וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתר "בני ברק המקראית" יוקם בפארק אריאל שרון

עודכן לאחרונה: 13.3.2024 / 10:54

בני ברק שאתם מכירים כיום, היתה בעבר עיר בנחלת שבט דן ולמעשה נמצאת כיום בפארק אריאל שרון. תוכנית חדשה מתכננת את הקמתו של אתר "בני ברק המקראית", שישחזר את ההיסטוריה של הכפר העתיק

בני ברק המקראית בפארק אריאל שרון. רשות העתיקות
פעם היה פה ישוב. החפירות באתר בני ברק המקראית/רשות העתיקות

כולם מכירים את העיר בני ברק שבין רמת גן, תל אביב, גבעת שמואל ופתח תקווה, אבל העיר קרויה על שם בני ברק המקראית שהיתה נמצאת בכלל איפה שפארק אריאל שרון כיום (חירייה), ועומדת לקום לתחייה.

העיר מוזכרת בספר יהושע בנחלת שבט דן: "לְמַטֵּה בְנֵי-דָן לְמִשְׁפְּחֹתָם, יָצָא הַגּוֹרָל הַשְׁבִיעִי. וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם צָרְעָה וְאֶשְׁתָּאוֹל, וְעִיר שָׁמֶשׁ. וְשַׁעֲלַבִּין וְאַיָּלוֹן וְיִתְלָה. וְאֵילוֹן וְתִמְנָתָה וְעֶקְרוֹן. וְאֶלְתְּקֵה וְגִבְּתוֹן וּבַעֲלָת. וִיהֻד וּבְנֵי-בְרַק וְגַת-רִמּוֹן. וּמֵי הַיַּרְקוֹן, וְהָרַקּוֹן, עִם-הַגְּבוּל, מוּל יָפוֹ" (יהושע, י"ט, מ').

עתה, כחלק מהתוכניות להפוך את הפארק המטרופוליני - המשתרע על שטח של כ-8,000 דונם והידוע כאחד הפרויקטים הגדולים בעולם בתחום השיקום הסביבתי לריאה ירוקה, המשלבת מורשת ותרבות במרכז גוש דן, מתוכננת הקמתו של אתר "בני ברק המקראית", שישחזר את ההיסטוריה של הכפר העתיק. האתר יאפשר למבקרים חוויה ייחודית של מסע אל העבר, ויחבר אותם אל שורשי המסורת היהודית.

בני ברק המקראית בפארק אריאל שרון. פארק אריאל שרון,
המבקרים לצפות בתהליך החפירה הארכיאולוגית/פארק אריאל שרון
הדמיה של בני ברק המקראית בפארק אריאל שרון. פארק אריאל שרון,
בתכנון: שחזור סמלי של כפר מתקופת המשנה והתלמוד על בתיו ומבניו/פארק אריאל שרון
בני ברק המקראית בפארק אריאל שרון. רשות העתיקות
אזור באתר שיקום יהיה מוקדש ל"גינת צמחי המשנה והתלמוד"/רשות העתיקות

באתר נערך אחד מסדרי הפסח המפורסמים בהיסטוריה

הפרויקט כולל מספר מרכיבים מרכזיים, וביניהם אזור חפירות פעיל בשיתוף רשות העתיקות שבו יוכלו המבקרים לצפות בתהליך החפירה הארכיאולוגית וללמוד על תהליך גילוי העתיקות, מיצג שולחן ליל הסדר במקום שבו על פי המסורת נערך אחד מסדרי הפסח המפורסמים בהיסטוריה על ידי חכמי ישראל, משחקים אינטראקטיביים ושחזור סמלי של כפר מתקופת המשנה והתלמוד על בתיו ומבניו האופייניים.

חלק נוסף באתר יהיה מוקדש ל"גינת צמחי המשנה והתלמוד", שבה יוצגו הצמחים הייחודיים מהם ניתן יהיה ללמוד על עולמם של חכמי ישראל. כמו כן יוקם בוסתן של חרובים ותאנים, מעצי הפרי האופייניים לתקופה.

בני ברק המקראית בפארק אריאל שרון. פארק אריאל שרון,
כאן מתוכננת בני ברק המקראית לקום/פארק אריאל שרון
בני ברק המקראית בפארק אריאל שרון. רשות העתיקות
הזדמנות ללמוד על אורח החיים של חכמי ישראל לפני אלפי שנים"/רשות העתיקות

חופרים משנות ה-70

החפירה הארכיאולוגית (חפירת הצלה) הראשונה בתל בני ברק, שנמצא מדרום-מערב למחלף מסובים, נערכה על ידי רשות העתיקות ואוניברסיטת תל אביב בשנות ה-70, ובה נתגלו ממצאים מהתקופה הכלכוליתית (4500-3500 לפנה"ס) והפרסית הקדומה (539-332 לפנה"ס). חפירה נוספת נערכה בשנת 2005. כשהוקם פארק אריאל שרו נערכה חפירה גדולה נוספת.

בחפירות נמצאו כלי חרס מתקופות שונות, נחשפה שכבת שרפה ובה אבני גוויל ספורות וכן שברי כלי חרס רבים.

בני ברק המקראית בפארק אריאל שרון. רשות העתיקות
המבקרים לצפות בתהליך החפירה הארכיאולוגית/רשות העתיקות
בני ברק המקראית בפארק אריאל שרון. פארק אריאל שרון,
האתר יחובר אל שאר חלקי הפארק באמצעות מערכת שבילים ותחנות/פארק אריאל שרון

חיבור האתר לפארק באמצעות מערכת שבילים ותחנות

האתר יחובר אל שאר חלקי הפארק באמצעות מערכת שבילים ותחנות, המקשרות את כלל המרכיבים לסיפור ההיסטורי של המקום. כך, יהווה אתר "בני ברק המקראית" חלק בלתי נפרד מחוויית הביקור הכוללת בפארק אריאל שרון, ויהיה לאתר מורשת מרכזי המנגיש את העבר המרתק לציבור הרחב.

"הקמת אתר 'בני ברק המקראית' מהווה נדבך חשוב בחזון שלנו להפוך את פארק אריאל שרון למוקד משיכה המשלב טבע, פנאי ומורשת", אומר דן ליכטמן, מנכ"ל הפארק. "האתר המתוכנן יאפשר למבקרים מכל הגילאים והרקעים לחוות את ההיסטוריה היהודית העשירה באופן חווייתי ובלתי אמצעי. זוהי הזדמנות נדירה לגעת בשורשים שלנו, וללמוד על אורח החיים של חכמי ישראל לפני אלפי שנים. כל זאת תוך שהייה בסביבה ירוקה ומרגיעה בלב המרחב העירוני הסואן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully