודה ואהבתו הגדולה היתה לעקרבים, והוא העלה את הרעיון הנפלא שמשמש אקולוגים עד היום - להשתמש בעקרבים כאינדיקטור למצב בעלי חיים אחרים באזור. אוהד גם עזר להכין את המדריך לעקרבים של רט"ג, שנמכר בחנויות בגנים הלאומיים.

כבר 60 שנים שרשות הטבע והגנים היא חלק בלתי נפרד מהמרקם הישראלי. חודש מרץ הינו חודש שמירת הטבע ברשות הטבע והגנים, וגם החודש בו מציינת הרשות 60 שנים להיסוודה. לרשות ג'וב חשוב מאוד בשמירת הטבע שלנו, למען כולנו, ולא פחות חשוב לטיפוח ולימוד הדור הבא של שמירת טבע, בעלי חיים ומורשת בארץ מגיל ילדות לאהבה.

אוהד יהלומי בקורס ההכשרה. רשות הטבע והגנים
אינשאללה תחזור מהר. אוהד יהלומי בקורס ההכשרה, וצילום של ג' שצילם בילדותה/רשות הטבע והגנים
אוהד יהלומי פקח קט"ג שחטוף בעזה. רשות הטבע והגנים
"איש העקרבים" שחבר לכולם. אוהד יהלומי פקח רט"ג שחטוף בעזה/רשות הטבע והגנים

"כולנו מחכים לאוהד שיחזור הביתה"

בין הקהילות שעמן פועלת הרט"ג, נמצאת גם החברה הבדואית. במדבר הנגב, שבו התרבות הבדואית המסורתית משתלבת ביופיו המחוספס של הנוף, נטלה הרשות תפקיד חשוב בקידום המודעות הסביבתית ושיתוף הפעולה לשמירה על אוצרות הטבע, זאת כדי לחבר את התושבים, ובמיוחד הילדים הצעירים, לפלאי הטבע והמורשת של האזור ובכך לטפח דור של אזרחים שמודעים לסביבה, לטבע ולבעלי החיים שחיים איתנו.

היום (חמישי), בכנס המדע השנתי של רט"ג במוזיאון הטבע בתל אביב, שהוקדש לאוהד יהלומי ואליו הוזמנו גם בני משפחתו, אמרה ג': "הילדים שלנו לא הכירו את אוהד, אבל שומעים עליו ממני וכולנו מחכים לו שיחזור הביתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully