וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות עגורים נמצאו מתים בעמק החולה; חשש לשפעת עופות אלימה

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 15:24

עשרות רבות של פגרי עגורים מתים נמצאים כעת בעמק החולה ובשטחים החקלאיים שמסביב, מבלי שפונו מהשטח במשך ימים. החשש הוא להתפרצות קשה של שפעת העופות מזן אלים ומדבק במיוחד

עגורים מתים בגלל שפעת העופות בעמק החולה, פברואר 2024/צילום: נדב ישראלי, החברה להגנת הטבע

חשש כבד מהתפרצות קשה של שפעת העופות, מזן אלים ומדבק במיוחד, בעמק החולה וזליגה של המחלה למשקים החקלאיים ולענף הלול, בגליל העליון - עשרות רבות של פגרי עגורים מתים, נמצאים כעת בעמק החולה ובשטחים החקלאיים שמסביב, מבלי שפונו מהשטח, במשך ימים.

למרות נהלים שגובשו במגפה של חורף 2021-2022, שגרמה למותם של כ-9,000 עגורים ושל למעלה ממיליון בעלי כנף, שקבעו כי משרד החקלאות יתכלל את הטיפול בנושא, העגורים המתים יפונו מהשטח בהקדם האפשרי ותוגבר הבטיחות הביולוגית, הלקחים מההתפרצות הקודמת, לא יושמו - נכון לעכשיו, משרד החקלאות לא מתכלל את האירוע הנוכחי ופגרי עגורים רבים, כאמור, עדיין נמצאים בשטח. אם העגורים המתים לא יפונו מהשטח בטווח הזמן המיידי, ותתאפשר תנועת בני אדם מהאזור הנגוע ומחוצה לו, ללא בקרה, החשש הוא מהתגברות המגפה למימדים גדולים יותר, בדומה לחורף 2021-2022 ומפגיעה בענף הלול, בגליל העליון, שגם כך סובל בצורה קשה, בעקבות המלחמה. החברה להגנת הטבע, פנתה הבוקר (שני) לשר החקלאות, אבי דיכטר, בבקשה לקחת אחריות על האירוע ולפנות את פגרי העגורים המתים מהשטח.

עגורים מתים בגלל שפעת העופות בעמק החולה, פברואר 2024. נדב ישראלי, החברה להגנת הטבע
עגורים מתים בגלל שפעת העופות בעמק החולה, פברואר 2024/החברה להגנת הטבע, נדב ישראלי

קיים חשש כי המספר האמיתי של העגורים המתים גבוה יותר

בפניית החברה להגנת הטבע, לשר החקלאות דיכטר, נכתב: "בשבועיים האחרונים החלו להימצא עגורים מתים וגוססים בעמק החולה. בדיקות מעבדה איששו את החשש, כי מדובר בנגיף שפעת העופות מהזן האלים והמדבק במיוחד - H5N1. בימים האחרונים, חלה עלייה מדאיגה במציאת העגורים, וכמה עשרות עגורים חולים ומתים נמצאים מדי יום. בשל הקושי במציאת העגורים המתים, קיים חשש כי המספר האמיתי גבוה הרבה יותר. העגורים המתים והחולים מפוזרים ברחבי עמק החולה, כולל בשטחי אגמון החולה, בשמורת החולה ובשטחים החקלאיים בעמק החולה.

"מהמידע העדכני שיש ברשותנו, עולה כי נכון ליום ראשון, 11/2/24, נמצאים בשמורת החולה, 15 עגורים מתים ועוד כ-20 עם תסמינים של המחלה; באגמון החולה, כ-30 עגורים מתים, מרביתם פונו עד עתה ובשטחים החקלאיים שמסביב, עוד כ-45 עגורים מתים ו-20 עם תסמינים. חשוב לציין, שככל הנראה יש עוד עגורים מתים בשטח שלא נמצאו או שכבר נאכלו, או נרקבו ולכן לא נספרו.

"בדצמבר 2021-ינואר 2022 אירעה התפרצות חריפה של שפעת העופות, אשר גרמה למותם של כתשעת אלפים עגורים בעמק החולה, וכן להשמדה של יותר ממיליון בעלי כנף ולפגיעה קשה בענף הלול. לאחר התפרצות זו, התנהלו תחקירים על ידי רח"ל, הוסקו מסקנות ונכתבו נהלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עגורים מתים בגלל שפעת העופות בעמק החולה, פברואר 2024. נדב ישראלי, החברה להגנת הטבע
עגורים מתים בגלל שפעת העופות בעמק החולה, פברואר 2024/החברה להגנת הטבע, נדב ישראלי

"אחד הלקחים החשובים שעלו, הוא הצורך המיידי בפינוי פגרים של עופות בר, על מנת לצמצם את קצב התפשטות המגפה, והצורך להגביר את הבטיחות הביולוגית בניהול ענף הלול. כמו כן, הוחלט כי משרד החקלאות הוא הגורם האחראי לנהל את ההתמודדות עם התפרצויות עתידיות של שפעת העופות.
"למרבה הצער, נראה כי הלקחים מההתפרצות הקודמת, לא מיושמים. עד עתה, משרד החקלאות לא מתכלל את אירוע ההתפרצות הנוכחי ואינו מנהל אותו. יתרה על כך, על אף שיש מידע מדויק על מיקום פגרי עגורים ועגורים חולים, משרד החקלאות לא מפנה את פגרי העגורים מהשטחים החקלאיים בעמק החולה, שתחת אחריותו. קיים חשש כבד כי בימים הקרובים מאוד, מגפת שפעת העופות תתפרץ בעוצמה, בדומה לחורף 2021/22, וכן שהיא תזלוג למשקים החקלאיים בגליל העליון, שסובלים גם כך בצורה קשה מאוד מהמלחמה.

"אני פונה אליך, בבקשה דחופה ללקיחת אחריות מיידית על ידי משרד החקלאות וניהול האירוע במלוא הדחיפות והחומרה, תוך שיתוף של כל בעלי העניין הרלוונטיים, וכן פינוי דחוף ומיידי של כל פגרי העגורים.
בנוסף, נדרשת הכרזה מיידית על אזורים נרחבים בעמק החולה כנגועים במחלה, ולטפל בתנועת בני אדם אליהם ומהם, בצורה הראויה. פעולות אלה עשויות לצמצם מאוד את קצב ההדבקה ולמנוע זליגה לענף הלול".

ממשרד החקלאות נמסר: "בניגוד לנטען, נוהל הטיפול בשפעת עופות קובע בבירור כי אירועי שפעת עופות בעופות בר מטופלים על ידי רט"ג, וכי הטיפול בעופות באגמון החולה נמצא בידי קק"ל בשיתוף רט"ג. האירוע החריג שהיה לפני כשנתיים באגמון הועבר לטיפול השירותים הווטרינריים בשל חוסר יכולתם של הגורמים האחרים לנהל את האירוע ולמגר את המחלה. התקציב לטיפול באירוע דאז תוכלל על ידי המל"ל. האירוע כעת הוא מינורי ומוגבל ברדיוס התחלואה ובמספר העופות הנגועים, ועל כן הטיפול צריך להתבצע, באופן מיידי, על ידי רט"ג וקק"ל על פי הנחיות מקצועיות של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully