וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד סמל נפל: הפשיעה ממשיכה להכריע את סן פרנסיסקו

3.3.2024 / 9:37

החנות האיקונית של מייסיס בסן פרנסיסקו, מהסמלים הגדולים של העיר ב-77 השנים האחרונות, הודיעה כי תסגור את שעריה. העובדים טוענים שהגניבות הן הסיבה העיקרית, ראש העיר מיתממת ומגיפת הפשיעות הקטנות ממשיכה לחסל את העסקים. ועד כמה כל זה מסוכן לתיירים?

סניף מייסיז בסן פרנסיסקו. ShutterStock
סניף מייסיס בסן פרנסיסקו. הפסדים של מיליוני דולרים בשנה בגלל גניבות/ShutterStock

בסוף אוגוסט 2023 הכריזה הנהלת רשת נורדסטרום על סגירת חנות הכלבו המפורסמת בסן פרנסיסקו. המתחם בן חמש הקומות, שהתפרשו על 29 אלף מ"ר, נכנע לסנטימנט העירוני השלילי. "לאור ההתפתחויות בעיר התחתית בשנים האחרונות, גילינו שהולכי הרגל מדירים עצמם מהחנות ומקשים על הפעילות", נמסר מהחברה. ב-2019 עברו בנורדסטרום 10 מיליון מבקרים, ב-2022 ירד מספרם ל-5.6 מיליון. זה בא, כמובן, לידי ביטוי גם במספרים - ממחזור של 455 מיליון דולר ל-298 מיליון.

חצי שנה חלפה, וביום שישי הודיעה גם רשת Macy's על סגירתה הצפויה של החנות האיקונית ביוניון סקוור. במשך 77 שנות קיומה הפכה חנות הענק ברחוב או'פארל לאתר עליה לרגל עבור מבקרים. בניגוד לנורדסטרום הפרקטית, מייסיס סיפקה חוויה תיירותית עם ניחוחות של כריסמס 365 ימים בשנה. הקנייה הייתה רק תירוץ.

סגירת כלבו נורדסטרום בסן פרנסיסקו. Justin Sullivan, GettyImages
ירידה חדה בהכנסות. נורדסטרום בסן פרנסיסקו/GettyImages, Justin Sullivan

מייסיס חווה קשיים כלכליים כבר מספר שנים, ולא רק היא. תרבות הצריכה אונליין כרסמה קשות ברשתות הגדולות, כש-Sears המתחרה סגרה חנויות רבות, כולל בכל הלוקיישנים בניו יורק. אשר למייסיס, הרשת כולה הודיעה על סגירת 150 סניפים עד 2026, כך שלכאורה מדובר בעוד קוביה באפקט הדומינו, אלא שהמציאות במקרה הזה מורכבת יותר וקשורה, כפי שנרמז באופן עבה במיוחד בהודעה של נורדסטרום, בהתרסקות הקשה של סן פרנסיסקו כולה ובכניעתה למה שנקרא "פשעים קטנים".

עובדים במייסיס אמרו ל"סן פרנסיסקו סטנדרד" כי הסיבה העיקרית לסגירת החנות היא כמות הגניבות העצומה, שעימה לא ניתן להתמודד. "זה קורה בכל יום", אמר אחד העובדים, "בלייזרים, תחתונים, חגורות - הכול נגנב בטירוף". הדוגמאות הקטנות שנתן - 10 ארנקים ו-20 זוגות תחתונים ביום - אולי נשמעים פעוטים, אבל כשמכפילים ב-30 מגלים שמדובר ב-300 ארנקים ו-600 זוגות תחתונים בחודש, וזו רק רשימה קטנה מתוך כל הפריטים שנגנבים מהחנות, מהלומה קשה אפילו לעסק שמגלגל מיליארדים בשנה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פשיעה גואה בסן פרנסיסקו. Ethan Swope, GettyImages
גניבות קטנות, כאב ראש גדול. משטרת סן פרנסיסקו לא מצליחה להשתלט/GettyImages, Ethan Swope

ראש העיר לונדון בריד טוענת כי אין קשר בין הסגירה של מייסיס לפשיעה בעיר, אולם ברשת מציינים כי יש שני סוגים עיקריים של גנבים: נערים שנכנסים בקבוצות מאורגנות ומבצעים פשיטה או נרקומנים. כך או אחרת, המבקרים האחרים נרתעים וכך החנות מפסידה פעמיים - גם מהגניבות וגם מהירידה בכמות הלקוחות הפוטנציאליים. זו אינה צרה של חנות זו או אחרת, מדובר במגיפה שמכה את העיר כבר מספר שנים.

אחת הסיבות לנהירת המוני הגנבים ולביטחון שהם מפגינים היא דיווח מוטעה ברשתות החברתיות לפני מספר חודשים, על כך שמדינת קליפורניה תעביר הצעת חוק שתאסור על מעסיקים לכפות על עובדים להתעמת עם שודדים בעקבות מקרה שבו נרצח מאבטח של הום דיפו בעיירה פלזנטון. הנוסח המדויק הוא שבעלי חנויות יחויבו לנקוט במהלכי הסברה לעובדיהן כיצד לנקוט במקרים של פשיעה בחנות, אבל הסנטימנט לפיו "הכול מותר" כבר חלחל. בנוסף, בקליפורניה גניבה זעירה בשווי של 950 דולר או פחות אינה נכללת תחת "חוק שלוש הפסילות", שבגינו עבריינים ייכנסו למאסר עולם באופן מנהלי, כך שלאדם שברח בלי לשלם אין ממש סיבה לדאגה גם אם נתפס.

התפרצות הקורונה ב-2020 פגעה קשות בכל עיר גדולה בעולם, וכמרכז עסקי משמעותי סן פרנסיסקו מצאה את עצמה מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים. 25 אחוז מהמשרדים ננטשו וחלקם הפכו למרכזי עסקאות סמים, ובמקביל עלתה כמות הפריצות באופן דרמטי (אם כי בשנה האחרונה היא התמתנה). מספר מחוסרי הבית עדיין גבוה והמשטרה המקומית מתקשה להתמודד עם כמות הפשיעה.

על פי מאגר Numbeo, מדד הפשיעה בסן פרנסיסקו עומד כעת על 69.70 נקודות, לעומת 68.78 בתחילת 2023, 67.02 ב-2022, 62.72 בינואר 2021 ו-61.47 ב-2020. מדובר בעלייה של לא פחות מ-12 אחוז בתוך ארבע שנים במדד, שמקבץ נתונים עובדתיים כמו סטטיסטיקה של פשעים שכבר בוצעו לצד נתונים אווירתיים, כמו החשש משוד או מתקיפה אלימה ברחוב.

בשנים האחרונות, למשל, צצו סרטונים רבים של גניבות רכבים בסן פרנסיסקו. אחת מהן, ביולי האחרון, נקלטה בעדשה של היוטיובר אנדרו קלהאן, כשרכבו של נהג שליחויות שראיין נחטף... בעודו מתייחס לפשיעה בעיר. "אנשים פה שודדים בלי בושה לאור יום", אמר לו המרואיין וסיכם, "סן פרנסיסקו, הגיע הזמן לעשות סדר. העסק פה יצא משליטה".

טוענת שלסגירת העסקים אין קשר לגניבות. לונדון בריד. Steve Jennings, GettyImages
טוענת שלסגירת העסקים אין קשר לגניבות. לונדון בריד/GettyImages, Steve Jennings

מה המשמעות עבור התיירים? האם סן פרנסיסקו אכן מסוכנת או שעדיין אפשר להגיע לבירת אזור המפרץ ולהיות מוקסמים מהאטרקציות שיש לה להציע?

למרות התחושה הקודרת לפיה העיר נמצאת באפוקליפסה מתמדת, כמות הפשיעות האלימות (כמו תקיפות, אונס ורצח) נמוכה משמעותית ביחס לערים כמו וושינגטון או ניו אורלינס, למשל, ובוודאי לא כמו זו שהייתה בעיר בשנות ה-90. גם מחוסרי הדיור אינם מזיקים לרוב, אם כי כל מי שעבר בעיר פעם אחת בחייו יודע שנוכחותם יכולה להיות מעיקה. מה כן צריך לעשות? בעיקר לא להשאיר חפצים ברכב (ואם אתם נשארים בתוך העיר פשוט אל תשכרו רכב) או במקום חשוף. שמתם את הטלפון על השולחן בבית הקפה או אפילו בכיס האחורי? לא בטוח שתראו אותו שוב.

קרונות כבל ברחובות סן פרנסיסקו. ShutterStock
עדיין בטוחה? תלוי מאילו בחינות. סן פרנסיסקו/ShutterStock

בכל מקרה, התושבים לא מתרגשים מהדיווחים, וטוענים שהם מרתיעים לשווא משום ש"אם אתם מתרכזים בהם, אתם מחמיצים את התמונה המלאה ואת מה שיש לסן פרנסיסקו להציע". ליאור, הייטקיסטית שגרה בעיר, אומרת בפשטות: "יש פה פשע, אבל אנחנו פחות מרגישים אותו. עם כל מה שקורה בברקלי ובשאר האוניברסיטאות, לנו כישראלים יש דאגות אחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully