וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: דייג שיצא לדוג בחיפה, הציל צב ים שסבל מפגיעת הדף

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 18:49

מועאד שלבי, שיצא אמש עם חבריו לדוג בים של חיפה, זיהה צב במצוקה והעביר אותו ליחידה הימית של רשות הטבע והגנים להמשך טיפול במרכז להצלת צבי ים. לפי הבדיקות, הצב סובל כנראה מפגיעת הדף

דייג הציל צב ים/צילום: שי קבסה, רשות הטבע והגנים

אתמול (שני) בשעות הערב, שי קבסה, פקח ימי ברשות הטבע והגנים, קיבל שיחה מפתיעה מדייג שזיהה צב במצוקה וצריך עזרה לחלצו. הדייג, מועאד שלבי, פקח בעצמו ברשות ניקוז ונחלים נחל קישון, יצא אמש עם חבריו לדוג בים מול חיפה. בעודם שטים, הבחין שלבי בצב שצף על פני המים ולא מצליח לצלול חזרה - גם כשהסירה התקרבה אליו.

זו לא הפעם הראשונה ששלבי מבחין בצב במצוקה. לפני שנתיים נתקל במקרה דומה, ולכן ידע מיד מה לעשות. בעזרת חבריו, העלה שלבי את הצב הענק לסירתו ומיד התקשר לשי - אותו הכיר מעבודה משותפת שעשו בעבר כפקחים.

דייג הציל צב ים. שי קבסה, רשות הטבע והגנים
שלבי הבחין בצב שצף על פני המים ולא מצליח לצלול חזרה. הצב שהוצל/רשות הטבע והגנים, שי קבסה
דייג הציל צב ים. שי קבסה, רשות הטבע והגנים
על פי דגימות הדם, משערים כי הצב סובל מפגיעות הדף. מצבו לא מזהיר/רשות הטבע והגנים, שי קבסה

צפו בחילוץ של צב הים

דייג הציל צב ים/צילום: שי קבסה, רשות הטבע והגנים

"העירנות של מועאד ממש הצילה את הצב", אומר שי קבסה. "הם עשו בדיוק את מה שצריך לעשות כשנתקלים בצב במצוקה - לשמור עליו ולקרוא לגורמי המקצוע לטפל. כשהגענו הם עזרו לנו להעביר את הצב מהסירה שלהם אלינו, ומשם לקחנו אותו להמשך טיפול. השותפות בין הדייגים לגורמי הפיקוח חשובה מאוד, ככה אנחנו מצליחים לשמור על הים, גם בשביל בעלי החיים וגם עבורנו".

לאחר החילוץ המסובך בלב ים, העבירו צוות הפיקוח הימי את הצב למרכז להצלת צבי ים במכמורת, שם אושפז בטיפול נמרץ, וזוהה כצב חום השוקל כ-50 קילו.

ד"ר יניב לוי, אקולוג ומנהל המרכז להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים: "הצב נמצא כרגע באשפוז, מצבו לא מזהיר. על פי דגימות הדם אנו משערים כי סובל מפגיעות הדף, אך נצטרך לבצע סריקת CT בימים הקרובים כדי לאשר את האבחון. הבוקר הצב כבר התחיל לאכול, חשוב לזכור שצב הוא בעל חיים חזק הקיים כאן כבר 130 מיליון שנה. מערכת החיסון שלו מתוחכמת ויעילה להפליא. למעשה, העזרה הגדולה שלנו במרכז להצלת צבי ים הינה בעיקר לתת לצבים את התנאים האידיאליים, מקום מנוחה בטמפרטורת מים נכונה, טיפול תרופתי ומזון קבוע, כך מערכת החיסון שלהם מבצעת את עבודתה בצורה הטובה ביותר".

דייג הציל צב ים. שי קבסה, רשות הטבע והגנים
הצב המסכן בעת הצלתו/רשות הטבע והגנים, שי קבסה
דייג הציל צב ים. שי קבסה, רשות הטבע והגנים
שלבי העביר את הצב הענק לסירתו ומיד התקשר לשי/רשות הטבע והגנים, שי קבסה

צב הים החום הוא אחד מבין שני מיני צבי הים המקננים בחופי הים התיכון של ישראל. גפיו מותאמות לשחייה כסנפירים, ראשו גדול ושריונו העליון בגוון חום עד חום-אדמדם. בבגרותו אורך שריונו כמטר ומשקלו כ-100 ק"ג. צבי הים גומאים מרחקים ארוכים בין אזורי שיחור המזון לאזורי הרבייה. צבי הים החומים ניזונים מחסרי חוליות ימיים כגון קווצי עור, ספוגים ורכיכות. אזורי ההזנה שלהם נמצאים באזורים הימיים הסמוכים לחוף, מעל מדף היבשת. אף על פי שצבי הים מוגנים כיום לפי חוק ושנראה כי גודל אוכלוסיות צב הים החום בים התיכון במגמת עלייה, דיג כשלל לוואי, פסולת וזיהום בים, תנועת כלי שיט ופגיעה באתרי ההטלה עדיין מאיימים על מין זה. המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים מטפל בצבי ים פצועים ופגועים ועורך מחקרים למען שימורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully