וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספינה הגדולה בעולם היא הבלוף שגורם את הנזק הכי גדול לסביבה

עודכן לאחרונה: 29.1.2024 / 9:42

הספינה "אייקון אוף דה סיז" (Icon Of The Seas), שהיא הגדולה בעולם, יצאה להפלגת הבכורה שלה שלשום, אך נשאלת השאלה האם הספינה שבה כ-8,000 אורחים תגרום את הנזק הכי גדול לאקלים? כנראה שכן

אניית הקרוז אייקון אוף דה סיז. רויאל קרביאן,
קיבולת של כ-7,600 אורחים ופולטת מלא פחמן דו-חמצני לאקלים. "אייקון אוף דה סיז"/רויאל קרביאן

הספינה "אייקון אוף דה סיז" (Icon Of The Seas) היא הבלוף החדש של חברת הספנות רויאל קריביאן שעלותה שני מיליארד דולרים, כך לפי הניו יורק טיימס ואתר jalopnik, שמסקר את תעשיית הספינות, התעופה והרכבים.

הספינה, שמתגאה ב-20 סיפונים וקיבולת של כ-7,600 אורחים (פלוס 2,350 אנשי צוות) ושוקלת 250 אלף טונות, היא אוניית השייט הגדולה ביותר בעולם. "יש בה כ-40 מסעדות וברים ושמונה 'שכונות קטנות' - ממש עיר קטנה", נכתב בניו יורק פוסט. הספינה הפליגה לראשונה שלשום, ב-27 בינואר, ותערוך דילוגים של שבעה לילות ברחבי האיים הקריביים עד חודש אפריל השנה. טקס השקת הספינה התקיים בשבוע שעבר ביום שלישי, כאשר ליאו מסי הגיע כפרזנטור לאירוע החגיגי בין שאר הסלבס העולמים.

למרות שבישראל כמעט כל חברות הספנות דחו את הגעתן לשנת 2025 (בגלל המלחמה בעזה), בעולם, לעומת זאת, הביקוש לקרוזים נמצא בשיא של כל הזמנים, וכרטיסים להפלגת הבכורה של האייקון אזלו כבר באוקטובר 2022. זאת למרות שפליטת הפחמן דו-חמצני פר נוסע בתעשיית השייט יותר מכפולה מזו של חברות התעופה.

לפי האיגוד הבינלאומי של חברת השייט צופה כי כמות הנוסעים תגיע ל-36 מיליון בשנת 2024 - עלייה של כ-20 אחוזים מהשיאים שלפני הקורונה שנקבעו בשנת 2019. פליטות הפחמן הקשורות לשייט צנחו לכמעט אפס במהלך הפסקת ההפלגות הקשורה למגיפת הקורונה, אבל עד אוגוסט 2021 התעשייה לא רק חזרה לפליטות הפחמן שלפני המגיפה, אלא אף עלתה על הנתונים הללו. לפי עמותת Climate Trace האמריקנית, שמנטרת פליטות פחמן דו-חמצני בעולם, אייקון אוף דה סיז הגיעה לשיאים חדשים - כמעט שישה אחוזים גבוהים יותר בפליטות משייט בהשוואה לפני 2020.

אניית הקרוז אייקון אוף דה סיז. רויאל קרביאן,
לאייקון יש שני גז טבעי נוזלי ענקיים שמפעילים את ששת מנועי הספינה/רויאל קרביאן

עוד 3 ספינות מסוג "אייקון" בדרך

בעוד שחברות רבות של ספינות קרוזים התחייבו בפומבי לאפס פליטות נטו של פחמן דו-חמצני, עד שנת 2050, לא נראה שיש הרבה מאמץ כיום כדי להגיע למטרה הזו. רויאל קריביאן התחייבה לבנות לפחות עוד שלוש ספינות מסוג "אייקון" עבור הצי שלה בעתיד הקרוב, כל אחת במשקל של למעלה מ-200,000 טון ומונעת על ידי גז טבעי נוזלי.

לאייקון יש שני מיכלי LNG (גז טבעי נוזלי) ענקיים בנפח 307 טון, שמפעילים את ששת מנועי הספינה, שלהם 14 צילינדרים בעלי 4 פעימות שנבנו על ידי חברת המנועים הפינית Wärtsilä, המייצרים 121,400 כוחות סוס ביחד. כל הכוח הזה יביא את האייקון למהירות המרבית שלה - 40 קמ"ש לשעה. לכאורה, המנועים הללו הם המנועים החסכוניים ביותר בדלק בשוק, ו-Wärtsilä מתגאה ב"פליטת גזי פליטה נמוכה", אם כי לא מספקת מספרי צריכה.

גז טבעי נוזלי נחשב על ידי תעשיית השייט כאחד הדלקים הירוקים ביותר על פני כדור הארץ, ובהשוואה לדלק מזוט המשמש להפקת חשמל שחברות הספנות שורפות במשך עשרות שנים, הגז הנוזלי עשוי להיות צעד בכיוון הנכון. גז טבעי נוזלי מפחית באופן משמעותי פליטת חנקן דו-חמצני וגופרית, ורבים טוענים שההשפעה היא הפחתה של 30 אחוזים בפליטת גזי חממה.

לרוע מזלו של העולם, ספינות שייט הפועלות על גז טבעי לפעמים משחררות גז מתאן ישירות לאטמוספירה, שהוא גז חממה חזק פי 80 מפחמן דו-חמצני. מחקר משנת 2023 הגיעה למסקנה שספינות שעוברות לשימוש בגז טבעי נוזלי פוגעות באקלים. אם כן, הדבר לא מבשר טובות, היות ולרויאל קריביאן יש היסטוריה של השלכת כימיקלים לים, והיא אף קיבלה ציון "נכשל" (F) עבור הצי שלה על ידי הארגון הירוק ללא מטרות רווח "ידידי כדור הארץ" (Friends Of The Earth). "הספינות כיום הולכות וגדלות וזה הכיוון הלא נכון לתעשיית השייט", אמרה מרסי קיבר, מנהלת תוכנית האוקיינוסים וכלי השיט בארגון. "אם הם היו באמת חושבים על קיימות ולא על לעשות כסף, הם לא היו בונים ספינת קרוזים עם קיבולת של כמעט 10,000 איש".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אניית הקרוז אייקון אוף דה סיז. רויאל קרביאן,
ספינת קרוזים ממוצעת פולטת יותר פיח ביום ממיליון מכוניות. האייקון במים/רויאל קרביאן

על פי מחקר גזי חממה משנת 2020 של הארגון הימי הבינלאומי, גוף של האו"ם שמסדיר את הספנות העולמית, השימוש בגז טבעי נוזלי כדלק ימי גדל ב-30 אחוזים בין 2012 ל-2018, וכתוצאה מכך לעלייה של 150 אחוזים בפליטת מתאן מאוניות. ברויאל קריביאן טוענים,שגז טבעי נוזלי היה הדלק החלופי הכי בר-קיימא שהיה זמין כאשר התקבלו החלטות לגבי איך לבנות את "אייקון" לפני יותר מ-10 שנים, כך לפי הטיימס.

בנוסף, לפי נתוני הסוכנות להגנת הסביבה האמריקנית, ספינת קרוזים ממוצעת פולטת יותר פיח ביום ממיליון מכוניות. למעשה, ספינות כאלו מהוות רק אחוז אחד מהספינות הגדולות בעולם, אך מהוות יותר משישה אחוזים מפליטת הפחמן השחור (פיח) בעולם. פחמן שחור לא טוב בשום אזור בעולם, אבל הוא מזיק במיוחד באזור הארקטי, שם הוא "מתיישב" על שלג וקרח, ומאיץ את קצב הפשרת הקרחונים.

seperator

לזהם, אבל לא בחצר האחורית שלי

אנשים שאוהבים להפליג, נהנים מהיכולת להשאיר את המכוניות שלהם מאחור וללכת מחדרם על סיפון האונייה למספר מסעדות איכותיות, פארק מים, חוויית קניות ומקומות בילוי. הם משלמים אלפי דולרים ופולטים טונות לא ידועות של פחמן דו-חמצני, כדי ליהנות מחופשה רחוק מהבית שלהם, העיקר שהזיהום לא יהיה אצלם בבית, מה שמכונה באנגלית - NIMBY (ראשי תיבות של Not In My Back Yard - "לא בחצר האחורית שלי").

אז בפעם הבאה שאתם עולים על ספינה כל כך גדולה, קחו גם את הסביבה בחשבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully