וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיני בר במלונות כבר כמעט נעלם. אבל אז הגיעה ההמצאה הזו

מוטי ורסס

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 9:41

המיני-בר בחדר המלון מציין השנה יובל להמצאתו, אבל הוא בסכנת היעלמות. משלוחי ה-wolt החליפו את המאנצ'יז והוא הפך כמקרר לאורחים, שגם רוקנו בקבוקי האלכוהול והחליפו את הנוזל בתה. אבל פתרון חדש גורם לצריכת המוצרים לזנק

מגש חיצוני עם מוצרי מיני בר, המבוסס על טכנולוגיית Radio - Frequency Identification- זיהוי תדר באמצעות גלי רדיו. גידי גולן, תמונות גולשים
מגש חיצוני עם מוצרי מיני בר, המבוסס על טכנולוגיית Radio - Frequency Identification- זיהוי תדר באמצעות גלי רדיו/תמונות גולשים, גידי גולן

זו הייתה טיסה שגרתית מבנגקוק להונג קונג בתחילת 1974, לפני 50 שנה. הנוסע בן ה-24 התענג על קוקטייל של ג'ין וטוניק שהכין מבקבוקים זעירים במחלקת עסקים במטוס ולפתע חווה התגלות. "אאוריקה!" - "מצאתי!", לחש לעצמו.

רוברט ארנולד היה מנהל אגף המזון והמשקאות במלון הילטון הונג קונג המפואר שבו 840 חדרים. כשנחת הוא ניגש למנהל המלון הספקניֶ והציע למכור בקבוקים זעירים דומים במקררים בחדרי האירוח. אלה היו מצוידים אז בעיקר בבקבוקי מים קרים. הבוס לא רצה לחסום את המנהל הנמרץ והצעיר שלו, והסכים לתקופת ניסיון בחדרים בקומה אחת בלבד. "השתמשנו בבקבוקי האלכוהול האלה ובעוד מספר רב של פריטים נגיסים שהאורחים אהבו לצרוך בבר המלון - ציפס ופיצוחים. תוך חודש הניסוי כלל את המלון כולו, שכן המכירות גדלו מאוד. כשמילאתי את הדו"ח החודשי למטה הילטון העולמית, קראתי למקררים 'מיני-ברים' ללא מחשבה רבה", אומר ארנולד בן ה-74, הנהנה מפרישתו בפרבר של באזל, שוויץ.

"תוך שנה, רוב מלונות הרשת כבר הציעו מיני בר מצויד בחדרי האירוח ושאר תעשיית המלונאות בעולם העתיקה די מהר", הוא מגלה לי בהתלהבות. כך הכל התחיל. ימי זוהר למיני בר במלונות מאז שנות ה-70. האורחים נהנו מתחושה ביתית בחדרם עם משקאות, חטיפים, אלכוהול ותוכניות הטלוויזיה האהובות עליהם לבושים בפיג'מה.

ממציא המיני בר רוברט ארנולד בביתו בשווייץ. אריקה ארנולד, תמונות גולשים
ממציא המיני בר רוברט ארנולד בביתו בשווייץ/תמונות גולשים, אריקה ארנולד

הפיקוח על צריכת המוצרים הפך לאתגר

אולם תוך זמן, הפיקוח על צריכת המוצרים עצמם הפך לאתגר. העובדים נאלצו לבדוק מדי יום את המלאי, מחטטים בבליל של בקבוקים וחטיפים חדר אחר חדר, מחפשים פריט שכבר לא קיים, להחליפו ולחייב את חשבון האורחים. עם מרווח גדול לטעות בתהליך שכזה. לא פעם הכחישו אורחים שצרכו מוצרים והתווכחו בקול רם בעת התשלום. אורחים ערמומיים רבים אף הצליחו לרמות את השיטה על ידי החלפה או ריקון של תכולת פריטי האלכוהול בעיקר, צריכת הבקבוקים והחלפת המשקה בתה. אורחים אחרים אחסנו פריטים שהביאו מבחוץ במיני בר כדי לנצל מערכת הקירור שלו. אמהות לתינוקות אחסנו בו חלב בעוד אחרים הכניסו אליו שאריות מזון. המלונאים כעסו. חלקם אפילו קנסו את האורחים על שימוש לרעה זה.

עם השנים הטכנולוגיה הציעה פתרון שנוי במחלוקת. חיישנים הותקנו בתוך המקררים. העברת מוצר ממיקומו הובילה לחיוב חשבונם, גם כאשר האורח כלל לא צרך את המוצר. יחד עם ערעורים בלתי פוסקים של אורחים והעלייה בעלויות הרכישה והתפעול של מיני-ברים מתוחכמים, הרווחים שנוצרו עקב כוח העבודה הרב הדרוש לתחזוקתם הפכו למכשול מתסכל.

אולם הבעיות לא נעלמו והמציאות הפכה לבעייתית למדי. מסתבר כי תקופת הזוהר של המיני בר הפכה להיסטוריה. מותגי מלונות עולמיים רבים החלו להוציא מחדרים מיני-ברים מצוידים, בעיקר ממלונות כנסים. המיני בר המצויד והיקר למדי עדיין בשימוש, ומותגים נמרצים חדשים מדגישים מציעים בהם פריטים ייחודיים עם אורנטציה קהילתית ושמירת איכות הסביבה. שירותי משלוחים של Wolt וספקים דומים הציעו במקביל הזמנת אוכל ושתייה מבחוץ עד דלת החדר, גם במלונות עם שירות חדרים זמין ומפנק. בישראל המגמה בעייתית יותר, שכן האורחים נקראים לפגוש את השליח מחוץ למלון ולאסוף את המשלוח עקב חשש בטחוני.

במקביל, שילוב של מגפת הקורונה, חשיבה יצירתית וטכנולוגיה מתקדמת עשויים להביא לפריחה מחודשת למיני ברים במלונות. "כשהמגיפה פרצה רבים האמינו שאורחי בתי המלון עלולים להידבק בווירוס על ידי נגיעה במשטחים לא נקיים. מוצרי מיני בר הפכו לפתע לחפצים חשודים'', אומר גדעון גולן, מנכ"ל Wigidex, חברה ישראלית המתמחה בפתרונות מיני בר יצירתיים. "מלונאים שכבר התייחסו למיני בר כאל 'רע הכרחי', ניצלו זאת כדי לחסל את המוצר הבעייתי והלא רווחי הזה. אולם לאחר המגפה מלונות רבים, בעיקר מותגי יוקרה, עדיין מציעים מיני בר בחדרי האירוח שלהם. מחקר מקיף שערכנו גילה כי הכל קשור לנראות. הצענו פתרון יצירתי. ברגע שהמוצרים מוצגים על מגש מעל המקרר, הנראה מיידית על ידי האורחים, הצריכה מזנקת", הוא אומר.

גולן וצוותו המציאו מגש חיצוני המבוסס על טכנולוגיית Radio - Frequency Identification - זיהוי תדר באמצעות גלי רדיו. משקאות וחטיפים סומנו בתווית קטנה בתחתיתם והונחו על חיישנים המותקנים בתוך המגש. ברגע שמוצר נצרך נשלח אות למערכת ניטור דיגיטלית מרחוק, מה שמאפשר למלון לחסוך את העלות הגדולה ביותר של טיפול במיני בר - עובדים. מספר לא מבוטל של מלונות כיום ציידו את המיני בר במשקאות קלים קרים בחינם. במקביל, הם שמים דגש על המגשים החיצוניים כמוצר העיקרי שלהם. האורחים מודעים לעלויות המוצגות על המגש, אולם משטח דומה המיועד לפנים המקררים זמין גם כן לחפצים בכך. "הזינוק בצריכה הוא משמעותי. המלונות נהנים ממגשים חינם המסופקים לכל חדרי האירוח והרווח לכל הצדדים מבוסס על נוסחת חלוקת רווחים משותפת", הוא אומר. גולן עובד עם מלונות ישראלים מובילים, מותגים מקומיים ובינלאומיים כאחד. הוא מאמין שהמגשים מבוססי הטכנולוגיה הם הפתרון העתידי למוצר המיניבר בתעשיית המלונאות העולמית.

עוד בוואלה!

הסוף לנשנוש: לאן נעלמו המיני-ברים מחדרי המלון?

לכתבה המלאה
מגש חיצוני עם מוצרי מיני בר, המבוסס על טכנולוגיית Radio - Frequency Identification- זיהוי תדר באמצעות גלי רדיו. גידי גולן, תמונות גולשים
ברגע שמוצר נצרך נשלח, אות למערכת ניטור דיגיטלית מרחוק. המיני בר שפועל על תדר גלי רדיו/תמונות גולשים, גידי גולן

"מלונאים פשוט נעשו חמדנים מדי עם השנים"

גישות חדשניות ויצירתיות פונות לדור חדש של תיירים ואנשי עסקים. למלונות בוטיק לא שגרתיים יש חשיבה ייחודית משלהם. הנורמן, מלון יוקרה עם 50 חדרים בתל אביב, היה הלקוח הראשון של Wigidex, ויישם את ההמצאה המתוחכמת שלהם. זה הוכיח את עצמו כהצלחה. "רצינו להציע מוצרים ישראליים ייחודיים ובחרנו בנאות סמדר שבערבה כספק שלנו", אומר המנכ"ל ירון ליברמן. "המוצרים האורגניים שלהם הכוללים מיצים ונקטר שאינם מכילים תוספי מזון או חומרים משמרים, יחד עם חטיפי אנרגיה מזינים ובריאים, משתלבים עם תפיסת העולם של המלון. הם מוצעים בין היתר הן על המגשים, הן מעל ובתוך המיני בר". שילוב של חשיבה מקורית עם טכנולוגיה מפתיעה.

מבית הגן שלו בשוויץ, נשמע רוברט ארנולד מתוסכל כשהמצאת המיני-בר שלו מציינת יובל חגיגי. הילטון הונג קונג שבו הכל החל כבר לא קיים. "מלונאים פשוט נעשו חמדנים מדי עם השנים. המיני בר הוא מוצר שנועד לפנק את האורח במהלך שהותו", הוא אומר. "אבל כיום מלונות מתמקדים במכירת מוצרים שהם רוצים שהאורחים יקנו, לא מה שהם באמת צריכים. אם מנהלי בתי מלון יבינו זאת, ימי הפריחה של המיני בר ישובו. דמיינו שאתם עושים צ'ק-אין במלון ופקיד הקבלה שואל אתכם מה הייתם רוצים שנכניס למיני בר בחדר שלכם? מנהלי יוקרה שהם יזמים אקטיביים יזהו הזדמנות כזו. מי שיאמץ אסטרטגיה זו ויספק פינוק כזה לאורח יראה שכר לעמלו. אין תחליף לשירות האישי הישן והטוב", הוא אומר.

  • עוד באותו נושא:
  • מלון
  • מקרר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully