וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול, טבילה, פריחה: זה הזמן לטייל בנחל קינה

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 11:04

מסלול נחל קינה שבמדבר יהודה מציע ביקור בשרידי מצודה עתיקה, טבילה בגב מים שמתמלא בחורף ופריחה מדברית בעונה הכי נהדרת לטיול. הנה 2 אפשרויות לטייל בנחל: 1.5 ק"מ או 9 ק"מ למיטיבי הלכת

בוידאו: ברכת צפירה ונחל צאלים במדבר יהודה/צילום: איל שפירא, עריכה: ניר חן

נחל קינה, אחד הנחלים התוחמים את בקעת ערד ממזרח, מנקז את הבקעה וזורם מזרחה תוך חצייה של קצה רכס זוהר - ופשוט נהדר לימים אלו.

קינה היא עיר הנזכרת ברשימת ערי יהודה, בארמית משמעות המילים הינה חרש מתכת, או נפח, תובל. קין מוזכר במקרא כאבי מקצוע הנפחות.

כבר בירידה לנחל, נראה את הנוף היפהפה, הכולל את תצורת סלעי הצור 'משאש' המתפתלים לכדי יצירת מצוק המשובץ בולבוסים - סלעים עגולים וגדולים, שסמוך אליהם ישנם מרבצי סלע עשירים במינרל פוספט. הימצאות הפוספט בשטח בקעת ערד נקראת "שדה בריר" ומעליו תלויה תכנית כרייה, שטומנת בחובה סכנה בריאותית וכמובן פגיעה נופית אנושה. לפי עמדת של החברה להגנת הטבע בנושא, יש לגבש תכנית אסטרטגית להגבלת הכרייה של ייצור הפוספטים כיוון שההתמודדות עם המשבר האקלימי-אקולוגי, מחייבת אותנו לחשוב ולפעול אחרת, ואחד השינויים העיקריים הוא הפסקת ניצול משאבי הטבע המתכלים של ישראל, שייצורם ותוצריהם הרסניים לאדם ולסביבה, ולעבור לכלכלה נקייה ומקיימת. התכנית לכרייה נתקלה גם בהתנגדות רבה מצד תושבי הפזורה ותושבי ערד הסמוכה.

במהלך הטיול, אנו נצעד בערוץ הנחל ונראה כיצד משטחי הסלע הגירניים האוצרים את מי השטפונות, יוצרים גבים שטובים לרחצה, בעונה. הנחל שטף מספר פעמים השנה ובמהלך ההליכה נראה צמחייה אופיינית לרמת המדבר - שלהבית מדבר הפורחת בצהוב כעת, כתלה חריפה, זוגן ועוד.

נחל קינה. זיו ריינשטיין
מחורבת עוזה יוצאת ירידה תלולה, קצרה ומאתגרת/זיו ריינשטיין
נחל קינה. זיו ריינשטיין
מטייל משקיף על נחל קינה/זיו ריינשטיין

מה עושים ואיך מטיילים?

המסלול מתחיל ליד חירבת עוזה, מצודה מהתקופה הישראלית (מאות 6-7 לפנה"ס), ששימשה גם בתקופות מאוחרות יותר. מדובר בנקודה אסטרטגית המצויה בגבול יהודה ואדום, בסמוך לתוואי המשוער של דרך אדום המקראית.

משם יוצא שביל לכיוון דרום (סימון שבילים כחול), נמשיך בירידה תלולה, קצרה ומאתגרת, לתוך הנחל ומשם הליכה נוחה בתוכו עד ההגעה למפל גבוה שבתחתיתו גב קינה. השביל עוקף את המפל (סימון שבילים ירוק) ויורד לגב - בריכה גדולה (עומקה משתנה מידי שנה) וטובה לרחצה.

מי שחפץ במסלול קצר - יחזור מכאן חזרה אל הרכב. המעוניינים במסלול ארוך - ימשיכו במורד הנחל ויצעד במעוק הצר בין קירות הגיר הגבוהים, עד לפיצול ערוצים בו ממשיכים בערוץ שעולה צפונה. בהמשך ישנה עלייה קצרה לרמה שטוחה, וירידה מצידה השני חזרה לתוך הנחל. השביל עולה מעט בתוך תוואי הנחל ואז עולה ומתחבר חזרה לשביל הג'יפים ממנו התחיל המסלול.

חורבת עוזה בנחל קינה. זיו ריינשטיין
נקודה אסטרטגית המצויה בגבול יהודה ואדום. חורבת עוזה בנחל קינה/זיו ריינשטיין
נחל קינה. אמיל ישראל, החברה להגנת הטבע
לתפוס קצת צל באמצע המסלול. שיטה סלילנית/החברה להגנת הטבע, אמיל ישראל

לטיול יצאנו

פרטים טכניים: ניתן לטייל במסלול הלוך-חזור, או במסלול המעגלי
איך מגיעים ב-WAZE: נחל קינה, מצריך נסיעה בדרכי עפר נוחות מאזור מנחת ערד, חנייה ליד המאהל הבדואי.
רמת קושי: בינוני
אורך: 1.5 ק"מ הלוך ושוב, 9 ק"מ למסלול המעגלי המלא
מיועד: כולם, קטנטנים רצוי במנשא. הבוחרים במסלול המלא - חובבי לכת
תקופה מומלצת: סתיו, חורף, אביב. יש לוודא תחזית לפני היציאה לטיול.
נגישות: המסלול אינו נגיש
דגשים חשובים: בעונה זו חשוב לטייל עם נעליים סגורות, כמו כן חשוב להצטייד במים וכובע. אין לקטוף פרחי בר, שמרו על הטבע וקחו איתכם את הפסולת. מומלץ לטייל עם מפת סימון שבילים או אפליקציית ניווט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully