וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבעות מרר: טיול היסטורי ופורח למי שלא רוצה לנסוע רחוק

עודכן לאחרונה: 8.2.2024 / 8:40

שבת שמשית מצריכה טיול טוב, פורח, וגם לא רחוק מדי מהמרכז: קבלו את גן לאומי גבעות מרר שבשפלה, המשלב היסטוריה מרתקת, מערות, פריחה נהדרת ומסדרון אקולוגי חשוב

גבעות מרר/צילום: רשות מקרקעי ישראל

ביקור בגן לאומי גבעות מרר, מדרום מערב לבית אלעזרי בסמוך לכביש 40, מציע חוויה נהדרת למטיילים עם שילוב של היסטוריה עשירה ומרתקת, מערות, גבעות, בריכות מים ומסדרון אקולוגי חשוב.

במסגרת פרויקט לשימור, שיקום אקולוגי ופיתוח, האתר הונגש למבקרים באמצעות רשות מקרקעי ישראל (הקרן לשמירה על שטחים פתוחים) ומציע פנינת טבע לטיול שהכניסה אליו חופשית.

גבעות מרר. רשות מקרקעי ישראל,
שילוב של היסטוריה, מערות, גבעות, בריכות מים ומסדרון אקולוגי חשוב. גבעות מרר/רשות מקרקעי ישראל
גבעות מרר. רשות מקרקעי ישראל,
גן הלאומי ישנם שרידי כפר המערות מהתקופה העות'מנית והתיישבות מתקופות עתיקות נוספות/רשות מקרקעי ישראל

הקרב החשוב שהתנהל באזור

האתר מציע מסלול נופי ברמת קושי קלה למשפחות עם תצפיות, מתחם פיקניק, מערות עתיקות, שרידים היסטוריים, מתחם פיקניק, פריחה עונתית, צמחיה עשירה ומגוונת של עצי חרובים, שקדים וצברים. בנוסף, פריחה עונתית משתנה של עירית גדולה, צבעונים, אירוס הארגמן, דבורנית הקטיפה, שפתן מצוי, תורמוס צר-עלים, תורמוס צהוב, כלך מצוי, נפית כפופה ועדעד כחול.

"מרר" בערבית פירושו 'מערות'. בגן הלאומי ישנם שרידי כפר המערות מהתקופה העות'מנית והתיישבות מתקופות עתיקות נוספות ובהן מערות קבורה ושברי גלוסקמאות, האופייניים ליישובים יהודיים בתקופת בית שני. לצד זה, מיקומו האסטרטגי של האתר מיצבו אותו כבעל חשיבות צבאית גם במהלך המאה הקודמת כחלק מקרבות צבאיים בארץ במהלך מלחמת העולם הראשונה. במהלכה, התנהל ברכס קרב קשה בין כוחות הצבאות הבריטי והעות'מאני, כאשר בסופו הגיעו הכוחות הבריטיים לוואדי צארר והשתלטו על צומת הרכבות המרכזית לדרום ארץ ישראל, ובכך חרצו את גורל המערכה בדרום. הסתערות הפרשים האנגלים לצד חיל הרגלים הסקוטי שהביסו את הטורקים, נחשבת לאחד הקרבות האחרונים של צבא דוהר על סוסים בהיסטוריה האנושית.

גבעות מרר. רשות מקרקעי ישראל,
"מרר" בערבית פירושו 'מערות'. אחת המערות בגן הלאומי/רשות מקרקעי ישראל
גבעות מרר. רשות מקרקעי ישראל,
מיקומו האסטרטגי של האתר מיצב אותו כבעל חשיבות צבאית במלחמת העולם ה-1/רשות מקרקעי ישראל
שלט המסביר על קרב מלחמת העולם הראשונה באזור גבעות מרר. ערן תירוש, תמונות גולשים
שלט המסביר על קרב מלחמת העולם הראשונה באזור גבעות מרר/תמונות גולשים, ערן תירוש

האתר פותח והונגש, והוא כולל שבילי הליכה המקיפים את הגבעה הראשית, ממנה משתקף נוף מרהיב לעבר שפלת החוף הדרומית, נקודות תצפית ופינות ישיבה ופנאי. גרמי מדרגות המחברים את שולי האתר - אזור החניה והפיקניק לבור המים, המערות והמצפור העליון.

במרכז השביל ההיקפי תמצאו תצפית לעבר המקום בו התנהל קרב הפרשים, ובמרכזה פסל פרש אוסטרלי, המנציח את הקרב. מנקודה זו ניתן לראות את בריכות המים של 'מקורות' אשר נבנו כחלק מקו המים ירקון-נגב בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת. במבט צפון-מזרחי ניתן לראות באופק את הערים רחובות ויבנה, ובימי ראות טובה גם חוף הים נצפה באופק. בשביל ההיקפי המערבי קיימת רחבת תצפית עם מיוחד המוקדש לקרב, עם הסבר מפורט שכתב ערן תירוש, יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל, שעושה עבודה חשובה בהנצחת התקופה, הקרבות והנופלים באותה מלחמה בשטחי ארץ ישראל.

איך מגיעים: רשמו בווייז "גבעות מרר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully