וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמן איראני צייר גרפיטי של חיילת ממוצא איראני שנרצחה ב-7.10

עודכן לאחרונה: 29.1.2024 / 11:56

הומן כחלילי, אמן איראני פרו-ישראלי ומתנגד משטר, השתוקק לבטא את האהבה בין העמים. הוא יצר קשר עם אמן הרחוב שיר למדן וביחד הם ציירו בתל אביב את שיר-אל פור חיים ז"ל, שנרצחה בטבח וגם מתנגדת משטר איראנית

סיור גרפיטי בקריית המלאכה, דרום תל אביב/צילום: איל שפירא

מה קורה כשאמן איראני ואמן ישראלי מחליטים לשתף פעולה נגד איראן בישראל? היום (שני) ייחנך קיר גרפיטי חדש בקריית המלאכה בתל אביב, המראה את הקשר בין אלה מבין העם האיראני, המתנגדים לשלטון באיראן, לבין העם הישראלי.

הומן כחלילי, אמן איראני פרו-ישראלי המתגורר בארצות הברית, השתוקק לבטא על הקיר את ההתנגדות לשלטון האיראני ואת הקשר החיובי הקיים, כמו שהוא רואה אותו, בין ישראל לאיראן. כדי להגשים את הרצון הוא יצר קשר עם אורה צכנוביץ מ"שביל הגרפיטי".

אורה מביאה בשנים האחרונות אמני רחוב לקריית המלאכה שיוצרים שם מתחם גרפיטי ענק. מאות יצירות של גרפיטי ניבטים כאן מהקירות, גרפיטי פוליטי של מחאה לצד ציורים קלילים ומשמחים. במקביל פנה הומן לאמן הרחוב שיר למדן, כדי שיוציא אל הקיר את המחאה. שיר נענה בחיוב ויחד הם רקמו את הקיר. זהו הקיר הגדול ביותר ששיר יצר עד עכשיו, וגם המפורט ביותר.

גרפיטי  קריית המלאכה. אורה צכנוביץ, תמונות גולשים
שני דגלי המדינות, ישראל ואיראן, משלימים לב. הגרפיטי בקריית המלאכה/תמונות גולשים, אורה צכנוביץ
גרפיטי יחסים בינלאומיים. אורה צכנוביץ, תמונות גולשים
שיר נענה בחיוב להומן, ויחד הם רקמו את הקיר. גרפיטי יחסים בינלאומיים/תמונות גולשים, אורה צכנוביץ

באיראן היו אזרחים רבים שהתאבלו על מותה של שיר-אל

הציור נראה במבט ראשון כמו תמונה ממוזיאון, ולא תמונה שהיינו מצפים למצוא בפרויקט גרפיטי. אורה הקצתה לציור שטח קיר נפרד ומכובד, גם בגלל הפרטים הרבים שמופיעים בציור ובעיקר בגלל הנושא.
הציור הוא חלק מפרויקט מתמשך שהומן מוביל בישראל. בפרויקט הוא מעצים את הרצון של העם האיראני והעם הישראלי בחיים של שלום ותחת משטר של שלום. במיוחד הוא שם דגש על הנשים הסובלות ביתר שאת במשטרים של דיכוי.

בציור מצוירת החיילת הישראלית ממוצא איראני, שיר-אל פור חיים ז"ל מראשון לציון, שנרצחה ב-10 באוקטובר. מסתבר שבאיראן היו אזרחים רבים ששמעו על שיר-אל והתאבלו על מותה. הומן כחלילי חשב שחשוב שדמותה של שיראל תהיה על קיר שמדבר על יחסי איראן-ישראל.

כאקטיביסט למען נשים ולמען חופש נשים, הוא רצה שיופיעו על הקיר עוד שתי דמויות נשיות. הדמות על האריה היא קוסאר, מדליסטית אולימפית במקצוע חץ וקשת, שזכתה עבור איראן במדליית כסף. בנוסף להיותה זוכה אולימפית, קוסאר היא גם מתנגדת משטר. היא השתתפה במחאות החיג'אב, שם מחו האיראנים על חובתן של נשים בעולם המוסלמי לעטות חיג'אב. העונש באיראן על השתתפות במחאות היא ירייה בעיין אחת עד כדי עיוורון, למען יראו ויראו. זה גם העונש שקיבלה קוסאר, ולכן כאן היא מצוירת עם הרטייה שלה. קוסאר אומרת, כי על אף המחיר ששילמה אין לה חרטה על המחאה שלה. קוסאר רוכבת על אריה, שהוא סמל של איראן, אבל גם של ירושלים.

גרפיטי של החיילת הישראלית ממוצא איראני, שיר-אל פור חיים שנרצחה ב-7 באוקטובר. אורה צכנוביץ, תמונות גולשים
האיראנים התאבלו עליה. דמות של שיר-אל פור חיים ז"ל על קיר הגרפיטי/תמונות גולשים, אורה צכנוביץ
גרפיטי של קוסאר מתנגדת משטר איראנית. אורה צכנוביץ, תמונות גולשים
מדליסטית אולימפית ומתנגדת משטר. קוסאר רכובה על האריה, סמלה של איראן וירושלים/תמונות גולשים, אורה צכנוביץ

הרקע לציור מזכיר נוף מדברי כמו של הנגב

ציור הגרפיטי נמשך כשבועיים. במהלך התקופה הוחלט שהרקע לציור יזכיר נוף מדברי כמו של הנגב. ממש ברחוב הסמוך, התווסף עוד אריה על הקירות. בתקופת העבודה על הציור, יצרה אורה קשר עם אומנית יהודייה מארצות הברית, שהגיעה להתנדב בארץ ויחד עם אמן רחוב אחר הם בחרו ליצור גרפיטי של אריה ודגל ישראל.

עוד מופיעה בציור מלכת אסתר, המראה גם היא את הקשר בין ישראל ואיראן. בידה האחת רימון, פרי המסמל את שבעת המינים ואת ישראל. בידה השנייה פרח המסמל את איראן.

אורה מ"שביל הגרפיטי" עורכת כל השנה סיורים בפרויקט הגרפיטי. היום היא תעביר ללא תשלום סקירה קצרה על המתחם ועל מספר עבודות גרפיטי נבחרות, למי שיגיע לראות את הקיר החדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully