וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הר געש התפרץ באיסלנד; הלבה הגיעה לעיירה שפונתה. צפו

עודכן לאחרונה: 15.1.2024 / 9:19

מאות רעידות אדמה זעזעו אתמול את חצי האי רייקאנס באיסלנד, מה שגרם להר געש להתפרץ ולהזרים קילוחי לבה לעיירת דייגים קטנה שפונתה מבעוד מועד. צפו במראות היפים של אמא-אדמה

הר געש בחצי האי רייקאנס התפרץ באיסלנד, 14.1.24/צילום: רויטרס

ושוב זה קורה באיסלנד: מראות מרהיבים של הר געש שהתפרץ אתמול (ראשון) אחר הצוהריים, לאחר שמאות רעידות אדמה זעזעו את חצי האי רייקאנס (Reykjanes) שבדרום-מערב איסלנד, וגרמו ללבה לזרום ולהגיע לעיירת הדייגים גרינדוויק (Grindavik), שפונתה מבעוד מועד בפעם השנייה בחודשיים האחרונים, לאחר ארבעה עשורים "שקטים".

בסרטונים שעלו ברשת נראות מזרקות של מגמה ועשן שנפלטו ומבקעים את האדמה על פני שטח רחב. כמה בתים ניזוקו עקב כך, אולם "אף אחד לא נמצא בסכנת חיים, למרות שתשתיות עלולות להיות בסכנה", אמר נשיא איסלנד, גודני יוהנסון, ברשת החברתית X, והוסיף שלא היו הפרעות לטיסות.

ההתפרצות החלה מוקדם אתמול מצפון לעיירה גרינדוויק, שרק שעות לפני כן פונתה על רקע נחיל של פעילות סיסמית, כך לפי הרשויות שבנו מחסומים של אדמה וסלע בשבועות האחרונים כדי לנסות למנוע מהלבה להגיע לגרינדוויק, כ-40 ק"מ דרומית-מערבית לבירה רייקיאוויק. עם זאת, ההתפרצות האחרונה חדרה את מאמצי ההגנה על העיר.

הר געש בחצי האי רייקאנס התפרץ באיסלנד. רויטרס
מאות רעידות אדמה זעזעו את חצי האי רייקאנס וקדמו להתפרצות ליד העיירה גרינדוויק/רויטרס

ההתפרצות החמישית מאז 2021

לפי סוכנות הידיעות רויטרס, זו הייתה ההתפרצות הוולקנית השנייה בחצי האי רייקאנס תוך פחות מחודש וההתפרצות החמישית מאז 2021.

בחודש שעבר החלה התפרצות במערכת הוולקנית Svartsengi ב-18 בדצמבר, לאחר פינוי כללי חודש קודם לכן של 4,000 תושבי גרינדוויק וסגירת הלגונה הכחולה - אחד ממוקדי התיירות הפופולריים במדינה. יותר מ-100 תושבי גרינדוויק חזרו בשבועות האחרונים לביתם, לפני צו הפינוי המחודש שהתקבל בשבת.

באיסלנד יותר מ-30 הרי געש פעילים, מה שהופך את האי שבצפון אירופה ליעד מרכזי לתיירות הרי געש - פלח נישה שמושך אליו אלפי מחפשי ריגושים. בשנת 2010, ענני אפר מהתפרצויות בהר הגעש אייפיאטלאיוקול (Eyafjallajokull) בדרום המדינה התפשטו על פני חלקים נרחבים של אירופה, וגרמו לקרקוע של כ-100,000 טיסות ואילצו מאות איסלנדים להתפנות מבתיהם. שלא כמו אייפיאטלאיוקול, מערכות הרי הגעש רייקאנס אינן לכודות מתחת לקרחונים ולכן לא צפויות לגרום לענני אפר דומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully